En god stegepande
Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-12-09 19:34

Hvad er en god stegepande? Bilka har en 28 cm Tefal Jubilæum til 188 kr.
Der må da stikke noget under, eller hvad? Laver Tefal også
discountprodukter?

Min mor, der har arbejdet i en isenkrambutik hele sit liv, lægger
afgørende vægt på en god, tyk bund og at det er et anerkendt
kvalitetsmærke. Men hvad er "tyk"?

Skal bunden indvendigt være glat eller med mønster?

Panden skal bruges all-round i den daglige madlavning, så med al respekt
for håndsmedede kobberpander til flere tusinde, vil jeg bare sige, at
det er ikke lige den kategori der mer i spil.

Jeg har 7-800 kr. at gøre godt med.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 26-12-09 19:45

Tefal har næppe en tyk bund. Der kan så være andre mærker med belægning der
har tyk bund men fælles for dem alle er at de ikke kan tåle at blive varme.
Dette er en lidt uheldig egenskab for en stegepande efter min mening.
Jeg har haft utallige pander i mit liv men de eneste der har holdt mere end
et par år er støbejern og alu pander uden belægning.

Steen.

Fra : Gamle

Dato : 26-12-09 20:16

Steen Jakobsen wrote:
> [...]
> eneste der har holdt
> mere end et par år er støbejern og alu pander uden belægning.

Denne her kan tåle op til 1500 grader
http://www.elgiganten.dk/product/hjem-pleje/kokkenudstyr/HAC145662/hackman-stegepande

Har selv 2 stk som har været brugt i mere end 2 år. De er helt som nye.
Holder til alt, selv til at lave brændte mandler.
En super ting mere er at når man hælder fra panden, løber der intet ned
udenpå. Det bliver skåret af så at sige.
Så det er min anbefaling.
Kan fås i 24/26/28 cm.

Mvh.
Torben

Fra : Armand

Dato : 26-12-09 23:18

Steen Jakobsen skrev:
> [...]
> Jeg har haft utallige pander i mit liv men de eneste der har holdt mere
> end et par år er støbejern og alu pander uden belægning.

- - - Hvoraf sidstnævnte qua fraværet af belægning sikkert er så gammel
at man endnu ikke var begyndt at vægt-optimere bundtykkelsen.

Min erfaring er at pander ikke kan tåle at blive overhedet, og at dét
undgåes ved at ignorere den højeste position på komfurets drejeknapper
(der IMO burde være fjederbelastet á bilens startnøgle, så man kun
brugte den til at lyn-opvarme en plade/kogezone).

Husholdningens største flop var at hoppe på Scanpans løfter om ikke at
kunne brænde på samtidig med at kunne klare hårdhændet rengøring (i sig
selv temmeligt selvmodsigende, ikke?) - Lad være at gøre det samme :-|

--
Armand.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-12-09 07:28

lør, 26 12 2009 kl. 20:16 +0100, skrev Gamle:

> Denne her kan tåle op til 1500 grader
> http://www.elgiganten.dk/product/hjem-pleje/kokkenudstyr/HAC145662/hackman-stegepande

Min konklusion må være, at jeg skal gå efter støbejern, men hvorfor
kravene til ekstremt høje temperaturer? Hvad laver I i jeres pander?

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-12-09 11:45

> [...]

Min konklusion må være, at jeg skal gå efter støbejern, men hvorfor
kravene til ekstremt høje temperaturer? Hvad laver I i jeres pander?

Der skal varme til når man skal afbrune f.eks en gang småkød uden at det
ender med at blive til suppe.
Det er dog nok oftest når jeg lige har skullet varme panden op mens jeg skar
kødet ud at det er gået galt.
Fuld power på blusset og panden er varm før man er klar. Jeg ved godt at man
kan gøre det i omvendt orden men hvem gider stå og vente på at en pande
bliver varm.

Steen.

Fra : Hauge

Dato : 27-12-09 11:53

Steen Jakobsen skrev:
> Fuld power på blusset og panden er varm før man er klar. Jeg ved godt at
> man kan gøre det i omvendt orden men hvem gider stå og vente på at en
> pande bliver varm.

Så skulle man måske vælge en ordenlig kogeplade, da det tydeligvis er
noget skrammel du bruger.
Har *aldrig* oplevet det problem. Selv ikke på mine Ikea-pander men dog
på et induktion. Er det alm. glaskeramisk, så er det jo ubrugeligt i
praksis, andet end hvis man ikke har adgang til andet.

Mvh Hauge

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-12-09 12:03

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> et induktion. Er det alm. glaskeramisk, så er det jo ubrugeligt i praksis,
> andet end hvis man ikke har adgang til andet.

Nu er det så sådan at jeg foretrækker alugryder så det er knap så godt med
induktion. Jeg gider heller ikke have gasflasker stående så det er også
udelukket.

Steen.

Fra : Hauge

Dato : 27-12-09 12:08

Steen Jakobsen skrev:
> Nu er det så sådan at jeg foretrækker alugryder så det er knap så godt
> med induktion.

Enig..

> Jeg gider heller ikke have gasflasker stående så det er
> også udelukket.

Hmm, så må man jo klare sig på stenaldermanér. Lav et bål, det passer
sig vist bedst.

Mvh Hauge

Fra : TT

Dato : 27-12-09 12:07

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> [...]
> et induktion. Er det alm. glaskeramisk, så er det jo ubrugeligt i praksis,
> andet end hvis man ikke har adgang til andet.

En ordentlig kogeplade der beskytter mod at blive for varm ??? - manden
bruger med garanti gas, som bekendt er det det eneste rigtige at lave
"rigtig" mad på, alt andet er et kompromis. Hvis det ikke var tilfældet
havde man garanteret set massere af industrikøkkender og kokke bruge andet.

Så min konklusion må være at det er dig der har noget skrammel, inkl. IKEA
panderne.

-Torben

Fra : Hauge

Dato : 27-12-09 12:12

TT skrev:
> En ordentlig kogeplade der beskytter mod at blive for varm ???

Næeh, én der ikke får det til at tage så lang tid at blive varm, at man
ikke kan styre det.
Jeg tænder min kogeplade og efter max. 1 minut, har panden den
temperatur jeg har brug for. Trykker jeg på "turbo", så tager det
kortere tid.

> - manden
> bruger med garanti gas, som bekendt er det det eneste rigtige at lave
> "rigtig" mad på, alt andet er et kompromis.

Tjaeh, den garanti kan du jo så droppe ud i vasken. ;)

> Hvis det ikke var tilfældet
> havde man garanteret set massere af industrikøkkender og kokke bruge andet.

Tjaeh..

> Så min konklusion må være at det er dig der har noget skrammel, inkl.
> IKEA panderne.

Fint nok, der er masser af folk der udtaler sig om ting de intet aner
om.. Og tydeligvis er du én af dem, men det gør mig nu ikke så meget.

Mvh Hauge

Fra : TT

Dato : 27-12-09 19:19

> [...]
>
> Fint nok, der er masser af folk der udtaler sig om ting de intet aner om..
> Og tydeligvis er du én af dem, men det gør mig nu ikke så meget.

Det er lige lykkedes dig at konkludere at jeg ikke aner hvad jeg taler om,
på hvilket grundlag.. Hvilket grundlag udtaler du dig på Hauge, laver du
selv mad på bål eller er du en af de mange der bare skal retfærdiggøre at
det du har valgt i uvidenhed er det bedste.??? Jeg tror meget på det sidste,
det bærer dine kommentarer pryd af..

Jeg har Gas, aluwok, Støbejernswok, støbejernsgryder, alygryder og gryder i
stål og Tefal belagte pander samt ikke tefal belagte pander, jeg har
tidligere haft el kogeø og også induktion, så jeg har prøvet lidt af værd og
MIN konklusion er at gas giver det bedste resultat, men er mere
rengøringskrævende. MIN anden konklusion er at man skal vælge værktøj til
det man skal lave der findes ikke en "one size fits all".

-Torben

Fra : Hauge

Dato : 27-12-09 20:48

TT skrev:
> Det er lige lykkedes dig at konkludere at jeg ikke aner hvad jeg taler
> om, på hvilket grundlag.. Hvilket grundlag udtaler du dig på Hauge,

På samme latterlige grundlag som du selv konkluderede før. Prøv at læse
hvad du selv skrev før..

Citat:
__
- manden bruger med garanti gas, som bekendt er det det eneste rigtige
at lave "rigtig" mad på, alt andet er et kompromis.
__

Se, der fik du jo ikke ret, og hvorfor er det den eneste rigtige måde?
Fordi *du* har fundet ud af det eller fordi det er virkligheden?

Citat2:
__
Så min konklusion må være at det er dig der har noget skrammel, inkl.
IKEA panderne.
__

Der må man jo bare sige at du igen *ikke* aner hvad du snakker om.. Men
sådan er der jo så meget, der er også mange der mener at Weber er det
eneste rigtige..

> laver du selv mad på bål eller er du en af de mange der bare skal
> retfærdiggøre at det du har valgt i uvidenhed er det bedste.???

Tjaeh.. Vi er nogen der er kommet videre. BÃ¥l <> Gas.. Hvad er
forskellen, udover at energien kommer fra en flaske eller et rør ift.
brænde?

> Jeg tror
> meget på det sidste, det bærer dine kommentarer pryd af..

NÃ¥ja, men de minder som sagt om dine... SÃ¥ hvori er forskellen?

> [...]
> jeg har tidligere haft el kogeø og også induktion, så jeg har prøvet
> lidt af værd og MIN konklusion er at gas giver det bedste resultat, men

Fint nok, det lykkedes dig at konkludere at alle andre er forkert på
den, fordi du roder rundt i mange forskellige værktøjer.. Det er da fint.

> MIN anden konklusion er at man skal vælge
> værktøj til det man skal lave der findes ikke en "one size fits all".

Enig.. Men du valgte gas, det er også fint, men gør det alle andres valg
forkert? Tydeligvis efter din mening.

Men fred være med dig, din mening ændrer ikke min holdning, det er du
aaalt for ubetydelig til.

/Hauge

Fra : TT

Dato : 27-12-09 23:13

> [...]
>
> Se, der fik du jo ikke ret, og hvorfor er det den eneste rigtige måde?
> Fordi *du* har fundet ud af det eller fordi det er virkligheden?

Jeg forsøgte ikke at have ret... jeg antog at han brugte gas - det gjorde
han ikke. Resten af sætningen forholder jeg mig blot til hvad de som kaldes
gourmeter eller kokke, dem som mange mennesker betaler for at lave mad til
sig ofte bruger.

> [...]
>
> Der må man jo bare sige at du igen *ikke* aner hvad du snakker om.. Men
> sådan er der jo så meget, der er også mange der mener at Weber er det
Du har stadig ikke argumenteret for dit valg.

> Tjaeh.. Vi er nogen der er kommet videre. BÃ¥l <> Gas.. Hvad er forskellen,
> udover at energien kommer fra en flaske eller et rør ift. brænde?
Videre - hvordan er du kommet videre, mener du dermed at udviklingen af EL
automatisk har gjort fx. gas overflødig eller uddateret?

> NÃ¥ja, men de minder som sagt om dine... SÃ¥ hvori er forskellen?

> Fint nok, det lykkedes dig at konkludere at alle andre er forkert på den,
> fordi du roder rundt i mange forskellige værktøjer.. Det er da fint.
Godt at høre at du hamrer søm i skruemaskinen, sålænge du er tilfreds.
Hvilket du jo nok ikke er siden din første kommentar i tråden var nedladen
og fordømmene.

> Enig.. Men du valgte gas, det er også fint, men gør det alle andres valg
> forkert? Tydeligvis efter din mening.
Det har jeg aldrig sagt, jeg har bare sagt at jeg og andre mener det er det
bedste - ikke det eneste. _Sarkasme start: At du har valgt noget mindre
godt - tja det er jo dit valg (hvis det er et valg) :Sarkasme slut

> Men fred være med dig, din mening ændrer ikke min holdning, det er du
> aaalt for ubetydelig til.
Jeg har intet ønske om at ændre din holdning, eller være andet end
ubetydelig for dig, men der er andre end dig der læser her, og måske - bare
måske - ville de have et mere nuanceret billede end din kommentar om at "Så
skulle man måske vælge en ordenlig kogeplade, da det tydeligvis er noget
skrammel du bruger." For det er i MIN verden ikke særlig konstruktivt. SWå
min holdning er stadig Gas er bedst, afhængigt af opgaven skal man vælge
værktøjer. (med mindre man har en super IKEA pande og en intelligent
kogeplade, så er alt andet jo ligegyldigt)

Fred være med dig også.

> /Hauge
//Torben

Fra : Gamle

Dato : 27-12-09 14:06

Steen Jakobsen wrote:
> Min konklusion må være, at jeg skal gå efter støbejern, men hvorfor
> kravene til ekstremt høje temperaturer? Hvad laver I i jeres pander?

Ingen krav til ekstremt høje temperaturer.
Men pander med øvrige belægninger holder ikke i længden.
Panden jeg bruger har en belægning som kan holde uanset hvad og tilfældigvis
reklamerer firmaet med at den kan holde til 1500 grader.
Men det ser du så ikke som en fordel.
Det gør jeg da panden kan holde til det hele..

Mvh.
Torben

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-12-09 14:09

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Men det ser du så ikke som en fordel.
> Det gør jeg da panden kan holde til det hele..

Bare lige til orintering så var det ikke mig der skrev det du citerer mig
for.

Steen.

Fra : Gamle

Dato : 27-12-09 14:12

Steen Jakobsen wrote:
> "Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
>>>

> Bare lige til orintering så var det ikke mig der skrev det du citerer
> mig for.

Sorry, readeren skiller det ikke godt nok.

Torben

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-12-09 14:29

Gamle wrote:

> Sorry, readeren skiller det ikke godt nok.

Det skyldes nok at der ikke er erklæret et tegnsæt i dine indlæg.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-12-09 14:27

Gamle wrote:

> [...]
> Men det ser du så ikke som en fordel.
> Det gør jeg da panden kan holde til det hele..

Eutektisk hvidt støbejern smelter ved 727 gr. C og eutektisk gråt
støbejern smelter ved 738 gr. C. Så hvordan nogen kan påstå at en
støbejernspande kan holde til 1500 gr. C, går over min forstand.

Fra : Gamle

Dato : 27-12-09 14:40

Erik Olsen wrote:

> Eutektisk hvidt støbejern smelter ved 727 gr. C og eutektisk gråt
> støbejern smelter ved 738 gr. C. Så hvordan nogen kan påstå at en
> støbejernspande kan holde til 1500 gr. C, går over min forstand.

Hackman panden er ikke støbejern. Og det er belægningen der skulle kunne
tåle 1500 grader.
Det korte af det lange er at den kan holde til alt hvad man kan finde på at
stege.
Udvendig og indvendig er den som ny efter +2 års brug.

Mvh.
Torben

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-12-09 15:08

Gamle wrote:

> [...]
> på at stege.
> Udvendig og indvendig er den som ny efter +2 års brug.

står bare "stål", det siger ikke meget. Det kan være ferritisk rustfast
stål som er meget anvendt til køkkengrej pga. den lave pris. Elgigantens
udsalspris på 249 kr tyder afgjort ikke på noget mere avanceret.

Ferritiske rustfaste stål har flydegrænse på 250-550 gr. C alt efter
sammensætning, og anvendelsesgrænsen er i reglen 400 gr. C eller
derunder. Fra 600-800 gr. C begynder en irreversibel ændring af
sammensætningen, og ukontrolleret afkøling indebærer oftest kornvækst
som gør materialet sprødt.

Igen er 1500 gr. C helt ude af proportioner. Det er en ulovlig
anprisning.

Fra : Gamle

Dato : 27-12-09 15:15

Erik Olsen wrote:
> [...]
> som gør materialet sprødt.
>
> Igen er 1500 gr. C helt ude af proportioner. Det er en ulovlig

Køb en Hackman og vi snakker ud fra samme præmisser
Desuden er det 18/8 stål og der sker intet af det du skriver.
Men nu har det hele drejet sig fra om en pande kunne tåle de høje
temperaturer, så slut herfra.
Godt nytår

Mvh.
Torben

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-12-09 15:32

Gamle wrote:

> Køb en Hackman og vi snakker ud fra samme præmisser
> Desuden er det 18/8 stål og der sker intet af det du skriver.
> Men nu har det hele drejet sig fra om en pande kunne tåle de høje
> temperaturer, så slut herfra.

Austenitisk 18/8-stål som AISI 304 har flydegrænse efter temperatur:
230 N/mm2 ved 20 gr. C
114 N/mm2 ved 200 gr. C
95 N/mm2 ved 400 gr. C
74 N/mm2 ved 600 gr. C
7 N/mm2 ved 800 gr. C

Styrketallene ved højere temperatur er dårligere end for ferritiske
rustfaste stål.

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-12-09 15:37

Erik Olsen wrote:

> Ferritiske rustfaste stål har flydegrænse på 250-550 gr. C alt efter

Skal være 250-550 N/mm2. Beklager fejlen.

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-12-09 11:51

Kurt Hansen wrote:

> Min konklusion må være, at jeg skal gå efter støbejern, men hvorfor
> kravene til ekstremt høje temperaturer? Hvad laver I i jeres pander?

Støbejernspander er solide, men 1500 gr. C er noget for højt. De har den
ulempe at de er ret tunge.

Fra : Petersen Michael

Dato : 27-12-09 13:58

Erik Olsen wrote:

> Støbejernspander er solide, men 1500 gr. C er noget for højt. De har
> den ulempe at de er ret tunge.

Det giver overarme at lave pandekager på sådan to pander..

Men ellers plejer jeg at lade panderne stå på blusset mens jeg laver mad..
Så er vægten urelevant..

Pander der bliver skæve skal have et slag med en plast hammer, så kommer de
på plads igen..

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 27-12-09 10:19

> [...]
>for håndsmedede kobberpander til flere tusinde, vil jeg bare sige, at
>det er ikke lige den kategori der mer i spil.

Jeg kan varmt anbefale keramisk titanium belægning, i stedet for Tefal, det
holder meget længer, og er utrolig men at gøre rent.
for eks denne. http://www.alstrom.dk/product.asp?product=659
Vi har både pander og gryder med titanium belægning, og dem er vi meget
glade for.

JJ

Fra : Hauge

Dato : 27-12-09 10:23

Johannes Jørgensen skrev:
> Jeg kan varmt anbefale keramisk titanium belægning, i stedet for Tefal,
> det holder meget længer, og er utrolig men at gøre rent.

Bare som info, så er Tefal et produkt fra et firma:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tefal

Men du mener nok non-stick, da Teflon *også* er et produkt fra et firma:
http://en.wikipedia.org/wiki/Teflon

Mvh Hauge

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-12-09 11:48

Hauge wrote:

> Bare som info, så er Tefal et produkt fra et firma:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Tefal
>
> Men du mener nok non-stick, da Teflon *også* er et produkt fra et
> firma: http://en.wikipedia.org/wiki/Teflon

Teflon er et plastmateriale, PTFE eller polytetraflouretylen, som bruges
hvor man ønsker lav friktion. Det tåler ikke overophedning da det
fordamper ved for høj temperatur.

Jeg har de senere år brugt aluminiumspander med titaniumbelægning, de
har fungeret godt.

Fra : O.L

Dato : 27-12-09 13:32

Selvfølgelig ender det i en gang klogerier, og mudderkastning. Der er vel
ingen engyldigt svar, det kommer da fuldstændig an på hvad folk hver især
foretrækker. Det er som at diskutere, hvad er pænest, en rød, eller en blå
bil.
Mvh O.L.

Fra : Petersen Michael

Dato : 27-12-09 14:04

Erik Olsen wrote:

> Teflon er et plastmateriale, PTFE eller polytetraflouretylen, som
> bruges hvor man ønsker lav friktion. Det tåler ikke overophedning da
> det fordamper ved for høj temperatur.

260 grader C er ikke meget i forbindelse med stegning..

> Jeg har de senere år brugt aluminiumspander med titaniumbelægning, de
> har fungeret godt.

Jeg giver mine teflon belagte pander et gok med hammeren, når de bliver
skæve..
en 40 eller 50 mm nylon hammer burde forefindes i et hvert køkken...
Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Armand

Dato : 27-12-09 15:40

Hauge skrev:

> Men du mener nok non-stick, da Teflon *også* er et produkt fra et firma:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Teflon

Og deri skal man finde årsagen til alskens navngivning af belægninger på
pander og gryder :-|

--
Armand.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-12-09 19:47

søn, 27 12 2009 kl. 10:22 +0100, skrev Hauge:

> Bare som info, så er Tefal et produkt fra et firma:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Tefal
>
> Men du mener nok non-stick, da Teflon *også* er et produkt fra et firma:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Teflon

Hvordan får de Teflon til at hænge fast på metallet?

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-12-09 20:30

Kurt Hansen wrote:

> Hvordan får de Teflon til at hænge fast på metallet?

Det har været en af de store udfordringer i udviklingen. Som jeg har
forstået det, gøres grundmaterialets overflade ru på en bestemt måde så
at PTFE-belægningen hægter sig fast ligesom en burrestrimmelse to dele.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-12-09 19:49

lør, 26 12 2009 kl. 19:34 +0100, skrev Kurt Hansen:

> Hvad er en god stegepande?

Tak for en nyttig og til tider morsom tråd. Jeg er blevet LIDT
klogere

Det er lige gået op for mig, at jeg har postet mit spørgsmål i Hus &
Have og ikke i Mad & Drikke, som det ellers var meningen, men det gik jo
meget godt alligevel

Fra : TJ

Dato : 28-12-09 18:49

Tak for en nyttig og til tider morsom tråd. Jeg er blevet LIDT
klogere

Det er jeg også, og det tror jeg altid man kan blive

Input herfra er, at vi har induktion og det kan blive meget varmt, og det
mener jeg er rigtigt til at svitse kød, Wok og lignende
Til dato har jeg ikke fundet noget ud over støbejern der kunne holde, men
jeg vil gerne have slip let belægninger pga dovenskab

Raadvad har netop lavet en serie der skulle kunne holde til dette, og jeg
har fået en wok i før julegave.
Det betyder, at jeg kun har små to måneder at holde mig til, men det ser ud
til at Raadvad har fundet noget der holder bedre til høje temperaturer

mvh TJ

Fra : Brian Lund

Dato : 29-12-09 19:29

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> respekt for håndsmedede kobberpander til flere tusinde, vil jeg bare
> sige, at det er ikke lige den kategori der mer i spil.

Jeg har faktisk købt en Tefal pande, vistnok 28cm, en af dem med den røde
"thermo-spot" - ja ja fint skal det være... Og puha den var dyr, næsten
et-hundrede kroner!
Den kostede mig så vidt jeg husker 90 kr i Kvickly og jeg har efterfølgende
ikke kunne finde den til mindre end ca. det dobbelte, hmm...

Nu er den kun et par måneder gammel men indtil videre har den tjent mig
godt, ikke nogen problemer endnu!
Jeg forventer dog ikke den holder evigt, den skal nok skiftes ud om et par
år, men for 800 kr kan jeg sgu købe mange tefal pander til 90 kr pr. stk!
(Hvis jeg da kan finde dem til den pris igen)

Brian