Opbevaring på loft
Fra : Holst

Dato : 27-12-09 20:03

Hej alle!

Jeg håber på gode råd!

Efter at kæresten er flyttet ind, er det blevet lidt mere trangt med
pladsen, og derfor er det kommet på tale, at en masse ting skal
opmagasineres på loften.

Men hvordan gøres det bedst, så intet bliver ødelagt. Der er tale om et
almindeligt loft på et parcelhus. Med andre ord står tingene tørt, men
der kan være bidende koldt om vinteren, og om sommeren kan der være
stegende hedt, og tillige er der jo ikke ligefrem rent deroppe.

Pt. bliver loftet mest brugt til opmagasinering af gammel emballage til
stereoanlæg, computer m.v. Alle disse papkasser er pakket grundigt ind i
plast og forseglet.

Jeg håber derfor på gode råd om opmagasinering af en række forskellige ting:

- Meget aktuelt har vi en masse juleting (og også nogle påsketing).

- Jeg har mange hyldemeter engelske paperbacks og andre bøger, og
kæresten ser gerne færre hyldemeter bøger i hjemmet.

- Min kæreste har tøjdyr fra barndommen svarende til et par sorte sække.

- Jeg har gamle spejderting (sovepose, selvoppustelige underlag, telte
m.v.)

- Jeg har alt for mange Jumbobøger og Anders And-blade.

- Gamle vinylplader, VHS-bånd og CD'ere.

- Tøj; vinter- og sommertøj, som der ikke er plads til i skabene.

Jeg synes ikke, at flyttekasser virker til at være en optimal løsning,
eftersom de umiddelbart trækker en del fugt til sig på denne tid af
året. Eller er det bare en fiks idé, jeg har! Min kæreste påstod, at
hendes juleting, som netop havde stået i en flyttekasse på loftet i et
halvt års tid, lugtede 'muggent', da det kom ned fra loftet ...

Jeg har overvejet sådan nogle bedrollers eller større plastkasser med
låg. Men de lukker vel heller ikke helt tæt og kan derved trække fugt
til sig. Men her kunne man vel anbringe noget tætningsliste/masse langs
kanten, så de holder helt tæt. Og så måske en lille pose silicagel i
kassen (hvor får man egentlig silicagel henne?) for at suge eventuel
fugt til sig.

Så andre gode råd ønskes.

Dette indlæg er postet i både dk.fritid.hus-og-have, dk.forbruger,
dk.kultur.litteratur, dk.kultur.film og dk.kultur.tegneserier i håb om
råd fra 'eksperter'. Followup til dk.fritid.hus-og-have.

På forhånd tak.

/ Holst

Fra : Per Vadmand

Dato : 27-12-09 20:35

Holst wrote:

> - Jeg har mange hyldemeter engelske paperbacks og andre bøger, og
> kæresten ser gerne færre hyldemeter bøger i hjemmet.

Det holder ikke!

Per V
--
Min nye roman "Mit liv som fugl - eller - Mikael Helmers besynderlige
rejser i tid og rum" er ude den 12.november på forlaget Attika.

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-12-09 20:41

Holst wrote:

> [...]
> være
> stegende hedt, og tillige er der jo ikke ligefrem rent deroppe.

Bøger ødelægges med tiden af fugt, uanset indpakningen, ved opbevaring
på et loft hvor temperatursvingningerne er så store. Det er nemmere at
smide dem ud med det samme.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Petersen Michael

Dato : 28-12-09 08:11

Erik Olsen wrote:

> Bøger ødelægges med tiden af fugt, uanset indpakningen, ved opbevaring
> på et loft hvor temperatursvingningerne er så store. Det er nemmere at
> smide dem ud med det samme.

Nemmere at smide kæresten ud med det samme..

Hvorfor er det at nogle kvinder tror de skal flytte ind og straks være
indretningsarkitekter?

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-12-09 15:18

Petersen Michael wrote:

> Nemmere at smide kæresten ud med det samme..
>
> Hvorfor er det at nogle kvinder tror de skal flytte ind og straks være
> indretningsarkitekter?

Jeg ved ikke hvorfor, men det er rigtigt at nogle kvinder har det med at
skulle lave alting om for at udradere ethvert spor af mandens tidligere
tilværelse.

Det er en af parforholdets første prøvelser når man flytter sammen, men
der kommer mange flere. Man kan håbe at parterne opdager
uoverensstemmelserne og går hver til sit inden de får børn sammen.

Fra : Ivar

Dato : 28-12-09 15:33

Erik Olsen skrev:

> Jeg ved ikke hvorfor, men det er rigtigt at nogle kvinder har det med at
> skulle lave alting om for at udradere ethvert spor af mandens tidligere
> tilværelse.

Rolig nu! Kæresten er flyttet ind. Han har brugt alt den plads der er.
Det gør man automatisk, det er kun et spørgsmål om tid. Ønsker han
at hun skal blive boende, skal hun også have plads.
Ja, det er rigtigt, kvinder har det med at sætte sig på hjemmet.
I de fleste parforhold, er det ikke et problem. Der findes en balance,
som er til fordel for begge.

Ivar Magnusson

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-12-09 15:56

Ivar wrote:

> [...]
> Ja, det er rigtigt, kvinder har det med at sætte sig på hjemmet.
> I de fleste parforhold, er det ikke et problem. Der findes en balance,

Rolig selv, Ivar, der er forskel på at skaffe en rimelig balance med
plads til begge og så den beskrevne sygelige trang til at fjerne ethvert
spor af den andens tidligere tilværelse.

Har du ikke oplevet sidstnævnte, forstår du sikkert ikke en brik af hvad
jeg skriver.

Fra : Ivar

Dato : 28-12-09 16:27

Erik Olsen skrev:

> Rolig selv, Ivar, der er forskel på at skaffe en rimelig balance med plads
> til begge og så den beskrevne sygelige trang til at fjerne ethvert spor af
> den andens tidligere tilværelse.

Argh, en mand spørger om hvad han kan lægge på et loft, og straks
skal komme antydninger af, at kvinden er fanden selv.

> Har du ikke oplevet sidstnævnte, forstår du sikkert ikke en brik af hvad jeg
> skriver.

Nej, jeg lader mig ikke sidde på, men samtidigt ved jeg, at et
parforhold ikke virker, hvis man ikke giver hinanden plads og råderum.

Ivar Magnusson

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-12-09 16:31

Ivar wrote:

> Argh, en mand spørger om hvad han kan lægge på et loft, og straks
> skal komme antydninger af, at kvinden er fanden selv.

Ivar, du burde vide hvordan tråde på usenet kan udvikle sig. Du har
været med så længe at det ikke giver mening at skrive "velkommen til
usenet".

> Nej, jeg lader mig ikke sidde på, men samtidigt ved jeg, at et
> parforhold ikke virker, hvis man ikke giver hinanden plads og råderum.

Netop.

Fra : Ivar

Dato : 28-12-09 17:04

Erik Olsen skrev:

> Ivar, du burde vide hvordan tråde på usenet kan udvikle sig

Udvikling er en ting, noget andet er, efter et par indlæg, at
forslå at smide konen ud. Kritikken er specielt rettet mod dig.

Ivar Magnusson

Fra : Ivar

Dato : 28-12-09 17:09

Ivar skrev:

> Kritikken er specielt rettet mod dig.

Der skulle have stået "Kritikken er IKKE specielt rettet mod dig"

BEKLAGER

Ivar Magnusson

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-12-09 17:25

Ivar wrote:

> Der skulle have stået "Kritikken er IKKE specielt rettet mod dig"
>
> BEKLAGER

Javel, ja, men jeg synes ikke din kritik er berettiget. Det er et
spørgsmål som ofte må dukke op i den slags diskussioner. Hvordan det så
bliver formuleret, er en anden ting. Du bidrog selv med et smukt
eksempel på en positiv formulering, nemlig hvor du skrev:

"Nej, jeg lader mig ikke sidde på, men samtidigt ved jeg, at et
parforhold ikke virker, hvis man ikke giver hinanden plads og råderum."

men meningen (og i givet fald konsekvensen) er den samme hvis ikke
forudsætningen kan opfyldes.

Fra : Holst

Dato : 28-12-09 16:25

Petersen Michael wrote:

> Hvorfor er det at nogle kvinder tror de skal flytte ind og straks være
> indretningsarkitekter?

Det er nu lige så meget hendes ting, som skal på loftet om muligt.

Fra : Petersen Michael

Dato : 29-12-09 07:25

Holst wrote:

> Det er nu lige så meget hendes ting, som skal på loftet om muligt.

Den info manglede i starten, derfor mit indlæg, som Eriks så også lige kunne
nå at få en kindhest for, af Ivar..

Jeg tilslutter mig Erik´s synspunkt.. Man skal give hinanden plads og
råderum både fysisk og mentalt.

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-09 20:32

> Den info manglede i starten, derfor mit indlæg, som Eriks så også lige
> kunne nå at få en kindhest for, af Ivar..

Der står at det er kærestens tøjdyr.
Flere andre ting er bare nævnt uden at der står hvis det er (og hvor mange
mænd har mere tøj end der kan ligge i en skuffe...?)

Per.

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-12-09 20:35

Per Olsen wrote:

> Flere andre ting er bare nævnt uden at der står hvis det er (og hvor
> mange mænd har mere tøj end der kan ligge i en skuffe...?)

Det har jeg.

Fra : Holst

Dato : 29-12-09 21:36

Per Olsen wrote:

> Der står at det er kærestens tøjdyr.
> Flere andre ting er bare nævnt uden at der står hvis det er (og hvor mange
> mænd har mere tøj end der kan ligge i en skuffe...?)

Juleting, tøjdyr, det meste af tøjet og nogle af CD'erne er hendes.
Resten er mest mit.

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-09 21:09

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dk.kultur.litteratur, dk.kultur.film og dk.kultur.tegneserier i håb om råd
> fra 'eksperter'. Followup til dk.fritid.hus-og-have.

Jeg losser ALT op på loftet.
Når man går det igennem en gang imellem og opdager, at man de sidste to år
ikke har brugt eller overhovedet tænkt på dit og dat, så er det lettere at
smide det ud.
Ens bøger får lidt gule sider med tiden, men de kan da sagtens læses.
Stof i det hele taget skal pakkes i poser. Ellers mugner det.
Men jeg har ikke oplevet noget, der er blevet ødelagt. Men du skal nok ikke
komme vhs bånd mv derop. Jeg har ca. 60 grader om sommeren...
Mvh
Mads

Fra : Kim2000

Dato : 27-12-09 21:27

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> kæresten ser gerne færre hyldemeter bøger i hjemmet.
>
> - Min kæreste har tøjdyr fra barndommen svarende til et par sorte sække.

Og det giver man til Genbrug og beholder den der betød mest for een.

> - Jeg har gamle spejderting (sovepose, selvoppustelige underlag, telte
> m.v.)

Rustbare ting skal bare smøres ind, så kan de snildt klare sig.

> - Jeg har alt for mange Jumbobøger og Anders And-blade.

Man kan aldrig have for mange Men med den opbevaring vil de i hvert fald
også være væk indenfor 4-6 år. Og ubrugelig om 2.

> - Gamle vinylplader, VHS-bånd og CD'ere.

VHS båndene kan du passende lægge ned på maven også, nu da du er ved at
splitte dem ad. De kan hverken tåle kulde eller varme, og helt ærligt, hvad
ender det med? De ligger på loftet i 5 år, hvorefter de ryger ud. Genbrug.
Der sælges de for 5 kr. stykket.

> Så andre gode råd ønskes.

Køb et større hus eller skift konen ud med en med mere fornuftige ideer om
dine ting.

Fra : TT

Dato : 27-12-09 23:16

Uden at have erfaring med det ville jeg overveje noget vakumpakning med
støvsugeren, men du får uanset et problem med fugt pga. temp. svingningerne.
Hvis du vil indgå dette kan du jo isolrere til kip og holde det samme temp
som resten af huset, men det er en dyr løsning

-Torben

Fra : John N. H.

Dato : 27-12-09 23:19

"Holst" skrev i en meddelelse:

> Efter at kæresten er flyttet ind, er det blevet lidt mere trangt med
> pladsen, og derfor er det kommet på tale, at en masse ting skal
> opmagasineres på loften.

Hm, jeg tror der er behov for, at I får ryddet gevaldigt op i jeres
ting.
Sorter det, giv det der måske kan sælges til en genbrugsforretning, og
ellers genbrugspladsen. Behold kun det allervigtigste.
Det er måske hårdt at sige "farvel" til sine ting her og nu, men gør det
alligevel.
Om 5 år vil I opdage, at I faktisk slet ikke har haft brug for det på
loftet, og så fortryder I, at I ikke gjorde det straks, og sparede
besværet.
Måske flytter I en dag, og glemmer helt, I havde noget på
loftet...........

John
; -))

Fra : Ivar

Dato : 27-12-09 23:50

Holst skrev:

> Pt. bliver loftet mest brugt til opmagasinering af gammel emballage til
> stereoanlæg, computer m.v. Alle disse papkasser er pakket grundigt ind i
> plast og forseglet.

Man kan ikke gemme alt. På et tidspunkt må der gøres nogle valg.

> - Jeg har mange hyldemeter engelske paperbacks og andre bøger, og
> kæresten ser gerne færre hyldemeter bøger i hjemmet.

Bøger tager skade af at ligge på et loft, så man skal kun lægge bøger
op, som man ikke føler det store for.

> - Min kæreste har tøjdyr fra barndommen svarende til et par sorte sække.

Bare op med dem. Sådan nogle ting er svære at smide ud. At de kommer
til at lugte gamle, er nok ikke det store problem.

> - Jeg har gamle spejderting (sovepose, selvoppustelige underlag, telte
> m.v.)

Bruger du dem stort set aldrig, så op med dem. Husk at tjekke dem
inden du bruger dem næste gang, hvis der er gået mange år.

> - Jeg har alt for mange Jumbobøger og Anders And-blade.

Det er ikke det bedste, men hvis du ikke læser i dem, og ikke
vil sælge dem, så kan du gøre det.

> - Gamle vinylplader, VHS-bånd og CD'ere.

Bånd bliver ødelagt, måske også plader og cd-er.

> - Tøj; vinter- og sommertøj, som der ikke er plads til i skabene.

Smid nu det tøj ud der ikke bliver brugt. Har man ikke brugt det i to
år, kommer man aldrig til at bruge det.

> Jeg synes ikke, at flyttekasser virker til at være en optimal løsning,

Flyttekasser er udemærkede, de suger ikke mere fugt end andet pap
på loftet. Det er ikke kassernes skyld, at der kommer fugtighed
i bøger og blade.

Husk på, at selvom du pakker noget i plastik, kan der komme
fugtighedsproblemer, når temperaturen falder. Pakker man noget
i tætlukkede plastikposer en sommerdag, kan luftfugtigheden
sagtens komme op på 100% når temperaturen falder. (Det er derfor,
der ofte er poser med silica-gel pakket med ved elektronik)

Ivar Magnusson

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-12-09 00:37

Holst skrev

> Efter at kæresten er flyttet ind, er det blevet lidt mere trangt med
> pladsen, og derfor er det kommet på tale, at en masse ting skal
> opmagasineres på loften.

Ud med det nu så går du ikke og ærgrer dig over det når du opdager at det er
ødelagt, been there done that
Insisterer du alligevel så overvej noget professionel lagerplads i stedet

- Peter

Fra : CC

Dato : 28-12-09 01:52

"Holst" skrev i meddelelsen ...

> [...]
> kan være bidende koldt om vinteren, og om sommeren kan der være stegende
> hedt, og tillige er der jo ikke ligefrem rent deroppe.

Som du selv påpeger så følger klimaet på loftet, det øvrige klima der er
udenfor.
Temperaturen svinger ca. 100 grader, fra sommer til vinter, og
luftfugtigheden svinger ca. 75%.
Så uanset hvordan det pakkes ned, vil det nedpakket blive ødelagt med tiden.

Derfor findes der vel flere løsninger, men 2 modeller vil jeg pege på.
1. Undersøg hva det koster at få opmagniseret ude i byen, lagerhotel,
flytteopbevaring e.lign.
2. Lav et isoleret loftrum i en del af loftet.
Imellem de skrå spær hænger du vindpap op. Udenpå dette 100-150 mm
isolering.
Dette fastholdes af 1-2 mm jerntråd, og udenpå dampspærre.
Ovenpå spærfoden lægger du gulvspånplader (ingen vindpap eller damspærre)
I begge ender laver du en skeletvæg med en dør, så du kan komme ud og
inspicere det øvrige loft.
Skeletvæggene opbygger du som de "skrå vægge".
Byg gerne så skorstene går gennem rummet, så bør rummet være frostfrit, og
temperaturen er altid over dugpunktet.
Hvis du akiverer i flyttekasser kan du nemt beregne rummet størrelse, så det
passe med flyttekasse mål.

Fra : Morten

Dato : 28-12-09 08:33

> - Gamle vinylplader, VHS-bånd og CD'ere.

Jeg ville drøne VHS'erne ud. Bånd bliver ringere med tiden. Hvis det er
ligegyldige film ville ejg købe dem jeg holder af på DVD eller BluRay.
DVD'erne er nok billige i dag ;)
Er de dybt personlige ville jeg skynde mig at få dem digitalisseret i en
hulens fart. Lige pludselig har man intet der kan afspille VHS og VHS'erne
bliver som sagt ringere med tiden - også selvom de bare står på hylden.
Suma summarum - ud med dem.

Vinylplader og CD'ere er noget mere holdbare, men skal jo opbevares korrekt
for at coverne ikke skal blive kedelige. Og endvidere har i hvert fald vinyl
ikke godt af steghede om sommeren - de kan deformere. Ved ikke med CD, men
tror de klarer sig lidt bedre da det er anden plasttype, men de må til
gengæld ikke få UV (så bliver plasten mælket), men det gætter jeg nu heller
ikke på er noget problem.

> [...]
> Men her kunne man vel anbringe noget tætningsliste/masse langs kanten, så

Godt spørgsmål. Her vil jeg undlade at gøre mig klog på det hvad der er den
bedste taktik til så skiftende temperaturer.

> Og så måske en lille pose silicagel i kassen (hvor får man egentlig
> silicagel henne?) for at suge eventuel fugt til sig.

Du kan købe en hulens masse som kattegrus. Du får noget i retning af 2-3 kg
(vistnok 2,5) i en pose til 40-50 kr. så hut jeg visker. Når jeg skriver
sådan er det fordi jeg sjældent køber det, 1. gang kun for at prøve det, 2.
gang fordi butikken ikke havde andet. Det egner sig nemlig ikke super godt
som fyld i et kanin-toilet. Men noget helt andet er jo at suge fugt fra
luften og binde det.

Mvh
Morten

Fra : Ivan

Dato : 28-12-09 09:26

> [...]
> dk.kultur.litteratur, dk.kultur.film og dk.kultur.tegneserier i håb om råd
> fra 'eksperter'. Followup til dk.fritid.hus-og-have.

Dav
Min kære storebror sagde engang: hvis du skal have noget på loft eller i
kælder for opbevaring kan du lige så godt smide det ud med det samme. Det
her jeg så levet efter lige siden, og har aldrig manglet det jeg har smidt
ud.

Fra : kk

Dato : 28-12-09 10:41

> [...]
> dk.kultur.litteratur, dk.kultur.film og dk.kultur.tegneserier i håb om råd
> fra 'eksperter'. Followup til dk.fritid.hus-og-have.

Min erfaring gennem snart 45 år, med de loftsforhold som du beskriver, og
som jeg også har, er, at alting går til eller bliver mere eller mindre
ødelagte - det er kun et spørgsmål om hastigheden. Mit råd vil derfor være:
Skil jer af med alt, hvad I kan undvære, enten ved at smide væk, forære væk
eller sælge.
Beklager, men sådan er det.
mvh og godt nytår
kk

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-09 14:13

Start med at rydde ud i det gamle ra.... tingene, et kritisk syn på sagen
skaber som regel lidt mere plads.
Dernæst tag ting fra der bare er uerstattelige, de duer ikke til et loft
(hvis du er heldig bliver det utæt en dag/der kommer fygesne under en
snestorm/der flytter mus eller andre dyr ind/....) Loftet kan blive ligeså
fugtigt som luften udenfor og så kan der komme kondens oveni, så der er bare
ting der ikke egner sig til loftet.

Vi bruger selv plastkasserne (Smart Store, men mærket er nok ligemeget) Køb
dem ikke for store, så er de tunge at løfte ned. De gennemsigtige er
praktiske når man skal lede efter noget, så behøver man ikke at åbne dem
alle sammen.
Papkasser duer ikke, de bliver bløde og fugtige.

Vi har nogenlunde samme blanding liggende på loftet og indtil videre er det
gået fint (vi har boet her i 13 år men brugte selvfølgelig et par år på at
få erfaringerne) Telte, liggeunderlag, soveposer o.l. er af nylon og ligger
bare som det er, det har heller ikke været noget problem.

Per.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-12-09 09:08

Ivar skrev

> Udvikling er en ting, noget andet er, efter et par indl g, at
> forsl at smide konen ud. Kritikken er specielt rettet mod dig.

Prøv at læse deltråden igen

Din kritik er uberretiget!
Det var Michael der foreslog at smide konen ud

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-12-09 13:41

Per Olsen skrev

> Flere andre ting er bare nævnt uden at der står hvis det er (og hvor mange
> mænd har mere tøj end der kan ligge i en skuffe...?)

Det meste tøj kan sagtens vaskes og bruges mange gange men self hvis
du går i tøjet i et par måneder til at starte med så forstår jeg godt
at det bliver kasseret ...

- Peter

Fra : Optimus Prime

Dato : 04-01-10 09:04

Holst skrev:
> [...]
> kanten, så de holder helt tæt. Og så måske en lille pose silicagel i
> kassen (hvor får man egentlig silicagel henne?) for at suge eventuel

Jeg har tidligere spurgt om noget tilsvarende her i gruppen
(dk.kultur.tegneserier) og blev advaret mod at opbevare (tegneserier) i
plastic - problemet er der altid vil være noget restfugt i materialet og
dette kan ikke komme ud af en forseglet plastickasse = risiko for
mugdannelse

Min søgen (igen specifikt med henblik på opbevaring af tegneserier)
ledte mig til en hjælpsom person hos Rigsarkivet, som du kan læse
resultatet af her:
http://groups.google.com/group/dk.kultur.tegneserier/browse_thread/thread/6884d296466fe7bd/070c34a300ee283f?lnk=raot

Problemet er de store temperaturudsving - varm luft kan indeholde mere
fugt end kold luft og du får altså nogle udsving både i temperatur og
relativ luftfugtighed hen over året, som gør at det er langt fra optimalt.

Jeg har desværre ikke nogen løsning på dit problem, opbevarer selv mit
tøj + diverse i plastkasser i mit uopvarmede kælderrum (de der
Hammerplast kasser Bilka og Bauhaus har på tilbud hver 3.-4. uge).
Plastkasserne beskytter bedre mod mus og rotter end papkasser (opdagede
jeg på den hårde måde) og de er ikke helt lufttætte, så jeg vil tro
indholdet kan "ånde" lidt; men der er stadig den der "kælderlugt" i
tøjet når man tager det op.

Jeg kører pt forsøg med opbevaring i vakumposer (de der man suger tomme
for luft med støvsugeren) - det er rigtigt lækkert, da tingene fylder
meget mindre; men har kun haft noget liggende et halvt år tid indtil
videre, så kan ikke rigtig udtale mig om hvor vidt tingene er
bedre/værre stillet i sådanne poser

Har også overvejet på at leje opbevaringsplads på dertil indrettede
steder; men den slags er ret dyrt synes jeg

Er spændt på at se hvad andre kan bidrage med, for det er ærgerligt at
ens ting risikerer at blive ødelagt jo

Fra : Armand

Dato : 04-01-10 09:40

Optimus Prime skrev:

> Problemet er de store temperaturudsving - varm luft kan indeholde mere
> fugt end kold luft og du får altså nogle udsving både i temperatur og
> relativ luftfugtighed hen over året, som gør at det er langt fra optimalt.

Og netop bøger har fra starten en given temperatur og fugtighed dybt
inde imellem siderne, hvilket er svært at modvirke ved langtidslagring

> Har også overvejet på at leje opbevaringsplads på dertil indrettede
> steder; men den slags er ret dyrt synes jeg

Jup!
Hvis man har et kælderrum er lidt (termostatreguleret) opvarmning af dét
absolut billigere i den sidste ende :-|

--
Armand.

Fra : Holst

Dato : 04-01-10 10:23

Optimus Prime wrote:

> [...]
> plastic - problemet er der altid vil være noget restfugt i materialet og
> dette kan ikke komme ud af en forseglet plastickasse = risiko for

Det var jo netop sådan restfugt, jeg håbede kunne fjernes med silicagel,
hvis kassen er forseglet.

> Min søgen (igen specifikt med henblik på opbevaring af tegneserier)
> ledte mig til en hjælpsom person hos Rigsarkivet, som du kan læse
> [...]

Ja, de må jo vide lidt om sådant. Linkene i indlægget er desværre for
gamle i dag.

> Har også overvejet på at leje opbevaringsplads på dertil indrettede
> steder; men den slags er ret dyrt synes jeg

Ja, det synes jeg også. Når alt kommer til alt, så drejer det sig jo
trods alt volumenmæssigt kun om et par kubikmeter lagerplads.

Jeg har altid haft den holdning, at der jo altid kan blive plads til en
reol mere i mit hjem - min kæreste har dog ikke helt samme holdning :)

Og skal skal vi have nye reoler at stoppe hendes gamle tøjdyr i, så
synes jeg heller ikke, det er en god idé

> Er spændt på at se hvad andre kan bidrage med, for det er ærgerligt at
> ens ting risikerer at blive ødelagt jo

Desværre ikke så meget, synes jeg.

Fra : Optimus Prime

Dato : 07-01-10 10:00

Holst skrev:
> Ja, de må jo vide lidt om sådant. Linkene i indlægget er desværre for
> gamle i dag.

Det mundede ud i en bog jeg lånte på biblioteket... arkivhåndbogen eller
noget i den stil... En komplet guide til opbygning af arkiver, fra krav
til rumtemperatur og luftfugtighed, over praktiske overvejelser som at
undgå vandrør og lign. i rummet
Det er nok pænt overkill i forhold til hvad du (og jeg) søger

> Jeg har altid haft den holdning, at der jo altid kan blive plads til en
> reol mere i mit hjem - min kæreste har dog ikke helt samme holdning :)

Har selv været der (typen der samler for at samle), men arbejder på at
få gjort op med min samlermani... Ens jordiske gods holder en fast -
faktisk er der en kæmpe frihed i ikke at eje noget har jeg opdaget... og
hvilken reel glæde har jeg af 40 årgange gamle Anders And blade når jeg
alligevel ikke læser i dem, men bruger mest tid på at overveje hvordan
de opbevares bedst muligt?

> Og skal skal vi have nye reoler at stoppe hendes gamle tøjdyr i, så
> synes jeg heller ikke, det er en god idé

Det er typisk, tror vi tænker meget ens... kan gemme og gemme, men har
ingen problemer med at hjælpe andre med at smide deres ud

> Desværre ikke så meget, synes jeg.
Jeg er efterhånden tilbøjelig til at give de andre ret - ud med det
man ikke skal bruge, det volder flere problemer end glæder og så er
pointen med at gemme det jo væk