Øv ingen strøm
Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 02-01-10 22:39

Fyret på min C-max har ædt strømmen, og jeg står for første gang i mange år
og skal til at lade. Er det sådan at en gammel lader kan ødelægge noget af
elektronikken?
Og proceduren, er der hjælp her til at gøre det rigtigt? På forhånd tak.

Hvis der skal nyt batteri i, kan man så få det straks, eller skal der lades
på det? Og s k a l det være et af typen med sølv, som det den er født med?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-01-10 23:21

"Preben R. Sørensen" skriver:

> Fyret på min C-max har ædt strømmen, og jeg står for første gang i mange år
> og skal til at lade. Er det sådan at en gammel lader kan ødelægge noget af
> elektronikken?

Nej.

> Og proceduren, er der hjælp her til at gøre det rigtigt? På forhånd tak.

Slut klemmerne rigtigt til batteriet og tænd for laderen.

Klaus

Fra : Steen

Dato : 03-01-10 12:10

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> "Preben R. Sørensen" skriver:

> Nej.

> Slut klemmerne rigtigt til batteriet og tænd for laderen.
>

> Klaus

En bekendt kunne heller ikke starte sin nye Suzuki i dag, så måtte jeg
ud og starte min enormt gamle Hyundai - den har aldrig svigtet
mig...endnu
--
Steen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-01-10 12:19

Steen wrote:

> En bekendt kunne heller ikke starte sin nye Suzuki i dag, så måtte jeg
> ud og starte min enormt gamle Hyundai - den har aldrig svigtet
> mig...endnu

Hvis et batteri er malket af andre årsager, er det jo soleklart bilen ikke
vil starte. Det behøver oftest ikke have en dyt med selve bilen at gøre.

--
- Frank

Fra : Steen

Dato : 03-01-10 12:50

Frank Leegaard <frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

> Hvis et batteri er malket af andre årsager, er det jo soleklart bilen ikke
> vil starte. Det behøver oftest ikke have en dyt med selve bilen at gøre.

Sikkert ikke, men hans Suzuki Ignis har været på værksted flere gange i
dens 2-3 årige levetid, end min Hyundai har været i dens 10 år.
Muligvis tilfældigt, men jeg har aldrig haft noget bøvl med nogle af de
Hyundai'er jeg har haft
--
Steen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-01-10 13:36

Steen wrote:

> [...]
> i dens 2-3 årige levetid, end min Hyundai har været i dens 10 år.
> Muligvis tilfældigt, men jeg har aldrig haft noget bøvl med nogle af

Har aldrig selv eller i bekendtskabskredsen haft nogen med bemeldte
køretøjer, så erfaringen er sparsom.
En exkæreste havde en Suzuki Alto som var spritny. Den voldte ikke de vilde
problemer. Kun service kostede en ARM.

--
- Frank

Fra : P

Dato : 03-01-10 13:04

On Sat, 2 Jan 2010 22:39:03 +0100, Preben R. Sørensen
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>på det? Og s k a l det være et af typen med sølv, som det den er født med?

Den skal bare startes og så kører det et kvarters tid, så kører den
igen. Har haft en C-Max diesel med fyr som gjorde det et par gange. No
problems.

/P

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-01-10 13:14

> Den skal bare startes og så kører det et kvarters tid, så kører den
> igen. Har haft en C-Max diesel med fyr som gjorde det et par gange. No
> problems.

Nja vel ikke andre problemer end at batteriet er blevet ødelagt?

Sidder der Gel-batteri i sådan en eller alm. syre?

--
Martin
Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux.

Fra : KASO

Dato : 03-01-10 14:43

"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i meddelelsen
> Fyret på min C-max har ædt strømmen, og jeg står for første gang i mange
> år og skal til at lade. Er det sådan at en gammel lader kan ødelægge noget
> af elektronikken?

Ja - hvis du er uheldig!

Selv "elektroniske" ladere kan nogle gange få elektronikken til at "hikke".

Du kan koble batteriet helt fra før du lader på det - så skades
elektronikken ikke, men du mister alle indstillinger - hvilket du muligvis
allerede har gjort, hvis batteriet er kørt meget langt ned (det har jeg
været ude for. Så skal kode til radio indkodes igen, ure skal indstilles,
sideruder skal evt. nulstilles - og bilens computer skal muligvis "oplæres"
igen (sker automatisk).

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-01-10 17:27

> Nu afhænger det jo af hvor gammelt batteriet er og hvor dybdeafladet det
> har været. Der er stor chance for at det sagtens kan have megen levetid
> tilbage.

Ja selvfølgelig. Men hvis det nu er sket flere gange.

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-01-10 17:28

> Der står at der er sølv i. Prøver guld næste gang.....

Altså

Det er vist producentes modelbetegnelser.. dem kan vi ikke bruge desværre.

Hvor gammelt er det? Og er det sket før?

Batteriet behøver ikke være så gammelt før det er ødelagt hvis det har
været afladet flere gange over længere perioder. Sådan døde vores batteri
med fyrbrug.