Hvad sker der i Opera?
Fra : Stig Johansen

Dato : 28-12-09 09:35

Hej.

Nu har jeg installeret Opera, så jeg selv kan få syn for sagerne.

I den forbindelse tjekkede jeg en side, jeg er ved at 'renovere':
http://w-o-p-r.dk/storm.monitor/rationale.asp

Renovere skal kun forstås som strukturen, ikke layout(farver m.v.), men hvis
man scroller ned, så overskriften:
"Description of the sites"
står ca. midt i billedet, og 'hoverer' over de forskellige elementer fra
billedet, så hopper og danser teksten nedenunder så man nærmest bliver
søsyg.

Så vidt jeg ved, så skifter jeg kun mellem display:none og display:block, så
der må være et eller andet Opera er utilfreds med, men hvad?

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-12-09 10:54

Stig Johansen wrote:

> Så vidt jeg ved, så skifter jeg kun mellem display:none og
> display:block, så der må være et eller andet Opera er utilfreds med,
> men hvad?

Noget margin eller padding?

Om siden i øvrigt:

I IE, K-M og Chr kommer popup'erne slet ikke.

I FF, OP og SafWin kommer en vandret scroll, når der hoves over
elementerne længst til højre.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-12-09 11:27

Erik Ginnerskov skrev:

> Noget margin eller padding?

Nåhja... Man kan prøve at kigge på margin-bottom ved display: block

Hvis det er en DIV, er der en initial margin på 1 em, så vidt jeg
husker, men det er der vidst altid ved block-elementer.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-12-09 12:36

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> wrote in message

> Nåhja... Man kan prøve at kigge på margin-bottom ved display: block

Ja, det kan 'man' godt, men det hjælper ligesom ikke rigtig noget.

> Hvis det er en DIV, er der en initial margin på 1 em, så vidt jeg
> husker, men det er der vidst altid ved block-elementer.

Ja, der er en DIV, og jeg sætter bla:
position: absolute; top: 50px; left: 500px;
padding: 0 0.5em;
margin:0 ;

Så jeg prøver at recitere mit spørgsmål:
_Hvad_ er det, der får Opera til at hoppe og danse (hos mig)?

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-12-09 12:19

Erik Ginnerskov wrote:

> Noget margin eller padding?

Jeg var sådan set interesseret i _hvad_ der gør det, dat det tilsyneladende
kun er Opera, der laver numre.

Da ingen af mine andre browsere laver den slags, må det være Opera
specifikt.

> Om siden i øvrigt:

Nu var det ikke lige en spørgsmål om ris+ros, men noget andet, men tal fordi
du kiggede så:

> I IE, K-M og Chr kommer popup'erne slet ikke.

Sk*de IE og scroll.....!
Jeg har efter bedste evne fået det til at virke i IE(6), så jeg håber det
også vil virke i nyere IE'ere.

K-M siger mig ikke noget, og Chrome er ikke umiddelbart tilgængeligt på
Win2K, så det kan jeg ikke tjekke.

> I FF, OP og SafWin kommer en vandret scroll, når der hoves over
> elementerne længst til højre.

Ja, jeg har tænkt lidt over om jeg skal lave dynamiske positioneringer, men
først må vi lige få styr de forskellige browsere, og deres
spidsfindigheder.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-12-09 16:04

Stig Johansen sendte dette med sin computer:

> [...]
>
> Ja, jeg har tænkt lidt over om jeg skal lave dynamiske positioneringer, men
> først må vi lige få styr de forskellige browsere, og deres

Validering, måske?

Du bruger <u> som er deprecated, og altså ikke eksisterer i Strict.
I linie 331 starter du en <div> som ikke bliver lukket.

Når vi nu ved at Opera er meget strict, kunne det være derfor...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-12-09 03:14

Birger Sørensen wrote:

> Validering, måske?
>
> Du bruger <u> som er deprecated, og altså ikke eksisterer i Strict.
> I linie 331 starter du en <div> som ikke bliver lukket.

Det var nu ikke det, men tak for oplysningen om den manglende </div>.
Der var åbenbart gået rod i det i min omstrukturering.

<u> bruger jeg selvom den ikke validerer, for det er jo indbygget i
browserne.
Selv wysiwyg editoren i Opera genererer selv <u> ved underline.

> Når vi nu ved at Opera er meget strict, kunne det være derfor...

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal tro.
I det her tilfælde var problemet min absolut positionerede div (og med
z-index:100), der var defineret mellem billede og resten.

En sådan div burde ikke påvirke resten af dokumentet ved hhv. vis og skjul,
så jeg vil betragte det som en bug i Opera.

Løsningen blev at jeg flyttede denne div ned i bunden, så kan Opera hygge
sig med at forskyde 'ingenting'.

Mht. Javascript og DOM har jeg observeret noget mærkelig adfærd, så jeg er
ved at indtage den holdning: "Find en ordentlig browser", hvis der bliver
meldt om fejl ved brug Opera.

Stig Johansen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 28-12-09 13:54

Den Mon, 28 Dec 2009 12:35:45 +0100 skrev Stig Johansen:

> Så jeg prøver at recitere mit spørgsmål: _Hvad_ er det, der får Opera
> til at hoppe og danse (hos mig)?

Er det de rigtige briller du har på?

--
Karl Erik.

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-12-09 19:17

Karl Erik Christensen wrote:

> Er det de rigtige briller du har på?

He - ja, det kunne man godt frygte, især da det tilsyneladende ikke er
nogen, der kan svare.

Det er muligvis et lokalt problem i min Opera, men for en sikkerheds skyld
har jeg klippet noget screendump sammen:
<http://w-o-p-r.dk/images/opera.1.png>

Her kan man se venstre halvdel, når der ikke er et 'lille vindue', og
tilsvarende højre halvdel når musen føres over billedet.

Nu har jeg kun lige klippet noget af overskriften med, men det resten af
siden, der hopper og danser - dvs. når musen føres ind og ud af billedet.

Det 'lille vindue' er bare en absolut div, hvor jeg skifter display, så det
burde ikke have nogen betydning for resten af layoutet.

Men jeg tror bare jeg holder mig til Firefox.

Stig Johansen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 28-12-09 17:24

Problemet ligger i den Horizontale scrollbar. Hvis du gør browser
vinduet så lille at den altid er der hopper det ikke.
Der er to mulige løsninger som jeg ser det. Sæt owerflow: hidden på
div'en der omkranser billedet, eller sørg for at der altid er
Horizontal scrollbar på siden.

Godt Nytår.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-12-09 19:30

Jens Peter Karlsen wrote:

> Problemet ligger i den Horizontale scrollbar. Hvis du gør browser
> vinduet så lille at den altid er der hopper det ikke.

Jeg kan godt se den ikke hopper, men kan ikke lige gennemskue sammenhængen.
Hvis det er ovre i venstre side kommer der ingen scrollbar.

> Der er to mulige løsninger som jeg ser det. Sæt owerflow: hidden på
> div'en der omkranser billedet, eller sørg for at der altid er
> Horizontal scrollbar på siden.

Jeg fandt en tredje.
Den absolutte div jeg bruger til 'popup' havde jeg lagt mellem billedet og
resten, og det er åbenbart der Opera kløjs i det.

Jeg lagde den nederst i dokumentet, så nu kan Opera også finde ud af det.

Meen jeg må indrømme, at mit første indtryk med Opera ikke helt stemmer med
den enthusiasme der ellers lægges for dagen.

Stig Johansen