/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
PostDK, Told og pakke fra fupfirma...
Fra : Jebir


Dato : 21-12-09 22:22

Hejsa!

Er rendt ind i en lidt "spøjs" situation; min bror har bestilt en
TV-serie på dvd på nettet - uden for EU, totalbeløb på 67$ (heraf 37$
fragt). Han betaler med betalingskort.

Der går et stykke tid, hvor han ikke hører fra firmaet, men endelig en
dag modtager han en besked om, at nu er pakken sendt.

Efter et stykke tid modtager han en besked fra Post DK, at pakken nu
ligger i deres told-center, og at de ikke kan læse afsenderen, men kun
kan se den er sendt fra Kina, og at den nu skal fortoldes.

Da min bror mener han har set på hjemmesiden at det var en toldfri
forsendelse, vil han lige tjekke hjemmesiden igen - men den findes ikke
længere!

Og her bliver jeg draget ind i sagen; jeg kan finde frem til, at
firmaet, med base i Kina, har et MEGET broget ry; i de tilfælde hvor
kunderne faktisk har modtaget de ting de har købt og betalt, har det
bl.a. været bootlegs/ulovlige kopier af deres tv-serier, og folk har
oplevet at der bliver trukket større beløb fra deres kreditkort
efterfølgende.

Min bror er selvfølgelig ikke interesseret i dette, og har desværre ikke
undersøgt det før han bestilte.

Han kan ikke komme i forbindelse med firmaet, da deres hjemmeside
umiddelbart er nedlagt, og de hverken besvarer mail eller telefon.

Desuden fremgår der kun en mailadresse og et telefonnummer på firmaet af
fakturaen - der er ingen adresse el. lign.

Ydermere sidder han med et brev fra postDK (som faktisk heller ikke er
HELT lette at få fat i!!!) som vil have tilsendt kopi af faktura for at
kunne beregne told af varen - dog står der i dette brev, at hvis de ikke
får svar inden 14 dage vil pakken blive sendt retur?

Vi kan nok hurtigt blive enige om, at tingene er gået lidt for stærkt
idet firmaet ikke er undersøgt før bestilling, samt at han bestiller fra
Kina, men det er nu engang situationen...
Kan nogen sige mig, om der er noget at gøre - eller om der er tale om
nogle rigtig trælse lærepenge?

- Jebir

 
 
Stig Rasmussen (22-12-2009)
Kommentar
Fra : Stig Rasmussen


Dato : 22-12-09 06:20


"Jebir" <jebir@jebir.dk> skrev i en meddelelse
news:4b2fe707$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hejsa!
>
> Er rendt ind i en lidt "spøjs" situation; min bror har bestilt en TV-serie
> på dvd på nettet - uden for EU, totalbeløb på 67$ (heraf 37$ fragt). Han
> betaler med betalingskort.
>
> Der går et stykke tid, hvor han ikke hører fra firmaet, men endelig en dag
> modtager han en besked om, at nu er pakken sendt.
>
> Efter et stykke tid modtager han en besked fra Post DK, at pakken nu
> ligger i deres told-center, og at de ikke kan læse afsenderen, men kun kan
> se den er sendt fra Kina, og at den nu skal fortoldes.
>
> Da min bror mener han har set på hjemmesiden at det var en toldfri
> forsendelse, vil han lige tjekke hjemmesiden igen - men den findes ikke
> længere!
>
> Og her bliver jeg draget ind i sagen; jeg kan finde frem til, at firmaet,
> med base i Kina, har et MEGET broget ry; i de tilfælde hvor kunderne
> faktisk har modtaget de ting de har købt og betalt, har det bl.a. været
> bootlegs/ulovlige kopier af deres tv-serier, og folk har oplevet at der
> bliver trukket større beløb fra deres kreditkort efterfølgende.
>
> Min bror er selvfølgelig ikke interesseret i dette, og har desværre ikke
> undersøgt det før han bestilte.
>
> Han kan ikke komme i forbindelse med firmaet, da deres hjemmeside
> umiddelbart er nedlagt, og de hverken besvarer mail eller telefon.
>
> Desuden fremgår der kun en mailadresse og et telefonnummer på firmaet af
> fakturaen - der er ingen adresse el. lign.
>
> Ydermere sidder han med et brev fra postDK (som faktisk heller ikke er
> HELT lette at få fat i!!!) som vil have tilsendt kopi af faktura for at
> kunne beregne told af varen - dog står der i dette brev, at hvis de ikke
> får svar inden 14 dage vil pakken blive sendt retur?
>
> Vi kan nok hurtigt blive enige om, at tingene er gået lidt for stærkt idet
> firmaet ikke er undersøgt før bestilling, samt at han bestiller fra Kina,
> men det er nu engang situationen...
> Kan nogen sige mig, om der er noget at gøre - eller om der er tale om
> nogle rigtig trælse lærepenge?
>
> - Jebir
Han skal forklarer sin bank situationen få dem til at tilbage fører
pengene
og nægte at modtage pakken



Martin Petersen (22-12-2009)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 22-12-09 08:27

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:4b305701$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Jebir" <jebir@jebir.dk> skrev i en meddelelse
> news:4b2fe707$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hejsa!
>>
>> Er rendt ind i en lidt "spøjs" situation; min bror har bestilt en
>> TV-serie på dvd på nettet - uden for EU, totalbeløb på 67$ (heraf 37$
>> fragt). Han betaler med betalingskort.
>>
>> Der går et stykke tid, hvor han ikke hører fra firmaet, men endelig en
>> dag modtager han en besked om, at nu er pakken sendt.
>>
>> Efter et stykke tid modtager han en besked fra Post DK, at pakken nu
>> ligger i deres told-center, og at de ikke kan læse afsenderen, men kun
>> kan se den er sendt fra Kina, og at den nu skal fortoldes.
>>
>> Da min bror mener han har set på hjemmesiden at det var en toldfri
>> forsendelse, vil han lige tjekke hjemmesiden igen - men den findes ikke
>> længere!
>>
>> Og her bliver jeg draget ind i sagen; jeg kan finde frem til, at firmaet,
>> med base i Kina, har et MEGET broget ry; i de tilfælde hvor kunderne
>> faktisk har modtaget de ting de har købt og betalt, har det bl.a. været
>> bootlegs/ulovlige kopier af deres tv-serier, og folk har oplevet at der
>> bliver trukket større beløb fra deres kreditkort efterfølgende.
>>
>> Min bror er selvfølgelig ikke interesseret i dette, og har desværre ikke
>> undersøgt det før han bestilte.
>>
>> Han kan ikke komme i forbindelse med firmaet, da deres hjemmeside
>> umiddelbart er nedlagt, og de hverken besvarer mail eller telefon.
>>
>> Desuden fremgår der kun en mailadresse og et telefonnummer på firmaet af
>> fakturaen - der er ingen adresse el. lign.
>>
>> Ydermere sidder han med et brev fra postDK (som faktisk heller ikke er
>> HELT lette at få fat i!!!) som vil have tilsendt kopi af faktura for at
>> kunne beregne told af varen - dog står der i dette brev, at hvis de ikke
>> får svar inden 14 dage vil pakken blive sendt retur?
>>
>> Vi kan nok hurtigt blive enige om, at tingene er gået lidt for stærkt
>> idet firmaet ikke er undersøgt før bestilling, samt at han bestiller fra
>> Kina, men det er nu engang situationen...
>> Kan nogen sige mig, om der er noget at gøre - eller om der er tale om
>> nogle rigtig trælse lærepenge?
>>
>> - Jebir
> Han skal forklarer sin bank situationen få dem til at tilbage fører
> pengene
> og nægte at modtage pakken

Kun hvis der er betalt med Visa.

- Martin



Bertel Lund Hansen (22-12-2009)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-12-09 10:24

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]elvis.dk> skrev:

> > Han skal forklarer sin bank situationen få dem til at tilbage fører
> > pengene og nægte at modtage pakken

> Kun hvis der er betalt med Visa.

Kun hvis der er betalt med kort - uanset typen.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Martin Petersen (22-12-2009)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 22-12-09 18:00

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:9041j5d45p20e1g0nl8aae7l06pahmpn31@news.stofanet.dk...
> "Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]elvis.dk> skrev:
>
>> > Han skal forklarer sin bank situationen få dem til at tilbage fører
>> > pengene og nægte at modtage pakken
>
>> Kun hvis der er betalt med Visa.
>
> Kun hvis der er betalt med kort - uanset typen.

American Express? Mastercard? Og alle de andre. Er det samme ordning?

- Martin

> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/



Bertel Lund Hansen (22-12-2009)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-12-09 18:41

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]elvis.dk> skrev:

> > Kun hvis der er betalt med kort - uanset typen.

> American Express? Mastercard? Og alle de andre. Er det samme ordning?

Det er ikke en ordning. Det er en lov, og den gælder
betalingskort uanset type. Jeg kan godt citere de par linjer der
er afgørende, men den fulde forståelse kræver et nøjere studium
af lov om betalingsmidler:

§ 11. Udsteder hæfter i forhold til brugeren for tab som følge af
    andres uberettigede anvendelse af et betalingsmiddel,
    medmindre andet følger af stk. 2-6.

Stk. 2-6 handler om tilfælde hvor der er brugt underskrift eller
pinkode. "Udsteder" er helt generelt og ikke knyttet til et
bestemt kort, men det er bl.a. det man ikke kan vide uden nærmere
læsning.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Martin Petersen (23-12-2009)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 23-12-09 08:44

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:0u02j5toi721lh4ag6uv9erpm7nv8olkok@news.stofanet.dk...
> "Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]elvis.dk> skrev:
>
>> > Kun hvis der er betalt med kort - uanset typen.
>
>> American Express? Mastercard? Og alle de andre. Er det samme ordning?
>
> Det er ikke en ordning. Det er en lov, og den gælder
> betalingskort uanset type. Jeg kan godt citere de par linjer der
> er afgørende, men den fulde forståelse kræver et nøjere studium
> af lov om betalingsmidler:
>
> § 11. Udsteder hæfter i forhold til brugeren for tab som følge af
> andres uberettigede anvendelse af et betalingsmiddel,
> medmindre andet følger af stk. 2-6.
>
> Stk. 2-6 handler om tilfælde hvor der er brugt underskrift eller
> pinkode. "Udsteder" er helt generelt og ikke knyttet til et
> bestemt kort, men det er bl.a. det man ikke kan vide uden nærmere
> læsning.

Ok. Det var lidt lækkert. :)

Tak for info.

- Martin

>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/



alexbo (22-12-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 22-12-09 10:56


"Jebir" <jebir@jebir.dk> skrev

> Kan nogen sige mig, om der er noget at gøre - eller om der er tale om
> nogle rigtig trælse lærepenge?

Der er flere muligheder,
Give postdanmark de ønskede oplysninger, og se om varen er brugbar.

Hvis der er betalt med kort, undlade at modtage pakken og hvis beløbet ikke
returneres, så henvende sig i banken og få betalingen trukket tilbage.
Hvis man trækker beløbet tilbage inden at firmaet har fået varen rerur, har
de ikke uretmæssigt beholdt pengene, og man ender sandsynligvis med et gebyr
for uretmæssigt tilbagetrækning.

Er der betalt med bankoverførsel, så skal man overveje om det kan betale sig
at betale told og moms oveni, bare for at opdage at varen er værdiløs.
For så skal varen retruneres og man skal rode med at få refunderet både
varens pris plus moms og told.

mvh
Alex Christensen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste