Susan K sagen ?
Fra : Per

Dato : 04-01-10 17:57

Hej Jurister !

Der er ret megen omtale om "realityStjernen" Susan K og hendes voldsag på et
diskotek.

http://ekstrabladet.dk/112/article1273982.ece

Det, der undrer mig, er, at de stort set kun fokuserer på voldssagen. Der
var også trusler mod et vidne - hvilket er en langt mere alvorlig
forbrydelse med væsentlig højere strafferamme (8 år) end selv kvalificeret
vold (6 år).

Hvorfor negligeres vidnetruslerne ? Er det pressen der ikke ved hvor
ekstrem en forbrydelse det egentlig er ?

Normalt bliver man uden pardon varetægtsfængslet ved den mindste trussel mod
et vidne.

Ved alm. mennesker ikke hvor alvorligt vidnetrusler er og derfor kun kan
forholde sig til vold ?

mvh. Per

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 04-01-10 18:32

> [...]
> mod et vidne.
>
> Ved alm. mennesker ikke hvor alvorligt vidnetrusler er og derfor kun kan

'min personlige mening er at volden her langt overgår truslerne....!

samtidig med at truslerne er kommet "midt i det hele" hvilket for mig
betyder det nok mere er sagt i affekt end som noget der virkeligt er ment og
som der bare er den mindste smule chance for bliver udført.....!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-01-10 12:49

Nikolai R. jensen skrev

> samtidig med at truslerne er kommet "midt i det hele" hvilket for mig
> betyder det nok mere er sagt i affekt end som noget der virkeligt er ment og
> som der bare er den mindste smule chance for bliver udf rt.....!

Så det er i orden at true folk bare man ikke gør noget ud af
truslerne?

- Peter

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 04-01-10 21:28

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
Nikolai R. jensen skrev

> [...]
> som der bare er den mindste smule chance for bliver udf rt.....!

Så det er i orden at true folk bare man ikke gør noget ud af

nej... men i det her tilfælde er det jo klart volden der var alvorligst....!

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-01-10 14:51

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> truslerne?
>
> nej... men i det her tilfælde er det jo klart volden der var

Vi kan ikke bruge dine personlige holdninger til ret meget her i gruppen.
Per har fuldstændig ret i at trusler mod vidner er særdeles alvorligt, jf.
straffelovens §123 kan trusler mod vidner straffes med op til 8 års fængsel,
hvilket er mere end for vold. Sådan skal det være, ellers vil det ikke være
muligt at få nogen til at stå frem og vidne.

Fra : alexbo

Dato : 05-01-10 16:03

"Allan Soerensen" skrev

> Vi kan ikke bruge dine personlige holdninger til ret meget her i gruppen.

Det er den Per efterspørger.
Om vi mener pressen ikke ved hvor ekstrem en forbrydelse trusler mod vidner
er.
Om vi mener at alm. mennesker kun kan forholde sig til vold.

Det er Pers spørgsmål.

Per spørger ikke efter noget juridisk, heller ikke efter vores vurdering af
udtalelserne.
"Hun sagde noget om, at hun nok skulle få fat i hende, siger Søren
Kjærgaard."

Det kan ikke bære en lille bøde, er min personlige mening.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-01-10 07:57

> Det kan ikke bære en lille bøde, er min personlige mening.

Det ændre ikke ved at trusler mod vidner tages meget alvorligt i
straffeloven, og det var DET Per stillede spørgsmålstegn ved om "alm.
mennesker" ikke var klar over. Han bad ikke om folks personlige mening om
volden eller truslen mod vidnet i den aktuelle sag.

Fra : Per

Dato : 06-01-10 15:27

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> mennesker" ikke var klar over. Han bad ikke om folks personlige
> mening om volden eller truslen mod vidnet i den aktuelle sag.

Jeg er helt enig.

En klassiker ifm. vidnetrusler:

Situation færdselsuheld: "hvis du melder det her til politiet smadrer jeg
dig" = mindst 30 dages ubetinget fængsel ofte 60 !!

Fordi man kaster et glas i hovedet på en (og der ikke sker alvorlige skader)
kan man sagtens taksere dette til 20 dages betinget fængsel.

Der er derfor ENORM forskel på vold og vidnetrusler !

/ Per

Fra : Peter Knutsen

Dato : 06-01-10 03:51

On 05/01/2010 14:51, Allan Soerensen wrote:
> [...]
> hvilket er mere end for vold. Sådan skal det være, ellers vil det ikke være
> muligt at få nogen til at stå frem og vidne.

Det kan måske tænkes at netop den lov blev indført med tanke på
organiseret kriminalitet og disses systematiske brug af trusler mod
vidner, og at anklagemyndigheden derfor ikke har haft noget ønske om at
bruge netop de paragraffer mod en uorganiseret[1] voldsperson.

[1] Med forbehold for at omtalte silikonebaserede livsform alligevel
måske er mere organiseret end man umiddelbart skulle tro; jeg synes vagt
jeg kan huske at have set, at hun har hyret Jønkes advokat!

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kim2000

Dato : 04-01-10 21:24

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> http://ekstrabladet.dk/112/article1273982.ece
>
> Det, der undrer mig, er, at de stort set kun fokuserer på voldssagen. Der

Susan K er i hvert fald en nar, hun smed brysterne op i hovedet på mig og
mente jeg burde kende hende, det gjorde jeg ikke og da hun fortalte at hun
var Susan og om jeg ikke gav hende en drik, blev hun sur da jeg spurgte om
jeg måtte knebbe hende bagefter og hvis ikke hvorfor fan skulle jeg så give
hende en drik. Så blev hun sur.....