Kan det passe, at id altid tager præcedens~
Fra : Stig Johansen

Dato : 25-12-09 11:04

Hej.

Det er nok et retorisk spørgsmål, men jeg fedter lidt med min timepicker:
http://w-o-p-r.dk/tips/time.picker.asp
Her vil jeg gerne illudere 'tabs' - dvs. de 'faneblade' med Time og Date.

I det her tilfælde, så har jeg lagt noget CSS på id'erne
#showtime,#showdate

og efterfølgende defineret en klasse, inactive:
.inactive {
background-color: grey ;
}

Via javascript ændre jeg klassen til inactive, hvilket også bliver gjort,
men selvom klassen er defineret _efter_ id'erne, så viser FF (og DOM
inspektoren) klassen først, og derefter ID'erne, så id'erne 'vinder' over
klasserne, uagtet klasserne står efter (linie 59 vs linie 52).

Jeg går ud fra det bare er sådan (for det kan jeg jo se), men er det
beskrevet nogle steder?

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 25-12-09 11:37

Stig Johansen skrev:
> [...]
>
> Via javascript ændre jeg klassen til inactive, hvilket også bliver gjort,
> men selvom klassen er defineret _efter_ id'erne,

Det tror jeg ikke har så meget at sige, hvis de begge er i samme
stylesheet. Men se næste svar.

> [...]
> klasserne, uagtet klasserne står efter (linie 59 vs linie 52).
>
> Jeg går ud fra det bare er sådan (for det kan jeg jo se), men er det

Der er skrevet noget om specificity her:
http://www.w3.org/TR/CSS21/cascade.html

Desværre er w3c.org et helvede at finde rundt i, hvis ikke, man har
Google, men jeg _mener_ der er et sted, det er beskrevet bedre.

Måske andre kan komme med bud?

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 25-12-09 11:59

Rune Jensen skrev:

> Måske andre kan komme med bud?

Fattede ikke rigtigt, hvad W3C mente med "a large numberbase". Her er en
bedre forklaring:

http://monc.se/kitchen/38/cascading-order-and-inheritance-in-css

Baseret på overskriften og forklaringen, kan man herefter søge på Google
på noget a la "css cascading order" eller "css cascading rules", det må
give mere info.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 25-12-09 13:55

Dette er den mest simple forklaring jeg har set:
http://htmldog.com/guides/cssadvanced/specificity/

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-12-09 14:25

Jens Peter Karlsen wrote:

> Dette er den mest simple forklaring jeg har set:
> http://htmldog.com/guides/cssadvanced/specificity/

Der står jo netop at id vægter højere end class - tak for det.

Jeg troede at eks. #minid og .minklasse blev vægtet lige højt, og at den
'sidste' dermed ville 'vinde'.

Stig Johansen