Lidt BMW
Fra : Ukendt

Dato : 23-12-09 15:55

Hejsa,

Fik for en måneds tid siden prøvet 2 forskellige BMW M5'ere. Hehe, vi tog
hans "gamle"
M5'er (2003) og kørte den til Flensborg, den havde et defekt baghjulsleje så
den kunne
vi jo ikke køre i med den rumlen. Min ven havde en aftale om at vi kunne
låne en M5
2006 model hos BMW til tysklandsturen, men han blev så bidt af den at han
valgte at
købe den med det samme.

Nå men afsted gik det så gennem tyskland i hans "nye" M5....506 HK
V10.......hold da fast
der er fuld udstyrspakken i sådan en potte. Efter 50 Km kørsel tog vi ind på
en tankstation
og han mente at nu skulle jeg prøve den et stykke vej. Så her er min
oplevelse.....

Satte nøglen i og der skiftet intet da jeg drejede. Han vidste at man skulle
lige træde på
bremsen før den kan startes. Lyder godt sådan en V10.....nå men det lykkedes
da at få den
sat i D1 og gav lidt gas....bilen virkede som en lettere sløv kasse med
automatgear, så vi
tog den langsomt ud på motorvejen. Bilen ligger klippefast på motorvejen.
Vel overflødig at fortælle om at sæderne indstiller sig efter nøglen der
bliver stukket i låsen,
I forruden bliver de vigtigste GPS info smidt op så man ikke skal dreje
hovedet hen på
multidisplayet i midten af bilen.
Tror jeg kørte en 50-60 Km med omkring 120 Km/t når man gav lidt gas
flyttede bilen sig
men ikke det vilde som sådan. Men ven fandt en knap mærket "M" og så
skiftede bilen ellers
karakter. Sæderne ændrede stilling, man blev nærmest låst i sæderne så man
ikke kunne
vælte ud af dem, displayet i forruden gik væk fra GPS visning og over til
Km/t og RPM visning,
samtidig var det som om noget spjæld der forhindrede motoren i at trække
vejret blev fjernet,
og ladetrykket hævet. Det mindste tryk på speederen blev nu til voldsomme
ryk i accelerationen.

Skulle lige prøve at lande speederen i bunden en enkelt gang.....wow den
rykkede vildt. Har
aldrig prøvet noget der rykker SÅ hårdt før
Bilen har fået flyttet sin elektroniske spærring fra 250 til 325
Km/t.....men vil kunne noget mere
hvis man helt fjernede spærringen. Tror dog ikke jeg kom over 200
Km/t.....men den acceleration
er bare vild

Efter et stykke tid kom jeg over i passagersædet igen.....så kunne jeg
rigtig lege med computeren,
den har TV, DVD afspiller, GPS, en million-millard indstillingsmuligheder af
ALT...lige fra at dørene
låser når man kører over 20 Km/t, til kørestil.....det kræver en Phd at
navigere rundt i alt det man
kan indstille.
Vi kørte ellers ganske pænt max. 130 Km/t men bilen kom aldrig over 8
Km/l.....godt det ikke er mig
som skal betale det benzin.
IMHO er BMW's GPS noget skod at køre med, jeg foretrækker faktisk min egen
TomTom som er
bedre når man kommer til komplicerede vejnet, vi kørte da forkert flere
gange.

Det bedste er når man skal parkere bilen. I samme sekund bilen kommer i
bakgear, så skifter
displayet til et komplet visning af bilens zoner, man kan så tydelig se når
man nærmer sig en anden
bil og farverne skifter fra grøn til orange og rød alt efter hvor tæt man
kommer på. Så kan man bare
ikke bakke op i noget mere

Ville jeg købe bilen......nej, der er slet ikke det samme sportslige præg
over bilen sammenholdt med
en 911. Motorlyden lyder heller ikke så godt som i en porsche, så en M5 er
mere en familiebil end
en sportsvogn.
Men det var da hårdt at komme over i min dieselbrænder igen da vi kom hjem

Vinterkørsel i min BMW 320d har været en noget anden oplevelse end jeg er
vant til fra
Ford. Frygtede lidt sne og baghjulstrækket, men det har BMW godt nok fået
styr på siden
jeg tossede rundt i Sierra'erne.
Jeg kan jokke speederen i bund, uden at bilen laver hjulspind og selv op ad
bakke med sne
er der nærmest ingen snurren med hjulene.....de elektroniske ting som ASC.
ESP TCS og hvad der
ellers træder i kraft, virker overbevisende i forhold til de forhold jeg
kommer fra..
Nye vinterdæk hjælper nok også, men en ganske anderledes positiv oplevelse i
forhold til både
Sierra, Mondeo, Yaris osv.

God jul, til alle
--
Tom

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 23-12-09 16:22

"Tom" <nospam> skrev i meddelelsen

> Hejsa,

Hej !

> [...]

> vant til fra Ford. Frygtede lidt sne og baghjulstrækket, men det har BMW
> godt nok fået styr på siden jeg tossede rundt i Sierra'erne.

Godt at høre, Tom

> God jul, til alle

Tak - og ikke mindst i lige måde !

Fra : Leo Jensen

Dato : 23-12-09 08:28

[snip en masse M5-snak...]

> [...]
> kommer fra..
> Nye vinterdæk hjælper nok også, men en ganske anderledes positiv oplevelse i

Jeg er også noget overrasket over Jaguarens greb i sne. Der er ikke
antydning af spin hvis jeg ikke selv beder om det...
Jeg vil gætte på at jeg kan gøre 0-100 km/t på omkring 20 sek på 'tør'
sne som vi havde det torsdag og fredag. Ingen elektroniske krykker,
kombinationen baghjulstræk og vinterdæk giver bare godt greb.
Forhjulstræk er for hjemmeplejen

Leo