dødt batteri
Fra : Line

Dato : 04-01-10 09:12

Hej

Min bils batteri dør, når bilen ikke har kørt nogle dage og det er meget
koldt, som i disse dage.
Batteriet er rimelig nyt.
Jeg er træt af at skulle ringe efter Falck. Vil en autolader som disse
hjælpe mig:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3834&n=60100
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3356846934&n=1199090720&pn=1228227877
Kan I anbefale andre? Skal helst ikke koste en formue!

Mit batteri er 12 v 44 Ah

Jeg spørger måske dumt, men skal batteriet ud af bilen for at bruge laderen?

Mvh
Line

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-01-10 09:21

Line skriver:

> Min bils batteri dør, når bilen ikke har kørt nogle dage og det er meget
> koldt, som i disse dage.

Tjek efter om der er ting monteret i bilen der bruger strøm når bilen
står stille.

> Jeg er træt af at skulle ringe efter Falck. Vil en autolader som disse
> hjælpe mig:
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3834&n=60100

Ja, den kan du sætte til bilen i en 8-15 timer og så er der strøm på.
Det kræver dog at du har 230 volt til rådighed, hvor bilen holder.

> http://www.thansen.dk/product.asp?c=3356846934&n=1199090720&pn=1228227877

Nej, den er noget skrammel. Den kan kun bruges til at starte bilen med
og så skal du køre i en times tid eller mere før du har fået ladet
batteriet op.

> Jeg spørger måske dumt, men skal batteriet ud af bilen for at bruge laderen?

Nej.

Klaus

Fra : Line

Dato : 04-01-10 09:23

tak for svar

> Nej, den er noget skrammel. Den kan kun bruges til at starte bilen med
> og så skal du køre i en times tid eller mere før du har fået ladet
> batteriet op.
jeg kører næsten også en 1 time når jeg skal på arbejde

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-01-10 09:31

Line skriver:

> jeg kører næsten også en 1 time når jeg skal på arbejde

Problemet med de der jumpstartere er at batteriet i jumpstarterne oftest
er flade når man har brug for dem. Min far har ødelagt 2 ved ikke at
bruge dem. Det vil sige at smider du pengene nu og bruger den dene
vinter, kan du risikere at den ike virker næste vinter når du har brug
for den.

Den lader du pegede på hos Harald-Skrald, kan formodentligt tjene dig
godt i de næste mange år og vedligeholde dit batteri, så det ikke bliver
ødelagt af at blive afladet for meget.

Men det kræver at du har adgang til 230 volt, hvor bilen står parkeret.

Klaus

Fra : Armand

Dato : 04-01-10 09:30

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Line skriver:
>
> Tjek efter om der er ting monteret i bilen der bruger strøm når bilen
> står stille.

Jup!
I modsætning til at kolde batterier mister den væsentlige
start-kapacitet ved nedkøling, sænkes selve selvafladnings-tendensen
betragteligt med faldende temperaturer!

Så fejlens placering afhænger om din diagnose sker på baggrund af at
bilen har svært ved at trække starteren på de kolde morgener, eller om
der dårligt er strøm på til at tænde kabinelyset efter et par dage :-/

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 04-01-10 09:33

"Line" skrev

> Jeg er træt af at skulle ringe efter Falck. Vil en autolader som disse
> hjælpe mig:
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3834&n=60100
En glimrende lader har selv købt en i sidste uge.

> http://www.thansen.dk/product.asp?c=3356846934&n=1199090720&pn=1228227877
Nej det er en startmaskine, den er beregnet til at være i bilen, koblet på
med en batterivagt og kan bruges som nødstart for bilen selv og andre.
En batterivagt er en dims der sørger for at man ikke tapper bilens batteri,
men sikrer at startmaskinen lades når bilen kører.

> Mit batteri er 12 v 44 Ah
Ved næste batteriskift bør du vælge nummeret større, f.eks 60Ah

> Jeg spørger måske dumt, men skal batteriet ud af bilen for at bruge
> laderen?
Nej, du kan måske lave det så nemt at du lader igennem bilens cigartænder,
det kræver at den virker når nøglen er ude.
Så kan laderen stå fast i bilen sat i cigartænderen og bare hive 230v
ledningen ud og sætte i stikkontakten.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan

Dato : 05-01-10 08:16

"Line" <linemikk@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Mit batteri er 12 v 44 Ah
>
> Jeg spørger måske dumt, men skal batteriet ud af bilen for at bruge

Hej Line

Det samtidigt også vigtigt at checke om der er vand på batteriet. Ellers
hjælper det ikke at lade på batteriet.
Det skal være demineraliseret vand, der skal bruges. Og ikke vand fra
vandhanen.
Vandet checkes ved at skrue propperne af og se til at vandet skal minimum
dække cellerne.
Men heller ikke for meget vand.

Mvh. Jan