Remote Access
Fra : Michael Knudsen

Dato : 29-12-09 08:53

Hej,

Jeg har brugt en mindre formue på programmet Mathematica fra Wolfram
Research, som kører en meget stram licens-kontrol, og jeg kan derfor
ikke installere det på flere maskiner.

Jeg kunne dog godt tænke mig at benytte programmet, mens jeg er på
arbejde, så det vil være rart at kunne tilgå det på min hjemmemaskine
via nettet. Hvad er den smarteste/letteste/sikreste måde at gøre det
på? Der er tale om en grafisk brugerflade, så det er ikke nok blot at
køre det i en terminal.

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-12-09 17:14

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> [...]
> via nettet. Hvad er den smarteste/letteste/sikreste måde at gøre det
> på? Der er tale om en grafisk brugerflade, så det er ikke nok blot at

du prikker hul i din router/firewall så du kan bruge Screen Shariing til
at få adgang til din mac udefra.

Alternativt kan du bruge TeamViever eller Logmein men Screen Sharing
giver imho. bedste ydelse hvis man skal bruge det til

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 29-12-09 09:44

On Dec 29, 5:13 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> du prikker hul i din router/firewall så du kan bruge Screen Shariing til
> at få adgang til din mac udefra.

Jeg har tidligere flirtet lidt med Screen Sharing derhjemme, og så
vidt jeg husker, er det virkelig, hvad det siger: Screen Sharing!
Altså overtager jeg simpelthen skærmen, så ingen anden bruger kan
logge ind og arbejde på den samtidigt. Er det korrekt?

> Alternativt kan du bruge TeamViever eller Logmein men Screen Sharing
> giver imho. bedste ydelse hvis man skal bruge det til

Takker. Jeg kigger lige på alternativerne, selv om det naturligvis vil
være rarest med noget, der er built-in fra Apples side.

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-12-09 23:09

> [...]

> Altså overtager jeg simpelthen skærmen, så ingen anden bruger kan
> logge ind og arbejde på den samtidigt. Er det korrekt?

Ja, du overtager skrivebordet på en bruger der nu engang er logget ind
... og du kan se musen bevæge sig osv. hvis du sidder foran skærmen.

Der er igen nem og billig måde (og som ikke kræver OS X Server) som
muliggør at du kan logge ind på en maskine via remote og få en session
udover den som kører på skærmen.

/thomas

Fra : N/A

Dato : 30-12-09 09:22

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-12-09 17:45

Michael Knudsen skrev:

> [...]
> via nettet. Hvad er den smarteste/letteste/sikreste måde at gøre det
> på? Der er tale om en grafisk brugerflade, så det er ikke nok blot at

TeamViewer. Check med din netværksafdeling om de vil have du gør det.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 30-12-09 00:36

On Dec 29, 11:09 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Der er igen nem og billig m de (og som ikke kr ver OS X Server) som
> muligg r at du kan logge ind p en maskine via remote og f en session
> udover den som k rer p sk rmen.

Har du selv erfaring med Screen Sharing (ikke lokalt)? Jeg prøvede
lige med et MobileME prøveabonnement; det skulle gøre det hele meget
lettere. Desværre sagde den, at jeg ikke kunne bruge Screen Sharing,
da min router (tilsyneladende) ikke understøtter diverse ting.
Problemet må vel formentlig være det samme, hvis jeg selv vil sætte
skidtet op på den hårde måde?

Jeg har en ZyXEL router fra Cybercity, og den er tilsluttet en Time
Capsule, som flere maskiner er fælles om. Mon det er muligt at få
Screen Sharing op at køre her?

--
Michael Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-12-09 09:22

Michael Knudsen skrev:

> lettere. Desværre sagde den, at jeg ikke kunne bruge Screen Sharing,
> da min router (tilsyneladende) ikke understøtter diverse ting.

Formentligt UPnP som tillader programmer at prikke hul i routeren. De
fleste nyere kan, men man skal muligvis slå det til først.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-12-09 13:24

> [...]

> Jeg har en ZyXEL router fra Cybercity, og den er tilsluttet en Time
> Capsule, som flere maskiner er fælles om. Mon det er muligt at få

Step et er at finde ud af om du må pille i opsætningen på din zyxel
router .. hvis ja så skal der åbnes port:

TCP/5900

til den IP som din maskine har internt. Hvis det skal være rigtgt så
skal den sættes op til en fast IP så du ikke skal ændre i routeren hele
tiden.

/thomas

Fra : Martin Bech

Dato : 30-12-09 14:18

In article
<03d88039-7ebf-4558-b4ff-84c02980b148@q2g2000yqd.googlegroups.com>,
Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Jeg har en ZyXEL router fra Cybercity, og den er tilsluttet en Time
> Capsule, som flere maskiner er fælles om. Mon det er muligt at få
> Screen Sharing op at køre her?

Prøv at slå UPnP til i routeren:
Tast denne adresse i browseren: http://10.0.0.1:2033/ og log på med dit
sædvanlige password til Cybercity.

Vælg Advanced i venstre side og derefter UPnP og sæt to flueben og apply.

--
Venlig hilsen / Best regards

Martin Bech
Mail: post@FornavnEfternavn.dk / post@FirstnameLastname.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-12-09 14:42

Martin Bech <post@FornavnEfternavn.dk> wrote:

> [...]
> sædvanlige password til Cybercity.
>
> Vælg Advanced i venstre side og derefter UPnP og sæt to flueben og apply.

UPnP hjælper ikke mht. screen sharing når du ikke bruger MobileMe/Back
to my mac

/thomas

Fra : N/A

Dato : 30-12-09 09:22