Kabelbrud på elkabel
Fra : tiede

Dato : 29-12-09 01:20

Hej,

I forbindelse med omlægning af en gasledning har vi mistet strømmen i
vores garage. Jeg har en mistanke om, at der er sket et kabelbrud på
elkablet, som går fra huset til garagen, da HNG lagde gasledningen om.
Det passer nemligt rigtigt godt, at kablet ligger i nærheden af den
rende, som HNG gravede.

Problemet er, at HNG nægter at det er dem, der har gravet det over, da
de har lavet en "åben" grav og ikke har skudt gasledningen ind. Derfor
vi de ikke påtage sig et ansvar, men har dig sagt, at hvis en
elektriker kan påvise et brud og bruddet ligger i den rende, som de
har gravet så betaler de for korrektion.

Så mit spørgsmål er: Kan man påvise et kabelbrud på et elkabel uden at
skulle grave hele møget op? Jeg tænker på en form for måleapparat, der
kan sige "her er bruddet".

På forhånd tak

Kim

Fra : TT

Dato : 29-12-09 10:41

"tiede" <kimtiede@gmail.com> wrote in message
[...]

Det tror jeg jeg har hørt om, en søger af en art, men jeg er sgu ikke
sikker - jeg kan lige spørge min elektriker...

Har spurgt: Det findes, det er typisk forsynings selskaberne der har sådan
en lastbil der kan dette, det virker ved en _meget_ høj strøm sendes igennem
kablet, som er afmonteret i begge ender, så kan man fysisk mærke på jorden
hvor bruddet er, men de har noget lytte udstyr der pejler sig ind på det.
Noget med at strøm/spænding er høj nok til at det slår en gnist ved bruddet.

Det bruges til forsyningskabler, typisk og lyder ikke til at være billigt..
-Torben

Fra : jos

Dato : 29-12-09 12:37

> [...]
> fysisk mærke på jorden hvor bruddet er, men de har noget lytte udstyr
> der pejler sig ind på det. Noget med at strøm/spænding er høj nok til

Det lyder spændende, kan du ikke komme med nærmere oplysninger om den
teknik.
Taler vi 10 eller 100kilovolt og 100 eller 100 amp???

I "gamle" dage brugte man en lille lommehf-generator, og gik en tur med en
modtager som viste hvor det var en hfudledning!
Alternativt et reflektometer. Med viden om kabeltype kunne man så regne
kabellængden hen til bruddet ud.

finn

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 29-12-09 14:42

jos wrote:

> [...]
> med en modtager som viste hvor det var en hfudledning!
> Alternativt et reflektometer. Med viden om kabeltype kunne man så

Tror at en TDC-mand stadig kan gøre det samme....

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : jos

Dato : 29-12-09 15:49

> Tror at en TDC-mand stadig kan gøre det samme....

Enig! - men der er blevet f...... langt imellem dem ;(

Fra : TT

Dato : 30-12-09 16:43

"jos" <jos@her.dk> wrote in message

> [...]
> modtager som viste hvor det var en hfudledning!
> Alternativt et reflektometer. Med viden om kabeltype kunne man så regne

Desværre ikke, jeg syntes selv det var spændende og har en kammerat der er
installatør - det var ham der fortalte mig det, men jeg kan måske få ham til
at syntes det er spændende og undersøge nærmere. Problemet med HF
generatorer er vel at et meget lille brud på et kraftigt installationskabel,
der vil vel ikke være det store udsving i HF udledningen ??? - personligt
kan jeg bedst lide ideen om at tvinge en gnist frem ved høje spændinger.

Fra : Armand

Dato : 30-12-09 17:08

TT skrev:

> [...]
> installationskabel, der vil vel ikke være det store udsving i HF
> udledningen ??? - personligt kan jeg bedst lide ideen om at tvinge en

Jeg ville som stage-0ne pille ledningerne af hvor det er muligt indenfor
i huset et sted og kortslutte dem for derefter skille dåsen/kontakten i
garagen og dér måle om der er gennemgang imellem de enkelte ledninger
v.h.a. Ohm-positionen på et 70kr's multimeter fra Jem&Fix/T-Hansen.
Først efter at man derigennem har konstanteret at der er brud på
ledningen er det værd at rulle hele artelleriet frem!
Modsat kan det vise sig at der ikke er brud og fejlen ved efterfølgende
investigering måske er ganske banal

Til hele klagesagen hører vel også om dit kabel er lovligt nedgravet og
afmærket. Har man selv kastet et umærket kabel i jorden er der jo ikke
en sjæl der har muligheden for at grave derefter :-|

--
Armand.

Fra : Jens Petersen

Dato : 30-12-09 18:41

On Wed, 30 Dec 2009 16:43:26 +0100, "TT" <trp@fjerndette-hajq.dk>
wrote:

>der vil vel ikke være det store udsving i HF udledningen ??? - personligt
>kan jeg bedst lide ideen om at tvinge en gnist frem ved høje spændinger.

Ja - især når skaden er i nærheden af en gasledning
--
OV1A Jens

Good decisions come from experience. Experience comes from making bad ones

Fra : jos

Dato : 30-12-09 19:26

Jens Petersen wrote:

> Ja - især når skaden er i nærheden af en gasledning
det gør det eventuelt bare lettere at høre gnisten :>)

finn

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-12-09 20:56

jos wrote:

> det gør det eventuelt bare lettere at høre gnisten :>)

Og hvis man er heldig, så får man automatisk gravet kablet fri :)

Stig Johansen