Hvis forsikring dækker lillemanden?
Fra : D

Dato : 03-01-10 22:32

Hej gruppe,

Skal lige starte med at sige, at det er et tænkt tilfælde, men....
Hvis forsikring dækker hvis drengen på fire år kommer til skade eller
"kommer til" at gøre skade på andres ting?
Er det faderen (samværsforælder) eller moderen (bopælsforælder)?
Såfremt det skulle være det sidstnævnte, hvad så hvis hun ikke er dækket?

På forhånd tak
/D

Fra : Lars Hansen

Dato : 04-01-10 08:28

"D" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det faderen (samværsforælder) eller moderen (bopælsforælder)?
> Såfremt det skulle være det sidstnævnte, hvad så hvis hun ikke er dækket?

Hej D

Puhaaaaa, jeg er ikke jurist, men har lige været en længere mølle igennem i
forbindelse med et indbrud hos min bonusdatters far hvor flere af hendes
ting blev stjålet.
Både mor og far har samme forsikringsselskab, men ikke desto mindre ændrede
de forklaring intet mindre end fire gange under sagens forløb.
Første opkald til forsikring sagde at det var morens (Barnets
folkeregisteradresse) der skulle dække datterens tab ved indbrud hos faren.
Andet opkald til forsikring sagde at det var farens der skulle dække
datterens tab ved indbrud hos faren.
Tredje opkald til forsikring gjorde at forsikringsselskabet lige stimlede
"nogle stykker" sammen og holdte et møde om det. Resultatet blev at farens
forsikring dækkede hans ting og morens forsikring dækkede datterens ting.
Fjerde opkald til forsikring sagde at det nu var ændret til at det var
farens forsikring der skulle dække alle tingene da datterens ting er købt
"til brug hos faren". Denne forklaring var de kommet frem til efter at vi
havde gjort det klart for forsikringen at vi jo på ingen måde havde nogen
mulighed for at vide hvad hun har hos sin far. Hun kunne jo rent faktisk
have store B&O anlæg og meget andet godt som jo så gjorde at vi skulle hæve
vores forsikring...... Det holdt jo ikke.

Efterfølgende har vi anonymt kontaktet 5 forsikringsselskaber for at blive
klogere på hvordan tingene hænger sammen. Kun 2 selskaber var helt klare i
spyttet med hvis forsikring der dækker et sådant indbrud. Dog havde ingen af
de to selskaber det stående i deres betingelser/policer og ville ikke holdes
op på det af de mails de havde svaret os på..
2 andre selskaber kom med et svar, men ændrede pludselig forklaring til
enten det ene eller det andet når man forelagde dem historien om at moren jo
ikke ved hvad der forefindes af "ting og sager" på farens adresse.
Det sidste selskab nægtede at svare da de ikke mente at eksemplet var
relevant...... "Det er jo trods alt et fåtal af delebørn der har et værelse
hos begge forældre"... Den lader vi lige stå et øjeblik! (Velkommen til
2010).

Da min bonusdatter i december skulle ud at rejse med sin far ville han tegne
en rejseforsikring til hende, men igen var flere forsikringsselskaber i
tvivl om hvorvidt der er moren eller faren der skal tegne en sådan. Et helt
klart svar fik han ikke, så det endte med at der blev tegnet
rejseforsiikring af både mor og far....... Det tjener forsikringsselskaberne
jo også på......

Nå! Hvorom alting er så endte historien med indbrudet med at farens
forsikring dækkede det hele og forsikringsselskabet indrømmede at det er en
gråzone når der er delebørn. Så på baggrund af denne sag (som vi gjorde
meget du af) vil det aktuelle forsikringsselskab nedsætte en arbejdsgruppe
for at få lavet nogle retningslinjer for hvordan tingene hænger sammen når
der er delebørn. Desværre hjælper det jo ikke en rygende fis at ét selskab
gør det, hvis ikke de andre er med.
Selskabet spurgte os faktisk om ikke vi havde lyst til at tage spørgsmålet
op overfor "Forsikring & Pension" samt Forsikringsankenævnet så der kunne
komme fokus på det. Når der lige bliver lidt mere luft i tiden vil vi uden
tvivl gøre det.

Så hvis du vil have helt klare svar er eneste udvej tilsyneladende at
kontakte forsikringsselskabet skriftligt og bede om et skriftligt svar.
Nu er det selvfølgelig kasko og ulykke du spørger om så måske er tvivlen
ikke så stor, men grunden til mit "svar" er at du og "eksen" måske skulle få
helt styr på forsikringerne så I ikke pludselig står i en klemme en dag.

Mvh
Lars Hansen

Fra : D

Dato : 04-01-10 21:17

Hej Lars

> [...]
> relevant...... "Det er jo trods alt et fåtal af delebørn der har et
> værelse hos begge forældre"... Den lader vi lige stå et øjeblik!
Jeg var slet ikke kommet til at tænke på indbrudsvinklen, da jeg ikke lige
tænkte på at en 4-årig kunne have så mange værdier, så at de skulle / burde
dække noget særligt.

> [...]
> tegne en sådan. Et helt klart svar fik han ikke, så det endte med at der
> blev tegnet rejseforsiikring af både mor og far....... Det tjener
Enig, men jeg tænker vel her på, at den, der vælger at rejse "sikrer sig".
Om han så bliver dobbeltsikret, må vi se til sommer, men hellere det end
ingenting.

> [...]
> ikke så stor, men grunden til mit "svar" er at du og "eksen" måske skulle
> få helt styr på forsikringerne så I ikke pludselig står i en klemme en
Summasumarum, må jeg vel gå den lange vej til at skrive et lille brev til
mit forsikringsselskab og se hvad de har at sige til sagen.

Tak for hjælpen.
/D