Multimedieskat - "rådighed"
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-12-09 15:00

Hej

Ja den multimedieskat er virkelig bare en prop, hvis ikke kan det være
man for det!

Firmaet har sendt "regler" ud om disse regler!

Man starter med at skrive:

Fra 1. januar 2010 indføres en beskatning af multimedier, som
arbejdsgiveren stiller til rådighed for privat brug.

--
Det betyder, at du bliver beskattet af fri telefon, PC og
bredbåndsforbindelse med 3.000 kr. (2010-niveau) pr. år, hvis [xxx

Altså her starter man med at at skrive at man beskattes af fri telefon
med rådighed privat!

Men så skrives der senere her i selv omfundte spørgsmål og svar:

--
40. Vil [xxx slettet] kompensere mig, fordi jeg bliver omfattet af
multimedie-

Ok fairnok

--
41. Når jeg bliver omfattet af multimedieskatten, må jeg så frit bruge
den      mobiltelefon, som jeg har fået

Nej, du må fortsat kun benytte telefonen til korte private samtaler.
Multimediebeskatningen betyder således ikke, at du har fået fri
telefon.
--

Hvordan kan man sige man har rådighed over multimediet til privat
brug, men "stadig" kun bruge den til korte private samtaler.. Men det

--
32. Jeg er tekniker og har en PC, der udelukkende bruges
      erhvervsmæssigt, men som jeg er forpligtet til at tage med ind

Ja, da PC'en tages med hjem, betyder rådighedsbegrebet, at du har et
multimedie til rådighed for privat brug, og du skal da
multimediebeskattes..
--

Altså kun bruges på arbejdet, men firmaet kræver pc´en tages med hjem,
for at undgå tyveri fra bilen!

Men derimod også skriver:

--
16. Kan jeg sige nej til at have en [xxx slettet]-betalt
bredbåndsforbindelse?

Nej, det vil normalt være et arbejdsredskab, som [xxx slettet]
vurderer, at du har behov for.

26. Kan jeg sige nej til at have en arbejdsmobiltelefon?

Nej, den vil normalt være at betragte som et arbejdsredskab, som [xxx
slettet] vurderer, at du har behov for.
35. Kan jeg sige nej til at have en bærbar arbejds-PC til rådighed?

Nej, det er et arbejdsredskab, som [xx slettet] vurderer, at du har
behov for.
--

Hvordan kan man kræve at have disse redskaber til rådighed, samtidigt
med at skrive det ikke må bruges privat, selvom man

Der står ikke i min ansættelseskontrakt jeg skal have PC eller
internet til rådighed

Fra : Jan Smed

Dato : 22-12-09 00:08

Bjarke Hansen wrote:

> Der står ikke i min ansættelseskontrakt jeg skal have PC eller
> internet til rådighed

Det er fuldstændig galimatias, at vi skal betale for at gå på nettet,
bare fordi Danmarks Demokratiske Radio har et website. De får ikke fem
flade øre af mig, og har ikke fået det i fire år (snart fem).

Fra : Ole C

Dato : 22-12-09 01:02

Jan Smed skrev blandt andet:

> Det er fuldstændig galimatias, at vi skal betale for at gå på nettet,
> bare fordi Danmarks Demokratiske Radio har et website. De får ikke fem
> flade øre af mig, og har ikke fået det i fire år (snart fem).

Du blander tingene sammen. DR har intet haft at gøre med multimedieskatten.

--
vh
Ole C

Fra : Jan Smed

Dato : 22-12-09 00:11

Bjarke Hansen wrote:

PS: Inden "multimedieafgiften" har jeg troligt betalt licens i 45 år.
Men det er fgm slut!

Jeg synes også at firmaerne burde blokere for denne tåbelov. Det næste
bliver, at det kommer til at koste 4.75 kr. at sende en email. Bare vent
og se, hvis ingen stamper hælene i.

Fra : dufur

Dato : 22-12-09 00:59

Jan Smed skrev:
> [...]
>
> Jeg synes også at firmaerne burde blokere for denne tåbelov. Det næste
> bliver, at det kommer til at koste 4.75 kr. at sende en email. Bare vent

multimedie skat har intet med medializensen at gøre....

Fra : Poul Christensen

Dato : 22-12-09 09:32

Jan Smed <smeden@usenet.invalid> wrote in news:70b23$4b30007f$57484de7
$32766@news.comxnet.dk:

> [...]
>
> Jeg synes også at firmaerne burde blokere for denne tåbelov. Det næste
> bliver, at det kommer til at koste 4.75 kr. at sende en email. Bare vent

Du glemte vist juradelen af dit indlæg

mvh poul christensen

Fra : Snuden

Dato : 23-12-09 15:54

On Mon, 21 Dec 2009 14:00:03 -0800 (PST), Bjarke Hansen
<bjarke_h@hotmail.com> wrote:

>Hvordan kan man kræve at have disse redskaber til rådighed, samtidigt
>med at skrive det ikke må bruges privat, selvom man
>rådighedsbeskattes?

Du blander 2 ting sammen her, nemlig hvad din arbejdsgiver siger du
*må* anvende udstyret til, og hvad den lovgivende forsamling mener du
*kan* anvende udstyret til.

Det er alene det faktum, at du *kan* anvende udstyret til private
formål hjemmefra, der er afgørende for, om du er skattepligtig eller
ej. Der tages ikke hensyn til, hvad din arbejdsgiver siger du *må*
anvende udstyret til.

Hvis du vil slippe, så er fremgangsmåden:

- Mobiltelefon: Tro/Love-erklæring på, at du ikke anvender udstyret
privat. Dette skal din arbejdsgiver kontrollere overholdes (held og
lykke med det - i praksis er det afsindigt besværligt). Det betyder,
at du under ingen omstændigheder må anvende telefonen privat - heller
ikke i arbejdstiden, og heller ikke i "mindre privat omfang", som fx.
kontakt til læge, børnehave, skole mv., uanset om din arbejdsgiver har
regler der godkender den slags begrænset privat brug. Hvis du gør det
alligevel, så bliver du skattepligtig.

- Mobiltelefon: Din arbejdsgiver får indlagt begrænsninger der gør, at
du kun kan ringe til interne numre og til arbejdsgivers
samarbejdspartnere/leverandører. Denne metode er godkendt af
Skatterådet.

- PC: Tro/Love-erklæring på, at du ikke tager PC'en med hjem. Dette
skal din arbejdsgiver kontrollere overholdes.

Internetforbindelse: Ingen mulighed for at undgå beskatning, da det
normalt ikke kan kontrolleres om forbindelsen anvendes privat.

>Der står ikke i min ansættelseskontrakt jeg skal have PC eller
>internet til rådighed

Din arbejdsgiver vurderer hvad du har behov for af værktøj for at
passe dit arbejde, så det må du diskutere med din arbejdsgiver.
--
Snuden