Erstatning for påstået ødelagt hus
Fra : Peter

Dato : 31-12-09 12:50

Davs i gruppen

En af mine gode venner er kommet i en "lille" klemme, formodentlig som en
form for hævn fra udlejers side, og nu har udlejer truet med retssag, hvis
han ikke betaler kr. 500.000 i erstatning for at have ødelagt det lejede
hus.

Sagen kort. Han lejer huset for et par år siden. Et par måneder inde i
lejemålet findes der skimmelsvamp i huset, som samtidig trænger til en
grundig gennemgående vedligeholdelse. Ved kraftigt regnvejr pibler vandet
ned af væggene indvendigt.
Beboerklagenævnet har været inde i sagen og har utallige gange pålagt
ejeren, at få udført de reparationer der skal til, for at gøre huset egnet
til beboelse, men har ikke foretaget sig noget, da nuværende beboer har
krævet, at det skal være håndværkere mellem klokken 8:00-16:00 der udfører
arbejdet, mens udlejer ønsker arbejdet udført at ikke faglærte
familiemedlemmer mellem klokken 16:00 og 22:00.
I mellemtiden er huset forfaldet mere og mere, og udlejer har nu pålagt
lejeren at betale kr. 500.000 i erstatning for at have ødelagt huset.
Manden er førtidspensionist og har ikke råd til en advokat.
Hvordan klarer han sig bedst ud af den klemme?

PeterF

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-09 12:58

Peter wrote:
> [...]
> huset. Manden er førtidspensionist og har ikke råd til en advokat.
> Hvordan klarer han sig bedst ud af den klemme?

Har han en forsikring, er der nok også gratis
rethjælpsforsikring includeret

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-12-09 13:31

Peter skrev:

> Manden er førtidspensionist og har ikke råd til en advokat.
> Hvordan klarer han sig bedst ud af den klemme?

Han henvender sig til noget retshjælp og får svar på om ikke han
er berettiget til fri proces.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-12-09 14:46

Peter wrote:

> [...]
> en form for hævn fra udlejers side, og nu har udlejer truet med retssag,
> hvis han ikke betaler kr. 500.000 i erstatning for at have ødelagt det
[klip]
> Manden er førtidspensionist og har ikke råd til en advokat. Hvordan
> klarer han sig bedst ud af den klemme?

Det lyder som LÃ¥sby Svendsen

Indtil han modtager en stævning behøver han ikke foretage sig noget som
helst, udover måske at bruge et enkelt frimærke på at sende et brev med
ordene "kravet afvises".

Et brev fra en advokat er ikke en stævning, men indtil videre lyder det
ikke som om at udlejer har sat en advokat på sagen (og reglerne om god
advokatskik sætter visse grænser for hvad advokater må medvirke til).

En stævning vil sige at der kommer en stævningsmands m/k fra retten og
forkynder stævningen personligt for ham, så der er ikke i tvivl om
hvornår der er tale om en stævning og hvornår det "bare" er trusler.

--
Jesper Lund

Fra : Peter

Dato : 05-01-10 12:37

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> han ikke betaler kr. 500.000 i erstatning for at have ødelagt det lejede

Takker for svarene som er bragt videre.

PeterF