Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Arbejdstemperatur for Nikon D5000
Fra : Jan Smed

Dato : 02-01-10 06:16

I dokumentationen står, at kameraets arbejdstemperatur-område er 0-40
gr. C. Vil det så sige, at man skal lade kameraet blive i tasken, hvis
der er 5-10 gr. frost, som vi har i øjeblikket?

Eller skal tallene tages med et gran salt?

Mvh
Smeden

Fra : Soeren Friberg

Dato : 02-01-10 06:30

On 02-01-2010 06:16, Jan Smed wrote:
> I dokumentationen står, at kameraets arbejdstemperatur-område er 0-40
> gr. C. Vil det så sige, at man skal lade kameraet blive i tasken, hvis
> der er 5-10 gr. frost, som vi har i øjeblikket?

Der er 2 vigtige hensyn:

1) Batterier
2) Kondens

1) De fleste kemiske processer bliver langsommere i kulde. Så
batterierne dør hurtigt. Ekstre batterier opbevares i en varm lomme
og/eller flade batterier, så der kommer lidt energi igen

2) Kondens er absolut det værste. Når du går fra kulde til varme dannes
kondens. Det er muligt at lægge kameraet i en plasticpose INDEN du går
ind i varmen og læg kameraet et halvkøligt sted i lidt tid.

Ved meget stærk kulde kan de mekaniske dele muligvis svigte, men jeg har
ikke været ud for det. Har da en gang brugt mit D70 i -20 uden andre
problemer end at det var koldt.

Så med mindre du skal til polaregne, tror jeg ikke, du skal bekymre dig
om andet.

--
Kh. Søren
http://www.facebook.com/pages/Soeren-Friberg-photography/378651830060

Fra : Allan

Dato : 02-01-10 07:11

Soeren Friberg skrev:

> [...]
> problemer end at det var koldt.
>
> Så med mindre du skal til polaregne, tror jeg ikke, du skal bekymre dig

Vedr. pkt 2. Plastikposen.
Det er også en rigtig gode ide, at der i posen lægges de dersens små
poser eller kapsler med (udtørret) silicagel, fugtabsorberense
materiale. (læg silicageldimserne til udtørring på radiatoren, inden de
puttes i plastposen og du går ud i det Herrens Vejr.)

På min anden tur til polhavet skiftede jeg mit OM2 ud med et Nikon F, da
det kunne opereres strømtløst. Det var for bøvlet, at gemme batterier på
maven.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 02-01-10 13:26

"Allan" <afuttb@mail.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Vedr. pkt 2. Plastikposen.
> Det er også en rigtig gode ide, at der i posen lægges de dersens små poser
> eller kapsler med (udtørret) silicagel, fugtabsorberense materiale.

Jeg tror ikke det spiller den store rolle.
Det vigtige er at kameraet puttes ned i posen ude i kulden, og posen lukkes.
Den kolde luft kan indeholde mindre fugt end den varme, og dermed vil den
relative luftfugtighed inde i posen automatisk falde når kameraet bliver
varmet op.
Jeg vil også mene at det er tilstrækkeligt at have kameraet i en almindelig
taske, som er lukket. Der vil ikke være stor udskiftning af luften omkring
kameraet.

Personligt passer jeg på udstyret, f.eks. ved at putte det i (en vandtæt)
taske, i det omfang det ikke kommer i vejen for de billeder der skal tages.
Men f.eks. i søndags tog jeg billeder udendørs, og skulle efterfølgende tage
billeder indendørs i et lokale med høj luftfugtighed. Løsningen var at se at
få varmet kameraet op, selvom det blev dækket med kondens, så objektivet og
okularet hurtigt kunne dugge af. Det er udstyr som er rimeligt tætnet mod
fugt, og det fungerede uden problemer

[8<8<8<]
> På min anden tur til polhavet skiftede jeg mit OM2 ud med et Nikon F, da
> det kunne opereres strømtløst.

Det kunne OM1 også

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Smed

Dato : 03-01-10 01:56

Soeren Friberg wrote:

> 2) Kondens er absolut det værste. Når du går fra kulde til varme dannes
> kondens. Det er muligt at lægge kameraet i en plasticpose INDEN du går
> ind i varmen og læg kameraet et halvkøligt sted i lidt tid.

Det er jeg meget opmærksom på. Bruger briller i forvejen, såeh... Men
jeg har en rigtig god kamerataske.

> Så med mindre du skal til polaregne, tror jeg ikke, du skal bekymre dig
> om andet.

OK, i givet fald, hvad gør man så? f. eks. hvis man vil op på toppen af
Mont Blanc og skyde udsigten? Hasselblad?

Og hvad med junglen i f. eks. Cambodja?

For jeg står faktisk og skal rejse indenfor det næste år, så man vil jo
gerne være godt forberedt?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 03-01-10 05:53

On 03-01-2010 01:56, Jan Smed wrote:
> OK, i givet fald, hvad gør man så? f. eks. hvis man vil op på toppen af
> Mont Blanc og skyde udsigten? Hasselblad?
>
> Og hvad med junglen i f. eks. Cambodja?

Ja, men jeg vil tro, at det under alle omstændigheder tager så lang tid
at komme fra det sted til det andet, at du undgår kondens

--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/

Fra : Robert Piil

Dato : 02-01-10 11:22

Jan Smed skrev:
> [...]
> der er 5-10 gr. frost, som vi har i øjeblikket?
>
> Eller skal tallene tages med et gran salt?

Morten Hilmer har skrevet lidt på fotostart om fotografering i kulde.

http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=22352

--
Robert Piil

Fra : Soeren Friberg

Dato : 02-01-10 12:49

On 02-01-2010 11:22, Robert Piil wrote:

> Morten Hilmer har skrevet lidt på fotostart om fotografering i kulde.
>
> http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=22352

-30 er ikke så ringe endda

Her nævnes -52;
http://1x.com/v2/#discussions/18283/25-degrees-celsius-will-my-camera-break/

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-01-10 13:10

On 2010-01-02 06:16:05 +0100, Jan Smed <smeden@usenet.invalid> said:

> [...]
> der er 5-10 gr. frost, som vi har i øjeblikket?
>
> Eller skal tallene tages med et gran salt?

Jeg har aldrig taget hensyn til temperaturer. Jeg har været både kolde
og ekstremt varme steder og aldrig haft problemer med udstyret. Jeg
bruger heller ikke plastikposer, når jeg tager kameraet ind og ud. Så
mit råd er ganske enkelt: Gå ud og tag de billeder du vil have.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 02-01-10 14:07

Hans Kruse wrote:

> [...]
> bruger heller ikke plastikposer, når jeg tager kameraet ind og ud. Så
> mit råd er ganske enkelt: Gå ud og tag de billeder du vil have.

Du har sikkert ret med hensyn til dit udstyr, men du bruger næppe D5000?
Der er vel lidt forskel på udstyrets modstandsdygtighed overfor vejret
afhængigt af om det er entry level udstyr og pro udstyr.

Jørn

---
Photogadget.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-01-10 14:17

On 2010-01-02 14:06:48 +0100, Jørn Hundebøll <spamnews5@dblue.dk> said:

> Du har sikkert ret med hensyn til dit udstyr, men du bruger næppe
> D5000? Der er vel lidt forskel på udstyrets modstandsdygtighed overfor
> vejret afhængigt af om det er entry level udstyr og pro udstyr.

Nu skal det siges, at jeg har behandlet mit udstyr siden Canon 10D,
20D, 5D op til nu, som ganske vist er pro udstyr på samme måde og ingen
problemer haft.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 02-01-10 15:56

Hans Kruse wrote:

> Nu skal det siges, at jeg har behandlet mit udstyr siden Canon 10D, 20D,
> 5D op til nu, som ganske vist er pro udstyr på samme måde og ingen
> problemer haft.

Jeg vil også tro at netop Canons xxD serie har større robusthed end
Nikons 4x serie. Jeg vil stadig anbefale at folk med f.eks. Canons 4X
eller 3X serie benytter en pose til udstyret efter de har været udenfor
i meget koldt vejr for at reducere kondens. Det er sikkert ikke en
handling de skal igennem mange gange i løbet af en vinter, og uanset om
det er nødvendigt eller ej, virker det. En professionel fotograf eller
en som dig (pænt ment) med pro udstyr kan måske bedre tage kameraet
direkte med ind i stuen.

Du tager vel ikke objektivet af imens kameraet "afklimatisere" ?

Jørn

---
Photogadget.dk

Fra : Jan Smed

Dato : 03-01-10 01:57

Hans Kruse wrote:

> [...]
> bruger heller ikke plastikposer, når jeg tager kameraet ind og ud. Så
> mit råd er ganske enkelt: Gå ud og tag de billeder du vil have.

Se, DET er jo et råd, man kan bruge til noget! Tak

Fra : Langgaard

Dato : 02-01-10 13:05

On 2 Jan., 06:16, Jan Smed <sme...@usenet.invalid> wrote:
> [...]
> der er 5-10 gr. frost, som vi har i øjeblikket?
>
> Eller skal tallene tages med et gran salt?

Arbejdstemperaturen er der hvor producenten "garanterer" at kameraet
overholder de udstukne specifikationer.

Kameraet kan sikkert bruges til -30 grader hvis du kan holde strøm på
batterierne.

I kulden, eller nærmere når kameraet igen kommer ind i varmen, er
kondens den værste fjende, men det har andre været inde på. Jeg bruger
selv den med posen og har gjort det i mange årtier.

--
Langgaard

Fra : Jan Smed

Dato : 03-01-10 01:59

Langgaard wrote:

> Arbejdstemperaturen er der hvor producenten "garanterer" at kameraet
> overholder de udstukne specifikationer.

Ja, det er klart.

> Kameraet kan sikkert bruges til -30 grader hvis du kan holde strøm på
> batterierne.

Udmærket.

> I kulden, eller nærmere når kameraet igen kommer ind i varmen, er
> kondens den værste fjende, men det har andre været inde på. Jeg bruger
> selv den med posen og har gjort det i mange årtier.

Tak for tips - god gruppe denneher.

Fra : Langgaard

Dato : 03-01-10 04:33

On 3 Jan., 01:57, Jan Smed <sme...@usenet.invalid> wrote:

> Se, DET er jo et råd, man kan bruge til noget! Tak

Hans glemmer at fortælle at det kun er tilrådeligt med velforseglet
professionelt udstyr

Spil ikke i det lotteri og brug posen, en reparation kan være meget
kostbar, og kommer altid ubelejligt!

--
Langgaard

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-01-10 14:10

On 2010-01-03 12:32:46 +0100, Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> said:

> Hans glemmer at fortælle at det kun er tilrådeligt med velforseglet
> professionelt udstyr

Jeg glemmer ikke noget. Jeg fortalte blot om mine erfaringer også med
ikke professionelt udstyr. Det er så op til den enkelte hvad man vil.
Hvis man har det bedre med at bruge en pose, så bruge en pose. Jeg er
ikke ude på at overbevise nogen. Men jeg har da heller ikke brugt mit
udstyr under -20 grader.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 03-01-10 14:31

On 03-01-2010 14:09, Hans Kruse wrote:

> Jeg glemmer ikke noget. Jeg fortalte blot om mine erfaringer også med
> ikke professionelt udstyr.

Men der jo ikke noget at sige til, at Leif bliver forvirret, når du
klokken 14.16 skriver om de erfaringer med professionelt udstyr:

"Nu skal det siges, at jeg har behandlet mit udstyr siden Canon 10D,
20D, 5D op til nu, som ganske vist er pro udstyr på samme måde og ingen
problemer haft."

hvilket Leif forholder sig til. Nu fortæller du så også om de erfaringer
med ikke professionelt udstyr i kulde uden at nævne, hvilke kameraer,
som du har erfaring med.

--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-01-10 14:35

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
>
> "Nu skal det siges, at jeg har behandlet mit udstyr siden Canon 10D, 20D,
> 5D op til nu, som ganske vist er pro udstyr på samme måde og ingen

Canon 10D, 20D og 5D er ikke specielt tætnet.
1Ds mkIII er specielt tætnet.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-01-10 14:48

On 2010-01-03 14:31:22 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> [...]
>
> hvilket Leif forholder sig til. Nu fortæller du så også om de
> erfaringer med ikke professionelt udstyr i kulde uden at nævne, hvilke

Canon 10D, 20D og 5D er ikke professionelt udstyr. Jeg har såmænd også
jeg har haft en 350D som er entry level hos Canon ude i frostvejr
sammen med min søn for nogle år siden og heller ikke der noget problem.

Tilsvarende har jeg brugt laptops i de sidste 20 år or taget dem ind
fra et koldt bagagerum (også inkl. frost) og tændt dem umiddelbart og
heller aldrig haft problemer med det. Men som sagt, hvis man ikke vil
tage chancer eller har det bedst med forebyggende midler, så synes jeg
bestemt folk skal bruge det ;)

Fra : Soeren Friberg

Dato : 03-01-10 16:37

On 03-01-2010 14:47, Hans Kruse wrote:
> mit udstyr siden Canon 10D, 20D, 5D op til nu, som ganske vist er pro udstyr

Ok, nu vil jeg ikke hænge mig i sprogting, men jeg - og måske også Leif
- læste ovenstående som om de alle var pro udstyr. Jeg har kun haft en
Canon DSL pg det var en AE1, der var udmærket, men ikke pro. Husker i
øvrigt ikke, at jeg tog specielt hensyn til kulde her heller.

--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-01-10 17:44

On 2010-01-03 16:37:08 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> [...]
> Canon DSL pg det var en AE1, der var udmærket, men ikke pro. Husker i
> øvrigt ikke, at jeg tog specielt hensyn til kulde her heller.

Jeg vil medgive at den sproglige måde at skrive det på ikke var så
heldig. Meningen var at mit seneste hus er professionelt, men de andre
ikke var det. Men måske fejlagtigt gik jeg ud fra det var almindelig
kendt, at kun 1D serien hos Canon er professionelt niveau. Men det kan
selvfølgelig diskuteres, da mange bruger 5D professionelt og de andre
også. Så professionelt er selvfølgelig ikke et 100% entydigt begreb og
Canon har da også været lidt ulden omkring 5D'erens status. Men 10D og
20D har aldrig været nævnt som professionelle kameraer. Men en lang
snak om det enkle faktum, at jeg aldrig har taget hensyn til kulde for
nogen af de kameraer jeg har haft og det gælder da også det Canon G2,
som jeg brugte i starten af dette årtusinde. s

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-01-10 15:57

On 2010-01-03 14:31:22 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> [...]
>
> hvilket Leif forholder sig til. Nu fortæller du så også om de
> erfaringer med ikke professionelt udstyr i kulde uden at nævne, hvilke

Leif har et Canon 20D, så han ved udmærket at det ikke er et
professionelt kamera....