Hvor kan jeg finde noget om ret til at fær~
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 03-01-10 12:57

Har hørt forskelligt om retten til at kunne færdes med sin hund på
"bondemandens" mark; én siger man må gå med hunden uden snor bare man
ikke er for tæt på en given skov; bondemanden siger man skal ha snor
på...

Hvor kan jeg finde reglerne?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bæ9

Dato : 03-01-10 13:31

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> "bondemandens" mark; én siger man må gå med hunden uden snor bare man ikke
> er for tæt på en given skov; bondemanden siger man skal ha snor på...

Bekendtgørelse af lov om hunde

og vovse skal ikke være i snor men under kontrol

Fra : Frank Damgaard

Dato : 03-01-10 13:45

Hans Paulin (6310) wrote:
> [...]
> "bondemandens" mark; én siger man må gå med hunden uden snor bare man
> ikke er for tæt på en given skov; bondemanden siger man skal ha snor på...

Bondemanden har sandsynligvis ret, undtagen det måske drejer
sig om kyst/strandområde i vinterhalvår.

Det første punkt er måske at undersøge om du overhovedet må færdes
på den mark, for allemandsretten er endnu ikke indført i danmark....
(dyrkede marker mv. er det ikke tilladt at færdes på !)

Se
"Bekendtgørelse om offentlighedens adgang til at færdes og
opholde sig i naturen ":

Veje og stier i det åbne land :
§ 23. På private enkeltmandsejede veje og stier skal hunde føres i snor.

OG:
Generelle regler
§ 25. Alle, der færdes i naturen, skal rette sig efter de anvisninger, der gives dem af
ejeren eller dennes repræsentant eller som fremgår af skiltning eller på anden måde.
Stk. 2. Ejeren kan, i det omfang det ikke strider mod andre bestemmelser, give tilladelse
til andet og mere, end der følger af reglerne i naturbeskyttelseslovens kapitel 4 og denne
bekendtgørelse.

Og se i "Naturbeskyttelsesloven:"

kap 4 Offentlighedens adgang til naturen :
Strande:
..... I perioden 1. april-30. september skal hunde føres i snor. Hunde skal altid føres i
snor, hvor der er græssende husdyr. I perioden 1. september-31. maj er ridning tilladt på
den ubevoksede strandbred og direkte ned dertil, hvis der er lovlig adgang til stranden. ....

Skove
§ 23. Skove er åbne for færdsel til fods og på cykel samt for ophold, hvis der er lovlig
adgang dertil. Det gælder dog ikke for skovarealer, der er afmærket som militære anlæg.
Adgang sker på eget ansvar. Hunde skal føres i snor.

Udyrkede arealer:
§ 24. Udyrkede arealer er åbne for færdsel til fods og ophold, hvis der er lovlig adgang
dertil. Adgang sker på eget ansvar. Hunde skal føres i snor.

falst også over "Bekendtgørelse af lov om mark- og vejfred ":
om bla. omstrejfende hunde: kap IV §14
kap VI §17 virker dog som den er lidt i strid med de ovennævnte love/bekendtgørelse,
men det dækkes måske under "eller anden hjemmel" ....

Fra : alexbo

Dato : 03-01-10 13:47

"Hans Paulin skrev

> [...]
> "bondemandens" mark; én siger man må gå med hunden uden snor bare man ikke
> er for tæt på en given skov; bondemanden siger man skal ha snor på...

Hos bondemanden det er hans mark, du skal have hans tilladelse for at færdes
på hans grund.

Lov om mark og vejfred.
§ 17. Den, som uden ejerens tilladelse eller anden hjemmel færdes på anden
mands grund eller som færdes ad en privat vej, hvor det ved færdselstavle
eller andet lovligt opslag er tilkendegivet, at færdsel eller færdsel af den
pågældende art er forbudt, straffes med bøde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 03-01-10 13:53

Hans Paulin (6310) skrev:
> [...]
> "bondemandens" mark; én siger man må gå med hunden uden snor bare man
> ikke er for tæt på en given skov; bondemanden siger man skal ha snor på...

Jeg ved ikke hvor du finder de nærmere regler, men som tidligere
landmand mener jeg helt bestemt ikke du har ret til at færdes på
landmandens opdyrkede arealer. Og om braklagte marker betragtes som ikke
opdyrkede ved jeg ikke. Men landmanden opnår i hvert fald eu tilskud for
marken og den kan nemt tages ind i omdriften igen.
Jeg tor derfor heller ikke, at brakmarker må betrædes.
Hilsen Matthias

Fra : JB

Dato : 03-01-10 14:04

"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan nemt tages ind i omdriften igen.
> Jeg tor derfor heller ikke, at brakmarker må betrædes.

Man har ingen ret til at færdes på "bondemandens" mark, hvis ikke man har
fået lov. Det kan man sommetider få, hvis man spørger pænt, inden man går på
marken.
Det gælder også for brakmarker, der skal man også have tilladelse fra
ejeren.

Vi er nogen stykker, der er så heldige, at vi har fået lov til at gå spor på
"bondemandens" marker.

Hilsen
Jytte

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 03-01-10 14:21

Den 03-01-2010, skrev JB:
> [...]
>
> Vi er nogen stykker, der er så heldige, at vi har fået lov til at gå spor på

Foreløbig tusind tak til alle for svar og henvisninger

Det er min hustru der har "problemet" og hun vil nu bruge en del af
mandagen til at læse det hele igennem

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Frank Damgaard

Dato : 03-01-10 14:32

Matthias H. Matthiessen wrote:

> [...]
> marken og den kan nemt tages ind i omdriften igen.
> Jeg tor derfor heller ikke, at brakmarker må betrædes.

Det kommer nok lidt an på om brak hører under "udyrkede arealer".
Jeg mener dog ikke længere der er noget der hedder "obligatorisk brak"
som det var tidligere.
Der er i stedet nogle frivillige ordninger, ofte kombineret med
noget naturbeskyttelse.

Se kap IV §24 i
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=127104#K4

"brak":
http://www.lf.dk/da/Nyheder_og_presse/Nyhedsliste/2009/August/Der_er_stadig_masser_af_brak_i_Danmark.aspx

"De 6.000 hektar er arealer, der er omfattet en særlig EU-ordning, mens almindelige
brakarealer nu registreres som 'udyrkede arealer'."

så mon ikke "brak" generelt kommer ind under "udyrkede arealer".

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 06-01-10 08:11

Du skal desuden være opmærksom på, at reglerne for hunde forventes ændret i
den nærmeste fremtid:
http://www.bt.dk/danmark/ny-lov-tvinger-din-hund-i-snor

/Peter

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 06-01-10 11:13

Peter D. Jørgensen udtrykte præcist:
> Du skal desuden være opmærksom på, at reglerne for hunde forventes ændret i
> den nærmeste fremtid:
> http://www.bt.dk/danmark/ny-lov-tvinger-din-hund-i-snor

Tak!

Det bliver da overskueligt!