Dryp fra stålpladetag
Fra : Campus-one

Dato : 02-01-10 15:28

Hej

Problem ved nykøbt bolig:
Vanddryp fra stålpladetag i garage/værkstedsrum

Fakta:
Alm. garage med tilhørende skur, beklædt med træplader på alle sider,
stålport, alm. fliser lagt i sand på jorden, ingen isolering, stålpladetag.
Det gør ikke noget at det er koldt i garagen, blot det "skide" vanddrypperi
kan stoppes

Løsnings forslag modtages gerne

Campus-one

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-01-10 08:28

Campus-one skrev

> Det gør ikke noget at det er koldt i garagen, blot det "skide" vanddrypperi
> kan stoppes

Lyder som om vandet løber igennem de mange skruehuller i taget?

- Peter

Fra : Hauge

Dato : 02-01-10 16:36

Campus-one skrev:
> Problem ved nykøbt bolig:
> Vanddryp fra stålpladetag i garage/værkstedsrum

Kondensvand.. Der er umiddelbart intet at gøre da det ikke er en
utæthed. Der er kun isolering som eneste mulighed..

Mvh Hauge

Fra : Campus-one

Dato : 02-01-10 16:47

> Kondensvand.. Der er umiddelbart intet at gøre da det ikke er en utæthed.
> Der er kun isolering som eneste mulighed..
>
> Mvh Hauge

Isolering i loft er heller ikke noget problem, men vil der stadig dannes
kondens og deraf følgende dryp ned i isolering, det dur jo nok heller ikke

Campus-one

Fra : Ralph

Dato : 02-01-10 16:58

"Campus-one" <campus-one@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Isolering i loft er heller ikke noget problem, men vil der stadig dannes
> kondens og deraf følgende dryp ned i isolering, det dur jo nok heller ikke

Niks, isolering forhindrer kondensvand, som er damp der fortættes imod de
kolde tagplader, men isolering OG dampspærre vil forhindre fugtig luft i at
"komme op til" tagpladerne.

http://www.sbi.dk/br08/4/6/stk2

--
Ralph

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-01-10 17:23

Ralph wrote:

> Niks, isolering forhindrer kondensvand, som er damp der fortættes imod de
> kolde tagplader, men isolering OG dampspærre vil forhindre fugtig luft i
> at "komme op til" tagpladerne.

Man skal ikke have dampspærre i en uopvarmet garage, da det vil medføre det
'modsatte' fugtproblem.

Stig Johansen

Fra : Armand

Dato : 02-01-10 17:55

Hauge skrev:

> Kondensvand.. Der er umiddelbart intet at gøre da det ikke er en
> utæthed. Der er kun isolering som eneste mulighed..

Medmindre at det drejer sig om snelag der i modsætning til regnvand
'oversvømmer' påboltningen 'øverst' på bølgerne og ved tøvejr siver
igennem disse :-/

--
Armand.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-01-10 18:49

On Sat, 02 Jan 2010 17:55:19 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Medmindre at det drejer sig om snelag der i modsætning til regnvand
>'oversvømmer' påboltningen 'øverst' på bølgerne og ved tøvejr siver
>igennem disse :-/

Moderne ståltagplader skrues på i bunden af bølgerne.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Armand

Dato : 02-01-10 20:35

Mads Lie Jensen skrev:

> Moderne ståltagplader skrues på i bunden af bølgerne.

OK. men derfor er der i høj grad en mulighed for utæthed dér også!

--
Armand.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-01-10 21:44

On Sat, 02 Jan 2010 20:34:35 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>OK. men derfor er der i høj grad en mulighed for utæthed dér også!

Muligvis. Mit ståltag på laden som er 10 år gammelt (svjv.) er ikke
utæt, men der er ofte kondens derinde.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Leif

Dato : 02-01-10 17:02

"Campus-one" <campus-one@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> sand på jorden, ingen isolering, stålpladetag.
> Det gør ikke noget at det er koldt i garagen, blot det "skide" vanddrypperi kan stoppes

Det skyldes kondensvand, der opstår i forbindelse med vejrligs-skift.
Du oplever det sikkert kun ved overgang mellem tø & frost og omvendt.

Har selv haft problemet og prøvede at sprøjte noget "gummistads" på.
Dette var homogent og optog kondensvandet, for så at afgive det igen, når det var
varmere / tørrere. Efter et par år mugnede det og faldt langsomt af i mindre flager.

Dengang - som nu - var det en lukket garage, det drejede sig om.

Løsningerne er i bedste rækkefølge:
1) et isoleret tag med en tæt dampspærre under isoleringen - husk også at lave ventilation.
2) en rigtig kraftig ventilation..........
3) et tag med en del hældning, så du ikke mere oplever drypperiet, men vandet
løber mod sternen og enten fryser / fordamper eller drypper af ved muren.

/Leif

Fra : JB

Dato : 02-01-10 17:28

> [...]
> stålpladetag.
> Det gør ikke noget at det er koldt i garagen, blot det "skide"

http://www.tmcoating.dk/

Mvh
JB

Fra : TDN

Dato : 02-01-10 17:37

> [...]
> stålpladetag.
> Det gør ikke noget at det er koldt i garagen, blot det "skide"

Jeg har en carport med stål tag på og på undersiden at taget er der en slags
hvid coating der hindrer kondensen i at dryppe.

Mvh
Thomas

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-01-10 18:55

> [...]
> stålpladetag.
> Det gør ikke noget at det er koldt i garagen, blot det "skide"

Af med plader og lægter. Undertag rulles på. Klemlister sømmes på, og lægter
og plader monteres igen. Der bliver lidt omkring udhængene der skal ændres.
Husk at rulle ud i længde retningen så du ikke får samlinger i undertag.
Start med en bane på tværs ved stern.

Slut med kondens.

- Martin

Fra : Campus-one

Dato : 03-01-10 13:19

Tak for alle ideer og forslag, jeg tror jeg vil
se nærmere på forslaget fra Martin med undertag
(det lyder som noget jeg selv kan gøre).

Undertagsdugen skal vel slutte helt ude/nede i tagrende???

Campus-one

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-01-10 13:35

> Tak for alle ideer og forslag, jeg tror jeg vil
> se nærmere på forslaget fra Martin med undertag
> (det lyder som noget jeg selv kan gøre).
>
> Undertagsdugen skal vel slutte helt ude/nede i tagrende???

Der skal enten etableres en tagfod i krydsfiner, hvor dugen limes på en
zink/aluprofil der går ned i tagrenden.
Alternativt kan man lade den dryppe af bag sternbrættet. I dit tilfælde
ville jeg nok vælge det sidste.

Alle de ståltage jeg har lagt/været med til, har vi monteret undertag.
Merprisen er så lille i forhold til besværet med dryp at det kan betale sig.

- Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 03-01-10 13:58

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]elvis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> zink/aluprofil der går ned i tagrenden.
> Alternativt kan man lade den dryppe af bag sternbrættet. I dit tilfælde

Enig. Jeg har en fornemmelse af, at der ikke er voldsomt stor hældning på
taget. Hvis man laver en rigtig tagfod med aluprofil vil det samtidig
betyde, at tagrenden vil være nødt til at sidde ret langt under selve
ståltaget.

> Alle de ståltage jeg har lagt/været med til, har vi monteret undertag.
> Merprisen er så lille i forhold til besværet med dryp at det kan betale
> sig.

Samme her, men jeg plejer at foretrække hærdede masonite plader fremfor dug,
hvis jeg har muligheden for at vælge.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-01-10 14:17

> [...]
>>
> Samme her, men jeg plejer at foretrække hærdede masonite plader fremfor
> dug, hvis jeg har muligheden for at vælge.

Det har vi egentlig også altid brugt, men jeg er ikke imponeret når vi
snakker ståltag. Der er jo 6 mm forskel på lægterne alt efter om der er én
eller tre (i samlinger) masonitplader. Det bilder jeg mig selv ind jeg kan
se på stålplader. :) Men det er lækkert at man ikke smadrer undertaget hvis
man får sat en fod/et knæ ned i det, og blafreproblemet er helt væk.

Er det Huntonit i bruger?

- Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 03-01-10 15:18

> [...]
> se på stålplader. :) Men det er lækkert at man ikke smadrer undertaget
> hvis man får sat en fod/et knæ ned i det, og blafreproblemet er helt væk.

Jeg synes nu at grønlisterne udligner højdeforskellen nok til at det ikke
ses.

> Er det Huntonit i bruger?

Det er som regel det man kan få. Jeg er faktisk ikke sikker på, om der
findes andet på det danske marked i øjeblikket?

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-01-10 16:47

> [...]
>>
> Det er som regel det man kan få. Jeg er faktisk ikke sikker på, om der
> findes andet på det danske marked i øjeblikket?

Vi køber undertiden nogle herfra når det kniber: www.demfranordlunde.dk . Om
de er godkendt skal jeg ikke kunne sige, men han sælger det som undertag.
Det er noget mere skrøbeligt end Huntonit's.

Ellers er der Masonite:
http://www.dlh.dk/Products/Board+processing/Traefiberplader/Masonite_undertag/Grunddata.aspx
http://www.lavpristrae.dk/masonite-undertag-32x125x206cm-p-959.html?osCsid=r5utj3oedp00kcma3uer93btk2

- Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 04-01-10 01:20

> [...]
> Om de er godkendt skal jeg ikke kunne sige, men han sælger det som
> undertag. Det er noget mere skrøbeligt end Huntonit's.

Jeg kan ikke lige finde dem på siden, men jeg tror jeg er stødt på dem. De
er noget mere "fiber" eller "pap"- agtige og kan nærmest rives over?
Med hensyn til problemet med højdeforskellen og overlap. Så har man jo
mulighed for, at sørge for at lægterne ikke rammer lige i knudepunkterne. På
den måde er forskellen minimal. Lægteafstanden ved ståltage er i øvrigt
noget af det værste at færdes på. Virkelig dum afstand

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-01-10 07:14

> [...]
> Med hensyn til problemet med højdeforskellen og overlap. Så har man jo
> mulighed for, at sørge for at lægterne ikke rammer lige i knudepunkterne.

Det er rigtigt. Jeg har også rendt rundt med klodser på mindre tage, så
forskellen max var 3 mm. Man er vel perfektionist. :)

> Lægteafstanden ved ståltage er i øvrigt noget af det værste at færdes på.
> Virkelig dum afstand

Ja, det er ligesom en fejlkonstrueret trappe. Man falder over sine egne ben.
;)

- Martin