Hvilke browsere understøtter p.t. alpha ch~
Fra : Stig Johansen

Dato : 27-12-09 10:42

Hej.

I forbindelse med nogle andre diskussioner, kom vi ind på CSS3 og alpha
channel.

I den forbindelse udvidede jeg 'color picker' med en ekstra 'slider' til
alpha channel.
<http://w-o-p-r.dk/tips/color.picker.asp>

Jeg er ikke selv den store 'farvehøg', og når det virker i FF, så er jeg
godt tilfreds, men det kunne da være interessant at høre hvilke browsere,
der P.T. understøtter det (ud over FF).

For en god ordens skyld, så optræder 'alpha channel' som en ensartet farve
for de browsere, der IKKE understøtter det.

Som sagt så er jeg i bund og grund tilfreds hvis det virker i FF, men det
kunne da være interessant at vide 'hvor langt' de forskellige browsere er
nået.

Eller - hvilken browser har den gule førertrøje?

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 27-12-09 11:32

Stig Johansen skrev:

> Som sagt så er jeg i bund og grund tilfreds hvis det virker i FF, men det
> kunne da være interessant at vide 'hvor langt' de forskellige browsere er
> nået.

I IE 8 ser colourpickeren ud til slet ikke at virke.
Og opacity-slideren ses slet ikke.

I Opera virker det som det skal, men dog er prøvefarven som vises over
slideren når musen er over den, ensfarvet under hele forløbet.

> Eller - hvilken browser har den gule førertrøje?

Firefox 3.5, Google Chrome 3 og Safari 4 ser ud til at vise det ens.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-12-09 13:06

Philip Nunnegaard skrev:

> Firefox 3.5, Google Chrome 3 og Safari 4 ser ud til at vise det ens.

SeaMonkey, OK viser det som FF.

K-Meleon, den kan ikke testes, da tingene ligger meget forskudt, og der
er ingen gradienter, nærmere grove overgange. Det er heller ikke verdens
mest brugte browser anyway, og har vidst ikke været opdateret i lang tid.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-12-09 13:26

Philip Nunnegaard skrev:

> I IE 8 ser colourpickeren ud til slet ikke at virke.
> Og opacity-slideren ses slet ikke.

Iflg. IE

"Detaljer om fejl på websiden

Brugeragent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.0;
Trident/4.0; SLCC1; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR
3.0.30729)
Tidsstempling: Sun, 27 Dec 2009 12:24:29 UTC

Meddelelse: Ugyldig egenskabsværdi.
Linje: 535
Tegn: 7
Kode: 0
URI: http://w-o-p-r.dk/tips/color.picker.js

"

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-12-09 15:30

Rune Jensen wrote:

> Iflg. IE
>
> "Detaljer om fejl på websiden
>
> Meddelelse: Ugyldig egenskabsværdi.
> Linje: 535

Ok, den kan selvfølgelig ikke lide en rgba streng.
Jeg har ændret det til en try/catch, så forhåbentlig 'virker' den i IE8, dog
bliver farven blot sat til den samme.

Desværre har jeg mistet adgangen til IE8, da min kammerat ville have sin
PC'er tilbage efter jeg havde installeret den (skiderik

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-12-09 15:32

Philip Nunnegaard wrote:

> I Opera virker det som det skal, men dog er prøvefarven som vises over
> slideren når musen er over den, ensfarvet under hele forløbet.

Det tyder på, at Opera ikke understøtter det.
Er 'preview pane' også ensfarvet hvis du klikker på alpha slideren?

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 27-12-09 17:12

Stig Johansen skrev:

> Det tyder på, at Opera ikke understøtter det.
> Er 'preview pane' også ensfarvet hvis du klikker på alpha slideren?

Nejda. Den ser ud til at virke som den skal. Og slideren er også
gradient, som den skal være. Det er kun den lille firkant over slideren
der ikke spiller som den skal.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-12-09 20:18

Philip Nunnegaard wrote:

> Nejda. Den ser ud til at virke som den skal. Og slideren er også
> gradient, som den skal være. Det er kun den lille firkant over slideren
> der ikke spiller som den skal.

Interessant.
Jeg kopierer backgroundColor fra slideren over i den lille firkant, og den
lille tekst i toppen er den udlæste værdi.

Det skulle jo grumme gerne være det samme man læser ud som man læser ind,
men det gør Opera måske ikke.

Hvad står der oppe i den lille tekst?
Jeg har ikke tænkt mig at lave det om, men undrer mig lidt, og ville
muligvis klassificere det som en 'bøf' i Opera.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 27-12-09 21:03

Stig Johansen skrev:

> Hvad står der oppe i den lille tekst?

Der står den samme tekst som sidst jeg havde musen henover en anden af
de 4 slidere.
Og også samme farve. Så er alphaslideren det første jeg føre musen ind
over, vises hverken farve eller tekst. (Opdagede lige nu).

Kan det være et javascript-problem i Opera (og ikke css), monstro?

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-12-09 21:59

Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
> Og også samme farve. Så er alphaslideren det første jeg føre musen ind
> over, vises hverken farve eller tekst. (Opdagede lige nu).

Jeg har rettet i javascriptet mht. IE fejl, så det kan godt være anderledes.

> Kan det være et javascript-problem i Opera (og ikke css), monstro?

Det er lidt svært af afgøre, men det er formentlig en kombination, da 'CSS'
en bliver sat vha Javascript.

På de 3 første sliders sætter jeg farven med rgb værdier, så der skulle
gerne stå rgb(r,g,b) i teksten.

I alpha slideren sætter jeg farven med rgba værdier, så der skulle gerne stå
rgba(r,g,b,a) i teksten, hvor a er mellem 0 og 1.

Da IE fejler med invalid property på rgba værdier lavede jeg det om, ca.
try
sæt rgba
catch
sæt rgb

Så hvis der står rgb værdier på alpha slideren, så er det fordi javascriptet
fejler.

Står der derimod rgba værdier, og den tilsvarende farve ikke vises, så
forstår jeg det ikke.

Det er nøjagtig samme værdi der bruget til teksten og baggrundsfrven, så de
_skal_ være ens, ellers er det en bug (IMO).

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-12-09 06:31

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> wrote in message

> Kan det være et javascript-problem i Opera (og ikke css), monstro?

Update på Opera.
Jeg fandt ud af, at jeg havde lidt overflødigt liggende på min disk, så nu
har jeg hentet og installeret Opera.

Problemet er lidt underligt (altså opførsel i Opera).
Det første jeg bemærkede var, at Opera udlæser backgroundColor i hex, uagtet
jeg angiver det som rgb.
Dette kan ses af teksten i det 'lille vindue' i de første 3 sliders.

Hex findes jo ikke til rgba, så jeg vil gætte på Opera har lavet et eller
andet internt hack da de åbenbart arbejder med hex i stedet for rgb.

Det betyder at værdierne ikke er helt rigtige, som det kan ses af alpha
slideren (nu).

Her er alpa værdierne delt op i 1/100 dele, så de skal hedde 0.01,0.02,0.03
osv.

Som det kan ses af det 'lille vindue', så er der en del afrundingsfejl i
forhold til det rigtige. Hvilken algoritme de bruger vil jeg ikke gætte på,
men den er ret skæv.

Men ikke nok med det, når man udlæser rgba værdien, så bliver decimaltegnet
pludselig til , i stedet for ., så i stedet for eks.
rgba(255,0,0,0.5) får man rgba(255,0,0,0,5) altså pludselig 5 værdier i
stedet for 4.

Jeg har lavet et lille hack, så jeg udlæser og erstatter ',' med '.', så
værdien bliver (nogenlunde) rigtig.

Det betyder at det 'virker' i Opera, men der er helt klart noget Opera burde
kigge nærmere på.

I mine øjen er det nogle ret grove afrundingsfejl, og det med at ændre
decimaltegnet er mildest talt ikke særlig smart.

Nå, men nu ved vi det til en anden gang, hvis vi skal rode med
alphachannel/DOM/JS i Opera.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-12-09 06:34

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> wrote in message
> har jeg hentet og installeret Opera.

BTW - kan det passe at Opera ikke understøtter cursorfiler ?
I den her Opera ser jeg kun standard cursore.

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-12-09 10:10

Stig Johansen skrev:

> I mine øjen er det nogle ret grove afrundingsfejl, og det med at ændre
> decimaltegnet er mildest talt ikke særlig smart.

Nu er det lidt OT, men Opera har masser andre problemer i fbm. sidste
update. Så mange problemer, jeg blev arrig og afinstallerede den, og
ikke rigtigt har lyst til at have noget at gøre med den igen.
Det er i hvert fald IKKE sløset programmering og manglende/ukorrekt
error-handling, som skal få Opera op som en mainstream-browser. Den har
de fuldstændigt misforstået.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-12-09 10:24

Rune Jensen wrote:

> Det er i hvert fald IKKE sløset programmering og manglende/ukorrekt
> error-handling, som skal få Opera op som en mainstream-browser. Den har
> de fuldstændigt misforstået.

Jeg har ikke noget forhold til Opera, da det kun er få timer siden jeg
første gang stiftede bekendskab med den, men..

Hvis de gerne vil ophøje den til mainstream, så skal de - undskyld udtrykket
- eddermanemig få nosserne op i ganghøjde.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-12-09 11:22

Stig Johansen skrev:

> [...]
>
> Hvis de gerne vil ophøje den til mainstream, så skal de - undskyld udtrykket
> - eddermanemig få nosserne op i ganghøjde.

Hvad sker der, hvis du ud over display:block også giver den en
position:absolute - uden nogen positionsangivelse?

MVH
Rune Jensen

NOTE - OT:

<brok="on">Opera er stadig den mest brugervenlige browser af alle. Der
er bare ingen, som kan slå den hvad det angår, så nemt er det. Ingen
over, alle andre LANGT under.

Problemet opstår nok i deres mantra med, at den ikke accepterer
nogensomhelst fejl i HTML/CSS. Det har gjort den til lidt af en
kæledægge iblandt webdesignere, fordi man direkte kan se, der er fejl.
Faktisk har det givet den så meget succes, at de har gjort det til en
konsekvent del af deres udvikling, og så konsekvent, at deres brugere
efterhånden er begyndt at brokke sig over det i deres forums, fordi selv
ubetydelige smådetaljefejl, som ellers accepteres af andre browsere,
giver tydelige fejl i Opera. Man skal med andre ord læse specifikationer
og standarder meget grundigt og uden afvigelser. Og man kan godt
risikere, at noget, som virker i Opera, ikke virker i de andre browsere.

Jeg ved ikke, om de er gået for langt, om det er steget dem til hovedet,
men jeg synes, det giver et lidt underligt indtryk, at man stiller så
høje krav til designere, og selv leverer et fejlfyldt programmeret og
ikke-gennemtestet produkt. Det kunne også tyde på, udfra hvad du
skriver, at de ikke er slet så standardoverholdende mere...<brok="off">

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-12-09 11:33

Rune Jensen skrev:

> Hvad sker der, hvis du ud over display:block også giver den en
> position:absolute - uden nogen positionsangivelse?

Stig - jeg roder da fuldstændigt rundt i det. Dette er et svar til dit
andet spørgsmål: "Hvad sker der i Opera" - som er en helt anden side.

Sorry.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-12-09 12:10

Rune Jensen wrote:

> Stig - jeg roder da fuldstændigt rundt i det. Dette er et svar til dit
> andet spørgsmål: "Hvad sker der i Opera" - som er en helt anden side.

Det håber jeg virkelig også, for i forhold til angivelse af color m.v., så
har de (Opera) _virkelig_ pisset ved siden af potten ved at (forsøge) at
bruge hexværdier.

NOTE:
rgb værdier er på ingen måde begrænset til 3*8 bit.
I virkeligheden fandtes rgba værdier i den oprindelige CGA til IBM
compatible PC'ere.
Her var værdierne blot 1 bit pr. styk, som giver 8 farver, og derudover var
der en a værdi (bit) aka (halfbright), som fordoblede farvevalget til 16
stks.

Der er ingen naturlov, der siger at rgb værdier er begrænset til 0..255, så
at antage at en rgb værdi kan beskrives med 6 cifret hex er at skyde sig
selv i foden.

<amatører value="off">

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-12-09 10:31

Philip Nunnegaard wrote:

> Og også samme farve. Så er alphaslideren det første jeg føre musen ind
> over, vises hverken farve eller tekst. (Opdagede lige nu).

Jeg har ikke problemer med den side i Opera 10.10 på Vista.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-12-09 10:40

Erik Ginnerskov wrote:

> Jeg har ikke problemer med den side i Opera 10.10 på Vista.

Nej, men den er også tilrettet, så den (forhåbentlig) virker i Opera, for
nogle timer siden.

Desværre var det nødvendigt med et 'hack' for at få Opera med, så på et
eller andet plan giver ordsproget:
"Det er for dyrt at udvikle til IE6"
en anden mening al la:
"Det er for dyrt at udvikle til Opera"

Dette indlæg er ikke ment som en rant, men jeg er skuffet over Opera, når
man snakker JS/DOM/Web2.0 (eller 3.0)

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-12-09 15:15

Stig Johansen skrev:

> Nej, men den er også tilrettet, så den (forhåbentlig) virker i Opera, for
> nogle timer siden.

Og nu virker selve farven også fint her i min Opera (version 10.10).
Teksten i den lille boks var før en hex-værdi, mens den nu stationært
viser "rgba(255,0,0,0)" plus et decimaltal under der varierer mellem
0,0000000 og 1,0000000.

> Desværre var det nødvendigt med et 'hack' for at få Opera med, så på et
> [...]

Lidt ærgeligt, da jeg ellers i lang tid har betragtet den som en
ultimativ test på om min html-kode var rigtig.
Så er det Safari 4 nu.

(Google Crome som kører på samme motor som Safari, er bare ikke min kop
te, og jeg stoler heller ikke på en browser lavet af et firma der lever
af min færden på nettet).

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-12-09 10:39

Stig Johansen wrote:
> [...]
> alpha channel.
>
> I den forbindelse udvidede jeg 'color picker' med en ekstra 'slider'

Hvis jeg i FF og IE skalerer siden så sliderne kan stå ubrudt på en linje i
et 1024px bredt browservindue, bliver teksten i de bokse, der følger
sliderne så lille, at teksten ikke kan læses. I Op er tekststørrelsen OK.

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-12-09 10:51

Erik Ginnerskov wrote:

> Hvis jeg i FF og IE skalerer siden så sliderne kan stå ubrudt på en linje
> i et 1024px bredt browservindue, bliver teksten i de bokse, der følger
> sliderne så lille, at teksten ikke kan læses. I Op er tekststørrelsen OK.

Det er ikke tænkt som en 'officiel side' - den slags overlader jeg til
hjemmesideskolen/html.dk eller hvad der nu findes, men som et internt
værktøj (til mig selv).

Teksten har ingen værdi i sig selv, da det kun er 'endpointet', der er
interessant.

Jeg er ikke interesseret i ris+ros, men alene hvorvidt de forskellige
browsere understøtter alpha channel.

(I virkeligheden ikke, men det kunne være interessant at vide)

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-12-09 15:19

Stig Johansen skrev:

> Jeg er ikke interesseret i ris+ros, men alene hvorvidt de forskellige
> browsere understøtter alpha channel.

Og vi er kommet frem til svaret: Alle browsere undtagen IE.

For almindelige farver kan jeg ikke se nogen forskel på:

background: #f00;
opacity: .5;

og:
background: rgba(255,0,0,128);

Der hvor jeg kan se muligheden er udelukkende hvis man vil sætte opacity
på kanter (borders).

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-12-09 18:49

Philip Nunnegaard wrote:

> Der hvor jeg kan se muligheden er udelukkende hvis man vil sætte opacity
> på kanter (borders).

Jeg syntes heller ikke rigtig jeg kunne se ideen i det når vi nu havde
opacity, men forskellen er, at man kan sætte opacity(alpha) på forgrund og
baggrund hver for sig, hvor opacity dækker hele elementet.

Så man kan lave f.eks. en div med 'solid' tekst, og halvgennemsigtig
baggrund.

Om man kan bruge det til noget i praksis ved jeg ikke rigtig, men det er
maget rart at vide.

Stig Johansen