|
| Hvordan er det nu med en lader... Fra : Steen |
Dato : 03-01-10 16:45 |
|
Nu bliver det desværre hverdag i gen, så for at være forberedt!
Hvordan er det nu med en lader, til bilens batteri`
Rød til rød, og sort til stel?
--
Steen
| |
Frank Leegaard (03-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 03-01-10 16:58 |
|
Steen wrote:
> Nu bliver det desværre hverdag i gen, så for at være forberedt!
> Hvordan er det nu med en lader, til bilens batteri`
>
> Rød til rød, og sort til stel?
Tænker du på rækkefølge af tilslutning?
--
- Frank
| |
Steen (03-01-2010)
| Kommentar Fra : Steen |
Dato : 03-01-10 19:51 |
|
Frank Leegaard <frankFJERN@superbruger.dk> wrote:
> Steen wrote:
> > Nu bliver det desværre hverdag i gen, så for at være forberedt!
> > Hvordan er det nu med en lader, til bilens batteri`
> >
> > Rød til rød, og sort til stel?
>
> Tænker du på rækkefølge af tilslutning?
Ja, og generelt. Ifølge FDM skal kun tre poler bruges
--
Steen
| |
Martin [6000] (03-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 03-01-10 17:25 |
|
> Rød til rød, og sort til stel?
Plus til plus og minus til minus.
Tjek din lader og tilslut derefter.
--
Martin
Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux.
| |
Armand (03-01-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-01-10 17:46 |
|
Martin [6000] skrev:
>> Rød til rød, og sort til stel?
>
> Plus til plus og minus til minus.
>
Sidste tilslutning kan trække gnister som kan være kritiske i miljøet
omkring en akkumulator, så som idiotsikring bruger man
tommelfingerregelen at sidste tilslutning skal være til stel (der svarer
til minus på batteriet) hvor gnister ikke er nær så kritiske :-|
Jeg ved godt at man jo bare kan vente med at tænde for laderen til
sidst, men hvorfor ikke lige skrive en sådan tommelfingerregel bag øret
og praktisere den for safe playing!
--
Armand.
| |
Steen (03-01-2010)
| Kommentar Fra : Steen |
Dato : 03-01-10 19:51 |
|
Martin [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:
> > Rød til rød, og sort til stel?
>
> Plus til plus og minus til minus.
>
> Tjek din lader og tilslut derefter.
Jeg læste at FDM for nylig rådede til at forbinde (plus, tror jeg) til
stel
--
Steen
| |
Brian (03-01-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 03-01-10 19:57 |
|
"Steen" <isteen@googlemail.com> skrev i meddelelsen
> Jeg læste at FDM for nylig rådede til at forbinde (plus, tror jeg) til
> stel
Ahhh... mon dog - de har nok anbefalet, som Armand var inde på, at minus
fra dit ladeapperat forbindes til en stelforbindelse, istedet for direkte
til minuspolen på batteriet.
Så plus (den røde) sætter du direkte på dit batteri, minus (den sorte)
sættes til stel et sted i motorrummet. Der er som regel en metalplade et
eller andet sted, der er egnet til formålet.
/Brian
| |
Klaus D. Mikkelsen (03-01-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 03-01-10 20:08 |
|
Steen skriver:
>
> Jeg læste at FDM for nylig rådede til at forbinde (plus, tror jeg) til
> stel
Så går det galt.....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Frank Leegaard (03-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 03-01-10 21:04 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Steen skriver:
>>
>> Jeg læste at FDM for nylig rådede til at forbinde (plus, tror jeg)
>> til stel
>
> Så går det galt.....
Vel ikke på en ældre japser?
--
- Frank
| |
Ukendt (03-01-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-01-10 22:42 |
|
On 03/01/10 21.03, Frank Leegaard wrote:
> Klaus D. Mikkelsen wrote:
>> Steen skriver:
>>>
>>> Jeg læste at FDM for nylig rådede til at forbinde (plus, tror jeg)
>>> til stel
>>
>> Så går det galt.....
>
> Vel ikke på en ældre japser?
>
Så skal den vist også være _meget_ gammel tror jeg.
Japanske biler havde (har?) stelstyret lys f.eks., men det er noget andet.
--
Mvh.
Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar
Det er ikke en fejl - det er en udokumenteret feature!
| |
Lars Arup (03-01-2010)
| Kommentar Fra : Lars Arup |
Dato : 03-01-10 23:13 |
|
Det går nu nok bedre på en gammel englænder, de plejer at ha plus til stel!
MVH Lars Arup
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
news:4b40f850$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Klaus D. Mikkelsen wrote:
>> Steen skriver:
>>>
>>> Jeg læste at FDM for nylig rådede til at forbinde (plus, tror jeg)
>>> til stel
>>
>> Så går det galt.....
>
> Vel ikke på en ældre japser?
>
>
>
>
> --
> - Frank
>
>
| |
Armand (04-01-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 04-01-10 09:08 |
|
Lars Arup skrev:
> Det går nu nok bedre på en gammel englænder, de plejer at ha plus til stel!
>
> MVH Lars Arup
>
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
> news:4b40f850$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Klaus D. Mikkelsen wrote:
>>> Steen skriver:
>>>> Jeg læste at FDM for nylig rådede til at forbinde (plus, tror jeg)
>>>> til stel
>>> Så går det galt.....
>> Vel ikke på en ældre japser?
>>
Måske nok. Men igen: Er de ikke så gamle at selv en tommelfingerregel
ikke behøver indbefatte dém, endsige behøver nævnes i en alm.
tråd/gruppe (i modsætning til et veteranforum) :-/
--
Armand.
| |
Frank Leegaard (05-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 05-01-10 00:22 |
|
Armand wrote:
> Lars Arup skrev:
>> Det går nu nok bedre på en gammel englænder, de plejer at ha plus
>> til stel! MVH Lars Arup
>>
>> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4b40f850$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Klaus D. Mikkelsen wrote:
>>>> Steen skriver:
>>>>> Jeg læste at FDM for nylig rådede til at forbinde (plus, tror jeg)
>>>>> til stel
>>>> Så går det galt.....
>>> Vel ikke på en ældre japser?
>>>
> Måske nok. Men igen: Er de ikke så gamle at selv en tommelfingerregel
> ikke behøver indbefatte dém, endsige behøver nævnes i en alm.
> tråd/gruppe (i modsætning til et veteranforum) :-/
Nu var det skam ingen tommelfingerregel men en bombastisk generalisering.
Derudover har de "historieløse" godt af lidt viden.
--
- Frank
| |
Steen (05-01-2010)
| Kommentar Fra : Steen |
Dato : 05-01-10 15:06 |
|
Frank Leegaard <frankFJERN@superbruger.dk> wrote:
> Armand wrote:
> > Lars Arup skrev:
> >> Det går nu nok bedre på en gammel englænder, de plejer at ha plus
> >> til stel! MVH Lars Arup
> >>
> >> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
> >> news:4b40f850$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >>> Klaus D. Mikkelsen wrote:
> >>>> Steen skriver:
> >>>>> Jeg læste at FDM for nylig rådede til at forbinde (plus, tror jeg)
> >>>>> til stel
> >>>> Så går det galt.....
> >>> Vel ikke på en ældre japser?
> >>>
> > Måske nok. Men igen: Er de ikke så gamle at selv en tommelfingerregel
> > ikke behøver indbefatte dém, endsige behøver nævnes i en alm.
> > tråd/gruppe (i modsætning til et veteranforum) :-/
>
> Nu var det skam ingen tommelfingerregel men en bombastisk generalisering.
>
> Derudover har de "historieløse" godt af lidt viden.
Hvad var så den endelige konklusion - hvis man skal lade bilens batteri
op (enten vha en batterilader - evt. med startkabler)?
Rød til rød - sort til stel?
--
Steen
| |
Hans Kjaergaard (05-01-2010)
| Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 05-01-10 15:12 |
|
On Tue, 5 Jan 2010 15:06:28 +0100, isteen@googlemail.com (Steen)
wrote:
>Hvad var så den endelige konklusion - hvis man skal lade bilens batteri
>op (enten vha en batterilader - evt. med startkabler)?
>
>Rød til rød - sort til stel?
Plus til plus, og minus til minus, hvilke farver du bruger er dit
valg.
Lad vær med at stirre dig blind på farver, det er polariteten der
tæller, brug evt. et måleinstrument til at finde polariteten og
hvilken polaritet stel har.
Er du i tvivl så hold fingerne langt væk, der er ret store krafter på
spil hvis det går galt.
/Hans
| |
Frank Leegaard (06-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 06-01-10 00:37 |
|
Hans Kjaergaard wrote:
> On Tue, 5 Jan 2010 15:06:28 +0100, isteen@googlemail.com (Steen)
> wrote:
>> Hvad var så den endelige konklusion - hvis man skal lade bilens
>> batteri op (enten vha en batterilader - evt. med startkabler)?
>>
>> Rød til rød - sort til stel?
> Plus til plus, og minus til minus, hvilke farver du bruger er dit
> valg.
> Lad vær med at stirre dig blind på farver, det er polariteten der
> tæller, brug evt. et måleinstrument til at finde polariteten og
> hvilken polaritet stel har.
>
> Er du i tvivl så hold fingerne langt væk, der er ret store krafter på
> spil hvis det går galt.
Er det med lader og er det en CTEK sker der mig bekendt ikke andet end at
den ikke vil lade.
--
- Frank
| |
Armand (05-01-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-01-10 17:42 |
|
Steen skrev:
>
> Hvad var så den endelige konklusion - hvis man skal lade bilens batteri
> op (enten vha en batterilader - evt. med startkabler)?
>
> Rød til rød - sort til stel?
>
Sidste klemme (á #2 fra en lader og #4 fra startkabler!) skal være en
minus-klemme og sættes på et stelpunkt.
Ved brug af startkabler kan det derfor godt svare sig først at danne sig
et overblik over i hvilket motorrum det er lettest at klemme på et
stelpunkt!
--
Armand.
| |
Steen (05-01-2010)
| Kommentar Fra : Steen |
Dato : 05-01-10 22:38 |
|
Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Steen skrev:
> >
> > Hvad var så den endelige konklusion - hvis man skal lade bilens batteri
> > op (enten vha en batterilader - evt. med startkabler)?
> >
> > Rød til rød - sort til stel?
> >
> Sidste klemme (á #2 fra en lader og #4 fra startkabler!) skal være en
> minus-klemme og sættes på et stelpunkt.
> Ved brug af startkabler kan det derfor godt svare sig først at danne sig
> et overblik over i hvilket motorrum det er lettest at klemme på et
> stelpunkt!
2 svar - og (som jeg læser det) 2 forskellige metoder.
Jeg har engang for længe siden brugt dét med at forbinde sort/sort og
rød/rød, men læste for nyligt at den metode du beskriver, er den
korrekte.
--
Steen
| |
Brian (05-01-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 05-01-10 22:44 |
|
"Steen" <isteen@googlemail.com> skrev i meddelelsen
> 2 svar - og (som jeg læser det) 2 forskellige metoder.
> Jeg har engang for længe siden brugt dét med at forbinde sort/sort og
> rød/rød, men læste for nyligt at den metode du beskriver, er den
> korrekte.
De skriver det samme, men Armand tilføjer at man tilslutter minus til sidst.
Det er altså ikke så svært at tilsutte en lader. Er det stadig
uoverskueligt, kan du tage et billede af dit motorrum og lader, så kan det
nok skæres yderligere ud i pap
/Brian
| |
Armand (06-01-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-01-10 00:17 |
|
Steen skrev:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
>> Steen skrev:
>>> Hvad var så den endelige konklusion - hvis man skal lade bilens batteri
>>> op (enten vha en batterilader - evt. med startkabler)?
>>>
>>> Rød til rød - sort til stel?
>> >
>> Sidste klemme (á #2 fra en lader og #4 fra startkabler!) skal være en
>> minus-klemme og sættes på et stelpunkt.
>> Ved brug af startkabler kan det derfor godt svare sig først at danne sig
>> et overblik over i hvilket motorrum det er lettest at klemme på et
>> stelpunkt!
>
> 2 svar - og (som jeg læser det) 2 forskellige metoder.
> Jeg har engang for længe siden brugt dét med at forbinde sort/sort og
> rød/rød, men læste for nyligt at den metode du beskriver, er den
> korrekte.
Begge dele virker; men kardinapunktet er at holde gnistforekomster væk
fra akkumulatoren hvis 'tomrum' består af brint!
Jeg har én gang gjort den fejl at slibe med en vinkelsliber hen over et
240Ah's lastvognsbatteri der stod til ladning: *kapuff* =
--
Armand.
| |
Frank Leegaard (06-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 06-01-10 00:39 |
|
Armand wrote:
> Steen skrev:
>> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>>
>>> Steen skrev:
>>>> Hvad var så den endelige konklusion - hvis man skal lade bilens
>>>> batteri op (enten vha en batterilader - evt. med startkabler)?
>>>>
>>>> Rød til rød - sort til stel?
>>> >
>>> Sidste klemme (á #2 fra en lader og #4 fra startkabler!) skal være
>>> en minus-klemme og sættes på et stelpunkt.
>>> Ved brug af startkabler kan det derfor godt svare sig først at
>>> danne sig et overblik over i hvilket motorrum det er lettest at
>>> klemme på et stelpunkt!
>>
>> 2 svar - og (som jeg læser det) 2 forskellige metoder.
>> Jeg har engang for længe siden brugt dét med at forbinde sort/sort og
>> rød/rød, men læste for nyligt at den metode du beskriver, er den
>> korrekte.
>
> Begge dele virker; men kardinapunktet er at holde gnistforekomster væk
> fra akkumulatoren hvis 'tomrum' består af brint!
>
> Jeg har én gang gjort den fejl at slibe med en vinkelsliber hen over
> et 240Ah's lastvognsbatteri der stod til ladning: *kapuff* =
Det er derfor du er så opsat?
"Brændt barn skyer ilden"
--
- Frank
| |
Frank Leegaard (06-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 06-01-10 00:36 |
|
Steen wrote:
> Frank Leegaard <frankFJERN@superbruger.dk> wrote:
>
>> Armand wrote:
>>> Lars Arup skrev:
>>>> Det går nu nok bedre på en gammel englænder, de plejer at ha plus
>>>> til stel! MVH Lars Arup
>>>>
>>>> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
>>>> news:4b40f850$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>>> Klaus D. Mikkelsen wrote:
>>>>>> Steen skriver:
>>>>>>> Jeg læste at FDM for nylig rådede til at forbinde (plus, tror
>>>>>>> jeg) til stel
>>>>>> Så går det galt.....
>>>>> Vel ikke på en ældre japser?
>>>>>
>>> Måske nok. Men igen: Er de ikke så gamle at selv en
>>> tommelfingerregel ikke behøver indbefatte dém, endsige behøver
>>> nævnes i en alm. tråd/gruppe (i modsætning til et veteranforum) :-/
>>
>> Nu var det skam ingen tommelfingerregel men en bombastisk
>> generalisering.
>>
>> Derudover har de "historieløse" godt af lidt viden.
>
> Hvad var så den endelige konklusion - hvis man skal lade bilens
> batteri op (enten vha en batterilader - evt. med startkabler)?
>
> Rød til rød - sort til stel?
Plus til Plus - som jo normalt er rød og minus til stel som jo normalt er
sort.
--
- Frank
| |
alexbo (04-01-2010)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 04-01-10 09:25 |
|
"Lars Arup" skrev
> Det går nu nok bedre på en gammel englænder, de plejer at ha plus til
> stel!
Og gamle tyskere har 6 volt, det burde man måske advare imod.
gamle japanere har hverken det ene eller det andet, i hvert fald ikke her i
landet.
mvh
Alex Christensen
| |
Martin [6000] (06-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 06-01-10 00:47 |
|
> Sidste tilslutning kan trække gnister som kan være kritiske i miljøet
> omkring en akkumulator, så som idiotsikring bruger man
> tommelfingerregelen at sidste tilslutning skal være til stel (der svarer
> til minus på batteriet) hvor gnister ikke er nær så kritiske :-| Jeg ved
> godt at man jo bare kan vente med at tænde for laderen til sidst, men
> hvorfor ikke lige skrive en sådan tommelfingerregel bag øret og
> praktisere den for safe playing!
Jeg er som udgangspunkt ikke uenig, men da jeg altid tænder laderen til
sidst så er det ikke et issue for mig.
Min CTEK er også tilsluttet "permanent" med plus til plus og minus til
minus så der er ikke så meget at rafle om lige der.
Hvad jeg derimod synes er vigtigt er som jeg skrev, "plus til plus osv.."
- og ikke hvad farver de har. Selvom det er standardiseret så ved man
aldrig hvad folk går og gemmer på i garagen og har hjemmefusket på.
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Martin [6000] (06-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 06-01-10 08:30 |
|
> Som jeg har skrevet før, så er det det sygeste modargument man kan
> fremkomme med :-|
Så er jeg åbenbart en meget syg mand.
> At gøre rette forbindelses-sekvens til en god vane vil forhindrer dig i
> at gøre fejlen den dag det er startkabler du står med !!!
Korrekt. Men nu tilslutter jeg aldrig sådan noget "på vanen". Dvs. jeg
laver ikke fejlen når jeg en dag står der...
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Martin [6000] (06-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 06-01-10 22:19 |
|
> Startkabler er ikke noget man bruger.
Jeg har brugt mine - men det var til en anden bil der ikke kunne starte.
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Martin [6000] (07-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 07-01-10 00:23 |
|
> Har skam godt nok et sæt liggende. Men det er til alleryderste nød.
Nemlig CTEK ... :P
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Martin [6000] (07-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 07-01-10 01:41 |
|
> Dem har jeg til gengæld 2 af. En 7200 og en 25000
>
> Har du cigartænderadapteren til din 7200?
Min er en 7000 Multi. Men nej jeg har ikke sådan en adapter. Hvad kan den
af sjove ting?
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Martin [6000] (07-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 07-01-10 12:15 |
|
> Ikke andet end lade gennem dit cigartænderstik. Hvis du ikke gider stå
> og fjerne skjolde og snavs i motorrummet.
OK. Mit motorrum er rent som operationsstue så det er ikke noget
problem
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Martin [6000] (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 08-01-10 01:21 |
|
> og akku har intet skjold?
Nej da. Hvad skulle det bruge det til?
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Martin [6000] (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 08-01-10 11:56 |
|
> Varme-kuldeskjold
Sådan et plastikskjold batter vist ikke meget.
Men nej, sådan noget har sådan et discountkøretøj ikke.. det eneste den
har/havde er noget filt-frakke som ikke passer på det nye batteri.
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Frank Leegaard (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 08-01-10 23:02 |
|
Martin [6000] wrote:
>> Varme-kuldeskjold
>
> Sådan et plastikskjold batter vist ikke meget.
>
> Men nej, sådan noget har sådan et discountkøretøj ikke.. det eneste
> den har/havde er noget filt-frakke som ikke passer på det nye batteri.
Naturligvis batter det. Særligt når de kemiske reaktioner varmer lidt så
batteriets temperatur stiger en smule, med gunstig følge på effekten.
--
- Frank
| |
Brian (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 08-01-10 23:17 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> Naturligvis batter det. Særligt når de kemiske reaktioner varmer lidt så
> batteriets temperatur stiger en smule, med gunstig følge på effekten.
Har du en kold (indledningsvis) metalmotorhjelm på den anden side af
plastskjoldet over batteriet, kan det vist være det samme. Derimod har de
fleste biler jo noget støjisolering istedet - det holder 100 gange bedre på
varmen batteriet evt. afgiver, end et snoldet stykke plastik hen over
toppen.
Godt man har batteriet bagi - lettilgængeligt og i tørvejr
/Brian
| |
Frank Leegaard (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 08-01-10 23:39 |
|
Brian wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Naturligvis batter det. Særligt når de kemiske reaktioner varmer
>> lidt så batteriets temperatur stiger en smule, med gunstig følge på
>> effekten.
>
> Har du en kold (indledningsvis) metalmotorhjelm på den anden side af
> plastskjoldet over batteriet, kan det vist være det samme. Derimod
> har de fleste biler jo noget støjisolering istedet - det holder 100
> gange bedre på varmen batteriet evt. afgiver, end et snoldet stykke
> plastik hen over toppen.
>
> Godt man har batteriet bagi - lettilgængeligt og i tørvejr
Skjoldet på en Galph er skam hele vejen rundt. så der er fint med
stillestående luft omkring.
--
- Frank
| |
Brian (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 08-01-10 23:57 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> Skjoldet på en Galph er skam hele vejen rundt. så der er fint med
> stillestående luft omkring.
Okay, jeg har aldrig set andet end den der flade plastklap henover med lidt
daller ned omkring det halve af batteriets højde - men jeg gør heller ikke
så meget i de der entusiast vogne.
Så er spørgsmålet - isolerer "frakken" eller plasten bedst ?
Uanset er det nok revnende ligegyldigt...
/Brian
| |
Frank Leegaard (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 09-01-10 00:01 |
|
Brian wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Skjoldet på en Galph er skam hele vejen rundt. så der er fint med
>> stillestående luft omkring.
>
> Okay, jeg har aldrig set andet end den der flade plastklap henover
> med lidt daller ned omkring det halve af batteriets højde - men jeg
> gør heller ikke så meget i de der entusiast vogne.
>
> Så er spørgsmålet - isolerer "frakken" eller plasten bedst ?
> Uanset er det nok revnende ligegyldigt...
>
Jeg aner det reelt ikke. Skjoldet beskytter dog fint poler på batteriet mod
korrosion.
--
- Frank
| |
Brian (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 09-01-10 00:06 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg aner det reelt ikke.
Njaa... jeg tror der er en grund til at man ikke isolerer huse med faste
plastplader
> Skjoldet beskytter dog fint poler på batteriet mod korrosion.
Og det ser lidt mere lækkert ud
/Brian
| |
Frank Leegaard (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 09-01-10 00:19 |
|
Brian wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Jeg aner det reelt ikke.
>
> Njaa... jeg tror der er en grund til at man ikke isolerer huse med
> faste plastplader
Til gengæld gør man det ved køleskabe ..
>
>> Skjoldet beskytter dog fint poler på batteriet mod korrosion.
>
> Og det ser lidt mere lækkert ud
Bestemt.
--
- Frank
| |
Brian (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 09-01-10 00:29 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> Til gengæld gør man det ved køleskabe ..
Er du sikker ? Det ene køleskab jeg har haft skilt ad, var isoleret med et
skum-materiale. Det samme bruges i de kølemøbler dit lokale supermarked har
stående - reoler, kummer, køle/fryserum osv...
Wauww... jeg tror aldrig at jeg har været så OT her i gruppen før
/Brian
| |
Frank Leegaard (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 09-01-10 01:01 |
|
Brian wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Til gengæld gør man det ved køleskabe ..
>
> Er du sikker ? Det ene køleskab jeg har haft skilt ad, var isoleret
> med et skum-materiale. Det samme bruges i de kølemøbler dit lokale
> supermarked har stående - reoler, kummer, køle/fryserum osv...
Korrekt. Plast og skum. Alfa forsøgte sig i hine tider med skum i karossen i
Alfasud. Det kom der intet godt ud af.
>
> Wauww... jeg tror aldrig at jeg har været så OT her i gruppen før
Hvad OT er der nu i at tale om isolering af bilbatteri?
--
- Frank
| |
Brian (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 09-01-10 13:17 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>> Er du sikker ? Det ene køleskab jeg har haft skilt ad, var isoleret
>> med et skum-materiale. Det samme bruges i de kølemøbler dit lokale
>> supermarked har stående - reoler, kummer, køle/fryserum osv...
>
> Korrekt. Plast og skum. Alfa forsøgte sig i hine tider med skum i karossen
> i Alfasud. Det kom der intet godt ud af.
Så kan vi vel også konstatere at plasten ikke isolerer, men sørger for at
holde den fugtsugende skum væk fra metaldele.
>> Wauww... jeg tror aldrig at jeg har været så OT her i gruppen før
>
> Hvad OT er der nu i at tale om isolering af bilbatteri?
Køleskabe...
/Brian
| |
Frank Leegaard (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 09-01-10 14:17 |
|
Brian wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>
>>> Er du sikker ? Det ene køleskab jeg har haft skilt ad, var isoleret
>>> med et skum-materiale. Det samme bruges i de kølemøbler dit lokale
>>> supermarked har stående - reoler, kummer, køle/fryserum osv...
>>
>> Korrekt. Plast og skum. Alfa forsøgte sig i hine tider med skum i
>> karossen i Alfasud. Det kom der intet godt ud af.
>
> Så kan vi vel også konstatere at plasten ikke isolerer, men sørger
> for at holde den fugtsugende skum væk fra metaldele.
>
>>> Wauww... jeg tror aldrig at jeg har været så OT her i gruppen før
>>>
>>
>> Hvad OT er der nu i at tale om isolering af bilbatteri?
>
> Køleskabe...
>
Sigtet er dog klart. Det er biler det drejer sig om. Ekskursen er kun for at
belyse.
Nuvel. Stillestående luft isolerer ganske godt og effektivt. Men det ved du
vel godt?
Need i say; forsatsvinduer?
--
- Frank
| |
Brian (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 09-01-10 15:45 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> Nuvel. Stillestående luft isolerer ganske godt og effektivt. Men det ved
> du vel godt?
>
> Need i say; forsatsvinduer?
Det isolerer bedre end andre (gennemsigtige) alternativer. De færreste ville
synes det var praktisk, at ruderne er skummet op.
/Brian
| |
Frank Leegaard (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 09-01-10 16:15 |
|
Brian wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Nuvel. Stillestående luft isolerer ganske godt og effektivt. Men det
>> ved du vel godt?
>>
>> Need i say; forsatsvinduer?
>
> Det isolerer bedre end andre (gennemsigtige) alternativer. De
> færreste ville synes det var praktisk, at ruderne er skummet op.
Næe .. Ka forstå du ikke ved hvad energivinduer består af, men det er altså
ikke atmosfærisk luft.
--
- Frank
| |
Brian (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 09-01-10 17:53 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>> Det isolerer bedre end andre (gennemsigtige) alternativer. De
>> færreste ville synes det var praktisk, at ruderne er skummet op.
>
> Næe .. Ka forstå du ikke ved hvad energivinduer består af, men det er
> altså ikke atmosfærisk luft.
Jeg har ikke nævnt en bjælde om hvordan de er opbygget, så du læser igen det
du helst vil.
Jeg har blot konstateret at man trods alt stadig kan se igennem vinduet.
Hvilken slags luft har du omkring dit batteri i Golf'en - du ved, den klods
der ligger gemt under det lille stive plastdæksel ?
/Brian
| |
Frank Leegaard (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 09-01-10 23:13 |
|
Brian wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>
>>> Det isolerer bedre end andre (gennemsigtige) alternativer. De
>>> færreste ville synes det var praktisk, at ruderne er skummet op.
>>
>> Næe .. Ka forstå du ikke ved hvad energivinduer består af, men det er
>> altså ikke atmosfærisk luft.
>
> Jeg har ikke nævnt en bjælde om hvordan de er opbygget, så du læser
> igen det du helst vil.
> Jeg har blot konstateret at man trods alt stadig kan se igennem
> vinduet.
> Hvilken slags luft har du omkring dit batteri i Golf'en - du ved, den
> klods der ligger gemt under det lille stive plastdæksel ?
Den er omgivet af den særlige aura og atmosfære som altid omgiver en Galph.
Plastdæksler er dog ikke lille. Det er ganske stort.
Næsten på størrelse med den MD-Food kasse du har fastmonteret på Maxien ...
:-I
--
- Frank
| |
Martin [6000] (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 08-01-10 12:28 |
|
> kører mere end 200 km om måneden. Hvis der skal lades, så er der noget
> galt med generator eller batteri, eller bilen har en fejl et sted, der
> aflader for meget.
Synes da ikke man kan betegne et dieselfyr som en "fejl"...
Med 30 min. fyr-brug efterfulgt af 5-10min kørsel, stilstand og 8 timer
senere samme tur igen så vis mig lige den bil der kan nå at banke sådan
et batteri i top igen på den smule kørsel.
Der kan være al mulig go' grund til at bruge en lader uden der behøver
være en defekt et sted.
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Leo Jensen (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 08-01-10 07:12 |
|
On 8 Jan., 12:27, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:
> > k rer mere end 200 km om m neden. Hvis der skal lades, s er der noget
> > galt med generator eller batteri, eller bilen har en fejl et sted, der
> > aflader for meget.
>
> Synes da ikke man kan betegne et dieselfyr som en "fejl"...
>
> Med 30 min. fyr-brug efterfulgt af 5-10min k rsel, stilstand og 8 timer
> senere samme tur igen s vis mig lige den bil der kan n at banke s dan
> et batteri i top igen p den smule k rsel.
>
> Der kan v re al mulig go' grund til at bruge en lader uden der beh ver
> v re en defekt et sted.
Du har da ret
Jeg må omformulere det til 'en bil uden *alt for meget*
strømforbrugende ekstraudstyr'
Leo
| |
Martin [6000] (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 08-01-10 17:35 |
|
> Du har da ret
> Jeg må omformulere det til 'en bil uden *alt for meget* strømforbrugende
> ekstraudstyr'
Der er jeg tilbøjelig til at give dig ret.. og måske alligevel ikke. Jeg
er ikke klar over hvor meget sædevarme og elbagrude og blæser på max
stjæler af strøm?
Men det er dog først nu med fyr at jeg har behov for lader.
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Martin [6000] (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 08-01-10 23:46 |
|
> Stadig. IMHO er det sundt med en rolig og besindig "toppen opladning op"
> på batteriet. Intet er bedre til netop det end en pulslader med logik.
Jeg er slet ikke uenig.
Og det er så dejligt nemt i forhold til en alm. lader selvom princippet
er det samme.
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Martin [6000] (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 08-01-10 23:48 |
|
> Naturligvis batter det.
Er det nu Klaus fortæller at Golf har haft det i de sidste 7-8 år og vi
deraf kan og må konkludere det er vejen frem?
Fnis
Ej du må også godt sige det Frank. Det ville være synd andet.
Anyways, der var skjold/beskyttelse, men det måtte lade livet til fordel
for et større og bedre batteri.
Det kunne simpelthen ikke rage mig mindre om der var skjold eller ej. Det
er helt sygt så lidt...
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Martin [6000] (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 09-01-10 00:00 |
|
> Sagt af en gut der påstår hans motorrum er klinisk rent?
Det er det ikke lige nu - jeg har ikke kunne vaske pga. frost..grr.
> For øvrigt tror jeg Galph har haft det de sidste 12 år mindst.
Jeg vidste det
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Frank Leegaard (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 09-01-10 00:03 |
|
Martin [6000] wrote:
>> Sagt af en gut der påstår hans motorrum er klinisk rent?
>
> Det er det ikke lige nu - jeg har ikke kunne vaske pga. frost..grr.
Få dig dog et liv - samt evt et skjold over batteriet ...
>
>> For øvrigt tror jeg Galph har haft det de sidste 12 år mindst.
>
> Jeg vidste det
En dag kommer det nok også til Koreaskrammelet?
--
- Frank
| |
Brian (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 09-01-10 00:31 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> En dag kommer det nok også til Koreaskrammelet?
Batteriet er jo allerede isoleret ab fabrik iflg. Martin.
/Brian
| |
Martin [6000] (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 09-01-10 00:42 |
|
Den Sat, 09 Jan 2010 00:30:38 +0100 skrev Brian:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>
>> En dag kommer det nok også til Koreaskrammelet?
>
> Batteriet er jo allerede isoleret ab fabrik iflg. Martin.
Jeg håber han mener topdæksel. Ellers er han langt ude i sin iver efter
at bashe noget ikke-VW Men det er jo også set før.
For ja korrekt - batteriet er isoleret ab fabrik.
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Martin [6000] (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 09-01-10 00:02 |
|
> Jeg aner det reelt ikke. Skjoldet beskytter dog fint poler på batteriet
> mod korrosion.
Det klarer den obligatoriske vaselinefedt da udemærket?
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Martin [6000] (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 09-01-10 00:14 |
|
> Samme obligatoriske bøssefedt tiltrækker så støv.
>
> Med skjold er det intet problem - Uden ?
Jeg har ikke haft noget jeg vil betegne som et problem.
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Martin [6000] (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 09-01-10 00:15 |
|
> Få dig dog et liv - samt evt et skjold over batteriet ...
Hvad fanden har det med frosten at gøre? Ej kom lige igen - denne gang
med noget relevant.
> En dag kommer det nok også til Koreaskrammelet?
Jeg kunne ikke være mere ligeglad. Den ene grund kender du (at det rager
mig) og den anden grund kender du såmend også hvis du tænker dig godt
om
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Martin [6000] (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 09-01-10 00:41 |
|
> At gide at vaske motorum i tide og utide. For øvrigt påstod du tidligere
> at dit motorrum var klinisk rent. Nu er det pludselig beskidt. Kan du
> beslutte dig?
Sagtens. Hvis du vil lære at forstå
> Ergo. Det nager dig at dit motorum ligner noget der er smidt i med en
> skovl?
Det gør det så bestemt ikke. Men hvad ved du også om det
Næh pointen var at jeg til den tid hvor det _måske_ er standard der har
jeg ikke en koreaner længere Så kan det være jeg får at føle hvad det
vil sige at eje en VW.
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Klaus D. Mikkelsen (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 09-01-10 09:12 |
|
"Martin [6000]" skriver:
>
> Det er det ikke lige nu - jeg har ikke kunne vaske pga. frost..grr.
Vaske motorrum?
Den golf jeg afleverede sidste år var meget pæn i motorrummet - til
trods for at den i 4½ år ikke havde set skyggen af mtororrens. Touranen
derimod ligner lort, i øjeblikket er motoren næsten hvid af salt, selv
plasticet på oversiden af motoren.
"Gulf-den-nuværende"s motorrum ligner da den kom ud fra fabrikken.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Martin [6000] (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 09-01-10 11:46 |
|
> Vaske motorrum?
Ja?
> en golf jeg afleverede sidste år var meget pæn i motorrummet
Ja synes du.. jeg har sikkert synes det var møgbeskidt.
Det har ikke noget at gøre med at det er en Golf...
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Martin [6000] (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 09-01-10 17:43 |
|
> Hunddaj og Kia har jo nok intet motorskjold?
Jo både foroven og forneden.
Lærer du det ikke snart?
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Martin [6000] (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 09-01-10 17:48 |
|
> Hvordan hulen får du den så svinet sådan?
Hvem siger den er svinet?
Ved Autovasken er jeg flere gange blevet spurgt: "Hvorfor vasker du din
bil - den er jo ren!!" ..
Så kan du selv regne ud at det er noget jeg går en del op i så det du
opfatter som rent vil jeg måske se som at det trænger til en tur med
børsten.
Sådan er der så meget der er relativt. Hvad jeg pt. har i motorrummet af
skidt af "salttåger" fra det der er kommet ind gennem frontgitteret.
Ellers er der ikke noget af betydning.
Og da vi har haft frost længe nu har jeg ikke kunne vaske svinet (bilen)
så det er ved at trænge hvis du spørger mig. Både dig og Klaus vil nok
synes det er rent.
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Martin [6000] (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 09-01-10 23:15 |
|
> Martin. Du skal på OCD-kursus.
Giver du et lift så?
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
|
|