Strid om afregning af andelsbolig
Fra : JuraNovicen

Dato : 28-12-09 08:33

Situationen er følgende:

Min kæreste og jeg har netop solgt en andelslejlighed som vi ejede i
fælleskab.

Lejligheden blev jf. andelsforeningens vedtægter solgt via venteliste
og afregningen skulle gå via foreningens ejendomsadministrator. Køber
indbetalte følgelig det fulde beløb til ejendomsadministratoren som
derefter skulle overføre pengene til min kæreste og jeg.

Nu har ejendomsadministratoren imidlertid tilbageholdt DKK 50.000 med
henvisning til en pasus i en paragraf i foreningens vedtægter som
lyder:

"Overdragelsessummen skal før indflytning i boligen indbetales til
foreningens administrator, jfr. § 15, som efter fradrag af foreningens
eventuelle tilgodehavender udbetaler resten til den fraflyttede
andelshaver. Foreningen er ved afregning over for den fraflyttende
andelshaver berettiget til at tilbageholde et rimeligt beløb til
sikkerhed for betaling af ikke-forfalden boligafgift og efterbetaling
af varmeudgifter o. lign. Foreningen er endvidere berettiget til at
tilbageholde et rimeligt beløb til dækning af køberens eventuelle krav
i anledning af mangler ved det overtagede."

Tilbageholdelsen sker dog pga. af en strid om et erhvervslejemål som
jeg personligt har haft lejet af andelsforeningen og har intet med
salget af vores andelslejlighed at gøre. Jeg anerkender ikke
foreningens krav vedr. erhvervslejemålet, men den sag vil jeg gerne
drøfte i en separat tråd, idet jeg mener retsstillingen i den sag er
uvedkommende for afregningen af andelboligen.

Min påstand er nu at administrator uberettiget tilbageholder min
kærestes og mine penge for salget af andelsboligen, ved helt
utilstedeligt at blande striden om erhvervslejemålet ind i sagen -
hvordan ser I eksperter på sagen?

Jeg har sendt et påkrav på de DKK 50.000 til administrator. Hvad bør
mit næste skridt være (i fald jeg har ret i min påstand)?

Mvh.

August

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-12-09 20:36

JuraNovicen wrote:

> [...]
> vedr. erhvervslejemålet, men den sag vil jeg gerne drøfte i en separat
> tråd, idet jeg mener retsstillingen i den sag er uvedkommende for

Er der et forfaldent krav fra andelsboligforeningen i denne sag? Hvis
nej, kan jeg ikke se at de har adgang til modregning.

--
Jesper Lund

Fra : alexbo

Dato : 28-12-09 20:56

"JuraNovicen" skrev

>Nu har ejendomsadministratoren imidlertid tilbageholdt DKK 50.000 med
>henvisning til en pasus i en paragraf i foreningens vedtægter

>Tilbageholdelsen sker dog pga. af en strid om et erhvervslejemål

Er det noget du ved, står der i opgørelsen at tilbageholdelsen skyldes
erhvervslejemålet?

>Jeg har sendt et påkrav på de DKK 50.000 til administrator. Hvad bør
>mit næste skridt være (i fald jeg har ret i min påstand)?

Det afhænger noget af svaret, og den konkrete stilling i erhvervssagen.
Begge sager har de samme parter, foreningen og dig, foreningen har derved en
mulighed for at modregne sit krav på dig i dit krav på foreningen.
Det er ikke noget jeg ved så meget om, og det kan være noget kringlet, men
modregning kan under ingen omstændigheder foregå over for din kæreste.

Så hvis foreningen har tilbageholdt 25.000 kr fra hver begrundet med
erhvervssagen er de på tynd is.
Hvis de bare har sendt et samlet beløb selv om andelen havde to ejere skal
det være begrundet i at I selv har oplyst en fælles konto, og det skal
fremgå at der er tilbageholdt fra dig og ikke fra din kæreste.

Hvis ikke det er sket kan foreningen ikke senere afregne helt for salget og
modregne for erhvervslejemålet.

mvh
Alex Christensen

Fra : JuraNovicen

Dato : 28-12-09 13:07

On 28 Dec., 20:35, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> Er der et forfaldent krav fra andelsboligforeningen i denne sag? Hvis
> nej, kan jeg ikke se at de har adgang til modregning.
>
> --
> Jesper Lund

Som nævnt påstår andelsboligforeningen at have et krav (som jeg ikke
anerkender), men ikke vedr. vores handlede andelsbolig, men derimod
vedr. mit erhvervslejemål. Min påstand er som nævnt at kravet vedr.
erhvervslejemålet - legitimt eller ej - ikke kan gøres gældende i
forhold til afregningen af andelsboligen. Det er denne påstand jeg
gerne vil have en kyndig juridisk vurdering af.

På forhånd tak.

August

Fra : JuraNovicen

Dato : 28-12-09 13:15

On 28 Dec., 20:56, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> Det er ikke noget jeg ved s meget om, og det kan v re noget kringlet, men
> modregning kan under ingen omst ndigheder foreg over for din k reste.
>
> S hvis foreningen har tilbageholdt 25.000 kr fra hver begrundet med
> erhvervssagen er de p tynd is.
> Hvis de bare har sendt et samlet bel b selv om andelen havde to ejere skal
> det v re begrundet i at I selv har oplyst en f lles konto, og det skal
> fremg at der er tilbageholdt fra dig og ikke fra din k reste.
>
> Hvis ikke det er sket kan foreningen ikke senere afregne helt for salget og

Ja, det fremgår af skrivelsen at tilbageholdelsen er begrundet i
striden om erhvervslejemålet, og det er som nævnt det jeg anfægter.

Fra : alexbo

Dato : 28-12-09 21:27

"JuraNovicen" skrev

>Ja, det fremgår af skrivelsen at tilbageholdelsen er begrundet i
>striden om erhvervslejemålet, og det er som nævnt det jeg anfægter.

Vil det sige at de har modregnet i din kærestes salgsprovenu for et krav de
har mod dig?

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-12-09 21:24

alexbo wrote:

> [...]
> Begge sager har de samme parter, foreningen og dig, foreningen har
> derved en mulighed for at modregne sit krav på dig i dit krav på

Et af kravene for modregning er at begge krav er forfaldne. Ud fra det
oplyste er OP's krav mod AB forfaldent fordi andelen er overdraget, mens
der foreløbig kun er en økonomisk strid mellem OP og AB om den anden sag
(erhvervsandelen), altså intet forfaldent (mod)krav fra AB mod OP.

--
Jesper Lund

Fra : JuraNovicen

Dato : 28-12-09 13:45

On 28 Dec., 21:26, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "JuraNovicen"  skrev

> Vil det sige at de har modregnet i din kærestes salgsprovenu for et krav de
> [...]

Det ved jeg ikke om man kan sige, idet at det beløb de har udbetalt er
mere end halvdelen af den totale handelssum og det tilbageholdte beløb
således udgør mindre end halvdelen. Men der er intet nævnt om denne
sondring i deres skrivelse vedr. tilbageholdelsen af de 50K.