Fyret kører, men vi har ingen varme
Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-12-09 21:07

Jeg har pillefyr og det kører; kedeltemperaturen er 60 grader.

Problemet er, at vi ingen varme har i huset. Der er gulvvarme i hele
underetagen, samt nogle radiatorer og der er også radiatorer i
overetagen. Alle radiatorer er blevet udluftet.

Min udendørs ekspansionsbeholder er frosset. Det er en lukket beholder
med indløb foroven og overløb for neden. Der er ingen elkabler til, så
der er ingen cirkulationspumpe i.

Kan den frosne beholder være grunden til at der ingen varme er i huset?

Jeg har lukket noget vand på systemet, i håb om at fremprovokere et
overløb, men det lykkedes ikke. Trykket er nu steget fra normalt omkring
1 bar til 3,5. Er der en risiko for lækager eller ligefrem sprængning?
3,5 lyder ikke voldsomt i mine ører, men det er jo lidt svært at få
trykket ud, når ekspansionsbeholder er gået i baglås.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-12-09 21:08

ons, 30 12 2009 kl. 21:06 +0100, skrev Kurt Hansen:
> [...]
> underetagen, samt nogle radiatorer og der er også radiatorer i
> overetagen. Alle radiatorer er blevet udluftet.

Tillæg: Ja, begge cirkulationspumper i systemet kører normalt.

Fra : ABJ

Dato : 30-12-09 22:19

[...]

Har du lukket ekspansionsbeholder i forbindelse med pillefyr? jeg mener der
skal være åben ekspansion ved alle fastbrændselsfyr.

Er du sikker på at det ikke er en akkumuleringstank?

Du skal straks tage trykket af systemet!! evt gennem udluftningsventilerne.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-12-09 22:25

> Har du lukket ekspansionsbeholder i forbindelse med pillefyr? jeg mener
> der skal være åben ekspansion ved alle fastbrændselsfyr.

Vi har også lukket ekspansion, så det må være normalt - det er i hvergt fald
godkendt.

> Er du sikker på at det ikke er en akkumuleringstank?
>
> Du skal straks tage trykket af systemet!! evt gennem
> udluftningsventilerne.

Enig - og hvem har godkendt at ekspansionsbeholderen må være udsat for
frost?

Mvh Maria

Fra : Martin Bak

Dato : 30-12-09 22:35

"ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> [...]
> der skal være åben ekspansion ved alle fastbrændselsfyr.
>
> Er du sikker på at det ikke er en akkumuleringstank?

En trykekspansionsbeholder har slet ikke overløb, så det er en åben
ekspansionsbeholder der er tale om. Mærkeligt at den sidder udendørs, dog.
En luftlomme ville være min første mistanke i forbindelse med nærværende
problem.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Armand

Dato : 31-12-09 06:46

Martin Bak skrev:
> "ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse
>>
> En trykekspansionsbeholder har slet ikke overløb, så det er en åben
> ekspansionsbeholder der er tale om.

Med 'overløb' for neden, er det ikke et åbent kredsløb, der vil bestå af
en 'potte' med et overløb til tagrende/lign. øverst!

--
Armand.

Fra : Martin Bak

Dato : 31-12-09 09:09

> Med 'overløb' for neden, er det ikke et åbent kredsløb, der vil bestå af
> en 'potte' med et overløb til tagrende/lign. øverst!

Det har du ret i. Men en trykekspansionsbeholder er det ihvertfalkd heller
ikke.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-12-09 09:17

tor, 31 12 2009 kl. 09:08 +0100, skrev Martin Bak:

> Det har du ret i. Men en trykekspansionsbeholder er det ihvertfald heller
> ikke.

Fint, så fik vi det afklaret

Har jeg ret i, at vandet ikke cirkulerer gennem ekspansionsbeholderen og
at det dermed heller ikke kan være den frosne beholder der gør, at vi
ingen varme har?

Det er selvfølgelig ikke smart, at beholderen sidder udendørs og dermed
fryser og det bliver da også ændret straks i det nye år.

Jeg fatter bare ikke hvorfor varmen ikke når rundt i huset. Fyret kører
og holder temperaturen, men bruger (selvfølgelig) ikke så mange piller
som normalt. Der er engang imellem varme i nogle af radiatorerne, men
ikke meget og det forsvinder igen af sig selv. Gulvvarme er der
ingenting af.

Pokkers tidspunkt. Udsigt til 4-5 dage uden varme og alle VVS-mestre
holder ferie

Fra : Martin Bak

Dato : 31-12-09 09:57

"Kurt Hansen" <invalid@ugyldig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

ingenting af.

Pokkers tidspunkt. Udsigt til 4-5 dage uden varme og alle VVS-mestre
-----------------
At omtalte beholder ikke er en trykekspansionsbeholder betyder ikke
nødvendigvis at der ikke er en et andet sted.
Det at du har kunne få trykket til at stige så meget kunne faktisk godt tyde
på, at der ikke er åben ekspansion.
Som jeg har nævnt tidligere, så ville jeg først og fremmest mistænke en
luftlomme et sted i systemet. Prøv eventuelt at slukke og tænde
cirkulationen nogle gange, og lyt efter om du kan høre noget luft gurgle i
systemet.
Men vi mangler nogle oplysninger for at kunne komme det nærmere. For det
første, har du rørføring på uisoleret loft/skunke? Har cirkulationen været
slået fra på noget tidspunkt? Den beholder du omtaler, hvorfra kommer
tilgangsrøret? I hvilken højde sidder beholderen?

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-12-09 12:56

Martin Bak wrote:

> [...]
> Det at du har kunne få trykket til at stige så meget kunne faktisk
> godt tyde på, at der ikke er åben ekspansion.

Hvis der anlægget er forsynet er åben ekspansion hvor beholderen er
frosset, svarer det til at ekspansionsbeholderen er afspærret. Man kan
hæve trykket ret hurtigt ved at fylde vand på op til
vandforsyningstrykket (hvor meget vand der skal til, afhænger af hvor
eget indespærret luft der er i systemet).

At køre med afspærret (frosset) ekspansion på et varmtvandsanlæg er
risikabelt eftersom termisk ekspansion ikke kan optages af
ekspansionsbeholderen, derved kan trykket stige til en størrelse som
skader anlægget. Man må håbe der er en sikkerhedsventil.

I øvrigt lyder Kurts kendskab til anlægget temmelig begrænset. Jeg vil
foreslå Kurt at han får en VVS'er til at gennemgå anlægget sammen med
Kurt, og at VVS'eren samtidig forklarer Kurt alle komponenternes
placering og funktion.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 31-12-09 09:47

Kurt Hansen skrev:
> [...]
> 3,5 lyder ikke voldsomt i mine ører, men det er jo lidt svært at få
> trykket ud, når ekspansionsbeholder er gået i baglås.

Hvis det er et åbent anlæg du har, så kan overløbet ikke være i bunden
af tanken, da den så vil løbe tom.
Er det et åbent anlæg, så vil du ikke kunne sætte særligt højt tryk på
anlægget, hvis ellers ikke ekspansionsbeholderen er anbragt højt oppe.
Dette gælde dog ikke, hvis beholderen er frosset.
Du skal helt bestemt passe på med at sætte for meget tryk på anlægget
hvis det er et gammelt anlæg, da du risikerer sprængte rør.
Og du kan være næsten sikker på, at det er et rør der ligger under
gulvet der springer.
Jeg tror også der må være en luftlomme et eller andet sted. Måske under
den frosne ekspansionsbeholder?
Hilsen Matthias

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-12-09 10:17

tor, 31 12 2009 kl. 09:57 +0100, skrev Martin Bak:
> For det første, har du rørføring på uisoleret loft/skunke?

Der er loft til kip i overetagen, samt et par smalle skunke, så der ikke
er adgang til. Hvorvidt rørføring der er isoleret, kan jeg således ikke
vide, men standarden i huset siger mig at det er tilfældet.

> Har cirkulationen været slået fra på noget tidspunkt?

Ja, kortvarigt under mine eksperimenter med forskellige indstillinger af
systemet.

> Den beholder du omtaler, hvorfra kommer tilgangsrøret?

Fra en slangerede af rør omkring fyret. Der er en lille (tryk?)beholder
med en udluftning på, samt et par ventiler/haner. Min analytiske sans
har givet fortabt: jeg kan ikke regne ud hvad der kører hvorhen og i
hvilken retning, samt hvorfor der sidder en ventil/hane på et af rørene,
som altid er lukket (røret er koldt på begge sider af ventilen). Når jeg
åbner for den, kan jeg høre der sker noget, men der sker alligevel ikke
noget, men det er jo umuligt at forklare og visualisere, så nogen kan
regne den ud pr. distance i en nyhedsgruppe..

> I hvilken højde sidder beholderen?

Ca. 3-4 meter oppe på skorstenen.

VVS-manden ER bestilt til 5. januar og der skal ændres en del, men det
hjælper jo ikke lige nu.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-12-09 11:43

ons, 30 12 2009 kl. 21:06 +0100, skrev Kurt Hansen:

Tak for diverse indlæg i tråden. Nå håber jeg at være på rette spor,
idet naboen - traditionen tro på den sidste dag i året - kom for at
aflæse vandmåleren. I sine yngre dage "makkede" han en del med VVS og vi
inspicerede systemet grundigt.

Hovedkonklusionen blev, at min fremløbstemperatur fra træpillefyret er
for lav. Fyret viser ganske vist (af og til) 60 grader, men ligger også
til på 50. Hvis vi dertil fratrækker lidt speedometerfejlvisning, når vi
ned under de 50 grader, hvilket passer meget godt med håndføling på rør
og slanger.

Fremløbet fra fyret går direkte til vores varmtvandsbeholder og sendes
derfra videre i systemet. Efter denne yderligere nedkøling, kan
fremløbstemperaturen til gulvvarmen vel nærme de 40 grader og så tror da
pokker, at jeg ikke rigtig synes der sker noget.

På returen fra varmtvandsbeholderen, som jo altså også er fremløbet til
varmen i huset, er der en temostatventil, der vækker intervallet 43-65
grader. Hvis den slår fra, føres der altså ikke varme frem til
varmesystemet. Med den lave temperatur vi mener at have konstateret, er
der dog langt op til de 65, så nu får fyret noget mere at leve af. Ideel
set vil jeg forsøge at ramme 64 grader.

Den afspærringsventil jeg ikke kunne forstå funktionen af, viser sig at
være muligheden for at lede varmt returvand ind i fyret forneden.

Og lige en korrektion vedrørende den frosne ekspansionsbeholder: Der er
fremløb forneden og overløb foroven og ikke omvendt, som jeg skrev
tidligere.

Fra : ABJ

Dato : 31-12-09 11:52

Har du taget trykket af anlægget?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-12-09 12:47

tor, 31 12 2009 kl. 11:52 +0100, skrev ABJ:

> Har du taget trykket af anlægget?

Det har nedreguleret sig selv i løbet af natten og er nu nede på omkring
1,5 bar, så jeg har valgt ikke at gå i panik. Det er et åbent system og
ekspansionsbeholderen sidder ca. 3 meter over niveau.

Fra : jos

Dato : 31-12-09 13:21

Kurt Hansen wrote:

> Det har nedreguleret sig selv i løbet af natten og er nu nede på
> omkring 1,5 bar, så jeg har valgt ikke at gå i panik. Det er et åbent
> system og ekspansionsbeholderen sidder ca. 3 meter over niveau.
Som jeg læser tråden, har du hævet temperaturen, men trykket er faldet
kraftigt.
- jeg ville nok gå lidt i panik

hold øje med vandstanden til smeden har været der og trykprøvet anlægget!

finn

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-12-09 14:11

tor, 31 12 2009 kl. 13:20 +0100, skrev jos:

> Som jeg læser tråden, har du hævet temperaturen, men trykket er faldet
> kraftigt.
> - jeg ville nok gå lidt i panik

Nu skal der meget til, før jeg går i panik. Naj, jeg har IKKE hævet
temperaturen - det er/var netop problemet. Min vandpåfyldning var for at
fremprovokere et overløb, så jeg kunne være sikker på, at der ikke
manglede vand på systemet. Både før og efter, blev alle
udluftningsskruer aktiveret.

Nu, hvor jeg har hævet kedeltemperaturen til hinsides de 60 grader, er
der langsomt ved at komme varme. Ikke at klinkerne er rødglødende, men
rørene ved termostarerne er blevet varme, så nu venter jeg blot
tålmodigt på, at betonen bliver varmet op. Jeg er i skrivende stund
optimist

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-12-09 15:52

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> rørene ved termostarerne er blevet varme, så nu venter jeg blot
> tålmodigt på, at betonen bliver varmet op. Jeg er i skrivende stund

Når det fungerer, er gulvvarme nedstøbt i beton en dejlig form for
opvarmning. Men er systemet blevet koldt, tager det djævelsk lang tid at
varme op igen. Så ønsker man sig en brændeovn at smide en pind eller to ind
i.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Ingolf Hansen

Dato : 31-12-09 17:42

Hej kan der være et sted hvor det er frosset i ledningen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-12-09 14:14

tor, 31 12 2009 kl. 12:55 +0100, skrev Erik Olsen:

> [...]
> foreslå Kurt at han får en VVS'er til at gennemgå anlægget sammen med
> Kurt, og at VVS'eren samtidig forklarer Kurt alle komponenternes

Sømmet ramt rent på hovedet!

Som tidligere nævnt, er VVS-manden hidkaldt. Tirsdag morgen starter han
med at lave de mest nødvendige ændringer. Anlægget er hjemmekonstrueret
og udført af den forrige ejer.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-01-10 07:16

tor, 31 12 2009 kl. 17:41 +0100, skrev Ingolf Hansen:
> Hej kan der være et sted hvor det er frosset i ledningen

Det tror jeg ikke. Det er kun røret til ekspansionsbeholderen der sidden
udenfor; resten er inde i huset og der er i øvrigt konstant cirkulation
på.

Som (vistnok) nævnt, er der nu langsomt ved at komme varme i huset,
efter at jeg har sat kedeltemperaturen kraftigt op, så
fremløbstemperaturen til gulvvarmen er tæt på 65 grader.

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-10 16:21

> [...]

>efter at jeg har sat kedeltemperaturen kraftigt op, så
>fremløbstemperaturen til gulvvarmen er tæt på 65 grader.

Til en anden gang, så kan det også være cirkulationspumpen. Min far har lige
fået skiftet en 3 år gammel energisparepumpe. Den kørte - men kun med ca.
200 omd. hvor de tilsyneladende skal ligge på omk. 1400 omd. (/min...). Så
er det ikke let at finde ud af.

Mvh
Mads