Bådstativ til mindre båd
Fra : Preben Andersen

Dato : 01-01-10 20:17

Jeg mangler et bådstativ til en 16' motorbåd med påhængsmotor. Jeg har
forestillet mig, at bygge selv, men jeg mangler en tegning eller lignende.
Jeg så engang et Bådnyt stativ omtalt, men har aldrig set det. Nogen her,
der kan hjælpe med en "opskrift"?
--
mvh/Preben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-01-10 12:56

Bådnyts stativtegninger kan du se her:

http://maximalt.dk/Artikler/Stativ.htm

Husk at sætte diagonalbrædder på langs mellem de to stativer, ellers
kan de glide fra hinanden og båden falder ned.
Det skal være faste forbindelser ikke tovværk der vil gå i stykker i
forbindelse med vand og efterfølgende frost og vind.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 01-01-10 22:42

Jeg har bygget et "Bådnyt-stativ" engang til min daværende Bandholm 26.
Det var dyrt, det var besværligt og det tog en h....... tid!
- og det var endda uden den senere tilføjede bundramme, men kun med et
par brædder i kryds langs hver side!

Til en 16 fods motorbåd, - oven i købet med påhængsmotor - vil jeg
anbefale dig at gå på jagt efter et brugt eller nyt stativ i metal, -
helst med hjul, og allerhelst som en trailer!!
Det skulle være muligt at finde, - ellers snak med en smed eller ring
til en af stativfabrikanterne.

Hilsen SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Preben Andersen

Dato : 01-01-10 23:44

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> helst med hjul, og allerhelst som en trailer!!
> Det skulle være muligt at finde, - ellers snak med en smed eller ring til

En trailer har jeg, og den er (var) god. Der er bare den hage ved den, at
den lige er blevet rippet for alle tværbomme og samtlige superruller, og
naturligvis baglygterne
--
mvh/Preben

Fra : Preben Andersen

Dato : 01-01-10 23:46

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Tak for det. Umiddelbart ser det noget voldsomt ud til en 16' båd, men jeg
kigger på det.
--
mvh/Preben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-01-10 01:33

Velbekomme.

Ja det har du ret i. Det var det du spurgte om; men et mindre vil være
pasende til en 16 fods båd.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 02-01-10 09:56

Er den meget V-formet siden det er et problem ? Normalt kan en motorbåd uden
køl da bare stå på et par klodser.

Bjarke

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-01-10 10:01

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i meddelelsen
> Er den meget V-formet siden det er et problem ? Normalt kan en motorbåd
> uden køl da bare stå på et par klodser.

Det er en Campion, og den er så V-formet, at den vælter, hvis den ikke får
støtte i siderne. Hvis den kunne stå uden støtte, skulle den jo nærmest være
fladbundet.
--
mvh/Preben

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 02-01-10 10:11

Jo, men mange motorbåde er jo så fladbundede at man blot kan bruge et par
svellestykker der er skåret til trekanter/kileformet.

Jeg ville da snedkerere 4 trekanter af nogle brædder; hvis jeg var dig.

Fra : Søren

Dato : 02-01-10 12:33

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> støtte i siderne. Hvis den kunne stå uden støtte, skulle den jo nærmest

Kunne man ikke bruge noget med 4 hjul fra en bil i siderne, og nogle
ruller/rundstokke i bunden så kunne den stadig trækkes op på en trailer.

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 02-01-10 12:38

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg så engang et Bådnyt stativ omtalt, men har aldrig set det. Nogen her,

Køb en brugt us-trailer, det er billigere.

Mvh
Leon