Renter? Øhh..
Fra : Martin Bak

Dato : 31-12-09 13:25

Min bank har netop trukket 36,62 fra min almindelige indlånskonto. Ud for
beløbet står teksten "renter" og intet andet.

Der er ikke nogen overtræksmuligheder tilknyttet kontoen. Der er kun
tilknyttet et Visa Electronkort, og kontoen har da heller ikke på noget
tidspunkt haft en negativ saldo. Jeg har netop gennemgået samtlige
kontoudskrifter for hele året, netop for at kontrollere at dette ikke har
været sket ved en eller anden fejl.

Inden jeg kaster mig over banken, vil jeg lige spørge om nogen her kan finde
en plausibel forklaring på, at jeg bliver trukket renter på en konto hvor
der ikke på noget tidspunkt har været negativ saldo?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-12-09 13:39

Martin Bak skrev:

> Inden jeg kaster mig over banken, vil jeg lige spørge om nogen her kan finde
> en plausibel forklaring på, at jeg bliver trukket renter på en konto hvor
> der ikke på noget tidspunkt har været negativ saldo?

Bogføringsdag og rentedag er ikke nødvendigvis den samme
dag. Typisk er rentedag dagen efter indsættelse. Så hvis
saldo er 0 og der sættes 1.000 kroner ind, og du så hæver
1.000 kroner samme dag, så vil saldo tilsyneladende ikke
være i minus. Men rentemæssigt vil du have et overtræk på
1.000 kroner i én dag. Og med overtræksrenter og andet
sjovt, kommer du hurtigt op på en renteudgift på 36,62 kroner.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til svære ord og ordsprog:

Fra : Hauge

Dato : 31-12-09 13:42

Martin Bak skrev:
> Inden jeg kaster mig over banken, vil jeg lige spørge om nogen her kan finde
> en plausibel forklaring på, at jeg bliver trukket renter på en konto hvor
> der ikke på noget tidspunkt har været negativ saldo?

Hvis der bliver sat penge ind på en konto med i forvejen nul kr. på dag
1, bliver der først tillagt renter fra dag 2. Men hæver du alle pengene
på dag 1, så er der virtuelt ovetræk på kontoen i 1 dag, og det betaler
man for.

Mvh Hauge

Fra : Steen Hansen

Dato : 31-12-09 15:19

On Thu, 31 Dec 2009 13:42:06 +0100, Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

> [...]
>1, bliver der først tillagt renter fra dag 2. Men hæver du alle pengene
>på dag 1, så er der virtuelt ovetræk på kontoen i 1 dag, og det betaler

Afhængigt af hvilken bank man bruger.

Ikke alle banker bruger(brugte) denne pudsige regel, men såvidt jeg
husker blev reglen også ændret i løbet af 2009 således at står pengene
på din konto kan du også trække dem uden at skulle betaler renter for
overtræk, fordi du trækker dem samme dag som de bliver sat ind.

Steen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 31-12-09 17:40

Steen Hansen wrote:

> [...]
> på din konto kan du også trække dem uden at skulle betaler renter for
> overtræk, fordi du trækker dem samme dag som de bliver sat ind.

Lov 1. nov 09.

--
- Frank

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-12-09 09:55

On 31 Dec., 13:42, Hauge <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> [...]
> 1, bliver der først tillagt renter fra dag 2. Men hæver du alle pengene
> på dag 1, så er der virtuelt ovetræk på kontoen i 1 dag, og det betaler

vel ikke mere?

Ifl min bank Nordea, er disse valørdage ophørt!

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-12-09 18:15

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> vel ikke mere?
> Ifl min bank Nordea, er disse valørdage ophørt!

Korrekt - men hvis der kun bliver tilskrevet renter en gang årligt vil
der både være en periode før ændringen med renter og en efter uden
renter.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard