Scrollbars, table og overflow og måske lid~
Fra : Stig Johansen

Dato : 01-01-10 09:06

Hej.

(NB Firefox only, så svar i forhold til andre browsere er uønskede).

Jeg sidder og fedter med det der sk*de overflow og scrollbars.

Problemstillingen ligger her:
http://w-o-p-r.dk/tips/color.picker.asp
selv om det ikke umiddelbart fremgår, da det er noget javascript genereret
noget.

Kort baggrund:
Når man laver ændringe, så gemmer jeg ændringerne i en historylist, så man
kan se hvilke elementer, og hvad, man har påvirket.

For den ikke skal fylde for meget, har jeg sat en height på, og vil gerne
have en scrollbar på, hvis der er flere 'entries' end den er høj.

Det virker sådan set fint nok - screendump her:
http://w-o-p-r.dk/images/historylist.1.png

Men det er jo ikke særlig kønt med 'broken lines' i cellerne, så derfor
tilføjer jeg:
white-space: nowrap;
på tabel/celler, og så er cellerne ubrudte, MEN
så kommer der squ også en vandret scrollbar (screendump):
http://w-o-p-r.dk/images/historylist.2.png

Hvordan grejer den, så jeg _kun_ får lodret scrollbar, samtidig med at
cellerne ikke wrapper ?

Relevant html:
href="#">close</a>

og inde i historylist dannes <table id="historytable">
og i CSS'et er forskellen:
#historytable {
white-space: nowrap;

Altså uden white-space er scrollbaren ok, men ikke indholdet, og med
white-space er indholdet ok, men ikke scrollbaren.

Skal jeg have nogle ekstra div eller andet ind?

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-01-10 13:19

Stig Johansen wrote:

> Hvordan grejer den, så jeg _kun_ får lodret scrollbar, samtidig med at
> cellerne ikke wrapper ?

Har du sat en bredde på vinduet med tabellen?

Det hænger ikke sammen, at du både vil undgå tekstwrap og vandret scrollbar
i en breddelåst tabel. Du må vælge mellem pest og kolera (enten nowrap eller
scrollbar) eller lade indholdet sætte bredden.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-01-10 17:08

Erik Ginnerskov wrote:

> Har du sat en bredde på vinduet med tabellen?

Nej, jeg har netop ikke sat bredden, for at undgå (vandret) scrollbar.

Jeg har fundet ud af det nu.
Ved at sætte højre margin på den indlerede tabel til 12-14 px, så forsvinder
den vandrette scrollbar.

Jeg syntes ellers jeg havde prøvet alle mulige kombinationer af margin og
padder, men åbenbart ikke lige denne kombination.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-01-10 06:20

Stig Johansen wrote:

> Jeg har fundet ud af det nu.
> Ved at sætte højre margin på den indlerede tabel til 12-14 px, så
> forsvinder den vandrette scrollbar.

En lille opfølgning.
Jeg har(havde) ikke sat nogen bredde på nogen af cellerne eller tabellen, så
den tilpasser sig automatisk.

De 2 kolonner med baggrundsbilleder bliver derfor justeret efter teksen
(U/R), hvorimod baggundsbilledet er 16px.

For at få det til at 'ikke så fladtrykt' ud, satte jeg width til 20px - og
guess what - så virker det pludselig med scrollbaren, og behøver derfor
ikke ovennævnte margin.

Mystisk, men der er åbenbart forskel på om man ikke angiver nogen width,
eller blot angiver en enkelt.

(Det er Firefox, og jeg ved i sagens natur ikke hvordan det opfører sig i
andre browsere).

Stig Johansen