Kantstens-parkering
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-12-09 00:15

Ang. §29, 2) her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22053#K4

"Standsning eller parkering må ikke ske:
2) i vejkryds eller inden for en afstand af 10 m fra den tværgående
kørebanes eller cykelstis nærmeste kant,"

Hvis nu vejkrydset er et T-kryds, må man så parkere på den modsatte side
ift. sidevejen? Hvis nej, hvor måles de 10 meter fra?

Fra : Jubii

Dato : 24-12-09 09:15

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i meddelelsen
> [...]
> side
> ift. sidevejen? Hvis nej, hvor måles de 10 meter fra?

Målingen må starte ved husmurens i sidegaden forlængelse over til den
modsatte side.
Der kan være forskel på t-kryds. Stærkt befærdede tvær-/sidegade og hvor
kun tværgaden er stærkt befærdet. Med eller uden cykelsti begge steder.
Ensretninger begge steder.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-12-09 09:41

"Jubii" <jubii@msn.com> wrote in message

> Målingen må starte ved husmurens i sidegaden forlængelse over til den
> modsatte side.

Man kan jo argumentere for, at der slet ikke er nogen tværgående kørebane i
den side af vejen, jvfr. lovens tekst.

> Der kan være forskel på t-kryds. Stærkt befærdede tvær-/sidegade og hvor
> kun tværgaden er stærkt befærdet. Med eller uden cykelsti begge steder.
> Ensretninger begge steder.

I det her tilfælde er sidevejen dobbeltrettet (og blind), hvorimod
"hovedvejen" er ensrettet og med masser af kantstensparkering i hele vejens
længde, i den modsatte side af sidevejen. En bekendt har fået en bøde for at
parkere lige ud for sidevejen, hvorimod adskillige andre biler (indenfor 10
meters afstand) ikke havde fået en bøde.

Ingen cykelstier, kun trafik i mindre omfang.

Vi undres.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-12-09 01:45

Jubii skrev

Færdselslovens § 2, litra 27, siger, at et vejkryds er "vejkryds,
vejforgrening og vejudmunding".

> Målingen må starte ved husmurens i sidegaden forlængelse over til den
> modsatte side.

Reglen om "afstand af 10m fra den tværgående kørebane eller cykelsti"
må da gælde også her?
Spørgsmålet er så om man måler vinkelret eller diagonalt

- Peter

Fra : Jubii

Dato : 24-12-09 13:40

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
Jubii skrev

> [...]

må da gælde også her?
Spørgsmålet er så om man måler vinkelret eller diagonalt

Vi mangler mulighed for illustrationer her.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-12-09 10:38

> [...]
>
> Hvis nu vejkrydset er et T-kryds, må man så parkere på den modsatte side
> ift. sidevejen? Hvis nej, hvor måles de 10 meter fra?

Træk en lige linje fra kantstenen/cykelstien fra de to veje - der hvor de
mødes, der måler man afstanden fra.

http://www.parkering.dk/p-service/2/

--
Per

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-12-09 12:07

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> wrote in message

> Træk en lige linje fra kantstenen/cykelstien fra de to veje - der hvor de
> mødes, der måler man afstanden fra.

Så du mener altså en cirkel fra det modstående hjørne?
Og hvis vejen er bred nok, så er det slet ikke noget problem?

Fra : alexbo

Dato : 24-12-09 11:49

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev

> Hvis nu vejkrydset er et T-kryds, må man så parkere på den modsatte side
> ift. sidevejen?

Det er der ikke noget generelt forbud imod, men i et sådant kryds vil det
ofte være en cyklistudkøring, den skal man være mindst 5 meter foran.
http://www.parkering.dk/fileadmin/user_upload/pdf/Miniguide_061130.pdf

Københavns kommune har servicemarkeret vejkryds.
http://www.kk.dk/Borger/ByOgTrafik/Parkering/p_regler/10-meterreglen/FaktaOmServicemarkeringen.aspx

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-12-09 04:50

alexbo skrev

> Det er der ikke noget generelt forbud imod

Sikker?

FÆL Kap 1, §2
27 Vejkryds:
vejkryds, vejforgrening og vejudmunding.

Og:
http://nyhederne.tv2.dk/krimi/brevkasse/article.php/id-22599397.html

- Peter

Fra : alexbo

Dato : 24-12-09 13:35

"Peter Lykkegaard" skrev

>Sikker?

Ja.

Synes du at nedenstående har nogen sammenhæng med problemstillingen?

"Så der er næppe nogen tvivl om, at det pågældende sted er omfattet af
begrebet, idet der ikke stilles krav om vejens størrelse, bredde eller
trafikbelastning."

Han opdager ikke at problemet er at vejudmundingen er på den anden side af
vejen.
Men netop bredden har jo betydning hvis man skal bruge cirkelmetoden.

København kommune skriver det mere enkelt, de bruger ordet tværgående.
22. Vejkryds - hvor bilen er standset eller parkeret under 10 meter fra

Fra : alexbo

Dato : 24-12-09 14:28

"alexbo"skrev

> København kommune skriver det mere enkelt, de bruger ordet tværgående.
> 22. Vejkryds - hvor bilen er standset eller parkeret under 10 meter fra
> tværgående kørebanes eller cykelstis nærmeste kant.

Frederikberg Kommune har en folder hvor de viser et T kryds og forklarer om
cykeludmunding, der er lovligt parkeret en bil mindre end 10 m. fra en
forlængelse af den modsatte vejudmunding.
De viser vejkryds / T kryds med rekstriktioner, jeg synes det fremgår at det
er den vej der udmunder i ens egen side der tæller.

http://www.frederiksberg.dk/Borgerservice/TrafikOgParkering/Parkering/~/media/6BF63A399D6042ADB3F7CDBD5FC40D33.ashx

Nu er tilfældige hjemmesider ikke noget godt bevis men det er det bedste jeg
kan finde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-12-09 12:57

alexbo skrev

> Frederikberg Kommune har en folder hvor de viser et T kryds og forklarer
> om cykeludmunding, der er lovligt parkeret en bil mindre end 10 m. fra en
> forlængelse af den modsatte vejudmunding.

Billedet kan være misvisende da der forklares om cykeludmunding og ikke
parkering ved t-kryds

Jvf FÆL er t-kryds ligestillet med vejkryds og derfor gælder reglen om 10m
fra nærmeste kant (vej/cykelsti) på tværgående vej

Reglen kan være overholdt hvis man parkerer som beskrevet i dit link jvf
tråden tidligere hvor en metode med cirkelslag er beskrevet - dvs målt
diagonalt med nærmeste kant på tværgående vej som center for cirklen
Men det afhænger af lokale forhold - vejbredde, cykeludmundingens placering
etc

- Peter

Fra : alexbo

Dato : 25-12-09 15:23

"Peter Lykkegaard" skrev

> Jvf FÆL er t-kryds ligestillet med vejkryds og derfor gælder reglen om 10m
> fra nærmeste kant (vej/cykelsti) på tværgående vej

Der er ingen tværgående vej overfor vejudmundingen.
Den gennemgående vejbane er hel og ubrudt.

Det er det samme som forbudet mod at parkere ud for ind- og udkørsel til og
fra ejendom.
Det gælder den side af vejen hvor ind/udkørslen er og ikke på den anden side
af vejen.

Forbudet mod at parkere indenfor en afstand af 12 meter fra et
stoppestedsskilt, gælder den side af vejen hvor skiltet står, ikke den
modsatte side eller på parkeringspladsen inde på den anden side af fortovet.

Det er ikke meningen at forbudet gælder indenfor en cirkel eller en kugle,
så forbuddet rækker helt ned i parkeringskælderen nedenunder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-12-09 15:53

alexbo skrev

> Der er ingen tværgående vej overfor vejudmundingen.
> Den gennemgående vejbane er hel og ubrudt.

Hvis vi tager udgangspunkt i denne illustration
http://peecee.dk/upload/view/134361

Mener du så at parkering er tilladt hele vejen langs den ubrudte linje
øverst?
Det forudsættes at der ikke er cykelsti, stoplinjer, fodgængerovergange
eller andre vejmarkeringer

- Peter

Fra : alexbo

Dato : 25-12-09 17:06

"Peter Lykkegaard" skrev

> Mener du så at parkering er tilladt hele vejen langs den ubrudte linje
> øverst?

Ja.

En forlængelse af vejudmundingen og 10 meter til hver side, vil ikke give
tværgående trafik bedre oversigt muligheder.
Et cirkeludsnit fra udmundingshjørnerne der skal holdes fri, vil betyde at
det parkeredes køretøjs bredde afgør hvor det kan parkere.
En vejbredde på 11 meter vil give mulighed for at parkere motorcykler hele
strækningen, smalle biler lidt væk og brede varevogne et tand længere væk.
Det vil give mulighed for en bil kan parkere lige i midten hvor ingen af
cirklerne kan nå den
Det giver ingen mening.

Jeg kan sagtens forestille mig sådanne steder hvor der er afmærket
parkerings eller stopforbud for at lette svingende trafik, busser f. eks.,
men det er ikke et generelt forbud.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-12-09 19:07

alexbo skrev

> Ja.

Hmm ok
Jeg har søgt lidt videre og er faldet over et svar til MB Karin Storgaard,
Københavns Kommune vedr 10 m reglen og parkering i t-kryds

Praksis fra Københavns Politi har været "at der dog ikke pålægges afgifter i
T-krydsets gennemgående vej modsat
vejtilslutningen"
Endvidere "ændring af Cirkulære om vejafmærkning i 1998 gjort lovligt at
etablere parkeringsbåse på sådanne steder" (modsat tværgående vej i t-kryds)

http://www.kk.dk/PolitikOgIndflydelse/ByensStyre/SpoergsmaalFraPolitikerne/TeknikOgMiljoeudvalget/2005/~/media/0FB5000008F80FB568E0F701F8938F02.ashx
(Langt link)

Af linket fremgår det at min fremstilling rent teoretisk er korrekt

- Peter

Fra : alexbo

Dato : 25-12-09 22:43

"Peter Lykkegaard" skrev

> Af linket fremgår det at min fremstilling rent teoretisk er korrekt

Og hvad skriver de så:

"Færdselslovens § 29, stk. 1, nr. 2 fastslår meget præcist, at der ikke må
standses eller parkeres i vejkryds eller inden for en afstand af 10 meter
fra den tværgående kørebanes nærmeste kant. Det er således utvivlsomt, at en
parkering foretaget i et T-kryds er i strid med færdselslovgivningen og
ville kunne medføre afgift.
Imidlertid har den praksis, der er udstukket af Københavns Politi, hidtil
været, at der dog ikke pålægges afgifter i T-krydsets gennemgående vej
modsat vejtilslutningen, idet det kan være svært at få argumenterne for
indførslen af 10-meter reglen til at passe på køretøjer hensat sådanne
steder."

Jeg anser ikke din fremstilling korrekt heller ikke teoretisk, men den er
delt af Københavns Kommune, det fremgår at de regner en
vej der udmunder i en anden vej som tværgående i modsatte side.
De skriver i hvert fald om parkering i T-kryds uden hensyn til hvor i
krydset.
En ting er at et T-kryds er et vejkryds det er jeg enig i, f.eks. med hensyn
til vigepligt.
Men at kalde det en tværgående vej, en vej der går på tværs med tværgående
trafik, det er ikke rigtigt.
De er teoretisk enige med dig, men de er ikke i stand til at underbygge
denne enighed, de har måske slet ikke overvejet problemstillingen, og det
behøver de hellerikke,
Politiet har taget stilling for dem.
Og Politiet har indset at det ikke hænger sammen, der er ingen tværgående
vej at måle fra.

Mange gennemgående veje i byer har sideveje der ikke går på tværs men munder
ud forskudt fra hinanden, der parkeres da også roligt overfor disse
udmundinger.

Det kunne være interessant at vide hvilken begrundelse for bøden Uffe's
bekendt har fået.
Måske har han dækket et ensrettet skilt eller flere.
http://www.grandts.dk/images/Aarhusbilleder/Skilte/ensrettet-191004.jpg

Alex Christensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-12-09 23:24

alexbo skrev

> [...]
> steder."
>
> Jeg anser ikke din fremstilling korrekt heller ikke teoretisk, men den er

Nej min fremstilling er delt af Københavns Politi jvf ovenstående omend
praksis er frafald af afgift

- Peter

Fra : alexbo

Dato : 26-12-09 00:11

"Peter Lykkegaard" skrev

> Nej min fremstilling er delt af Københavns Politi jvf ovenstående omend
> praksis er frafald af afgift

Så lader vi det være ved det, jeg kan læse at vi får noget mere information
om den aktuelle sag,
hvis det skulle vise sig at der er udskrevet en bøde for at parkere i
krydset, så har Uffe's bekendt da i hvert fald fået noget konkret, nemlig
dit link til at støtte sin sag.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-12-09 23:45

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> Det kunne være interessant at vide hvilken begrundelse for bøden Uffe's
> bekendt har fået.

Jeg skal se, om jeg kan nå at finde ud af noget i morgen. Og checke om der
er ensrettede skilte på stedet.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-12-09 10:52

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> Det kunne være interessant at vide hvilken begrundelse for bøden Uffe's
> bekendt har fået.

Begrundelsen var, at afstanden kun er 3.2 meter fra krydset. Hvor der er
målt fra vides ikke og der var flere andre biler indenfor de 10 meters
afstand, som ikke fik bøde. Her hvor jeg selv bor, er der i øvrigt
adskillige biler, der altid overtræder denne regel, men så langt fra centrum
gider kommunens P-vagter ikke at gå.....

Der er klaget til Roskilde Kommune.

> Måske har han dækket et ensrettet skilt eller flere.
> http://www.grandts.dk/images/Aarhusbilleder/Skilte/ensrettet-191004.jpg

Nej, dette var ikke tilfældet. Men der er et skilt.

Fra : alexbo

Dato : 26-12-09 11:20

"Uffe Kousgaard" skrev

> Der er klaget til Roskilde Kommune.

Jeg har selv fået en bøde i Sankt Ols Stræde hvor Rosenhavestræde munder
ud, begrundelsen var at jeg dækkede et skilt, jeg husker ikke hvad det var,
men det kan ikke være et ensrettet, måske en vejvisning til Domkirken eller
Vikingeskibene.
På Google Earth kan man se parkeringsbåse ca. 6 m. fra forlængelsen af
udmundingen.

Er der nogen særlig grund til at vi ikke må vide hvor parkeringen er
foretaget?

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-12-09 17:14

> Er der nogen særlig grund til at vi ikke må vide hvor parkeringen er
> foretaget?

Næh, det var Bondetinget ud for den der sidevej, som jeg ikke lige kan huske
hvad hedder. Hvor Friluftsland bor.

Jeg troede ikke, der var "lokale", som fulgte med i diskussionen

Fra : Jubii

Dato : 26-12-09 17:51

> [...]
> huske
> hvad hedder. Hvor Friluftsland bor.
>
> Jeg troede ikke, der var "lokale", som fulgte med i diskussionen

Nåh, i roskilde ved Karen Olsdatters Stræde?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-12-09 17:56

Uffe Kousgaard skrev

> Næh, det var Bondetinget ud for den der sidevej, som jeg ikke lige kan
> huske
> hvad hedder. Hvor Friluftsland bor.

Jeg tror sgu ikke der er så meget at komme efter
http://www.trekommuner.dk/everest/tmp/090702093812/090623_RK_p_folder_DK_web.pdf

Se vedr 10-meter reglen i pjecen fra Roskilde kommune
Her håndhæver man stædigt reglen også i t-kryds

> Jeg troede ikke, der var "lokale", som fulgte med i diskussionen

Vha internettet kan man meget hurtigt blive lokalkendt

- Peter

Fra : alexbo

Dato : 26-12-09 18:41

"Peter Lykkegaard" skrev

> [...]
> Se vedr 10-meter reglen i pjecen fra Roskilde kommune
> Her håndhæver man stædigt reglen også i t-kryds

Ja det er ganske interessant, der er som jeg ser det 3 muligheder.

Parkering er lovlig/tolereres i hele længden, Københavns og formentlig
Frederiksbergs praksis.
Parkering er ulovlig i krydset indenfor forlængelsen af udmundingen,
parkering i et vejkryds.
Parkering er ulovlig i krydset og 10 meter til hver side af forlængelsen,
Roskildes praksis.

En ting er at kommuner kan lave egne parkeringsregler, parkering med to hjul
på fortov og lign., men færdselslovens parkeringsbestemmelser burde
håndhæves ens over hele landet.

mvh
Alex Christensen