Forskel på sommer- og vinterdæk?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-12-09 09:29

Kom til at diskutere sommer- vinterdæk i familien:

Jeg mener at vinterdæks primære fordel i forhold til sommerdæk ligger i
at de står bedre fast på is.

Som støtte for min påstand fandt jeg dette fra Euromaster:

"Sommer- og vinterdæk er udviklet til at køre i den pågældende årstid
og yder optimalt under disse betingelser.
Især ved opbremsning viser der sig forskelle, når man kører på
sommerdæk om vinteren. Ved opbremsning med en hastighed på 50 km/t på
sneglat vejbane er bremselængden på sommerdæk 43 m. Det er 8 m længere
end med vinterdæk. Bremses der på islagt vej med sommerdæk og en
hastighed på 30 km/t, er bremselængden sågar 11 m længere end med
vinterdæk. Det kan være de afgørende meter, som forhindrer en ulykke."

Am I right or am I right?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Sørensen

Dato : 29-12-09 09:34

"Hans > skrev >
> Am I right or am I right?

Ak og ve, vil den diskussion da ingen ende ta.

Fra : KimH

Dato : 29-12-09 09:45

"Sørensen" <nogen@microsoft.com> skrev i meddelelsen

> "Hans > skrev >
>>
> Ak og ve, vil den diskussion da ingen ende ta.

Der skal jo være lidt underholdning :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-12-09 11:59

Sørensen skrev:
> Ak og ve, vil den diskussion da ingen ende ta.

Vinteren kommer jo også igen og igen og igen.

Fra : alexbo

Dato : 29-12-09 12:32

"Sørensen" skrev

> Ak og ve, vil den diskussion da ingen ende ta.

Næh, og så skal vi nok være glade for at der kun diskuteres to slags dæk,
sommerdæk og vinterdæk,
det er nogenlunde som at diskutere forhjulstræk kontra baghjultræk.
Det er dejligt enkelt, ikke for vanskeligt og man kan finde støtte til et
hvilket som helst synspunkt på nettet.

F.eks Michelins nærmest geniale betragtning over vejforholdene.

"En vej er altid mere uforudsigelig om vinteren når det er koldt, end om
sommeren når det er varmt; uanset om den er tilsneet, isglat eller bare våd,
er der altid relativt ringere vejgreb om vinteren end om sommeren."

Om vinteren er det koldt, og en sneglat vej har ringere vejgreb end om
sommeren når det er varmt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-09 14:36

alexbo wrote:
> [...]
> om sommeren når det er varmt; uanset om den er tilsneet, isglat eller
> bare våd, er der altid relativt ringere vejgreb om vinteren end om

Det er egentlig også rigtigt nok hvis man tager hele vinterhalvåret og
sammenligner med sommerhalvåret. I hvilken af disse to perioder er der
relativt dårligst vejgreb?

M.

Fra : KimH

Dato : 29-12-09 09:43

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> km/t, er bremselængden sågar 11 m længere end med vinterdæk. Det kan være
> de afgørende meter, som forhindrer en ulykke."

Det har du da nok ret i , man kan også se, at det er meget længere
bremselængder man får på sne og isglatte veje , og farten skal meget ned ,
men alligevel ser man folk fare derudaf som om det var sommer

Mvh. KimH

Fra : JBH

Dato : 29-12-09 10:09

"KimH" <kimho@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bremselængder man får på sne og isglatte veje , og farten skal meget ned ,
> men alligevel ser man folk fare derudaf som om det var sommer

Mon det er vinterdækkene som gør det..........

http://www.sn.dk/artikel/36896:Slagelse--44-faar-boeder---fem-staar-til-klip

"For 44 bilister hjalp søndagskøreturen i Slagelse ikke på den for mange i
forvejen overanstrengte december-økonomi. De røg nemlig en i en af politiets
fartfælder"

mvh
JBH

Fra : obak

Dato : 29-12-09 12:57

> Am I right or am I right?

Dækimportør-Foreningens sammenfatning af fakta:
Vinterdæk er bedst på sne- og isdækkede veje.
Sommerdæk er bedst på tørre sommerveje.
Vinterdæk er bedre på våde vinterveje, når temperaturen nærmer sig 0 grader
Celsius.
Sommerdæk er bedre på våde sommerveje med temperaturer på omkring 20 grader
Celsius.
Helårsdæk fungerer som en slags kompromis, ikke helt dårlige, men heller
ikke i top i nogen disciplin.
For landet som helhed ligger der sne i terrænet hver tredje morgen i januar
og februar.
Døgnets laveste temperatur ligger under 0 grader ved solopgang i månederne
december til marts.

Fra : alexbo

Dato : 29-12-09 13:01

"obak" skrev

> Dækimportør-Foreningens sammenfatning af fakta:
> Vinterdæk er bedst på sne- og isdækkede veje.

Er det nu også fakta, jeg vil foreslå pigdæk på isdækkede veje.

mvh
Alex Christensen

Fra : obak

Dato : 29-12-09 13:39

> "obak" skrev

> Er det nu også fakta, jeg vil foreslå pigdæk på isdækkede veje.

Pigdæk er vel også vinterdæk, blot med pigge

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-12-09 13:27

obak frembragte:

> [...]
> Celsius.
> Helårsdæk fungerer som en slags kompromis, ikke helt dårlige, men heller

Dét var en fin liste - tak for dén!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mikael

Dato : 30-12-09 01:23

On 29 Dec., 09:28, Hans Paulin (6310) <m...@privacy.net> wrote:
> Kom til at diskutere sommer- vinterdæk i familien:
>
> Jeg mener at vinterdæks primære fordel i forhold til sommerdæk ligger i
> at de står bedre fast på is.

Hvis du mener at is er det samme som sne, sjap så ja.

Men de nyeste test viser at de rent faktisk også står bedre fast på en
kold våd vej end sommerdæk gør på samme vej, der er dog ingen tvivl om
at vinterdæk er ringere på varme veje både tørre og våde.

Men har du tid så kig lidt tilbage igruppen her kan du nok finde 10 -
20.000 indlæg om for og imod.

Hvis du stadig er i tvivl kan du prøve at overveje hvorfor både
tyskland og sverige har regler for dækvalg om vinteren.

Mikael

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-12-09 09:49

Mikael wrote:

> [...]
>
> Hvis du stadig er i tvivl kan du prøve at overveje hvorfor både
> tyskland og sverige har regler for dækvalg om vinteren.

Sverige kan måske bortforklares. Tyskland kan ikke.

--
- Frank

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-12-09 10:50

Mikael forklarede den 30-12-2009:

> [...]
> at vinterdæk er ringere på varme veje både tørre og våde.
>
> Men har du tid så kig lidt tilbage igruppen her kan du nok finde 10 -

Der var én der smed en fin liste hér i tråden; hvis den står til
troendes er jeg dækket ind med viden

> Hvis du stadig er i tvivl kan du prøve at overveje hvorfor både
> tyskland og sverige har regler for dækvalg om vinteren.

Lovgivning er (efter mit afbrudte jura-studium) ikke noget der holder
mig vågen om natten

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-12-09 16:40

Hans Paulin (6310) wrote:
> [...]
> troendes er jeg dækket ind med viden

> Lovgivning er (efter mit afbrudte jura-studium) ikke noget der holder

Sammen med afbrydelsen der, forsvandt din logiske sans?

--
- Frank

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-12-09 11:04

> [...]
> hastighed på 30 km/t, er bremselængden sågar 11 m længere end med
> vinterdæk. Det kan være de afgørende meter, som forhindrer en ulykke."

Det må være nogle gamle ”ContinenTal” Euromaster har på deres
hjemmeside, for forskellen er tilsyneladende større nu.

Nu hedder det ved 50 km/t på snedækket vej:

Vinterdæk 30,6 meter
Helårsdæk 39,9 meter
Sommerdæk 86,4 meter

Det skulle være 55,8 meter og ikke 11 meter, så det er trods alt en
forskel der er til at få øje på.

Ved 100 km/t på tør vej vinder sommerdæk med 9,8 meter i forhold til
vinterdæk, 3,4 meter på våd vej over 7 grader, men taber med samme
distance på våd vej nå temperaturen er under 7 grader.

Prøv selv:

http://www.conti-online.com/generator/www/de/de/continental/automobil/themen/reifentipps/bremsperformance/download/cbi_de.swf

Med venlig hilsen Kim

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-12-09 23:08

Kim Kristensen formulerede spørgsmålet:

> [...]
> vinterdæk, 3,4 meter på våd vej over 7 grader, men taber med samme
> distance på våd vej nå temperaturen er under 7 grader.

Tak for suplerende oplysninger

Hans
www.zofiaoghans.dk