Støbning af Gulv + Lydisolering ?
Fra : BTB

Dato : 03-08-01 09:02

Hej.

Jeg skal ha' lavet min "gamle" carport om til et musik øvelokale.

Carporten ene side og ene ende er muret op med 7 cm hulmur. Jeg regner
derfor med at mure resten op med samme mål.

Gulvet er et beton gulv ca. 10 cm tykt og med grus under.

Mine spørgsmål er så :

1) Hvordan støber man et ordentligt gulv med isolering og alt.

2) Da rummet skal lydisoleres bliver hulmuren nok fyldt med Leca nødder men
er der nogle muligheder for at lydisolere indervæggen. Jeg har fået at
vide at æggebakker er en mulighed (?) men findes der noget bedre der
også er til at købe for penge ??

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig.

Hilsen
Bo

Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 03-08-01 11:43

Hej

Der var en artikel i Berlingeren for et par uger siden om netop sådan et
"musik øvelokale projekt"; jeg kan desværre ikke huske datoen.. (jeg tror
dog, det var i Bolig-tillæget en søndag). Konceptet gik ud på at bygge et
"rum i rummet", hvor alle sider (incl. gulv; det var hævet over det
eksisterende gulv vha. bjælker/strøer) var lydisoleret. Prøv at kontakte
Berlingske for at høre, om du kan få et udprint af artiklen?!

PS! Dette svarer ikke direkte på dine spørgsmål vedr. støbning mv., men du
kan måske få generel inspiration fra artiklen?!
PPS! På indendørs skydebaner har jeg oplevet lydisolering med æggebakker;
det virker udmærket. Dog er det en videnskab i sig selv, at lave
lyddæmpning, der virker over et bredt frekvensspektrum osv osv.
Rockwool/Isover har vist i øvrigt en udmærket lydsiolerende evne..

--
Venlig hilsen

Bo Velschow (Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 03-08-01 22:24

BTB wrote:

> [...]
> også er til at købe for penge ??
>
> Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig.

Hej Bo,

spændende projekt!

Skal rummet primært have en god akustik for dem, der spiller der, (dvs.
lyden er god i rummet) eller er det lige så vigtigt at det er
lydisoleret? (dels for at holde fremmede lyde ude ved evt.
lydoptagelser, eller for ikke at genere naboen, når han nyder sin have
en stille aften)

Mht, lydisolering, så dæmper en dobbelt murstensmur jo allerede en del.
Leca vil næppe forbedre lydisoleringen; der tror jeg indblæst glasuld
vil være bedre.
Hvis det skal dæmpes endnu mere, er et rum-i-rummet løsningen, som den
anden Bo skriver. Det kan f.eks. laves som et gulv af 10cm beton støbt
på 10-20cm rockwool af en slags beregnet til formålet, dvs. som tåler
jordkontakt og som er beregnet til at støbe på, og som har passende
elasticitet. Jo tykkere lag, des bedre lydisolering (og varmeisolering).
Indervægge og inderloft laves så de ikke har forbindelse med ydervæg
eller tagkonstruktion, og det hele hviler på det "svømmende" betongulv.
Døre og vinduer kan du lave tilsvarende dobbelt, med en dør i ydervæggen
og en i indervæggen. Vinduerne kan monteres med lyddæmpende glas:
termoruder med hvor glasset er tykkere end normalt, og forskellig
tykkelse af de to lag glas. Hvis glasse i indervinduet ikke er parallelt
med glasset i ydervinduet, er det en fordel.
Og så kan du ellers fyre op under musikken uden at genere nogen :)

Det er vigtigt at indervæg og loft er helt tæt, og at alle samlingerne
er tætte. Og at forbindelser mellem inder- og yder-væg er lavet
elastisk.
Vægge og loft kan laves som 2-3 lag gipsplader med forskudte samlinger
skruet på lægter. Hulrummet mellem indervæg og ydervæg kan dæmpes med
10cm mineraluld, som ikke må sidde i spænd mellem inder- og ydervæg; der
skal være plads til en lille luftspalte. Og tilsvarende mellem inderloft
og "yderloft".

Mht. lydisolering er den størst mulige lægteafstand en fordel, men mht.
akustikken i rummet er en mere stiv konstruktion (tættere mellem lægter)
at foretrække så vidt jeg har forstået. Faktisk vil akustikken i rummet
nok være bedst uden en indervæg af gips.

Mht. akustikken i rummet, er det typisk ikke et 100% lyddødt rum man
tilstræber, men snarere passende forhold mellem reflekterende og
absorberende flader. Hvad der er passende her, kan jeg ikke sige.

Hvis væggene ikke er parallelle får du færrende stående bølger, men nu
er vægge jo oftest parallelle. Så er det en fordel, hvis forholdet
mellem højde, bredde og længde ikke er et pænt tal. F.eks. er skal
bredden helst ikke være lig højden eller 2 gange højden og længden skal
helst ikke være f.eks. 2 eller 3 gange. Et forhold mellem højde: bredde:
længde som f.eks. 1:1,5:2,5 vil være OK. (så vidt jeg lige husker) Hvad
bliver den indvendige bredde og længde af rummet?

http://home6.inet.tele.dk/acas/hifi/lproj.htm giver opskriften på nogle
lydabsorbenter. Dem kan du evt. flytte rundt med og have flere eller
færre af, indtil du synes det lyder bedst.

Det blev lidt langt, men jeg håber du kan bruge noget af det.
Check evt. biblioteket. De burde have nogle bøger om akustik i et
øverum.

--Johan

Fra : Hans Chr. Jensen

Dato : 06-08-01 17:23

Mursten med huller på højkant og med isoleringsbats på bagsiden er en god
lydisolering. Benyttes ofte i rum med nødstrømsanlæg. ( Dielselgeneratorer)

HC
Johan Myhre Andersen <jma@cpk.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B6B1671.A393497A@cpk.auc.dk...

Fra : kim

Dato : 03-08-01 20:35

Jeg kan ikke rådgive omkring murearbejdet, men jeg ved at grundprincipprne i
lydisolering er dels at "isolere" lokalet, f.eks et loft der er ophængt i
gummistropper, det andet princip handler om masse d.v.s.tykke vægge osv.
Æggebakkerne lydisolerer ikke meget, men er derimod gode til at forbedre
akustikken.
Jeg ville isolere væggene med en masse lag gipsplader.
v.h.Kim
BTB <nospam-btb@jyde.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns90F26608CD36Bnospambtbjydedk@193.88.15.201...