frosen ferskvand
Fra : lindstroem

Dato : 04-01-10 00:56

Lidt varme på i f.m. frosten i midt-december så ferskvandsanlægget
ikke frøs. Båden ligger i søen, forstås. Så slukkede jeg for varmen i
båden og tog på ferie hen over jul og nytår.
Kommer nu retur til vanvittig kulde brrrrr Havde jeg ud over at
frostsikre motor og gennemføringer gjort noget - næeh intet!

Så jeg skal nok ned at se til en iskold båd med et frosent
ferskvandsanlæg, når jeg i dag har fri fra arbejde.

Vandtankene er af kunststof, så mon ikke de klarer mosten?
Vandslangerne er fleksible, så de klarer måske også frisag.
Men hvad med med trykvandsanlægget - er det designet til at modstå
frost? Og hvad med varmtvandsbeholderen med varmepatron? Skulle jeg
evt sætte varme på beholderen? På den anden side er det vel næppe
smart hvis der er en frostsprængning og vandet bare løber ud.

Spændende om der er ting jeg skal til at forny i foråret?

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-10 12:26

Tjah - Du går en spændende tid i møde--

Erfaringer fra husinstallationer kan jo umiddelbart overføres til det af dig
beskrevne.
For disse gælder:
Du ved intet, før du har fået tøet anlægget op--

Jeg vil antage, at varmtvandsbeholderen samt pumper vil være de mest sårbare
steder.

Var jeg dig, ville jeg varme sagen op under overvågning, for herefter,
forhåbentlig sluppet med skrækken, at tømme vandet af, til bedrer tider
indtræffer.

MVH
Egon

***********************

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-01-10 05:48

Trykvandsanlægget med pumper og trykudligningstank burde du demontere
og tage hjem i varmen. Trykudligningstankens gummimembran vil gå i
stykker = ny tank. Pumpen vil frostsprænges eller også vil huset af
plast udviddes permanent og så virker trykafbryderen ikke og pumpen
vil køre hele tiden og da pumpen ikke kan komme af med vandet men
pumpetrykket forbliver stort vil motoren forbruge maximal effekt og
måske vil det ende med at motoren brænder af.
Varmebeholderen skal tømmes anvisning findes i manualen.
Er vandtanken fyldt helt op med vand er faren for sprængning af denne
tilstede.
Det er bedst om du drænede alt vand af om efteråret og tog pumper m.m.
hjem i varmen så du undgår problemer.

Mvh/Harding

Fra : lindstroem

Dato : 05-01-10 00:36

Tak for rådene - jeps Harding jeg burde have drænet vandet af i
efteråret, hvilket jeg også plejer, men så nåede jeg det ikke
lige....
Jeg tror jeg venter til det sætter ind med tø og tager en dag ved
båden og ser på om det lækker et eller andet sted og om der kommer
vand ud af hanerne, når der kommer strøm til.
Ellers kan jeg (og bådudstyrsforrretningen) jo glæde mig over, at vi
borgere får besked på at sætte forbruget i vejret. I mit tilfælde
konkretiseret ved indkøb af en trykvandspumpe og en
varmtvandsbeholder