Vinter og batteri...
Fra : PNH

Dato : 03-01-10 20:02

Vores Tipo skal have nyt batteri. I følge T.hansen skal der et 45Ah / 360Amp
i.
http://www.thansen.dk/products.asp?c=3354707034&n=764858423
Sker der noget ved at sætte et kraftigere batteri i? Kan det ødelægge
starter og andet elektronik. Eller er det generatoren som ikke længere kan
lade batteriet hvis det er for stort?
Har fået tilbudt er næsten nyt vedligeholdelsesfrit 60Ah / 540Amp batteri
til billige penge. Er den ok at sætte i?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-01-10 20:09

PNH skriver:

> Har fået tilbudt er næsten nyt vedligeholdelsesfrit 60Ah / 540Amp batteri
> til billige penge. Er den ok at sætte i?

Ja, bare det passer rent mekanisk.

Klaus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-01-10 20:55

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> PNH skriver:

> Ja, bare det passer rent mekanisk.

Fysisk ;)

--
Per

Fra : Ivar

Dato : 03-01-10 22:03

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Ja, bare det passer rent mekanisk.

Man skal sikre sig, at det kan være der, og det kan holdes fast
af bøjle, eller hvad der nu er til at holde det. Man skal
være sikker på, at plus og minus sider i den rigtige side.
Det skal selvfølgelig være et bilbatteri, så klemmerne passer.
Elektrisk er der igen grund til bekymring.

Ivar Magnusson

Fra : PNH

Dato : 03-01-10 22:19

Jeg takker for alle svar :)
Og så får jeg lige nærmere undersøgt, om den kan monteres uden problemer.

Fra : Armand

Dato : 03-01-10 22:52

PNH skrev:
> [...]
> Har fået tilbudt er næsten nyt vedligeholdelsesfrit 60Ah / 540Amp batteri
> til billige penge. Er den ok at sætte i?

Eneste problem er hvorvidt at der er plads (og forøvrigt om polerne
vender korrekt på alternativet)!!!

--
Armand.

Fra : Klaus G.

Dato : 04-01-10 15:21

> Sker der noget ved at sætte et kraftigere batteri i? Kan det ødelægge
> starter og andet elektronik. Eller er det generatoren som ikke længere kan
> lade batteriet hvis det er for stort?
Du har vist fået svar på det meste, men vil lige forklare det lidt
tekniske...

Ah = størrelsen på dit batteri, altså hvor meget "strøm" det kan indeholde.
Er batteriet helt eller tæt på tomt, så vil det bare betyde at dine
generator skal arbejde i lidt længere tid for at få det fyldt op. Hvis du
bruger din bil som du altid har gjort, så vil din generator lave det samme
arbejde, da du vil tømme det nye batteri lige så meget som det gamle. Altså
ingen problemer her ved at øge Ah.

A = hvor mange ampere det kan smide fra sig. Det er typisk din starter på
bilen som kræver meget startstrøm(ampere). Men bare fordi at den har
mulighed for at trække flere ampere, betyder det ikke at den gør det. Kan
vel sammenlignes lidt med om du har 10A eller 16A sikring foran en 60w pære,
den trække uanset hvad, 60w :) Altså heller ingen problemer her, ved at øge
A.

Og inden en masse sure gamle mænd fare op ad stolen, så må jeg hellere sige,
at når det er koldt udenfor, så falder et batteris ydelse meeget, hvor
meget, kommer an på batteriet og kan somregl læses på et datablad.

--
Klaus G.