Frost sikring
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-01-10 18:18

Hej NG

Tænkte om man ikke blot kunne brug sprinklervæske til at frost sikre toilet,
afløb og saltvandskølingen med.

Nogle fabrikater af sprinkler væske skriver jo det er frostsikret ned
til -21° og så har f.eks. Harald Nyborg 5 liter til 29,95 kr.

hvor 1 liter kølervæske koster 49,95 kr.

Skulle der være nogen problemer med dette?

Mvh
JR

Fra : Ole Pagh

Dato : 03-01-10 18:57

Jan Rasmussen skrev:
> [...]
> -21° og så har f.eks. Harald Nyborg 5 liter til 29,95 kr.
>
> hvor 1 liter kølervæske koster 49,95 kr.
>

> Skulle der være nogen problemer med dette?

Det ville jeg ikke gøre, for sprinklervæske er normalt isopropanol
(2-propanol) i en kraftig vandfortynding med div. tilsætningsstoffer.
Isopropanol er en sprittype der forholdvis let fordamper ved selv lave
temparaturer så hvis man hælder det i et åbent system (toilet, vask
etc.), vil spritten fordampe og kun vand + evt. parfumer og andre
tilsætningsstoffer er tilbage = ingen frostsikring.
Isopropanol er i øvrigt også kendt som karburatorsprit. Her er
koncentrationen typisk. 99,5%.

De 50 kr som du skriver 1 l kølervæske koster skal jo også fortyndes
1:1 eller mere, så du får 2+ liter ud af de 50 kr.

Beløbet til at købe evt. frostvæske til bådens installationer er en
forsvindende lille del af det det koster at holde båden i drift i ørets
løb.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-01-10 11:03

Hej Ole,

En god beskrivelse!

Desuden står der lidt i disse links:

http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2006/0228132422.htm
http://ekstrabladet.dk/forbrug/det_ekstra_leth/article259362.ece

Der yderligere kan give stof til eftertanke.

Mvh/Harding

Fra : Ole Pagh

Dato : 03-01-10 19:33

Efter mange tanker skrev Harding E. Larsen:
> [...]
> http://ekstrabladet.dk/forbrug/det_ekstra_leth/article259362.ece
>
> Der yderligere kan give stof til eftertanke.

Hej Harding.

Tak, men jeg ser at DR bringer saltet 'kalciumklorid' ind i billedet
som isfjerner i en næsten 50/50 % opløsning.
Jeg ved ikke sikkert med kalciumklorid, men en så stærk opløsning med
f.eks natriumklorid (almindelig vejsalt - bordsalt) er meget stærkt
korroderende.
Jeg husker fra min tidlidere arbejdsplads at rustfrie mejeripumper og
rør korroderede væk på få måneder når de brugtes til at overpumpe stærk
saltlage.

Før øvrigt så må du vide hvad man bruger til at afise flyvinger med?
Var det ikke noget vi kunne bruge i båden?

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-01-10 12:15

Hej Ole,

Tja, mange stoffer kan hindre frysning af vand til rimeligt lave
temperaturer; men andre ulemper opstår.

Fra offentlig tilgængelige kilder på nettet kan jeg henvise til
følgende kommentarer m.h.t. flyafisning:

http://ing.dk/artikel/23893-kastrup-kontrolleres-for-forurening-fra-afisning

http://www.bionyt.dk/ejabon/322FM_ART01.asp

Flyene bliver kørt til specielt indrettede afisningsplader og
oversprøjtet. Under neden er et tæt afløbssystem hvor væsken opsamles
og genbruges.

Nej disse væsker er ikke lige noget for anvendelse i både.

Det er nu noget lettere at holde en båd frostfri når den ståer på land
under en teltkonstruktion med presenning over. Her står båden tørt
uden fugt m.m.

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 04-01-10 03:39

Jeg har pumpet kølervædske i mit toilet, samt hældt det i diverse
afløb.

Jeg har dog ikke hældt noget i indtaget til hverken køling eller
toilet. Jeg har efterladt ventilerne åbne, for at undgå sprængning, og
nu er de frosset, så jeg kan ikke tage slangerne af før det tør igen -
alternativt sætte varme på.

Mvh
Henrik

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-01-10 18:52

Jeg har læst nogfle forslag om at hælde frostvæske i afløbet, og at det vil
blive oppe i ventilen / slangen grundet vægtfylden.

Jeg tænkte hvis det er tilfældet, hvad hjælper det så at blande frostvæsken
op med vand, da vandet jo vil lægge sig i bunden og frostvæsken i toppen og
dermed
separeret.

Mvh
JR