Fejl i lønafregning
Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 23-12-09 10:16

En medarbejder har i 5 måndener fået udbetalt en højere løn end hvad der
står i hans ansættelseskontrakt. (20 kr mere pr time).

Kan man i de efterfølgende måneder reducere lønnen således at lønnen for
hele året er i overensstemmelse med hvad der står i ansættelseskontrakten?

Eller kan man fastholde at man som medarbejder ikke er forpligtet til at
reagere på forkert løn og fastholde at man fremover skal have lønnen der
står i ansættelseskontrakten uden regulering af tidligere for meget
udbetalt?

/Jørn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-12-09 11:27

Jørn Rasmussen skrev:

> [...]

> hele året er i overensstemmelse med hvad der står i ansættelseskontrakten?

Ja. Medarbejderen bør vide hvad hans timeløn er, og han bør indse
at der foreligger en fejl. Derfor er firmaet ikke bundet af
fejlen. De kan modregne beløbet i den fremtidige løn.

> Eller kan man fastholde at man som medarbejder ikke er forpligtet til at
> reagere på forkert løn

Det er bedrageri at lade være.

> og fastholde at man fremover skal have lønnen der
> står i ansættelseskontrakten uden regulering af tidligere for meget
> udbetalt?

Spørg medarbejderen om han ville acceptere ikke at få reguleret
lønnen hvis den havde været for lille.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-12-09 11:52

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ja. Medarbejderen bør vide hvad hans timeløn er, og han bør indse
> at der foreligger en fejl. Derfor er firmaet ikke bundet af
> fejlen. De kan modregne beløbet i den fremtidige løn.

Der kan dog være tilfælde, hvor medarbejderen kan beholde
den for meget udbetalte løn. Der har været flere domme på
dette. Så vidt jeg husker, er det afgørende, om
medarbejderen burde have indset, at der er en fejl.

> Det er bedrageri at lade være.

Ikke, hvis man ikke er klar over, at man har fået for meget
i løn.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til svære danske ord og ordsprog:

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-09 15:50

Kim Ludvigsen wrote:

> Ikke, hvis man ikke er klar over, at man har fået for meget
> i løn.

Hvis ikke bærtel har en lovtekst at holde sig til
(direkte afskrift) så er hans hjælp og råd ofte
mere sludder og vrøvl end til nytte

Fra : Bæ9

Dato : 24-12-09 13:12

<Just> skrev i meddelelsen

> Hvis ikke bærtel har en lovtekst at holde sig til
> (direkte afskrift) så er hans hjælp og råd ofte
> mere sludder og vrøvl end til nytte

er et noget du kan dokumentere?

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-09 23:16

Bæ9 wrote:
> <Just> skrev i meddelelsen

> er et noget du kan dokumentere?

det er det rene bæ

Fra : Kim2000

Dato : 23-12-09 16:25

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Ja. Medarbejderen bør vide hvad hans timeløn er, og han bør indse
> at der foreligger en fejl. Derfor er firmaet ikke bundet af
> fejlen. De kan modregne beløbet i den fremtidige løn.

I offentlig regi er det ikke sådan i hvert fald ikke altid. Det afhænger af
om man er i god tro, altså om beløbet er sådan at man bør kunne ane der er
ugler i mosen Hvis det er en fuldtidsstilling, så er det dog 3200 kroner
ekstra om måneden. Jeg ville have fagforeningen på banen.

Fra : kjaer

Dato : 23-12-09 21:28

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja. Medarbejderen bør vide hvad hans timeløn er, og han bør indse
> at der foreligger en fejl. Derfor er firmaet ikke bundet af
> fejlen. De kan modregne beløbet i den fremtidige løn.

> Det er bedrageri at lade være.

Det er altså noget sludder!

Fra : alexbo

Dato : 23-12-09 22:04

"kjaer" skrev

> Det er altså noget sludder!

Hvorfor er det noget sludder?
Jeg synes det rammer lige ned i bedrageriparagraffen.

§ 279. For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe sig eller
andre uberettiget vinding, ved retsstridigt at fremkalde, bestyrke eller
udnytte en vildfarelse bestemmer en anden til en handling eller undladelse,
hvorved der påføres denne eller nogen, for hvem handlingen eller undladelsen
bliver afgørende, et formuetab.

mvh
Alex Christensen

Fra : kjaer

Dato : 23-12-09 22:21

alexbo wrote:
> [...]
> handling eller undladelse, hvorved der påføres denne eller nogen, for
> hvem handlingen eller undladelsen bliver afgørende, et formuetab.

Som håndværker har jeg mange gange været ude for at jeg fik udbetalt bonus
(eller hvad de nu kalder det) uden at jeg vidste at jeg havde krav på det.
Det betyder bare at man er en medarbejder som firmaet satser på at beholde.
Skulle det være bedrageri at beholde de penge?

Fra : alexbo

Dato : 23-12-09 22:54

"kjaer" skrev

> [...]
> Det betyder bare at man er en medarbejder som firmaet satser på at
> beholde. Skulle det være bedrageri at beholde de penge?

Jeg spurgte om hvorfor du skrev sludder.
Fortæller du nu at du ikke ved noget som helst om emnet?

mvh
Alex Christensen

Fra : kjaer

Dato : 24-12-09 01:35

alexbo wrote:
> "kjaer" skrev

> Jeg spurgte om hvorfor du skrev sludder.
> Fortæller du nu at du ikke ved noget som helst om emnet?
>
> mvh
> Alex Christensen

Hvorfor tror du jeg ikke ved noget om emnet?

Fra : Bæ9

Dato : 24-12-09 13:14

> [...]
> Det betyder bare at man er en medarbejder som firmaet satser på at
> beholde. Skulle det være bedrageri at beholde de penge?

OMG

Fra : Frank Leegaard

Dato : 24-12-09 00:49

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Det er bedrageri at lade være.

> Spørg medarbejderen om han ville acceptere ikke at få reguleret

Så simpelt er det ikke. Er han i god tro er det ikke let uden videre at
modregne. Ingen af vejene.

--
- Frank

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-12-09 15:59

Frank Leegaard skrev:

> Så simpelt er det ikke. Er han i god tro er det ikke let uden videre at
> modregne. Ingen af vejene.

Andre svarer noget lignende, og det er rigtigt nok. Men 20 kr.
mere pr. time vurderer jeg til at være så meget for meget at god
tro ikke kommer på tale.

Men okay, hvis hans timeløn ligger på 1000 kr., så opdager han
nok ikke fejlen.

--
Bertel

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-12-09 16:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> tro ikke kommer på tale.
>
> Men okay, hvis hans timeløn ligger på 1000 kr., så opdager han

Det er da også noget med konstante "skattelettelser" og sådan noget som
forleder. De blæses jo voldsomt op.

--
- Frank

Fra : Bæ9

Dato : 24-12-09 13:11

"Jørn Rasmussen" <jorn@keisergaarden.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> reagere på forkert løn og fastholde at man fremover skal have lønnen der
> står i ansættelseskontrakten uden regulering af tidligere for meget

hvis du sælger en bil til 75000 og kun får 50000 ved en fejl, skal du så
bare glemme alt om de manglende 25000

får du en tudse tilbage i en butik men kun skulle have havt en hund...

osv osv

Fra : kjaer

Dato : 24-12-09 14:09

Bæ9 wrote:
> [...]
> så bare glemme alt om de manglende 25000
>
> får du en tudse tilbage i en butik men kun skulle have havt en hund...

Du snakker om noget helt andet. Hvis dankortet virker og regningerne bliver
betalt, så er der ingen grund til at tjekke nogen steder.
Det er forhåbentlig ikke strafbart at stole på lønkontoret og banken.
Hvis kortet bliver afvist så opdager man det, så er det man tjekker.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-12-09 23:06

> Det er forhåbentlig ikke strafbart at stole på lønkontoret og banken.

Der er jo ikke noget straf i at have fået for meget løn udbetalt, som så
skal afleveres igen. Over 3.000 kr for meget om måneden er dog mere end "god
tro" for de fleste timelønnede medarbejdere.

Mvh Maria

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-12-09 23:42

Maria Frederiksen skrev

> Der er jo ikke noget straf i at have fået for meget løn udbetalt, som så
> skal afleveres igen. Over 3.000 kr for meget om måneden er dog mere end
> "god tro" for de fleste timelønnede medarbejdere.

Vi har ingen anelse om hvad lønnen burde have været
3200 før skat er sgu ikke mange basseører hvis man betaler topskat

Jeg er dog enig i at god tro er at stramme den lidt
Den rigtige løn fremgår af ansættelseskontrakten og den "forkerte" fremgår
af lønsedlen

Lønsedlen kan dog være uigennemskuelig pga tillæg etc så medarbejderen reelt
ikke har haft mulighed for at "se" fejlen

- Peter