Kan en forretning nægte at modtage 500kr s~
Fra : Kim Jensen

Dato : 28-12-09 09:22

Hej.

Var en tur i blockbuster igår sidst på eftermiddagen. Skulle betale 150 kr
og smed en 500 kr seddel på disken.
Pigen bag disken spurgte om jeg ikke havde mindre. Det havde jeg
ikke.
Nå. Men hvad så med et kort? Hvorfor det? Jeg har jo
kontanter.
Jamen vi tager ikke mod 500 kr sedler. Da vi ikke har så mange kontanter i
kassen.
Nå men hun havde nu rigeligt med kontanter og jeg fik penge tilbage på min
500 kr seddel. Endda en 200 kr seddel som hun jo engentligt ikke har brug
for hvis ikke de modtager store sedler.
Jeg skulle dog huske at næste gang ville de ikke modtage så store sedler fra
mig.

Men kan en forretning nægte at modtage bestemte sedler?

Jeg er klar over blockbusters problem med røverier. Men det er der da flere
løsninger på. Som eksempeltvis nogle Fakta forretninger har.
Man kan selvfølgeligt også komme i en situation hvor der faktisk ikke er
kontanter i kassen til at give tilbage.

Fra : N_B_DK

Dato : 28-12-09 13:34

"Kim Jensen" <no.mail@dot> wrote in message

> Nå men hun havde nu rigeligt med kontanter og jeg fik penge tilbage
> på min 500 kr seddel. Endda en 200 kr seddel som hun jo engentligt
> ikke har brug for hvis ikke de modtager store sedler.

Så der kan ikke have været en kunde der har betalt med en 200kr seddel?

--
MVH. N_B_DK

Fra : alexbo

Dato : 28-12-09 14:46

"N_B_DK" skrev

> Så der kan ikke have været en kunde der har betalt med en 200kr seddel?

Det eneste butikken kan bruge en 200 kr. seddel til, er at give tilbage på
en større seddel.
Så hvis man ikke modtager 500kr. sedler kan hun lige så godt smide 200.kr.
sedlen ind gennem sprækken til pengeskabet.

Hele ideen med ikke at have mange byttepenge hænger sammer med at alle ved
at de øvrige penge ikke er tilgængelige for personalet.
Jeg kommer ikke i Blockbuster så jeg ved ikke om de har et skilte der viser
netop dette.

Lav kassebeholdning
Pengeskabet kan ikke åbnes af personale.

http://www.piktogrammer.dk/?mod=kategori&id=30

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Jensen

Dato : 28-12-09 15:36

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen
> "Kim Jensen" <no.mail@dot> wrote in message

> Så der kan ikke have været en kunde der har betalt med en 200kr seddel?
>
> --
> MVH. N_B_DK

Det kan der da sagtens have været. Men grunden til at jeg ikke kunne bruge
min 500 kr seddel var jo at de ikke havde mange kontanter i kassen. Og der
var jo nok.

Kim

Fra : Jean Pierre

Dato : 28-12-09 21:09

> Det kan der da sagtens have været. Men grunden til at jeg ikke kunne bruge
> min 500 kr seddel var jo at de ikke havde mange kontanter i kassen. Og der
> var jo nok.

Hvad så hvis kunden efter dig også skal betale med en 500 kr seddel?
Hvis man kun har kassebeholdning til at give tilbage på sådan en én gang, så
holder man det vel naturligvis hen til der kommer om som vitterligt ikke har
andre betalingsmuligheder.

Fra : Kim Jensen

Dato : 28-12-09 22:40

"Jean Pierre" <jpk09@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Hvis man kun har kassebeholdning til at give tilbage på sådan en én gang,
> så holder man det vel naturligvis hen til der kommer om som vitterligt

Men burde blockbuster så ikke overveje en anden løsning for dem som betaler
kontant. Hvis man driver en forretning er man vel nødt til at have
byttepenge eller forlange at alle køb bliver betalt med aftalte penge eller
kort?
Havde hun ikke taget mine kontanter var jeg gået uden at handle med dem.
Dankort eller ej.

Kim

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 29-12-09 15:57

Kim Jensen wrote:

> [...]
> penge eller kort?
> Havde hun ikke taget mine kontanter var jeg gået uden at handle med dem.

Tjah - det er nu meget normalt nu om dage. F.eks. i bussen, 7Eleven
afviser også for det meste 500 og 1000 kr sedler. Men støder efterhånden
på det en del steder.

/Johan

Fra : Ivar

Dato : 28-12-09 13:47

Kim Jensen skrev:

> Men kan en forretning nægte at modtage bestemte sedler?

Ja, de skal blot gøre opmærksom på det ved skiltning eller på anden
måde. Se midt på denne side:
http://www.nationalbanken.dk/C1256BE2005737D3/side/Kvartalsoversigt_3_kvartal_2006/$file/kap03.htm

Ivar Magnusson

Fra : Kim Jensen

Dato : 28-12-09 15:40

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, de skal blot gøre opmærksom på det ved skiltning eller på anden
> [...]

Ok. Tak for det.

Men det var jo lidt interessant det som står neden under teksten med
skiltning.

Spørgsmålet er, om afvisning af flere seddelstørrelser eller møntenheder er
i konflikt med § 10 i lov om visse betalingsmidler, der vedrører forbud mod
diskrimination af kontant betaling i forhold til betalingskort, jf. nedenfor
om denne bestemmelse.

Dette må antages at gælde, hvis fx en erhvervsdrivende generelt nægter at
modtage sedler af en vis størrelse, idet dette indirekte kan tvinge køber
til at anvende betalingskort. Derimod vil et afslag på at modtage særlige
seddel- eller møntstørrelser efter omstændighederne være acceptabelt, hvis
afslaget er konkret begrundet, fx i aktuelle oplysninger om, at falske
mønter eller sedler i visse denominationer er i omløb.

Det var jo netop det som hun ville have mig til.

Iøvrigt tror jeg ikke der et skilt.

Kim