Test af VW Golf R32 DSG (laangt indlæg)
Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-12-09 21:58

> "TDN" <tdnfjerndette@net.telenor.dk> skrev i meddelelsen

> Ja jeg ska prøve at gøre et forsøg lidt senere på kvällen
> Jeg prøvede både en '07 Golf R32 med 6 trins vanlig gearkasse samt en '08
> Golf R32 DSG, og de kører ikke ens, som jég ser" det...

Idag gjaldt det så VW Golf 5 R32 med hhv alm gear og DSG og lad det være
sagt med det samme - den bil er sgu for sjov
Ligesom at køre en go-kart - ikke en alm. go-kart med svingkobling, men
udgaven med det direkte træk på baghjulene, hvis man har prøvet det
(megastor forskel).

Begge biler havde kørt 35.000 km og kostede ca. 165.000 kr på gaden inkl.
vinterdæk på 17" aluminiumsfælge. Der var naturligvis fuld servicerekord,
uskadede og perfekte i indtræk og lak. Sån ska det sgu være

Den første var fra 2007 og havde alm. gear. men ret fattigt udstyret vedr.
ekstra options. Bilen havde kørt som demovogn, så det undrer mig gevaldigt,
at der kun var standardudstyret. Ikke een eneste tilvalgsdetalje var valgt -
skørt. Ingen navi, fartpilot eller læder, så det var sgu skuffende. Men
derefter holder skuffelsen så også op

Nuvel alt funker i sådan en bil. Sædet må helt tilbage, men det passer fint
med mine 2 m i højden. Rattet trækker jeg som regel helt ind mod mig, og det
skal det så også i en R32. Sædet støtter fint i siderne, og hældningen
stemmer med mine ben (det kan ikke justeres). Da jeg kører VAG, kender jeg
alle greb og indstillingsmuligheder - ingen overraskelser hér :)

Kæft den lyder altså godt, når bilen startes og man forlader P-pladsen.
Vinduet bør rulles ned, fordi 5'er udgaven er mere støjdæmpet, end 4'eren
var det. Sidstnævnte kunne faktisk blive "for meget" lydmæssigt. Nuvel
roligt ud på gaden og så ellers cruising, indtil motor- og olietemperaturen
er nået.

Og cruising det kan den - trækker fuldkommen upåvirket i 4 gear ved ultralav
hastighed. Der er ingen jammer - den trækker bare stille og roligt med en
smukt pludrende motorlyd. Og når så alle temperaturer er, hvor de skal være,
og man træder til den, ja så trækker den sgu lynhurtigt op i det røde felt.
Det er en racervogn - intet andet. Lyder og kører som een - perfekt afstemt
undervogn med et super styretøj. De små veje bliver vidunderlige og 4
hjulstrækket til stor nytte, når der skal accelereres ud af et sving på de
smattede/glatte veje.

Når man laver en start, så bliver man altså helt blød i knæene. Gearene
ligger forrygende tætte (genua som det skal være), så man bliver helt salig
af det. Det samme når man går ned i gearene et trin ad gangen - tipper med
speederen, og motoren reagerer med det samme. Kæft det er ren Ferrari

Men den mangler antrittet !
Ka godt ske alt andet er ok, men antrittet, som en 170 hk's 16 V TDI kan
levere det i de 4 første gear, manglede - og det var sgu overraskende for
mig. Bevares R32 ér hurtig - men det sidste manglede, for at den er 100% ok
IMO.

Dét kommer så, når man kører DSG-versionen og vælger Sport-indstillingen.
Hold da helt kæft en forskel - man sku tro, der var tale om en hel anden
bil. Når Sport vælges, hæves omdrejningstallet, speederen bliver hysterisk,
og bilen vælger ikke pr automatik det højeste gear, men dét gear, der gør
den hurtigst, når der trædes (så der ikke skal geares ned først). For dælen
da det er sjovt - og her er sgu masser af antrit i alle gear. Uhyggelig
morsom

Og no 2 idag var så en 2008 Golf R32 med DSG. Den havde mere udstyr såsom
fartpilot, bi-xenon, læder og lys under sidespejle og andet smålir, men
manglede navi'en (RNS 510 som i Leon'en). Dén kan man så få købe originalt
inkl. montering for 8.875 DKK, hvilket ér et must. Hvid med sorte ruder i
bag og sort glassoltag - metal på listerne inside. Nice
Bilen havde stadig ½ års fabriksgaranti resterende, ligesom der var
yderligere 1½ års halvforsikring betalt. Een-ejers, som havde en R32 mere -
i sort

Kører man ikke i "Sport" men i "D", bliver bilen mere doven. Den reagerer
lidt langsommere på speederen og vælger hellere et højere gear, så
brændstoføkonomien bliver bedre. Træder man til den, er den vågen, men ikke
så meget på mærkerne, som når man kører den i Sport. "D" er det typiske
valg, når man cruiser til daglig eller kører inde i byen.

Summa må være, at denne egoistvogn har meget få negative sider. Man køber
naturligvis bilen for motor og undervognens skyld, IMO (ka man også læse ud
af ovenstående) - og jeg mener, man får fuld valuta for pengene. Biler til
salg er meget individuelt udstyrede, og vender man blikket mod Tyskland,
sætter kun fantasien grænser for, hvad der kan vælges. Absolut
Vollausstattung er generelt en mangelvare nordpå - altså bør sådan en vogn
nok hentes sydpå.

Her kan man se lidt om launch control i R32:
www.youtube.com/watch?v=CeuhTor0raA
www.youtube.com/watch?v=qXsxIixmF2k

Jeg er tændt...
Og mangler så blot at teste Opel Astra OPC, Volvo C30 T5 samt Ford Fokus
ST225 - LOL :)
Opel Vectra OPC 280 kender jeg, og Mondeo ST 200 er nok for gammel.
Forssættelse følger nok...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-12-09 00:24

"Mogens (K)" skriver:

> Og no 2 idag var så en 2008 Golf R32 med DSG. Den havde mere udstyr såsom
> fartpilot,

Var der ikke fartpilot i den anden?

> bi-xenon, læder og lys under sidespejle og andet smålir, men
> manglede navi'en (RNS 510 som i Leon'en). Dén kan man så få købe originalt
> inkl. montering for 8.875 DKK, hvilket ér et must.

Hvor kan du få det til den pris?

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 31-12-09 01:09

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Mogens (K)" skriver:

> Var der ikke fartpilot i den anden?

> Hvor kan du få det til den pris?

Så er det den gamle model uden touch?

--
- Frank

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 31-12-09 05:43

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

Ingen fartpilot i den første med vanlig gearkasse.

Montering og Europakort indgår i prisen:
www.blocket.se/stockholm/REA_VW_RNS510_Passat_Golf_Touran_Tiguan_Caddy_20148383.htm?ca=23_11&w=3

> Så er det den gamle model uden touch?

Citat:
"Original Volkswagen RNS 510 baserat navigationssystem / multimediacentral
med inbyggd 30 GB hårddisk och touchscreen..."

Fra : CL

Dato : 31-12-09 06:16

Mogens (K) wrote:
> [...]
> "Original Volkswagen RNS 510 baserat navigationssystem / multimediacentral
> med inbyggd 30 GB hårddisk och touchscreen..."

Det er squ billigt.

Carsten Larsen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 31-12-09 08:56

"CL" <ffffffff@ffff.ff> skrev i meddelelsen

> Det er squ billigt.

Ja, det er super billigt for en navigation af den kaliber.
Også selvom de 2 herrer Klaus og Frank er meget skeptiske

Fra : Frank Leegaard

Dato : 31-12-09 09:02

Mogens (K) wrote:
> "CL" <ffffffff@ffff.ff> skrev i meddelelsen

> Ja, det er super billigt for en navigation af den kaliber.
> Også selvom de 2 herrer Klaus og Frank er meget skeptiske

Jeg misforstod det bare derhen at det var nyt grej. Prisen indikerede det
lidt. Også fordi jeg ville skrive at jeg kunne finde en til 8-9000 hvis jeg
talte om brugt.
For det ville netop være lejet de ligger i DK.

--
- Frank

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 31-12-09 09:19

> Jeg misforstod det bare derhen at det var nyt grej.

14.000 DKK for en spritny

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-12-09 08:31

"Mogens (K)" skriver:

> Montering og Europakort indgår i prisen:
> www.blocket.se/stockholm/REA_VW_RNS510_Passat_Golf_Touran_Tiguan_Caddy_20148383.htm?ca=23_11&w=3

Okay, det er en brugt til den pris.

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 31-12-09 09:20

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Okay, det er en brugt til den pris.

14.000 DDKK for en spritny er vel også okay...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-12-09 09:52

"Mogens (K)" skriver:

> 14.000 DDKK for en spritny er vel også okay...

Det er det, men så er vi også over smertegrænsen for mit vedkommende.

En spritny monteret til 8500 kr ville jeg overveje, men ikke til 14.000
(plus en tur til Sverige).

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 31-12-09 08:49

Mogens (K) wrote:
> [...]
> "Original Volkswagen RNS 510 baserat navigationssystem /
> multimediacentral med inbyggd 30 GB hårddisk och touchscreen..."

Den kan findes på www.vagcars.dk til cirka samme pris når den er brugt.

Troede som sagt vi talte nyt grej, for der nærmer vi os svjv hastigt 20K.

--
- Frank