Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Indstillinger til fyrværkeri
Fra : B.K.

Dato : 31-12-09 10:37

Er der nogen som lige har en tommelfingerregel til fotografering af
fyrværkeri?
Har selv tænkt lukketid på 4-6 sek og blænde 4.5.
Er det helt forkert?
Kjeldsen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 31-12-09 10:46

B.K. wrote:
> [...]
> fyrværkeri?
> Har selv tænkt lukketid på 4-6 sek og blænde 4.5.

Det lyder meget fornuftigt - også naturligvis stativ også synes jeg
widevinkel virker bedst, hvor du har indstillet fokus manuelt således at
din dybdeskarphed virker til uendelig. Også er det ellers bare at skyde
og skyde og skyde. Der kommer mange missere, og enkelte keepers.

Happy shooting (med kameraet)

Jørn

---
Photogadget.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-12-09 11:32

"B.K." <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> Er der nogen som lige har en tommelfingerregel til fotografering af
> fyrværkeri?
> Har selv tænkt lukketid på 4-6 sek og blænde 4.5.

Hvad med ISO ?

Hvis søger på Google efter "exposure fireworks" kommer der mangle links.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : B.K.

Dato : 31-12-09 12:25

iso 100 tror jeg er ideelt

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-12-09 12:57

On 2009-12-31 10:36:55 +0100, "B.K." <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> said:

> Er der nogen som lige har en tommelfingerregel til fotografering af
> fyrværkeri?

Brug stativ og indstil tid, blænde og focus på manuel. focus skal stå
på uendligt.

100 ISO - blænde 11, 16 eller 22 - tid 5, 10 eller 15 sekunder

Man skal også beslutte sig for om man vil tage billeder at et enkelt
fyrværkeri, eller om man vil have en hel himmel med masser af
fyrværkeri.

Se dette panorama med fyrværkeri, husk at scrolle vandret:
www.photo-gallery.dk/oversigt/diverse/panorama/panorama-61.html - det
er sat sammen af tre billeder, som hver især er eksponeret i 15
sekunder.

Hvis man derimod går efter de enkelte fyrværkerier:
www.photo-gallery.dk/oversigt/mennesker_&_miljoeer/nytaar_fyrvaerkeri/_fyrvaerkeri-012.html
- så skal man indstille stativets kamerahoved lige nøjagtig så løst, at
man lyn-hurtigt dreje kameraet i den retning, som man forventer at en
afskudt raket vil eksplodere i, og trykke på udløseren, og her er en
lukketid på 5 sekunder nok. Men husk at kamerahovedet ikke må være
løsere end at det kan holde sig selv og kameraet i den valge position,
medens man eksponerer billedet. Det bedste er faktisk et videostativ
med et oliedæmpet hoved.

De uerfarne kan gå ud lidt tidligere på aftenen, for der er som regel
altid nogle børn og unge, som render rundt og skyder af før klokken
24:00, og der kan man jo teste sine indstillinger og metoder, det er
nemlig meget vigtigt, at man ikke kommer til at overbelyse
fyrværkeriet, og det er lige som med blits, man styrer kun
eksponeringen med blænden.

Når det går løs ved 24-tiden, så varer det som regel kun 5-10 minutter,
så er det meste fyrværkeri skudt af.

Godt nytår til alle, og pas nu på øjnene og fingerne, de er dyrebare og
kan ikke erstattes.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : abacus

Dato : 01-01-10 05:40

On 31 Dec. 2009, 10:36, "B.K." <b.kjeld...@tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> fyrværkeri?
> Har selv tænkt lukketid på 4-6 sek og blænde 4.5.

Har kun prøvet en enkelt gang, og der brugte jeg tider på omkring 30
sek og 2 + blænder, der kom dejligt meget fyrværkeri på billederne.
Niels