NU kan det kun gå fremad...
Fra : Ole Pagh

Dato : 21-12-09 18:47

For få minutter siden (kl 18:47 DNT) var det vintersolhverv, så fra nu
af bliver dagene længere og længere og inden vi ved af det er det tid
til forårsklargøringen, søsætning og så de herlige dase ture på vandet
i lunt vejr med en svag til jævn vind foran for tværs!

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Per Kaaber

Dato : 21-12-09 19:50

Ole Pagh tastede følgende:
> [...]
> forårsklargøringen, søsætning og så de herlige dase ture på vandet i lunt
> vejr med en svag til jævn vind foran for tværs!

Jep... Her er der klar til bundmaling med VC17... Hjemkøbt i god tid og
til min. 2 år endnu...

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 21-12-09 20:22

Ole Pagh wrote:
> [...]
> til forårsklargøringen, søsætning og så de herlige dase ture på vandet
> i lunt vejr med en svag til jævn vind foran for tværs!

Tjah - min båd ligger i vandet vinteren over for første gang nogensinde, og
så det er jo bare at montere sejl - dreje på tændingsnøglen og sejle ud fra
havnen, når foråret nærmer sig - måske en eller flere sejlture allerede i
februar/marts 2010

Den ser godt nok kold ud lige nu ..

Mvh
Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : SørenH

Dato : 21-12-09 20:52

Torben Skovgaard Bach skrev:
> [...]
> og så det er jo bare at montere sejl - dreje på tændingsnøglen og sejle
> ud fra havnen, når foråret nærmer sig - måske en eller flere sejlture

Nogle af de bedste sejlerminder jeg har stammer fra mine 10 år på Thurø,
hvor jeg ofte havde min daværende Bandholm 26 liggende i vandet vinteren
over.
En frisk sejlads i december gennem Svendborgsund i fuldt solskin og
minus 3 grader er bare det hele værd!!
Sejlene knasede så sjovt når man lagde dem sammen
Det år hvor der var kraftig is i havnen blev båden skubbet op og sad kun
fast i isen med kølen, - det så ret sjovt ud!
Sejlerhilsen
SørenH
s/y Marie af Næstved

PS Hvorfor dreje tændingsnøglen?? Man har hele havnen og udsejlingen for
sig selv, så det er oplagt at gå ind og ud for sejl, og man slipper for
at skulle frostsikre motoren endnu en gang.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 21-12-09 21:19

SørenH wrote:
Klip

> [...]
> for sig selv, så det er oplagt at gå ind og ud for sejl, og man
> slipper for at skulle frostsikre motoren endnu en gang.

Du siger noget - og ja - der er plads nok til havnemanøvrer kun for sejl -
og så er der slet ikke nogen som vidne til diverse kvaje-manøvrer

Det skal prøves inden det bliver rigtigt forår - ikke mindst af hensyn til
at skulle slippe for frostsikring af motoren x-antal gange.

Mvh

Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : SørenH

Dato : 21-12-09 22:39

> [...]
>
> Det skal prøves inden det bliver rigtigt forår - ikke mindst af hensyn
> til at skulle slippe for frostsikring af motoren x-antal gange.

Selvfølgelig har du ret Torben, - det med ikke at have publikum (eller
mulige ansvarsforsikringsskader) i nærheden er da osse vigtigt!
Selvom jeg er "oplært" i kragejolle, Snipe, Wayfarer, Svendborg Senior
og Folkebåd gennem de første 30 år af min snart 50 årige sejlertid,
kilder det altid lidt i maven når man lader motoren være en klump død
metal, og går ind/ud for sejl og sømandsskab.
Man er tilbageholdt stolt når det bare kører, og parat til at krybe
gennem bundventilen når man kvajer sig og brager mod molen eller blir
blæst op i et hjørne af havnen!

Minder mig om en gang hvor min gamle sejlerven Bent Lyman stod ind i en
befærdet havn i sin meget store klassiske stoppenåls-ketch "Ghoster" for
fulde sejl, svingede skarpt rundt, smed kludene på det helt rigtige
tidspunkt, og lagde til præcist ved en ledig plads.
Havnefogeden kom galoperende sprutrød i hovedet og skældte Bent ud fordi
han ikke var gået ind for motor med en båd af den størrelse, hvortil
Bent svarede: "Jamn hva' ska' jeg gøre, - jeg har ingen motor i båden!"

SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-12-09 13:12

Først skal vi have julen overstået, derfor en Rigtig Glædelig Jul og
et Godt og Velsejlende Nytår til alle!

De bedste hilsner

Harding