Hvilken forsikring skal betale (hvis nogen~
Fra : MicJen

Dato : 03-01-10 18:27

Hej

Har en kammerat, der bor til leje, og er kommet galt afsted i køkkenet.

Han har tabt et glas ned i komfuret og den glaskeramiske kogeplade har fået
et hak og nogle revner.

Han har haft ringet til sin forsikring, men denne siger at han skal henvende
sig til sin udlejer (det er privat udlejning). Det er dét jeg ikke forstår.
Altså jeg ville da tro at min kammerats ansvars eller indbo forsikring ville
dække dette?

Hvad skulle han få ud af at kontakte sin udlejer? Jeg tænker da bare at
udlejeren vil kræve et nyt komfur, eller trække et beløb fra depositummet?

Eller har en udlejer en særlig forsikring der dækker sådanne ting?

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-01-10 22:26

MicJen wrote:

> [...]
> henvende sig til sin udlejer (det er privat udlejning). Det er dét jeg
> ikke forstår. Altså jeg ville da tro at min kammerats ansvars eller

Glas- og kummeforsikring er normalt et tilvalgsprodukt i en
indboforsikring. Uden betaling, ingen dækning.

> [...]
> depositummet?
>
> Eller har en udlejer en særlig forsikring der dækker sådanne ting?

Måske, glas/kumme kan også være en del af bygningsforsikringen.

--
Jesper Lund

Fra : Kasper Demant

Dato : 04-01-10 12:21

MicJen skrev:
> [...]
> Altså jeg ville da tro at min kammerats ansvars eller indbo forsikring ville
Det afhænger jo helt og aldeles af din kammerats forsikringsvilkår.

> Hvad skulle han få ud af at kontakte sin udlejer? Jeg tænker da bare at
> udlejeren vil kræve et nyt komfur, eller trække et beløb fra depositummet?

Hvilket jo også er rimeligt, hvis din kammerat har ituslået det ved
uforsvarlig adfærd.

> Eller har en udlejer en særlig forsikring der dækker sådanne ting?

Din kammerat er forpligtet til at kontakte udlejer uden ugrundet ophold
jf. lejelovens § 25, stk. 3

Selve uagtsomhedsbedømmelsen må vurderes ud fra de konkrete
omstændigheder. Det er ikke noget jeg kan gøre ud fra de relativt få
oplysninger om selve den skadevoldende handling.

Hvis det lægges til grund, at det var et hændeligt uheld, må udlejer
skifte komfuret, og lejer bliver på ingen måde økonomisk ansvarlig

1. kontakt udlejer
2. fortæl hvad der er sket
3. undskyld din klodsethed

Hvis det lægges til grund, at din kammerat har handlet uforsvarligt,
bliver han erstatningsansvarlig jf. lejelovens § 25, stk. 2

Vi lander dog herefter i de almindelige erstatningsretlige regler,
hvorefter din kammerats erstatningsansvar bortfalder, hvis komfuret er
omfattet af en tingsforsikring jf. erstatningsansvarslovens § 19, stk. 1
(gælder ikke hvis skaden er forvoldt forsætligt eller ved grov uagtsomhed)
Vær dog opmærksom på, at din kammerat vil skulle betale selvrisikoen

1. kontakt udlejer
2. fortæl hvad der er sket
3. bed ham undersøge om han er forsikringsdækket
4.1. hvis ja: undskyld din klodsethed
4.2. hvis nej: betal ved kasse 1

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : MicJen

Dato : 08-02-10 21:19

Ja, man kunne jo også ringe til forsikringsoplysningen

http://www.forsikringogpension.dk/Forsikring/Sider/forsikring.aspx

De oplyste at hvis udlejer havde en forsikring ville denne dække, og var der
en selvrisiko på denne skulle lejers indbo/ansvarsforsikring dække denne,
således at der ikke var nogen udgift for udlejer.

Det viste sig imidlertid at udlejer ikke havde denne forsikring, og derfor
måtte lejers forsikring dække. Han havde heldigvis glas og kumme forsikring
inkluderet. Ellers måtte han selv have punget ud.