DGS vs DGS7
Fra : Kim Jensen

Dato : 03-01-10 15:30

Hej eksperter!

Hvordan er den praktiske forskel mellem det "gamle" DSG med 6 gear og de
nye DSG7-kasser?

Jeg tænker primært på, om der er mærkbar forskel i komforten, selve
skiftet ved accelleration osv.

Vil jeg som almindelig bruger mærke forskel på de to? Tør/Våd kobling
fungerer/mærker/opfører sig anderledes?

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-01-10 16:34

Kim Jensen skriver:

> Hvordan er den praktiske forskel mellem det "gamle" DSG med 6 gear og de
> nye DSG7-kasser?

En af de store forskelle er at 7 trins kun kan håndtere 250Nm, hvor den
gamle 6 trins kan kapere 350. Det vl sige at der er stor forskel i de
motorer de 2 kan håndtere.

> Jeg tænker primært på, om der er mærkbar forskel i komforten, selve
> skiftet ved accelleration osv.

Ved "fuld øre" opfører begge kasser sig eksemplarisk. Mine erfaringer er
fra en 4500 km i en Golf VI med 160 HK benzin og 7 trins kasse, samt
130.000 km i Touran med 140 HK og 6 trins kasse.

Til retfærdighed skal det siges at min Touran vejer det bedste af 1900
kg, når jeg kører fuldt læsset. Det kan være en del af forklaringen på
at den opfører sig lidt underligt. Eksempelvis hvis man på vej op ad
bakke sætter fartpiloten på kan den finde på at geare 2 gear ned og så
ellers trække igennem op til rødt felt. Den kan også ahve nogle
periodevis meget hårde skifte, sådan ret tilfældigt. Ike noget jeg kan
reproducere, men igen så har jeg en iden om at det er ved
delbelastninger op ad bakke.

Sådan har jeg aldrig mærket det emd 7 trins kassen, der for det meste er
blevet kørt ved moderat speederbrug.

> Vil jeg som almindelig bruger mærke forskel på de to? Tør/Våd kobling
> fungerer/mærker/opfører sig anderledes?

Nej ikke voldsomt. Jeg har haft min Touran i over 3 år og er meget glad
for den, den kører meget fint til mit behov.

Du kan mærke det på pengepungen, da 6 trins skal have skifte gearolie
for hver 60.000 km og så bruger den mere brændstof end en med manuelt
gear. 7 trins er mere brændstofbesparende end manuel kasse.

Klaus

Fra : Kim Jensen

Dato : 03-01-10 18:08

Hej!

> En af de store forskelle er at 7 trins kun kan håndtere 250Nm, hvor den
> gamle 6 trins kan kapere 350. Det vl sige at der er stor forskel i de
> motorer de 2 kan håndtere.

Det har jeg godt læst et sted, men jeg formoder da at de monteres sammen
med motorer, hvor det "passer sammen" så at sige

> Ved "fuld øre" opfører begge kasser sig eksemplarisk. Mine erfaringer er
> fra en 4500 km i en Golf VI med 160 HK benzin og 7 trins kasse, samt
> 130.000 km i Touran med 140 HK og 6 trins kasse.

Lyder rigtig fint; sagen er nemlig, at min firmabil står for udskiftning
fra netop DSG6/140HK (en Seat Altea TDI) til (forhåbentlig) en Leon
DSG7/160HK (1,8 benzin).

> Til retfærdighed skal det siges at min Touran vejer det bedste af 1900
> kg, når jeg kører fuldt læsset. Det kan være en del af forklaringen på
> at den opfører sig lidt underligt.

Ok - jeg har (heldigvis) aldrig oplevet noget tilsvarende med min Altea
- men laster så slet heller ikke i samme grad som du.

Tak for erfaringerne!

Fra : Klaus G.

Dato : 04-01-10 15:15

> En af de store forskelle er at 7 trins kun kan håndtere 250Nm, hvor den
> gamle 6 trins kan kapere 350. Det vl sige at der er stor forskel i de
> motorer de 2 kan håndtere.
Jaeh, sådan HAR det været :)

Nu har de altså proppet en DSG7 i deres nye faceliftede VW Transporter. Og
det er en 2.0TDI med BiTurbo som yder 180hk og 400nm. Tilladt totalvægt for
vogntoget er 5.300kg inkl trailer og 4motion(4hjulstræk), om det er en klog
sammensætning ved jeg ikke. Men jeg ved at håndværkere køber en bil for at
bruge den og meget! :) Så et eller andet sted burde det DSG7 gear jo være
bundsolidt, men på den anden side, så kræver det fame også noget af
transmissionen at krænge 5300kg rundt på en mudret byggeplads. Bakke trailer
stiiille rundt fordi der står alt muligt lort man ikke må ramme osv..

Men tiden må jo vise om det kan holde ;)

--
Klaus G.