Lygten? Den virker selvfølgelig ikke i fro~
Fra : Kim2000

Dato : 21-12-09 22:31

Alle fire tøser fik nye front og baglygter på i starten af efteråret, 198,-
pr sæt hos cykelhandleren inkl. montering. For første gang siden frosten
satte ind var vi så ude på en rigtig familietur. Ingen af tøserne lygter
virker (det er de der der blinker hele tiden), da vi var i området var det
jo oplagt at køre til cykelhandleren. Han tog cyklen indenfor da jeg
fortalte om problemet. Og så stod han og varmede den op.....

Jeg kigger selvfølgelig på ham med vantro, da han siger at lygterne
"naturligvis ikke virker ved frostgrader", inden jeg har sagt hverken bæ
eller bu har han konstateret at lygten virker og at den vil virke fint, når
vejret skifter. Han ville ikke tage lygterne tilbage, jeg mener han har
solgt mig nogle ubrugeligt bras, ja endda livsfarligt, selvfølgelig skal en
lygte virke i frost. Man risikere jo adskillige gange at de ikke har lys på
cyklen selvom de tror de har det.

Kan det virkelig passe cykelmanden har retten på sin side? Nu har jeg ihvert
fald tænkt mig at skrive til avisen, for det her er sguda noget som man
sjældent ser.

mvh
Kim

Fra : Jubii

Dato : 21-12-09 23:12

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i meddelelsen
> vejret skifter. Han ville ikke tage lygterne tilbage, jeg mener han
> har
> solgt mig nogle ubrugeligt bras, ja endda livsfarligt, selvfølgelig
> skal en

Hvordan kan de være livsfarlige?
Svar. I lygtetændingstiden kører man jo ikke med ubrugelige (uden lys)
lygter, vel.

Fra : Jubii

Dato : 21-12-09 23:39

> [...]

> ihvert
> fald tænkt mig at skrive til avisen, for det her er sguda noget som

Jeg tror cykelmanden har retten på sin side. test det.
Gå med "den ubrugelige lygte ud i frost", virken den ikke?
Gå ind i varmen, virker den?
Tænk så:Kan lygtens batteri tåle frost?

ikke meget jura i det, så tilbage til dk.forbruger.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-12-09 00:19

Jubii skrev:

> Jeg tror cykelmanden har retten på sin side. test det.
> Gå med "den ubrugelige lygte ud i frost", virken den ikke?
> Gå ind i varmen, virker den?
> Tænk så:Kan lygtens batteri tåle frost?

Og hvis det ikke kan, så kan man vist roligt fastslå, at der
er tale om en mangel. En cykellygte er beregnet til at virke
udendørs, og i Danmark må man forvente, at den også kan
virke i frostgrader.

> ikke meget jura i det, så tilbage til dk.forbruger.

Det kan godt være, du ikke kan se juraen i det, men
spørgsmålet er yderst relevant her.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær nyt om det danske sprog:

Fra : Jubii

Dato : 22-12-09 02:34

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> Og hvis det ikke kan, så kan man vist roligt fastslå, at der er tale
> om en mangel. En cykellygte er beregnet til at virke udendørs, og i
> Danmark må man forvente, at den også kan virke i frostgrader.

Du kan ikke forvente noget hvis nogle begrænsninger enten er angivet
eller er åbenbare.
Der er masser af ting der bruges udendørs som har begrænsninger for
varme såvel som kulde.
Står de oplysninger et sted, kan det ikke siges at være en mangel, hvis
de ikke kan bruges uden for begrænsningerne.

Inden du påstår en mangel kunne du kende til begrænsningerne først.
Hvad siger dansk standard om diodelygter?

Fra : Kim2000

Dato : 22-12-09 09:16

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Inden du påstår en mangel kunne du kende til begrænsningerne først.
> Hvad siger dansk standard om diodelygter?

Det har jeg ingen ide om, men tænker man nu skrækscenariet færdigt, så har
vi altså en cykelhandler som udstyrer børnenes cykler med lygter der virker
_noget af tiden_, på en mørk landevej er det livsfarligt. Hvis han virkelig
mener det er "selvfølgeligt de ikke virker i frostvejr" så kan man jo aldrig
foreslå den som løsningen, det var ikke mig der bad om dem, jeg bad om
lygter og han sagde det var de bedste fordi de var fastmonteret og virkede
hele tiden.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-12-09 10:41

Kim2000 skrev:

> Det har jeg ingen ide om, men tænker man nu skrækscenariet færdigt, så har
> vi altså en cykelhandler som udstyrer børnenes cykler med lygter der virker
> _noget af tiden_, på en mørk landevej er det livsfarligt.

Det er ulovligt at sælger ikke oplyser om et væsentligt forhold
ved varen Købeloven siger:

§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet
    og andre egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen
    skal i forbindelse med købet have de fornødne oplysninger
    med henblik på montering, anvendelse, opbevaring og
    vedligeholdelse af salgsgenstanden.

Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal
    salgsgenstanden

1)    have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt
    emballering, som køberen efter salgsgenstandens karakter og
    forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente,

Af cykellygter forventer man i Danmark som en selvfølge at de
virker upåklageligt i (regn og) frostvejr. Når sælger ikke har
oplyst noget andet, er det en mangel ved varen at den ikke gør
det.

Meddel cykelhandleren at du vil hæve handelen. Hvis han er
genstridig, kan du overveje at benytte de muligheder som
internettet giver til at fortælle om hans farlige praksis, og det
kan du jo godt fortælle ham at du overvejer.

--
Bertel

Fra : Peter

Dato : 22-12-09 00:53

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> "Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i meddelelsen
>

> ikke meget jura i det, så tilbage til dk.forbruger.

Måske skulle du koncentrere dig om dit eget cykel problem.

Peter

Fra : Kim2000

Dato : 22-12-09 09:14

> [...]
> Gå ind i varmen, virker den?
> Tænk så:Kan lygtens batteri tåle frost?
>
> ikke meget jura i det, så tilbage til dk.forbruger.

Det er en af de cykler der får kraft fra cyklen (dynamo), dvs. det er ikke
bare for at udskifte batteriet, der er intet batteri at udskifte.

Fra : Jubii

Dato : 22-12-09 11:04

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Det er en af de cykler der får kraft fra cyklen (dynamo), dvs. det er
> ikke bare for at udskifte batteriet, der er intet batteri at udskifte.

Hvordan drives dynamoen?
I "gamle" dage var det dækket der drev dynamoen men der er vist også
mulighed for navdynamo, måske andet?
Hvis de virker noget af tiden, kunne det tænkes de er fejlmonterede.
Jeg gik i sin tid væk fra dækdrevne dynamoer, da de netop kun virkede en
del af tiden. Problemet var at friktionen mellem dynamoens spinner og
dækket ikke kunne holdes på top i regnvejr og sne.
Hvordan friktionen i navdynamoer så er, ved jeg ikke, men nogen kan have
den erfaring. Har du mod på at lade en anden cykelhandler se på det?