VHF landeindstilling
Fra : JesperÅrhus

Dato : 28-12-09 11:34

Jeg har været så heldig at få en håndholdt VHF i julegave.
Certifikatet skal jeg tage hertil foråret, så jeg vil selvfølgelig
ikke bruge den endnu. Det skal dog ikke forhindre mig i at tænde den
og lege lidt uden at røre ved sende knappen selvfølgelig

I den forbindelse er jeg lidt i tvivl om hvilken indstilling jeg skal
sætte den til. Mulighederne er USA, Canada, UK, International, Sweden,
Norway eller Finland. Den stod til international som standard da jeg
tændte den, men her er L1, L2 og L3 kanalerne ikke med.

Jeg har læst en del ældre tråde her i gruppen og det ser ud til at
disse helst skal være der, og at der er forskel imellem Europa og
Nordamerika. Jeg prøvede derfor at sætte den til Sweden, hvorefter L-
kanalerne kom med, men nu har jeg også F-kanalerne, som så vidt jeg
har forstået på en ældre tråd herinde er ulovlige at have som
lystsejler. Det ser ikke ud til at der er forskel på at vælge Sweden,
Norway eller Finland, så hvad skal jeg vælge?

Er der i øvrigt nogen grund til at kanalerne fra 29 til 59 ikke er
med?

Radioen er en Nexus NX1000 hvis det har noget at sige.

På forhånd mange tak for svar

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 28-12-09 20:05

JesperÅrhus wrote:
> [...]
> med?
>
> Radioen er en Nexus NX1000 hvis det har noget at sige.

Jeg har også en håndholdt vhf, men den har ikke L-kanalerne. I praksis har
jeg kun benyttet min håndholdte i forbindelse med "konvoj-sejlads" (flere
både fra samme havn på vej til Jylland fra Sjælland - feks.), hvor vi så har
aftalt at bruge kanal 6, da en del både i min hjemhavn simpelthen ikke har
L-kanalerne til rådighed.

Min "store" vhf har L-kanalerne samt F-kanalerne. Mig bekendt er det ikke
forbudt at have F-kanalerne, men det er ikke tilladt med et alm.
SRC-certifikat og som alm. lystsejler at bruge dem, men alt det bliver jo
snart parat-viden for dig, når du går i gang og får taget

Udover nævnte eksempel så har jeg brugt den til opkald ved passage af broer
(kanal 16) eller intern kommunikation imellem "hovedskibet/min motorsejler"
og gummibåden.

Det med kanalerne 29 til 59 har jeg ikke nogen anelse om, men mon ikke der
kommer flere reaktioner på din forespørgsel

Mvh

Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : Ole Pagh

Dato : 28-12-09 20:47

JesperÅrhus kom med følgende:

> [...]
> lystsejler. Det ser ikke ud til at der er forskel på at vælge Sweden,
> Norway eller Finland, så hvad skal jeg vælge?

Du må have og lytte på alle de kanaler og frekvenser du vil, men du må
kun sende på dem som din licens / sendetilladelse giver ret til.

> Er der i øvrigt nogen grund til at kanalerne fra 29 til 59 ikke er
> med?

De indgår ikke i de internationale maritime kanaler, og er heller ikke
med på min. Hverken den håndholdte eller den stationære.

Du kan se alle frekvenserne samt en masse anden nyttig information om
maritim VHF her:

http://www.dkscan.dk/wrap.php?11

Der er ikke en officiel frekvensliste og -oversigt, men siden er meget
troværdig og giver god information om de frekvenser og kanaler de
forskellige myndigheder og havne bruger.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Per

Dato : 29-12-09 17:38

Ole Pagh wrote:
> JesperÅrhus kom med følgende:

> Du må have og lytte på alle de kanaler og frekvenser du vil, men du må
> kun sende på dem som din licens / sendetilladelse giver ret til.

Er der overhovedet nogen der holder øje og straffer folk hvis de sender uden
licens på en skibsradio ?

For det er der ikke ved Amatørradio - ItStyrelsen er fløjtende ligeglade med
pirater.

Iøvrigt kan man købe en rigtig billig håndholdt VHF radio, der som
udgangspunkt er en amatørradio, men meget nemt kan blive en VHF radio med
lidt modifikation.

http://www.mwe.dk/bcl-radioer.htm Yaesu VX 170. Den er vandtæt og dækker
hele VHF båndet og oma., hvis man modificerer den.

Jeg har hørt om flere sejlere, der bruger netop Yaesu VX-170 som skibsradio
pga. robusthed, pris og kvalitet - men er det lovligt hvis man har en VHF
licens ?

mvh. Per

Fra : Ole Pagh

Dato : 29-12-09 18:07

Per har bragt dette til verden:

> Er der overhovedet nogen der holder øje og straffer folk hvis de sender uden
> licens på en skibsradio ?
Ikke uden kystradiostationerne (Lyngby Radio). De spørger efter
kaldesignal ved opkald.

> For det er der ikke ved Amatørradio - ItStyrelsen er fløjtende ligeglade med
> pirater.
Ja, det er velkendt men hvis amatøren forstyrrer TV/radio eller anden
landmobil tjeneste, tager de affære.

> Iøvrigt kan man købe en rigtig billig håndholdt VHF radio, der som
> udgangspunkt er en amatørradio, men meget nemt kan blive en VHF radio med
> lidt modifikation.
Ja radioerne er jo i bund og grund ens hvis det er samme frekvensområde
- så er det kun SW der skal modificers for at få den rigtige
frekvensspacing m.v.

> [...]
> pga. robusthed, pris og kvalitet - men er det lovligt hvis man har en VHF

Tja.. Med en D licens er det ikke lovligt. Med A og C er det.

Men jeg synes at det er noget juks for VHF radioen på skibet er en
vital del af _sikkerhedsudrustningen_ og der synes jeg ikke at man skal
gå på kompromis og bruge noget hjemmebrygget.

Som en ekstra håndholdt VHF på skibet kan det måske forsvares, men ikke
som skibets stationære VHF radio.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Per Nordahl

Dato : 30-12-09 15:53

> [...]
>
> Jeg har hørt om flere sejlere, der bruger netop Yaesu VX-170 som
> skibsradio pga. robusthed, pris og kvalitet - men er det lovligt

Hvorfor bruger du så mange tricks for at undgå det nødvendige
radiocertifikat, tildelt af Telestyrelsen ??
Eks,vis mit er XP 7939.
Hvad er dit Kald.nr. ??

Når du foretager opkald på din radio. kan feks. Lyngby Radio bede om
dit kaldesignal - ovenikøbet, bogstativeret.
Men det har du jo styr på.

Svar udbedes.

Per Nordahl.

Fra : Per

Dato : 30-12-09 16:51

Per Nordahl wrote:

> Hvorfor bruger du så mange tricks for at undgå det nødvendige
> radiocertifikat, tildelt af Telestyrelsen ??
> Eks,vis mit er XP 7939.
> Hvad er dit Kald.nr. ??

Jamen jeg har ikke nogen skibsradiolicens eller skibsradio og har ikke brug
for det.

Hvis jeg havde ville jeg da anskaffe mig en VHF licens - det kan vist ikke
være særligt svært at bestå sådan en.

Grunden til mit tidligere indlæg, var, at man kan få en meget billig
håndhold radio ved at modificere en egentlig amatørradio, som alle og enhver
også uden licens kan købe lovligt. Den er på alle måder lovlig at besidde.
Den må bare ikke bruges med mindre man har licens.

Jeg har bare hørt om flere som bruger en Yaesu VX-170 modificeret til
skibsradio fordi den er billig og ekstrem holdbar samt prisbillig. Og så
dækker den et langt større område end alm skibsradioer.

Og så var det bare et tillægsspørgsmål om ITST gjorde noget ved
skibsradio-pirater - fordi flere bruger netop denne radio til intern
kommunikation imellem både.

> Når du foretager opkald på din radio. kan feks. Lyngby Radio bede om
> dit kaldesignal - ovenikøbet, bogstativeret.
> Men det har du jo styr på.
>
> Svar udbedes.

Hvis jeg var i besiddelse af en radio og ikke har VHF licens ville jeg ikke
have noget problem med at kalde over den ifm. med en nødsituation - det er
jo ikke århundredets forbrydelse. Og ITST er tilsyneladens ligeglade.

mvh. Per

Fra : Per Nordahl

Dato : 31-12-09 10:42

> Jamen jeg har ikke nogen skibsradiolicens eller skibsradio og har
> ikke brug for det.
Ok.

> Hvis jeg havde ville jeg da anskaffe mig en VHF licens - det kan
> vist ikke være særligt svært at bestå sådan en.
Næ, det er det såmænd ikke.

> [...]
> og enhver også uden licens kan købe lovligt. Den er på alle måder
> lovlig at besidde. Den må bare ikke bruges med mindre man har
Enhver kan gå ned til bådpuscheren og købe en VHF-radio.
Det gør det bare ikke lovligt at have ombord, uden licens.
Når du har radio ombord (VHF) er du forpligtiget til at have licens,
din sendetiladelse samt div. andre papiere skal være ombord.
Og jo, Telestyrelsen har ret til at inspicere dit anlæg - ombord.
Det har man skrevet under på når man har erhvevet sendetilladelsen.
Undrer mig at der tilsyneladende hersker så stor forvirring omkring
VHF´s brug.
Reglerne er rimelig klare. Men for dig og andre som ikke har beviset -
kan i jo gætte og postulere alt muligt samt nå de konklusioner, som i
nu finder bedst.

> [...]
> til skibsradio fordi den er billig og ekstrem holdbar samt
> prisbillig. Og så dækker den et langt større område end alm
Stadigvæk ikke lovligt, (så vidt jeg ved, må du heller ikke selv ændre
på din radio).

> Og så var det bare et tillægsspørgsmål om ITST gjorde noget ved
> skibsradio-pirater - fordi flere bruger netop denne radio til intern
> kommunikation imellem både.
Heller ikke lovligt med VHF.

> [...]
> jeg ikke have noget problem med at kalde over den ifm. med en
> nødsituation - det er jo ikke århundredets forbrydelse. Og ITST er
Forståeligt, men ændrer ikke ved at licens kræves.

> mvh. Per
Mvh. Per Nordahl "Thulfen"
Og godt nytår til alle.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 02-01-10 09:47

Jeg er altså noget i tvivl om hvor smart det ville være. Udover det ulovlige
i det (det er der sagt nok om), så skal man kode alle kanalerne ind selv.
Det nytter jo ikke man skal se på et skema hver gang modparten siger 'lad os
gå på kanal 72' ...

Og en ham radio som den nævnte koster små 1000 kr. Men det kan man jo også
få en marine vhf til ??

Bjarke

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message

snip

Fra : claus.b.p.

Dato : 06-01-10 22:39

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> siger 'lad os gå på kanal 72' ...
>
> Og en ham radio som den nævnte koster små 1000 kr. Men det kan man jo også

Faktisk er marine VHF'er utroligt billige, og det kan jo da undre, når man
ved hvad andet marine- og bådudstyr koster. (Til gengæld er radiotilladelsen
fra ITST dyr!)
Man skal samtidig ikke glemme, at marine VHF radioen ikke bare holder styr
på hvilke frekvenser der hører sammen, - det er forskelligt fra kanal til
kanal hvilken spacing der bruges, men også hvilke effekter der må sendes
med. Ofte er der også en kanal 16 vagt eller multikanalscanner. Så der vil
være noget programmeringsarbejde ved at ombygge en 2m amatørradio. Der er
dog ikke noget til hindring for at man aflytter VHF kanalerne med en
almindelig scanner modtager e.l.

Mvh. Claus

Fra : SørenH

Dato : 06-01-10 23:37

claus.b.p. skrev:

> [...]
> ombygge en 2m amatørradio. Der er dog ikke noget til hindring for at man
> aflytter VHF kanalerne med en almindelig scanner modtager e.l.

Hvilket minder mig om, at når man steamer sydpå og switcher over på ATIS
er det andre kanaler og andre sendestyrker (ofte neddroslede) som
åbenbarer sig i VHF'en, og kanal 16 er helt yt! - det er 10 som er den
fælles kanal.
Hvordan klarer man lige det i en customized ham-dersens-radio ??!!
SørenH
l/y Marie af Næstved

Fra : Morten

Dato : 28-12-09 20:56

"JesperÅrhus" <elquapo@ofir.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej den skal stå på international. og radioen skal være bestilt med l1,l2 og
l3 .Og F kanalerne må man ikke have i radion med mindre du er
erhvervsfisker.
Hvis du mangler undervisningsmateriale så har jeg vhf håndbog og tillæg i
nyeste 2009 udgaver.til salg.Har nemlig 2007 håndbøgerne til båden og de
kunne ikke bruges til kurset.

Morten

Fra : JesperÅrhus

Dato : 29-12-09 02:12

Mange tak for svarene allesammen.

Det er pludselig gået op for mig at den pågældende VHF ikke har ATIS.
Er det ikke noget med at dette er et krav for at sejle på kanalerne
igennem Europa?

Vil jeg, hvis jeg engang vil sejle her, blive nægtet adgang hvis jeg
kun har denne radio med?

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-12-09 13:49

[...]

Hej Jesper

læs lidt her

http://www.danskebaadejere.dk/Sejlads/Sejlads%20i%20udlandet/Regler%20og%20love/VHF%20med%20ATIS.aspx

Mvh
JR

Fra : SørenH

Dato : 30-12-09 18:34

JesperÅrhus skrev:
> [...]
> igennem Europa?
>
> Vil jeg, hvis jeg engang vil sejle her, blive nægtet adgang hvis jeg

Nej,du kan trygt bruge din VHF uden ATIS sydpå hvis du sejler i et
normalt dansk lystfartøj.
Vi har sejlet rundt på europas kanaler & floder de sidste 2 år, og har
stort set kun anvendt den håndholdte VHF (uden ATIS) til kald af
sluser/broer/havne, da den er mere handy og lige ved hånden når man
sidder i cockpittet, fremfor at hoppe op og ned ad trappen til den
stationære (med ATIS).
Selv ikke på Rhinen, hvor der ellers er tysk grundighed i det hele, var
det nødvendigt at bruge ATIS-VHF'en.

Næh, den store udfordring for en dansker med skoletysk og skolefransk
som ballast er at fatte hvad de svarer dig
Selv når man spørger "ledende" så et ja eller nej burde være nok slipper
man ikke for et længere uforståeligt svar, - som regel på den lokale
dialekt. Og tredie gang man beder dem gentage svarer de slet ikke, men
så ved de da i det mindste at man er dernede et sted foran slusen.

Jeg ved faktisk slet ikke om slusekontorene er så avancerede at
skibsdata automatisk popper op når der kommer et opkald med ATIS, og jeg
tror det ikke, for penicherne/erhvervstrafikken præsenterer sig altid
med skibsnavn, hjemhavn og andre data såsom længde, bredde og tonnage.
Men engang ad åre vil Hardings vision da nok slå igennem nogen steder.

Til din info virker ATIS sådan, at når du slipper TX/sende-tasten ved
opkald sendes ATIS-nummeret fra din VHF. Det lyder som støj, og tager
ca. et halvt sekund.
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Ulf

Dato : 29-12-09 20:35

Jesper,

Du kan hente manualen her:
http://www.nexusmarine.se/templates/Page____248.aspx?epslanguage=EN
Der står hvordan man indstiller den til L1-L3 i den svenske udgave.
Den medfølgende engelske manual har ikke denne indstilling med.

MVH
Ulf

Fra : JesperÅrhus

Dato : 29-12-09 14:44

> Du kan hente manualen her:http://www.nexusmarine.se/templates/Page____248..aspx?epslanguage=EN
> Der st r hvordan man indstiller den til L1-L3 i den svenske udgave.
> Den medf lgende engelske manual har ikke denne indstilling med.
>
> MVH
> Ulf

Hej Ulf

Tak for tippet - det var også i den svenske manual jeg selv fandt ud
af hvordan det skulle ændres. Som du siger står det sjovt nok ikke i
den engelske.

Jeg var bare i tvivl om hvilket land den skulle stilles til, da
Danmark ikke er med.

Fra : blueocean

Dato : 30-12-09 05:41

On 29 Dec., 18:07, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
> [...]
> landmobil tjeneste, tager de aff re.

> Ja radioerne er jo i bund og grund ens hvis det er samme frekvensomr de
> - s er det kun SW der skal modificers for at f den rigtige
> frekvensspacing m.v.

> Tja.. Med en D licens er det ikke lovligt. Med A og C er det.
>
> Men jeg synes at det er noget juks for VHF radioen p skibet er en
> vital del af _sikkerhedsudrustningen_ og der synes jeg ikke at man skal
> g p kompromis og bruge noget hjemmebrygget.
>
> Som en ekstra h ndholdt VHF p skibet kan det m ske forsvares, men ikke

Hvis man som ikke licenseret radio amatør ikke har noget kalde signal
(i danamrk er det bla. OZ xxxxx), vil man som regel meget hurtigt
blive frosset ude af amatørene selv, og der er ikke nogen hjælp at
hente, især hvis man man ligger og forstyrre, det KAN lade sig gøre at
pejle også på kortbølge i hvilket område man befinder sig, Hvis man er
på VHF hvor rækkevidden er kort, er det ikke noget problem at pejle
sig ind på en IKKE licenseret sender. Så der for vil det ikke være
nogen ide' at begynde ligge og lege på de frekvenser Radio Amatørene
værne om de tilkæmpet frekvens områder som de bruger til deres hobby.
Derimod vil man ikke blive strraffet hvis man bruger en amatør radio
ifb. med et nødopkald hverken på Kortbølge elle VHF. Og heller ikke
hvis det er en Marine VHF man har nødkald på, men man bliver
efterfølgende påbudt at ikke gøre det igen, med en løftet pegefinger.
SOK kan pejle hvis de vil.

Men tro mig hvis man benytter en Marine VHF ulovligt til samtaler
mellem både, vil man kunne risikere at blive sigtet for ulovlig brug
af radionen, hvis man bliver taget. Og det sker.
Reglerne er jo netop lavet for at man har styr på hvem sender med
hvad, og således at vi ikke har italienske tilstande hvor alle bare
råber i munden på hinanden. Og så fordi man den ad vej kan have
idetifikation om hvem det er der har opkald til eks. SOK eller andre
instanser.

ATIS reglen er jo også netop lavet så man har styr på hvem sejler
hvor, og nok ikke uden skelen til at der forgår så meget ulovligt med
bla. transport af mennnesker og andet.
Om det bliver checket ved jeg ikke, men jeg vil tro at det gør det, på
en eller anden måde, idet det jo ikke kræver andet en et opkald til
den pågældende båd fra en sluse mester, vi blev faktisk mødt med et
krav fra en sluse mester i bla. Holland over VHF om at komme op og
vise båd papirene, ATIS var ikke noget krav på det tidspunkt. Og det
samme i Frankrig. Så det er vel kun et ? om tid før de gør det mere
effektivt. derfor ATIS som jo administrativt er lettere idet opkaldet
jo bare tilgår en computer som så registrere det opkald man foretager
og derved kontrolleres ATIS nummeret ogsp automatiskt.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-12-09 05:59

Må jeg tilføje at om man har en amatørlicens, uanset type, så giver
det ikke ret til at bruge et anlæg på andre tjenesters kanaler.
Har man båd anvendes en maritim licens.
Flyver man kræves en licens til radioanlæg i fly
o.s.v.
Der kræves kendskab til den enkelte tjenestes formål, opgaver og
begrænsninger m.m.

Det er hændt flere gange at Peter & Trine har være på besøg i havnene
og været ombord for at kontrolere anlæg og licenser.

Erhvervelse af en maritim VHF licens er en meget overkommelig opgave
og så bliver man i stand til at betjene udstyret på rette måde. Ikke
at ville opnå en licens til sin båd virker lidt suspekt.

M.h.t. ATIS så vil det være en smal sag for en slusemester at se på
hans anlæg om en kaldt båd ikke har ATIS,
Det vil kunne vises på hans display og det kan give muligheden for at
se nærmere på båden.

Mvh/Harding

Fra : Per

Dato : 30-12-09 16:59

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
>
> Det er hændt flere gange at Peter & Trine har være på besøg i havnene
> og været ombord for at kontrolere anlæg og licenser.

Og hvornår taler vi om 1980´erne ? Det har ikke heddet P&T i årevis.

ITST som det hedder i dag, har ikke tid, mandskab eller lysten til at tjekke
noget som helst i dag. Med mindre der er tale om ektrem meget støj-genering
fra en sender. At det imo er totalt uacceptabelt er en anden sag. Jeg så
gerne at de var meget mere fremme i skoene og beslaglagde ulovligt benyttede
radioer og gav bøder.

Envidere kan de ikke bare få adgang til en båd - det kræver kendelse. Man
kan til hver en tid afvise dem ved sin både/hus med mindre de har kendelse.
Ligeom med licensmanden ved TV. Han har intet at gøre på dit private område
igen med mindre de har en kendelse.

mvh. Per

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 30-12-09 22:17

Per wrote:
Klip

> [...]
> kendelse. Ligeom med licensmanden ved TV. Han har intet at gøre på
> dit private område igen med mindre de har en kendelse.

Prøv blot at nægte adgang:

Uden at komme ind på en masse juridiske spidsfindigheder og henvisninger til
div. love, paragraffer og bestemmelser og cirkulærer, så er det altså sådan,
at de relevante myndigheder har mulighed for at tjekke, om der befinder sig
ulovligt udstyr på en given lokalitet.
Nægtes adgang har politiet *pligt* til at yde den nødvendige assistance, og
det indebærer i worst case, at politiet anvender reglen om, at øjemedet
forspildes, hvis man skal afvente en retskendelse og dermed skaffer sig
adgang med magt, hvis det måtte være nødvendigt (kan feks. være med låsesmed
eller det, der måtte opleves som værre .

Denne kendelse kan så efterfølgende afgives for eller imod af retten,
såfremt der er fremsat begæring herom af den person, der nægtede adgang -
og forelæggelsen skal så ske inden for 24 timer efter begæringens
fremsættelse, men det betyder ikke, at en kendelse så vil fremkomme i samme
hast, men det er en helt anden diskussion, og så er radiomateriellet - hvis
det blev skønnet ulovligt - i øvrigt sikret med henblik på konfiskation,
hvis der eller er hjemmel dertil Husk på, at ting, der anvendes til
noget, der er ulovligt - kan konfiskeres.

Samme regler anvendes på andre områder - feks. miljøområdet, hvor det er de
kommunale myndigheder, der har tilsynspligt og ret til at kontrollere, at
det tingene går ordentlig til på virksomheder og andre steder.

Godt nyt år.

Mvh
Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : Per

Dato : 30-12-09 22:42

Torben Skovgaard Bach wrote:
> [...]
> retskendelse og dermed skaffer sig adgang med magt, hvis det måtte
> være nødvendigt (kan feks. være med låsesmed eller det, der måtte

Jeg er næsten helt enig med dig, men det er kun politiet der kan gå ind på
øjemeddet uden kendelse, med mindre vi taler om nødret. Itstyrelsen må vente
til politiet kommer og assisterer før de kan gøre noget - og så kan man
sejle væk eller hvad ved jeg. De (ITST) har ingen bemyndigelse til at bremse
dig endsige tilbageholde dig.

Og nej - der kan ikke være tale om civil anholdelse i nænvte tilfælde, idet
Retsplejelovens krav ikke er opfyldt.

Også godt nytår herfra

mvh. Per

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 30-12-09 23:09

Per wrote:
> [...]
>
> Og nej - der kan ikke være tale om civil anholdelse i nænvte
> tilfælde, idet Retsplejelovens krav ikke er opfyldt.

Vi er faktisk meget enige - et indgreb af den slags skal være proportionelt,
således at man populært sagt ikke skyder gråspurve med kanoner:

Men tror du, at du kan sejle væk fra situationen? Det er selvfølgelig at
sætte det hele på spidsen, men jeg kan garantere dig for, at lovens lange
arm ikke giver op, fordi man evt. stikker halen imellem benene

Nok om det - teoretisk er der nok ikke de store muligheder for at komme i
den tænkte situation lige indenfor en overskuelig fremtid, da lovens
håndhævere lige nu i den kommende tid skal finde sig selv efter
klimatopmødet i København og samtidigt fortsat prøve at lande på begge
fødder i relation til politireformen

Mvh
Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : Per Nordahl

Dato : 31-12-09 14:59

>Du er for dum og uden ansvar, men forsæt i din verden,
Du forventer at alle vil komme dig til hjælp?
Du har måske båd.?
Jeg formoder at du ikke mener forsikring er nødvendigt?

Du må godt nok sejle meget indenfjords.
Har du nogensinde været ude på vandet?

Fra : blueocean

Dato : 30-12-09 06:52

On 30 Dec., 13:58, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> hans anlæg om en kaldt båd ikke har ATIS,
> Det vil kunne vises på hans display og det kan give muligheden for at

Jeg er helt enig med dig Harding, Licens til hvert sit radio område.

Gert

Fra : JesperÅrhus

Dato : 30-12-09 12:56

> Nej,du kan trygt bruge din VHF uden ATIS sydpå hvis du sejler i et
> normalt dansk lystfartøj.

Tak for svaret SørenH - jeg vil beholde den pågældende radio så. Den
virker umiddelbart som en god radio og en med ATIS koster ca. 50%
mere, for ikke at snakke om bøvlet med at bytte den osv. Så er det
bare at få taget certifikatet her om et par måneder, så er jeg klar
til næste sæson

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 30-12-09 21:13

JesperÅrhus wrote:

> [...]
> mere, for ikke at snakke om bøvlet med at bytte den osv. Så er det
> bare at få taget certifikatet her om et par måneder, så er jeg klar

Hej Jesper
Du er sikkert opmærksom på, at en håndholdt VHF-radio slet ikke har samme
rækkevidde, som en stationær med en ordentlig antenne højt på båden?
Det har noget med sendestyrke m.v. at gøre. Skal du fra Jylland til
Sjælland, så vil du opleve, at der er "radio-døde områder" undervejs med din
håndholdte radio, og det samme gør sig gældende med din evt. mobiltelefon.

En stationær VHF-radio med Atis, DSC koster i vore dage ikke ret meget mere
en 1200-1400 kr. + udgift til antenne...og med den rette montering, så er du
sikker på at kunne kalde Lyngby Radio, uanset hvor du befinder sig i danske
farvande - altså hvor du kan "ramme" en af kyststationerne.

Men som sagt tidligere i denne tråd, så er det jo noget, du får lært, når du
tager dit SRC certificate, som jo ikke er gratis - dels udgift til
undervisningsmateriale og selve undervisningen samt afgift i forbindelse med
prøveafgivelse mm., så uanset om det er let eller svært at få certifikatet,
så koster det altså nogle kroner, inden man er ved vejs ende.

Mvh
Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-12-09 14:03

ITST (IT- OG TELESTYRELSEN) lyder ikke så nuttet som Peter & Trine til
dem der kommer rundt, for det sker stadigt.

Når sejlerne sidder i havnene og snakker og de kommer på besøg sker
der som oftest fordi en sendekontakt hænger og VHF´en er indstillet på
kanal 16. Så vil ejeren helt sikkert stille sig op og kræve en
kendelse for tilladelse til ombordstigning...ik´
Jeg tror at ejeren ydmygt vil give tilladelsen og så spørger de
selvfølgelig også om at måtte se sendetilladelsen.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-12-09 14:07

Nej Søren det er ingen vision; men med en kode på skærmen kommer de
almindeligt afgivne informationer som du nævner ikke op. De skal nu
engang ind gennem øret.

Mvh og godt nytår!

Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 30-12-09 22:42

Harding E. Larsen wrote:
> Nej Søren det er ingen vision; men med en kode på skærmen kommer de
> almindeligt afgivne informationer som du nævner ikke op. De skal nu
> [...]
Klip

Når ATIS-nummeret, som man har fået tildelt af de relevante tyske
myndigheder er indkodet i din VHF-radio m/DSC, så sender radioen det
ATIS-nummer, du er tildelt, når du bruger radioen, så jeg forstår ikke helt,
hvad du mener, når du skriver, at informationerne skal ind igennem øret ??

Med venlig hilsen og tak i lige måde med Godt Nyt År
Torben

Fra : SørenH

Dato : 31-12-09 10:50

Torben Skovgaard Bach skrev:

> [...]
> øret ??
>
> Med venlig hilsen og tak i lige måde med Godt Nyt År

Jeg læser Hardings svar sådan, at han mener at de steder hvor ATIS
overhovedet læses er det kun nummeret som vises på et display, og derfor
er det nødvendigt med alle andre data.
I vores teknologiske og registersammenførte verden burde det dog ikke
repræsentere et problem at få alle registrerede data frem straks og
automatisk på en skærm når et ATIS-signal sendes fra et skib.
Dermed er det kun tonnage/dybgang, lasttype (farligt gods) og
destination som skal opgives ved opkald på VHF.
Det er nok snarere et spørgsmål om investeringsvilje, og der ved vi jo
at flod/kanal-systemerne bliver stedse lavere prioriteret på bekostning
af landtransport i osende lastbiler.
Og iøvrigt Torben, så er det ikke længere nødvendigt at få de flinke
tyske myndigheder til at hjælpe med et ATIS-nummer.
Det er nu godkendt, at du indsætter dit MMSI-nummer med et 9 foran som
ATIS-nummer.
Osse godt nytår til alle Jer sejlerkolleger
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : N/A

Dato : 01-01-10 15:24

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-12-09 06:07

Det identifikation signal der genereres automatisk ved slutningen af
talen kommer i 1200 baud FSK (mk / sp frekvenser af 1300/2100Hz). De
data, der består af et land identifikator og et kaldesignal.
De lyder i højttaleren som en kortvarig væsen.

På skærmen ses:

FORMAT SPECIFIER: ATIS
ATIS : 244 I5152
EOS
CHECK SUM OK
DATE 29-12-2009 TIME 16:03:26

De andre informationer som den der sender siger kommer selvfølgelig
som det talte i højttaleren.
Har båden også AIS ombord kommer de relevante data for båden m.m frta
denne kilde.

I Holland ligger centralen for bådtrafikken på de indre vandveje her
modtages informationerne og de udsendes igen til skibsfarten på
floderne/kanalerne således at der er fuld styr på hver enkelt båd. Det
fungerer ligesom flytrafikkens overvågningsystem ATC.
Det er vigtigt a.h.t. sikkerheden at der ikke foretages noget
uoverlagt i floderne/kanalerne. Det er ikke ualmindeligt at der
foretages sammenkobling af de store pramme der hver måler 90 x 30
meter. De sættes sammen tre stk side om side og i tre rækker bag
hinanden. Det giver en klump på lidt under 300 meter i længden og
omkring 100 meter i bredden. Ofte trækkes de af en slæbebåd forrest
hvor der er op til 200 meter wire op til og en del af wiren, på
midten, ligger nede i vandet. Der er også en tilsvarende slæbebåd
bagved til at bremse og styre.
Ekvipagen sejler med 10 Kn fart Om natten med mere.
En sådan klump skal sikkert frem og da den manøvreegenskaber ikke er
bedre end en supertanker, så må andre vige.
Derfor er det samlede system af signalgivere og modtagere vigtige og
at det fungerer. Hertil kan også nævnes at de enkelte skibes
dybdemålere også konstant indrapporterer dybderne på de oversejlede
positioner og disse data indgår også i vurderingen af den mulige
fremkommelighed. Bankerne flytter sig konstant og er ikke som på et
statisk søkort. Derfor er det vigtigt at den aktuelle dybde bliver
indrapporteret til centralen i Holland som så videregiver den til de
enkelte skibes navigationssystem ombord.

I Boatowner skrives der at mange lystbåde endnu ikke har set det
nødvendigt at installere ATIS; men det er som også tråde her i foraet
viser en noget bagstræberisk betragtning. En ukendskab til de
herskende forhold i floderne/kanalerne. Det er måske også fordi
Danmark ikke er en del af dette samarbejde og vi derfor kun perifert
får kundskab om emnet.

Man kan læse meget mere om emnet på:
Regionale Arrangement om Radiotelefonitjeneste på de indre vandveje
Basel den 6. april 2000
Regionale ordning vedrørende radiotelefontjeneste
På de indre vandveje

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 01-01-10 15:24

Kære Harding

Dit indlæg er en række ok generelle oplysninger, men der er da ikke
noget nyt i forhold til det jeg skrev om ATIS:

Mine oplevelser efter 2 år dernede er, at der er aldrig nogen
sluser/broer som har krævet et ATIS-signal fra mig, og at kommercielle
skibe opgiver (eller evt. blir afkrævet) samtlige grunddata
(navn/tonnage/længde/callsign osv) og alle relevante variable data
(dybgang/lasttype osv) når de kalder ved hver eneste sluse/bro.

Min pointe er, at hvis der var fremdrift hos RAINWAT (= sammenslutningen
af lande med vandveje) kunne man ret nemt, ved at sammenkøre databaser
og oplysninger incl. AIS og med on-line-adgang fra alle relevante
sluser/broer og automatiske opslag ved kald med ATIS, skaffe sig et
meget effektivt transportflowstyringssystem, men at den politiske vilje
(= økonomiske prioritering) til dette ikke er til stede, og derfor blir
ATIS en lidt forkølet delløsning.

Jeg har faktisk flere gange snakket med slusemestre om ATIS. Een sagde
at de aldrig anvendte det til noget, en anden at kaldene/numrene blev
gemt i en logfil, men ellers ikke brugt.

Det er belgierne som for RAINWAT-landene månedligt indsamler
excel-regneark med opdaterede info om callsign/skibsnavn/ATIS/MMSI til
RAINWATs manuelle database, og organisationen håber at det engang vil
lykkes at få systemet udbygget og automatiseret og med flere grunddata.

Lidt sjovt er det, at netop belgierne kunne bruge noget automatisering,
da slusning i Belgien er en langsommelig affære, idet alle skibe skal
henvende sig på hvert eneste slusekontor undervejs, og få stempler på et
stykke medbragt papir. Dette papirnusseri kan først påbegyndes når man
ligger i kammeret, og skal være afsluttet for alle skibe før kammeret
kan forlades.

Endelig skriver du (citat): "men det er som også tråde her i foraet
viser en noget bagstræberisk betragtning" (citat slut).
Det tror jeg ikke på Harding, alene fordi ingen ville kunne "slippe" for
at være udstyret med en ATIS-VHF hvis det virkelig blev krævet af alle.
Jeg synes det gode ved vores newsgruppe er, at alle slags bådejere med
alle slags erfaringer og meninger mødes og synspunkterne brydes uden at
vi skal hægte etiketter som bagstræberisk på indlæggene.

Mange nytårshilsner
Søren

Fra : N/A

Dato : 01-01-10 15:24

Fra : N/A

Dato : 01-01-10 15:24

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-01-10 12:48

Hej Søren,

Godt nytår!

Indtil januar 2009 ignorerede lystfartøjer RAINWAT og dermed Basel
aftalen og insistere på ikke at bruge af ATIS når de rejser gennem
vandet i RAINWAT lande. Efter januar 2009, har de insisteret på at
alle fartøjer, skal have har ATIS Mode aktiveret på deres radioer.

Desværre er det således at overvågningen af Basel-arrangementet vil
afhænge af lovgivningen og politikken for hver stat der er part i
arrangementet, samt at der skal skabes grundlag for at man kan stifte
bekendtskab med arrangementet, for at undgå ufrivillige manglende
overholdelse af Basel-reglerne.

Sådant ser vi mange regler praktiseret i EU og spørger man til noget
specifikt så kan de ikke svare da der ikke har været en sag hvorfra de
entydigt kan vejlede.

Ja RAINWAT vil med tiden kunne levere data; men tramtrafikken i
floderne bliver i dag on-line og begge veje fuldt orienteret om de
enkelte skibes færden på baggrund af de data der opsamles on-line.

Ja embedsmænd kan ofte være gode til at træde sig selv over tæerne og
derfor ikke komme ud af stedet, det er et godt eksemple fra sluserne i
Belgien du fremhæver.

Det vil nok blive svært at kræve og håndhæve kravene over for
udenlandske skibe momentant, det ville give anderledes store problemer
for trafikken; men derfor behøves man ikke at stræbe mod indførelsen
og driften.
For lystbåde der begiver sig ud på langture gennem floder og kanaler
er der som regel god tid til at indkøbe og installere det der er behov
for for sejladsen.

Mvh/Harding