Butik leverer en demo-vare som værende ny,~
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 22-12-09 18:21

Hej

I går var jeg i et storcenter og gik ind hos en forhandler hvor jeg så
et rigtig godt tilbud på en netbook PC som jeg havde planer om at købe.
Maskinen stod til 3999 kr, en del under prisen andre steder.

Sælgeren forklarede det med, at de fremover kun ville sælge en ny model
som lidt hurtigere (og koster 8499), og derfor havde udsalg på de den
gamle model.

Jeg købte maskinen og nåede lige at komme hjem og begynde at bruge den,
da jeg fik et opkald fra butikken om, at jeg havde fået udleveret en
forkert vare. Ved et nærmere check, kunne jeg se, at den model de havde
udleveret, var én af de nye, dyrere modeller, og butikken sagde at de
ville ende en mand ud med den model jeg skulle have haft, og hente den
anden. Fair nok, tænkte jeg, og pakkede så maskinen ned og ventede 2-3
timer, hvorefter der kom en mand med en anden maskine og en flaske vin.

Da jeg så pakker den "rigtige" maskine op, bliver jeg skuffet, da man
kan se, at pakken ikke var forseglet som den første PC jeg åbnede, at
den er "sjusket" pakket, og diverse små plasticposer har været åbnet og
lukket igen, og selve maskinen har en del fedtfingre, lidt snavs på
tastaturet og et par små ridser på låget. Gummiknoppen på den lille
trackpoint-pind virker også rimelig slidt. - der er tydeligvis tale om
en PC der har været brugt før, enten som demo eller returneret fra en kunde.

Men da jeg købte den i går, spurgte jeg netop til, om de havde flere af
denne vare ude på lageret, netop fordi jeg ikke ville have den PC som
stod fremme i butikken. Jeg undersøgte også prisskiltet i butikken, der
ligesom fakturaren jeg fik, intet nævner om demo-model.

Her til morgen ringer jeg så til butikken og brokker mig over at
maskinen ikke er ny, men virker brugt. Sælgeren forklarer, at "det er jo
klart nok, da det var et demo-tilbud de har solgt mig", og at "jeg sagde
jo at vi var ved at sælge dem ud fra alle vores butikker, de er derfor
den er billig". Han sagde i øvrigt at de slet ikke havde flere nye
maskiner af den type, da de kun "solgte ud fra deres butikker" - hvilket
måske så skal forstås som at de kun sælger deres demo modeller...

Hvor står jeg rent juridisk? Kan jeg kræve at butikken fremskaffer en NY
maskine, når vi har indgået en aftale som ikke nævner en demo-model?

Eller kan jeg kræve en passende kompensation?

Jeg er som udgangspunkt ikke interesseret i at hæve handlen, og kan også
se, at en aftale som udgangspunkt er bindende når den er indgået, iflg.

http://www.forbrug.dk/Spoergsmaal-og-svar/fortrudtkoeb?tc=3A13754A925B401FAFE24C0A036D7A3B

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-12-09 18:52

Esben von Buchwald skrev:

> [...]

> Hvor står jeg rent juridisk? Kan jeg kræve at butikken fremskaffer en NY
> maskine, når vi har indgået en aftale som ikke nævner en demo-model?

I princippet ja, men sælger vil forklare dig at det ville være
uforholdsmæssigt dyrt, og så kan du ikke alligevel. Der kan
heller ikke være tale om reparation. Så er der kun nedslag i pris
eller hævet handel tilbage. Og nedslaget vil sikkert koste tid og
energi, for lur mig om ikke sælger blot vil påstå at de allerede
har givet et nedslag.

Hvis det var mig, fik de maskinen i nakken igen.
> Eller kan jeg kræve en passende kompensation?

Ja. Du kan klage til Forbrugerklagenævnet hvis det bliver
nødvendigt, for prisen er over minimumsgrænsen.

> Jeg er som udgangspunkt ikke interesseret i at hæve handlen, og kan også
> se, at en aftale som udgangspunkt er bindende når den er indgået,

Jo, men købeloven siger også:

§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet
    og andre egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen
    skal i forbindelse med købet have de fornødne oplysninger
    med henblik på montering, anvendelse, opbevaring og
    vedligeholdelse af salgsgenstanden.

Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal
    salgsgenstanden

1)    have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt
    emballering, som køberen efter salgsgenstandens karakter og
    forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente,

--
Bertel

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 22-12-09 19:13

On 22-12-2009 18:52, Bertel Lund Hansen wrote:

> I princippet ja, men sælger vil forklare dig at det ville være
> uforholdsmæssigt dyrt, og så kan du ikke alligevel. Der kan
> heller ikke være tale om reparation.

Ja de sagde jo allerede at de ikke havde flere nye eksemplarer på
lager... De småridser der er, er noget som jeg nok selv ville få lavet i
løbet af et par uger - så det er ikke fordi der er så meget at reparere
på... Mit problem er primært følelsen af at få en vare som har været i
andres hænder først - som derfor ikke føles spritny...

> Så er der kun nedslag i pris
> eller hævet handel tilbage. Og nedslaget vil sikkert koste tid og
> energi, for lur mig om ikke sælger blot vil påstå at de allerede
> har givet et nedslag.

De har givet et nedslag på en ny model - de har ikke givet et nedslag
under den forudsætning at PCen var en demo model.

> Hvis det var mig, fik de maskinen i nakken igen.

Tja men så skal jeg ud og købe den et andet sted, til væsentligt højere pris

> Ja. Du kan klage til Forbrugerklagenævnet hvis det bliver
> nødvendigt, for prisen er over minimumsgrænsen.

Det er muligt jeg gør dette, men jeg prøver lige at skrive til
producentens danske afdeling (som ejer butikken), de ved nok mere end
den popsmarte sælger i butikken...

> [...]
>     emballering, som køberen efter salgsgenstandens karakter og
>     forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente,

Tja maskinen er jo som sådan lige så god som en ny (bortset fra et slidt
gummihoved på pointer sticken), min skepsis er som nævnt ovenfor, at
varen føles brugt selv om den er nyindkøbt..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-12-09 21:09

Esben von Buchwald skrev:

> Tja maskinen er jo som sådan lige så god som en ny (bortset fra et slidt
> gummihoved på pointer sticken), min skepsis er som nævnt ovenfor, at
> varen føles brugt selv om den er nyindkøbt..

Problemet ved demovarer og lejebiler er at kunderne ikke er lige
så ømme over dem som over deres egne ting.

Men gummiduppen kan du måske få udskiftet.

--
Bertel