Luftmassemåler til Hyundai Sonata
Fra : ThomasT

Dato : 21-12-09 10:32

Hej NG,

Bilen* er de sidste par dage begyndt at køre dårligt og har svært ved
at stå i tomgang, så mekanikkeren (Automester) fik den her til morgen
og computeren siger det er luftmassemåleren den er galt med. En ny
koster 2200kr.+moms og jeg er simpelthen for nærrig til bare at
bestille en ny, uden selv at forsøgt at finde en på nettet eller andre
steder, for jeg kan jo sagtens selv skifte den, men hvor skal jeg
lede? Er der nogen der kender nogle gode muligheder?

Er der nogen af jer der har gode erfaringer med at rense en LMM, efter
den rigtige opskrift selvfølgelig?

* Hyundai Sonata 2.4 årg. 2005 (km. 161.000)

På forhånd tak!

Mhv.
Thomas

Fra : Leif

Dato : 21-12-09 18:52

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Har haft samme problem. Org. Nissanpris kr.3600 dog incl. moms

Du kan se efter om ikke det er en std. Bosch type.
Det er det f.eks. i min Nissan Primera.

Og så er der 2 ting at gøre:
1) Spørge en hugger - jeg gav vist 500kr.
2) Se på ebay.de efter en.

Med glædelig julehilsen
Leif

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-12-09 23:33

ThomasT skriver:

> Er der nogen af jer der har gode erfaringer med at rense en LMM, efter
> den rigtige opskrift selvfølgelig?

En del VolkeFowner havde samme problem. Her tog man LMM'en ud, lukkede
den (og røret den sidder i) inde i en pose med isopropylalkohol og
skvulpede det hele blidt frem og tilbage i et godt stykek tid. Så kunne
LMM'en igen.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-09 23:39

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dk> skrev i meddelelsen

> Er der nogen af jer der har gode erfaringer med at rense en LMM, efter
> den rigtige opskrift selvfølgelig?

Bremserens, en gammel tandbørste og en klud...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Per Jensen

Dato : 22-12-09 00:04

Henrik B. wrote:

> Bremserens, en gammel tandbørste og en klud...

Tandbørste ? bare sørg for at den for GUDS skyld ikke kommer i nærheden
af den lille bitte glødetråd der sidder inden i røret midt i
luftstrømmen - rives den over er LMM'en toast.

(LMM'en består af to glødetråde der er svagt opvarmede, den ene sidder i
skygge for luftstrømmen (referencen) og den anden sidder midt i
luftstrømmen)

Nej opskriften med noget isopropylalkohol er sagen...

// Per.

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-09 09:47

[...]

Hej.
Jeg har lige fået skiftet min LLM da mikkeren efter udmåling hævdede at den
var færdig. Bilen gik i nødprogram.
Den blev skiftet, uden det hjalp, den gik stadig i nødprogram. Afsted til
mikkeren igen, og så fandt han en revnet vacuumslange, efter 2 -3 timers
søgning og wupti...slæden kører perfekt igen.
Pris for LLM + arbejdsløn var 2200 kr. pris for rep. af slange 0 kr. i
erkendelse af han selv mikkere kan tage fejl.

Bilen????
Renault Scenic 1,9 D

/Bo

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-12-09 11:43

Hej!

Bo S. wrote:
> Pris for LLM + arbejdsløn var 2200 kr. pris for rep. af slange 0 kr. i
> erkendelse af han selv mikkere kan tage fejl.
>
> Bilen????
> Renault Scenic 1,9 D

Ehh? Jeg ville sgutte acceptere en udskiftning af en luftmængde måler
hvis den gamle *intet* fejlede. Den gamle måtte pænt blive monteret
igen, og derefter aflønnes for diagnosticering og skift af gummislange.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : alexbo

Dato : 22-12-09 11:52

"ThomasT" skrev

>Er der nogen af jer der har gode erfaringer med at rense en LMM, efter
>den rigtige opskrift selvfølgelig?

Den 4-10 var der en tråd om noget lignende, måske kan du bruge rådene fra
den.
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.bil/browse_frm/thread/90dae55e06295f4a/a97d8599bcfae660?hl=da&q=manglende+acceleration

mvh
Alex Christensen