indeklima
Fra : ivan girsel

Dato : 03-01-10 04:13

her om vinteren har jeg det problem med indeklimaet at selvom vi
skruer op for fjernvarmen og har en temperatur på 20-24 grader, så
mærker jeg alligevel en træk af kold luft. Vores vinduer driver af
vand om morgenen mest i de rum vi sover og jeg bliver generet i hals
og luftveje hver nat.
Huset er rimelig tæt, der er hulmursisoleret, gulvisoleret og der
ligger 250 mm rockwool på loftet. Der er termovinduer i hele huset
pånær yderdørene som har enkeltlagsglas. Huset er fra "69" og i middel
stand, dvs. rimelig velholdt og fuger + rammer er ok

Fra : Petersen Michael

Dato : 03-01-10 12:59

ivan girsel wrote:
> [...]
> pånær yderdørene som har enkeltlagsglas. Huset er fra "69" og i middel
> stand, dvs. rimelig velholdt og fuger + rammer er ok

Ja, og dit spørgsmål er?

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : ivan girsel

Dato : 03-01-10 05:07

On 3 Jan., 12:58, "Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge
mail.tele.dk> wrote:

> Ja, og dit spørgsmål er?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Michael Petersen
>
> Omme i Nyborg

mit spørgsmål går på om nogen kan gennemskue årsagen og hvad jeg kan
gøre for at få et godt indeklima uden fugt og en fornemmelse af kold
luft i rummene plus drivvåde vinduer i soverummene?
det er et "vinterproblem" for indeklimaet er fint nok ellers

Fra : Mogens

Dato : 03-01-10 13:13

ivan girsel wrote:

> [...]
> luft i rummene plus drivvåde vinduer i soverummene?
> det er et "vinterproblem" for indeklimaet er fint nok ellers
Problemet med fugten skyldes at I ikke får luftet nok ud. I tætte huse
uden udluftningssystemer er det svært at undgå kondensfugt i eks. sove-
og badeværelser. Luft hele hytten ud inden i går i seng, om morgenen når
I har været i bad og når I er færdige med aftensmaden.

Check også om friskluftsventilerne i døre vinduer er åbne. Det skal de
være selv om du oplever et problem med kolde luftstrømme.

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-01-10 13:22

ivan girsel wrote:

> [...]
> luft i rummene plus drivvåde vinduer i soverummene?
> det er et "vinterproblem" for indeklimaet er fint nok ellers

Bedre udluftning.

Især i soveværelset bør der være frisklufttilførsel natten igennem,
enten ved at et vindue står på klem eller ved at en trækventil er åben.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : KimT

Dato : 03-01-10 16:31

> [...]
> luft i rummene plus drivvåde vinduer i soverummene?
> det er et "vinterproblem" for indeklimaet er fint nok ellers

Selvom man har en lav luftfugtighed på ~45% kan man sagtens have
problemer med vand i vinduerne pga. kuldebro i vinduet.

Problemer med luftvejene kan skyldes mange ting, jeg tror endda også at
for tør luft kan give de symptomer?

Problemet er (imho) ikke nødvendigvis unormal fugtigt luft som flere
ellers skriver.

--
Kim

Fra : N/A

Dato : 03-01-10 13:13

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-01-10 13:15

> [...]
> yderdørene som har enkeltlagsglas. Huset er fra "69" og i middel stand,
> dvs. rimelig velholdt og fuger + rammer er ok

Er der gulvvarme?

--
Martin
Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux.

Fra : jos

Dato : 03-01-10 13:17

ivan girsel wrote:
> [...]
> mærker jeg alligevel en træk af kold luft. Vores vinduer driver af
> vand om morgenen mest i de rum vi sover og jeg bliver generet i hals
Nu stiller du rigtig nok ikke noget spørgsmål, men mon ikke det drejer sig
om den kolde luft og den megen fugt?
Er termovinduerne i orden? Alting tyder på at du har kuldebroer omkring
dine vinduer. Dette sammen med en høj fugtighed (manglende udluftning?)
giver kondens.
Har du radiatorer under vinduerne, eller har du været så "...smart" at lave
fuld gulvvarme på bekostning af radiatorer?
Herved fås stillestående luft, med mulig kondensering ved vinduer til følge.

> Huset er rimelig tæt, der er hulmursisoleret, gulvisoleret og der
> ligger 250 mm rockwool på loftet. Der er termovinduer i hele huset
> pånær yderdørene som har enkeltlagsglas
Som så næsten SKAL give problemer med fugt
>. Huset er fra "69" og i middel
> stand, dvs. rimelig velholdt og fuger + rammer er ok
hvordan er det med dampspærrer ved loft/gulv?
er termoruderne også fra 69? (= ikke særligt effektive)

finn

Fra : ivan girsel

Dato : 03-01-10 05:26

On 3 Jan., 13:16, "jos" <j...@her.dk> wrote:

> [...]
>
> hvordan er det med dampspærrer ved loft/gulv?
> er termoruderne også fra 69?  (= ikke særligt effektive)

vi har ikke gulvarme og jeg mener ruderne er sat i efter 69 men hvor
vidt der er dampspærre ved jeg ikke, vi er flyttet ind for 8 mdr
siden. radiatorene står under vinduerne og vi husker at lufte ud ca
10-20 min hver morgen, men jeg skal da lige ha tjekket
friskluftsventilerne

Fra : Mogens

Dato : 03-01-10 13:39

ivan girsel wrote:

> [...]
> siden. radiatorene står under vinduerne og vi husker at lufte ud ca
> 10-20 min hver morgen, men jeg skal da lige ha tjekket

Een gang daglig udluftning i et uventileret hus er imho ikke nok. Og det
er ikke særlig smart hvis du faktisk lufter ud 1 x 10-20 minutter. Du
vil få meget bedre resultat af 3-4 x 2-3 minutter både energimæssigt og
fugtmæssigt.

Fra : jos

Dato : 03-01-10 13:45

ivan girsel wrote:
> [...]
Hvis vinduerne er i orden, og de driver af vand, er det imho værd at finde
årsagen, hvoraf der kan være adskillige:
Fugtintræk ved vægge/gulve
Kolde viduueskarme grundet kuldebroer
- er der iøvrigt trukket for vinduerne, med rulle eller stofgardiner,
således at der bliver stillestående luft op ad de kolde vinduer?
er den kolde træk direkte fra vinduerne, eller også ved ydervæggene? Hvis
ydervæggene som stagig ikke var ualmindeligt i 69, ikke er isolerede, kan de
sagtens både føles kolde, og dermed give følelse af træk, men også samtidig
danne kondens, som afgives umærkbart til det varme stue. Dermed kondenseres
luften på det kolde vinduer.
Hvis der ikke er hulmursisoleret, kan der være en stor gevinst. -
Personligt ville jeg foretrække papiruld til dette, når i har fugtproblemer.

finn

Fra : N/A

Dato : 03-01-10 13:39