PostDK, Told og pakke fra fupfirma...
Fra : Jebir

Dato : 21-12-09 22:22

Hejsa!

Er rendt ind i en lidt "spøjs" situation; min bror har bestilt en
TV-serie på dvd på nettet - uden for EU, totalbeløb på 67$ (heraf 37$
fragt). Han betaler med betalingskort.

Der går et stykke tid, hvor han ikke hører fra firmaet, men endelig en
dag modtager han en besked om, at nu er pakken sendt.

Efter et stykke tid modtager han en besked fra Post DK, at pakken nu
ligger i deres told-center, og at de ikke kan læse afsenderen, men kun
kan se den er sendt fra Kina, og at den nu skal fortoldes.

Da min bror mener han har set på hjemmesiden at det var en toldfri
forsendelse, vil han lige tjekke hjemmesiden igen - men den findes ikke
længere!

Og her bliver jeg draget ind i sagen; jeg kan finde frem til, at
firmaet, med base i Kina, har et MEGET broget ry; i de tilfælde hvor
kunderne faktisk har modtaget de ting de har købt og betalt, har det
bl.a. været bootlegs/ulovlige kopier af deres tv-serier, og folk har
oplevet at der bliver trukket større beløb fra deres kreditkort
efterfølgende.

Min bror er selvfølgelig ikke interesseret i dette, og har desværre ikke
undersøgt det før han bestilte.

Han kan ikke komme i forbindelse med firmaet, da deres hjemmeside
umiddelbart er nedlagt, og de hverken besvarer mail eller telefon.

Desuden fremgår der kun en mailadresse og et telefonnummer på firmaet af
fakturaen - der er ingen adresse el. lign.

Ydermere sidder han med et brev fra postDK (som faktisk heller ikke er
HELT lette at få fat i!!!) som vil have tilsendt kopi af faktura for at
kunne beregne told af varen - dog står der i dette brev, at hvis de ikke
får svar inden 14 dage vil pakken blive sendt retur?

Vi kan nok hurtigt blive enige om, at tingene er gået lidt for stærkt
idet firmaet ikke er undersøgt før bestilling, samt at han bestiller fra
Kina, men det er nu engang situationen...
Kan nogen sige mig, om der er noget at gøre - eller om der er tale om
nogle rigtig trælse lærepenge?

- Jebir

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 22-12-09 06:20

"Jebir" <jebir@jebir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men det er nu engang situationen...
> Kan nogen sige mig, om der er noget at gøre - eller om der er tale om

Han skal forklarer sin bank situationen få dem til at tilbage fører
pengene
og nægte at modtage pakken

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-12-09 08:27

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Jebir" <jebir@jebir.dk> skrev i en meddelelse

> Han skal forklarer sin bank situationen få dem til at tilbage fører
> pengene
> og nægte at modtage pakken

Kun hvis der er betalt med Visa.

- Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-12-09 10:24

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]elvis.dk> skrev:

> Kun hvis der er betalt med Visa.

Kun hvis der er betalt med kort - uanset typen.

--
Bertel

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-12-09 18:00

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:9041j5d45p20e1g0nl8aae7l06pahmpn31@news.stofanet.dk...

> Kun hvis der er betalt med kort - uanset typen.

American Express? Mastercard? Og alle de andre. Er det samme ordning?

- Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-12-09 18:41

> American Express? Mastercard? Og alle de andre. Er det samme ordning?

Det er ikke en ordning. Det er en lov, og den gælder
betalingskort uanset type. Jeg kan godt citere de par linjer der
er afgørende, men den fulde forståelse kræver et nøjere studium
af lov om betalingsmidler:

§ 11. Udsteder hæfter i forhold til brugeren for tab som følge af
    andres uberettigede anvendelse af et betalingsmiddel,
    medmindre andet følger af stk. 2-6.

Stk. 2-6 handler om tilfælde hvor der er brugt underskrift eller
pinkode. "Udsteder" er helt generelt og ikke knyttet til et
bestemt kort, men det er bl.a. det man ikke kan vide uden nærmere
læsning.

--
Bertel

Fra : Martin Petersen

Dato : 23-12-09 08:44

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:0u02j5toi721lh4ag6uv9erpm7nv8olkok@news.stofanet.dk...

> [...]
> pinkode. "Udsteder" er helt generelt og ikke knyttet til et
> bestemt kort, men det er bl.a. det man ikke kan vide uden nærmere

Ok. Det var lidt lækkert. :)

Tak for info.

- Martin

Fra : alexbo

Dato : 22-12-09 10:56

"Jebir" <jebir@jebir.dk> skrev

> Kan nogen sige mig, om der er noget at gøre - eller om der er tale om
> nogle rigtig trælse lærepenge?

Der er flere muligheder,
Give postdanmark de ønskede oplysninger, og se om varen er brugbar.

Hvis der er betalt med kort, undlade at modtage pakken og hvis beløbet ikke
returneres, så henvende sig i banken og få betalingen trukket tilbage.
Hvis man trækker beløbet tilbage inden at firmaet har fået varen rerur, har
de ikke uretmæssigt beholdt pengene, og man ender sandsynligvis med et gebyr
for uretmæssigt tilbagetrækning.

Er der betalt med bankoverførsel, så skal man overveje om det kan betale sig
at betale told og moms oveni, bare for at opdage at varen er værdiløs.
For så skal varen retruneres og man skal rode med at få refunderet både
varens pris plus moms og told.

mvh
Alex Christensen