Hvordan for jeg en boks i højre side til a~
Fra : Nicklas Vedsted Knud~

Dato : 23-12-09 22:01

Jeg er igang med at lave et website, hvor jeg godt vil have en
menu i højreside af skærmen, som følge med når man kører ned af
siden.

MVH
Nicklas V Knudsen

P.S. Er lidt i tvivl om jeg skulle skrive på html eller css siden

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-12-09 22:30

Nicklas Vedsted Knudsen skrev:
> Jeg er igang med at lave et website, hvor jeg godt vil have en
> menu i højreside af skærmen, som følge med når man kører ned af
> siden.

I CSS'en sætter du position:fixed på menuen.
Virker godt nok ikke i IE 6, men det ville jeg nok kunne leve med, så
længe de trods alt kan se menuen.

....menuens indhold...

CSS:
#menu {
position: fixed;
top: 120px;
left: 20px;
}

> P.S. Er lidt i tvivl om jeg skulle skrive på html eller css siden

Ikke forstået. Der er ikke nogen nyhedsgruppe specifikt for CSS, så du
har postet det i den rigtige gruppe.

Fra : Nicklas

Dato : 23-12-09 22:50

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> left: 20px;
> }

> Ikke forstået. Der er ikke nogen nyhedsgruppe specifikt for CSS, så du

Jeg kan ikke få det til at virke

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-12-09 22:54

Nicklas skrev:

> Jeg kan ikke få det til at virke

Så er vi næsten derhenne hvor et link til siden hvor problemet opstår,
er nødvendigt, før vi kan komme videre.

Fra : Nicklas

Dato : 23-12-09 23:00

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Så er vi næsten derhenne hvor et link til siden hvor problemet opstår,
> er nødvendigt, før vi kan komme videre.
http://nicklasknudsen.dk/Oenskeliste.htm
Det er min ønskeliste, der er ikke orden i den da den er lavet over en
lang tidsperiode

Fra : Nicklas

Dato : 23-12-09 23:16

Nicklas wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> http://nicklasknudsen.dk/Oenskeliste.htm
> Det er min ønskeliste, der er ikke orden i den da den er lavet over en
> [...]

Har fået den til at køre med skærmen, men den er i venstre side.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-12-09 23:31

Nicklas skrev:

> Har fået den til at køre med skærmen, men den er i venstre side.

Vi har lige krydset hinanden her.
Nå, men der ændrer du bare positioneringen.
Ret evt. bare "left" til "right" i CSS'en.

Fra : Nicklas

Dato : 23-12-09 23:44

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Vi har lige krydset hinanden her.
> Nå, men der ændrer du bare positioneringen.
> Ret evt. bare "left" til "right" i CSS'en.
Har fundet ud af det tusind tak

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-12-09 23:29

Nicklas skrev:

> http://nicklasknudsen.dk/Oenskeliste.htm
> Det er min ønskeliste, der er ikke orden i den da den er lavet over en
> lang tidsperiode

Jeg testede lige hel møllen lokalt hos mig.
Det virkede fint i Firefox og Opera, men ikke i IE 8.

Indsatte jeg denne linje øverst på siden (før "<html>"), spillede det
pludselig:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Så skal du bare have flyttet det andet indhold lidt ind.
Det kan du gøre ved at lægge det i en anden <div> og sætte dens padding
til menuens bredde plus lidt til.

Fra : jopa

Dato : 23-12-09 22:44

Nicklas Vedsted Knudsen skrev:

> P.S. Er lidt i tvivl om jeg skulle skrive på html eller css siden

Du befinder dig på usenet i en nyhedsgruppe der hedder "webdesign html
og skriver kun fysiskt fra www.html.dk via deres interface der så poster
din meddelelse til en offentlig nyhedsgruppe.

Et godt råd få dig en newsreader evt Thunderbird så kan du tilgå
samtlige nyhedsgrupper

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Nicklas

Dato : 23-12-09 22:53

jopa wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> din meddelelse til en offentlig nyhedsgruppe.
>
> Et godt råd få dig en newsreader evt Thunderbird så kan du tilgå

Kan jeg ikke få lidt hjælp til at få det til at virke

Fra : jopa

Dato : 23-12-09 23:03

Nicklas skrev:

> Kan jeg ikke få lidt hjælp til at få det til at virke

Jo da. her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-thunderbird.php

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-12-09 23:40

Nicklas Vedsted Knudsen skrev:
> Jeg er igang med at lave et website, hvor jeg godt vil have en
> menu i højreside af skærmen, som følge med når man kører ned af
> siden.

Den kan jeg sagtens hjælpe med. Men du er nødt til også at rette et par
fejl. Ellers smutter min logik.. Jeg tager det lige i små tempi.

Din CSS:

#menu {
   position: fixed;
   top: 120px;
   left: 20px;
   background-position:right;
   }

....du kan ikke bruge background-position her. Det bruges til at placere
baggrundsbilleder. Så den kan du slette.

Du får placeret din menu, hvor du fortæller, den skal placeres. Dvs. 120
pixels fra toppen og 20 pixels fra venstre. Hvis du vil have den
placeret i modsatte side, skal du bruge top og right.

Din HTML:

Her sætter du baggrundsfarven på body samt linksfarve. Dette skal op i
CSS (hvis du er i tvivl om hvorfor, spørg). Tilføj derfor dette til din CSS:

body{
   background-color: #3325E0;
}

a{
   color: #FF0000;
}

a:visited{
   color: #FF0000;
}

fordi egenskaberne er ens for både link og visited link, kan du i stedet
for ovenstående vælge at forkorte a-egenskaberne til:

a, a:visited{
   color: #FF0000;
}

Derefter skal din body bare være et rent tag uden attributter sådan:

....to be continued

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-12-09 23:56

Rune Jensen skrev:

> Den kan jeg sagtens hjælpe med. Men du er nødt til også at rette et par
> fejl. Ellers smutter min logik.. Jeg tager det lige i små tempi.

Dette må ikke stå udenfor </body>

Så det skal se sådan her ud:

Hx-tags. Dette er overskrift-tags. De må ikke indeholde lister (det gør
overskrifter heller ikke i en avis). Så du skal rette den <ol> som
ligger inde i en <h2>, så <h2> afsluttes _før_ din <ol> begynder. Hvis
du ikke skal have en overskrift her, kan den slettes. Hvis du bruger
<h2> for at angive størrelser på tekst i din liste, er dette et forkert
valg. Der skal bruges CSS. spørg, hvis du er i tvivl.

Ét af dine billeder fylder ca. 400kb. Du bør skalere dine blleder ned i
et grafikprogram, ellers vil dine brugere skullle bruge oceaner af tid
på at indlæse din side. Lav evt. thumbnails, dvs. små udgaver af
billederne, som linker til de store udgaver.

som regel også et dårligt valg. Du kan i CSS sætte både line-height og
margin-padding på forskellige elementer for at give luft imellem dem.

MVH
Rune Jensen