|
| Produktansvar Fra : Matthias H. Matthies~ |
Dato : 30-12-09 20:28 |
|
Min søn har fået et problem, som han beder mig spørge om hjælp til her i
juragruppen. Jeg håber det er iorden?
Han skriver:
Kan en kunde kræve erstatning for fejlsøgning ?
Kunden monterer nogle pærer i sin bil og kort tid efter oplever kunden
nogle forskellige fejlmeldinger i boardcomputeren.
Pærene fungerer som de skal og fejlmeldingerne har ikke nogen sammenhæng
med det produkt der er monteret. For at finde ud af hvad der er galt
vælger kunden at køre bilen på værksted og de piller pærene ud af bilen
igen og de mystiske fejlmeldinger stopper umiddelbart derefter.
Kunden forlanger at få betalt sin værkstedsregning for fejlsøgningen,
men kan han reelt kræve dette ? Pærerne har hele tiden virket som de
skulle. Og på andre biler af samme mærke og model er der ikke nogen
problemer med dem. Det virker umiddelbart som om bilen har en fejl et
sted som måske bliver fremprovokeret ved montering af pærerne, men der
er ikke tale om en fejl på selve produktet og de kan rent teknisk slet
ikke gå ind og lave noget "sabotage" i bilens el system.
Kunden har ikke informeret om problemerne inden den blev kørt på
værksted, så vi har uden varsel modtaget et krav på betaling af
fejlsøgningen hos mekanikeren.
Havde det været et mindre beløb havde det slet ikke været nogen problem,
men i denne situation er det en ret kostbar affærre med et uskyldigt
produkt til små penge.
Hilsen Matthias
| |
alexbo (01-01-2010)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 01-01-10 21:50 |
|
"Matthias H. Matthiessen" skrev
>men der er ikke tale om en fejl på selve produktet
Produktansvarsloven handler om fejl på et produkt.
Nu skriver du så diffust så jeg gætter selv.
Din søn har solgt nogle diodepæer til en bilejer der selv har monteret og
disse pærer forvirrede computeren p.g.a. deres meget lille strømforbrug, den
tror at pærerne ikke virker, så burde kunden selv kunne indse at disse
fejlmeldinger kan have at gøre med hans egen udskiftning af pærerne.
Spørgsmålet er om din søn har forsømt en oplysningpligt om denne mulighed,
det mener jeg ikke det er i højere grad montørens altså bilejeren selv der
burde undersøge de mulige virkninger af hans ændring af pærernes
strømforbrug.
mvh
Alex Christensen
| |
Matthias H. Matthies~ (01-01-2010)
| Kommentar Fra : Matthias H. Matthies~ |
Dato : 01-01-10 22:14 |
|
alexbo skrev:
> "Matthias H. Matthiessen" skrev
>
>> men der er ikke tale om en fejl på selve produktet
>
> Produktansvarsloven handler om fejl på et produkt.
>
> Nu skriver du så diffust så jeg gætter selv.
>
> Din søn har solgt nogle diodepæer til en bilejer der selv har monteret og
> disse pærer forvirrede computeren p.g.a. deres meget lille strømforbrug, den
> tror at pærerne ikke virker, så burde kunden selv kunne indse at disse
> fejlmeldinger kan have at gøre med hans egen udskiftning af pærerne.
>
> Spørgsmålet er om din søn har forsømt en oplysningpligt om denne mulighed,
> det mener jeg ikke det er i højere grad montørens altså bilejeren selv der
> burde undersøge de mulige virkninger af hans ændring af pærernes
> strømforbrug.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>
Tak for dit svar.
Jeg er ikke klar over hvilke pærer det drejer sig om, men typisk så
forbruger de pærer han sælger mindre strøm end de originale.
Fejlmeldingerne gik ud på motorfejl, manglende luft i hjul og lign.
Kunden har så uden at kontakte min søn kørt bilen direkte til værksted.
Værkstedet kan ikke finde en fejl der henviser til pærerne, men efter at
have afmonteret dem virker bilen igen.
Min søn mener de måske har fremprovokeret en løs forbindelse ved
monteringen og de derved får fejlmeldinger. Men det kan han selvfølgelig
ikke bevise.
Og da kunden ikke henvender sig før bagefter, har min søn heller ikke
haft mulighed for at afhjælpe problemet.
Hilsen Matthias
| |
Klaus H (01-01-2010)
| Kommentar Fra : Klaus H |
Dato : 01-01-10 22:16 |
|
cut
> Og da kunden ikke henvender sig før bagefter, har min søn heller ikke
> haft mulighed for at afhjælpe problemet.
> Hilsen Matthias
Og derfor heller intet ansvar.
Klaus H
| |
alexbo (02-01-2010)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 02-01-10 15:50 |
|
"Matthias H. Matthiessen" skrev
> Jeg er ikke klar over hvilke pærer det drejer sig om, men typisk så
> forbruger de pærer han sælger mindre strøm end de originale.
> Fejlmeldingerne gik ud på motorfejl, manglende luft i hjul og lign.
Det hænger selvfølgelig ikke særligt tydeligt sammen, men en "sparepære" kan
man forestille sig forvirrer computeren totalt, det er en elektronisk
komponent den kan sende impulser baglæns i modsætning til en glødepære der
blot lyser op fordi glødetråden bliver varm af den strøm der går igennem..
Nu er det temmeligt nemt at konstatere om en fejlmelding om manglende luft
er korrekt, når den viser sig ikke at være det, må det logisk at overveje
hvilke ændringer i bilen man har foretaget i den senere tid.
Det er egentligt forståeligt at en fejlmelding om motorfejl får bilejeren
til at køre på værksted, det ville være mærkeligt at køre til en pæresælger
for at spørge om en formodet motorfejl.
Men ansvaret for fejlmeldingerne og den efterfølgende fejlsøgning, må ligge
hos den der ændrer i bilens konstruktion, så længe at den monterede del ikke
er defekt, at det ikke er en fejl ved den, men den blot har en anderledes
virkemåde.
Jeg har ledt efter sager om tuningsbokse der har fået motorer til at bryde
sammen, jeg ved der har været sådanne, men jeg kan ikke finde nogen.
En tuningsboks der sådan set virker korrekt men motoren kan ikke holde er
bilejerens eget problem, han skal overveje risikoen ved at ændre på sin bil.
Det er nok mere tydeligt ved tuning end ved pæreskift, men principelt er der
ingen forskel.
mvh
Alex Christensen
| |
Matthias H. Matthies~ (02-01-2010)
| Kommentar Fra : Matthias H. Matthies~ |
Dato : 02-01-10 16:50 |
|
>
>
>
Tak igen. Både til dig og Klaus.
Jeg har nu videresendt jeres svar til min søn og så må vi se hvad han
finder ud af.
Hører jeg nyt, skal jeg nok holde jer orienteret.
Hilsen Matthias
| |
Kasper Demant (02-01-2010)
| Kommentar Fra : Kasper Demant |
Dato : 02-01-10 19:55 |
|
Matthias H. Matthiessen skrev:
> Min søn har fået et problem, som han beder mig spørge om hjælp til her i
> juragruppen. Jeg håber det er iorden?
> Han skriver:
> Kan en kunde kræve erstatning for fejlsøgning ?
> Kunden monterer nogle pærer i sin bil og kort tid efter oplever kunden
> nogle forskellige fejlmeldinger i boardcomputeren.
>
> Pærene fungerer som de skal og fejlmeldingerne har ikke nogen sammenhæng
> med det produkt der er monteret. For at finde ud af hvad der er galt
> vælger kunden at køre bilen på værksted og de piller pærene ud af bilen
> igen og de mystiske fejlmeldinger stopper umiddelbart derefter.
>
> Kunden forlanger at få betalt sin værkstedsregning for fejlsøgningen,
> men kan han reelt kræve dette ? Pærerne har hele tiden virket som de
> skulle. Og på andre biler af samme mærke og model er der ikke nogen
> problemer med dem. Det virker umiddelbart som om bilen har en fejl et
> sted som måske bliver fremprovokeret ved montering af pærerne, men der
> er ikke tale om en fejl på selve produktet og de kan rent teknisk slet
> ikke gå ind og lave noget "sabotage" i bilens el system.
>
> Kunden har ikke informeret om problemerne inden den blev kørt på
> værksted, så vi har uden varsel modtaget et krav på betaling af
> fejlsøgningen hos mekanikeren.
>
> Havde det været et mindre beløb havde det slet ikke været nogen problem,
> men i denne situation er det en ret kostbar affærre med et uskyldigt
> produkt til små penge.
>
> Hilsen Matthias
Nu sidder jeg tilfældigvis med næsen i pensum om produktansvar som er en
del af min eksamen inden så længe, så jeg kan da lige komme med følgende.
Der er to parallelle produktansvar i dansk ret:
Det retspraksisskabte produktansvar og produktansvarsloven
Fælles for disse er, at de udelukkende kan anvendes på tings- og
personskade. Da der her er tale om en "spildt" værkstedsregning, falder
grundlaget allerede her
Derudover er der ingen defekt - i produktansvarslovens forstand - på
produktet.
Vi falder tilbage på de almindelige regler for erstatningsansvar inden
for kontrakt. I bund og grund: Har din søn handlet culpøst, og kan han i
afkræftende fald bevise dette?
--
Vh.
Kasper Demant
stud.jur
| |
Matthias H. Matthies~ (03-01-2010)
| Kommentar Fra : Matthias H. Matthies~ |
Dato : 03-01-10 08:59 |
|
Kasper Demant skrev:
>
> Nu sidder jeg tilfældigvis med næsen i pensum om produktansvar som er en
> del af min eksamen inden så længe, så jeg kan da lige komme med følgende.
>
> Der er to parallelle produktansvar i dansk ret:
>
> Det retspraksisskabte produktansvar og produktansvarsloven
>
> Fælles for disse er, at de udelukkende kan anvendes på tings- og
> personskade. Da der her er tale om en "spildt" værkstedsregning, falder
> grundlaget allerede her
>
> Derudover er der ingen defekt - i produktansvarslovens forstand - på
> produktet.
>
>
> Vi falder tilbage på de almindelige regler for erstatningsansvar inden
> for kontrakt. I bund og grund: Har din søn handlet culpøst, og kan han i
> afkræftende fald bevise dette?
>
>
Hej Kasper.
Tak for dit svar.
Min søn har solgt mange af de omtalte pærer og hverken ham eller
produktcenten har tidligere været ude for et lignende problem.
Hilsen Matthias
| |
Per Jensen (03-01-2010)
| Kommentar Fra : Per Jensen |
Dato : 03-01-10 15:51 |
|
Matthias H. Matthiessen wrote:
> Min søn har fået et problem, som han beder mig spørge om hjælp til her i
> juragruppen. Jeg håber det er iorden?
> Han skriver:
> Kan en kunde kræve erstatning for fejlsøgning ?
> Kunden monterer nogle pærer i sin bil og kort tid efter oplever kunden
> nogle forskellige fejlmeldinger i boardcomputeren.
>
Er der tale om LED-lyskilder eller Xenon-lyskilder (HID) ??
Med førstnævnte kan jeg seriøst ikke forestille mig at de kan
"forstyrre" men med Xenon, som indeholder en switch-mode strømforsyning
(Ballast), der både kan udstråle radiostøj og støj over bilens elnet, er
det da meget sansynligt at der kan opstå problemer.
// Per.
| |
Hauge (03-01-2010)
| Kommentar Fra : Hauge |
Dato : 03-01-10 15:59 |
|
Per Jensen skrev:
> Med førstnævnte kan jeg seriøst ikke forestille mig at de kan
> "forstyrre"
De (LED "pærer") kan i hvert fald kvæle radioens modtager totalt, så
selv den kraftigste DR-station er død.. Mange af dem indeholder en
latterlig dårlig switchmode regulator, der på ingen måde er støjdæmpet.
Men det er så udenfor denne gruppes snak, men kun skrevet som info.
/Hauge
| |
Matthias H. Matthies~ (03-01-2010)
| Kommentar Fra : Matthias H. Matthies~ |
Dato : 03-01-10 16:47 |
|
Per Jensen skrev:
> Matthias H. Matthiessen wrote:
>> Min søn har fået et problem, som han beder mig spørge om hjælp til her
>> i juragruppen. Jeg håber det er iorden?
>> Han skriver:
>> Kan en kunde kræve erstatning for fejlsøgning ?
>> Kunden monterer nogle pærer i sin bil og kort tid efter oplever kunden
>> nogle forskellige fejlmeldinger i boardcomputeren.
>>
>
> Er der tale om LED-lyskilder eller Xenon-lyskilder (HID) ??
>
> Med førstnævnte kan jeg seriøst ikke forestille mig at de kan
> "forstyrre" men med Xenon, som indeholder en switch-mode strømforsyning
> (Ballast), der både kan udstråle radiostøj og støj over bilens elnet, er
> det da meget sansynligt at der kan opstå problemer.
>
> // Per.
Det drejer sig om disse:
www.matronics.dk/Produkter/Biler/AutoLedpaerer/Positionslys/W3w/Produkt/120126.aspx
Pærerne er solgt i meget store antal i Tyskland uden at produktcenten
har haft problemer af nogen art og det er også første gang min søn har
hørt om fejl her i DK.
Hilsen Matthias
| |
Per Jensen (05-01-2010)
| Kommentar Fra : Per Jensen |
Dato : 05-01-10 17:29 |
| | |
|
|