LED lanterner fra Biltema.
Fra : Ole Pagh

Dato : 20-12-09 14:38

Jeg sad og 'surfede' lidt rundt i Biltema's bådtilbehør og faldt så
lige over disse LED lanterner til godt 400 kr for de forskellige typer
(kombi, SB, BB, agter m.v).
Det er da vist en hidtil uhørt lav pris for LED lanterner, og
strømforbruget er markant lavere end for almindelige glødelampe
lanterner. Det er opgivet til 2W, dog 4W for toplanterne

De skriver at de er typegodkendt af Sjöfartsverket og at de:
• Opfylder IMO-krav iht. reglementet for undgåelse af kollision til
søs, Colreg 72. Reglerne er i overensstemmelse med Sjöfartsverkets krav
om navigationslys.

Er de så også pr defenition godkendt her i DK?
Har nogen erfaring med de pgl. lanterner fra Biltema?
(jeg tænker især på kvalitet, tæthed, holdbarhed, mekanisk kompabilitet
med de 'almindelige' fra f.eks. Hella)

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ole Pagh

Dato : 20-12-09 14:42

Nå ja, så manglede der bare lige linket til LED lanternerne:
http://www.biltema.dk/products/productlist.asp?iSecId=360

Fra ca. havlvvejs på siden og næsten siden ned.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-12-09 08:26

Hej Ole,

Vi har tidligere haft lanterne til behandling her i strengen.
Man kan sætte alt muligt på sin båd når den ligger under grænsen for
tilsyn; men det er ikke ensbetydende med at det udfylder de nationale
og internationale krav.
Lanterner skal når de bruges opfylde reglerne og de siger at lanterner
for at være godkendte skal være godkendte af Danmarks Nautiske
Prøvekammer ("NP") eller et andet af Søfartsstyrelsen godkendt
prøvekammer, der afprøver og godkender lanterner.
Lanternerne skal være konstrueret i henhold til de af Søfartsstyrelsen
givne foreskrifter, mens deres tekniske specifikationer (lysvinkel,
lysstyrke, lysfordeling og farve) samt anbringelse ombord skal være i
overensstemmelse med de internationale søvejsregler.
Enkver lanterne til brug ombord i skibe skal godkendes. Enten
individuelt eller i form af en typegodkendelse.
I Danmark anerkendes lanternecertifikater udstedt af eller efter
bemyndigelse af myndighederne i Norge, Sverige, Finland og Englæand på
linie med danske certifikater. Anerkendelsen er dog længst for den i
certifikatet angivne gyldighedsperiode.
Det danske lanternecertifikat, der indeholder oplysninger om
lanternetype, lysstyrke, lysvinkel, energiform m.m., bevarer dets
gyldighed, så længe lanternerne er i forskriftsmæssig stande og
forsynet med korrekt lanternelampe.

Mvh/Harding

Fra : Ole Pagh

Dato : 20-12-09 16:48

Tak for svar, Harding

Den 2009-12-20, skrev Harding E. Larsen:

> Vi har tidligere haft lanterne til behandling her i strengen.

Ja, det ved jeg men denne tråd er om LED lanternerne fra Biltema.

> Man kan sætte alt muligt på sin båd når den ligger under grænsen for
> tilsyn; men det er ikke ensbetydende med at det udfylder de nationale
> og internationale krav.

Det er jo derfor jeg spørger om Biltemas lanterner.

> I Danmark anerkendes lanternecertifikater udstedt af eller efter
> bemyndigelse af myndighederne i Norge, Sverige, Finland og Englæand på
> linie med danske certifikater.

Så hvis Sjöfartverket har typegodkendt lanternerne, så er de også
godkendt i Danmark?
(Jeg går ud fra at man ved at kontakte Biltema kunne få kopi af
godkendelsen - Der er desværre ikke nogen kopi af godkendelsen i
manualen, der kan downloades fra siden)

Også nok så vigtigt er deres kvalitet mht holdbarhed og mulighed for at
udskifte de eksisterende uden at skulle ændre hele mekanikken ved
montagen.
Det fremgår i øvrigt af spec. at de er IP67 (støvtæt og vandtæt op til
1 m. neddykning i vand), så det skulle være OK.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-12-09 10:07

Velbekomme!

Jo jeg er med på at det er LED lys du spørger til.
Er de officielt godkendte i forhold til de danske regler for fælles
nordisk godkendelse, er det helt fint.

Det er spændende om Biltema kan fremvise en godkendelse, det vil tiden
vise; men en mærkning på selve lanternen med det der svarer til "NP" i
Danmark må der være.

M.h.t. mekanisk holdbarhed så er den sikkert god nok i sammenligning
med tilsvarende Hellaprodukter og så må man håbe at de har anvendt
samme skabelon for monteringshuller.
Lyskildens levetid er jo meget bedre en tilsvarende glødepærer.

Mvh/Harding

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 20-12-09 23:41

On 20 Dec., 18:07, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> ... en mærkning på selve lanternen med det, der svarer til "NP" i
> Danmark, må der være.

NP stod for Nautisk Prøvekammer og NK for Nordisk Kontrol.
Nautisk Prøvekammer blev nedlagt ca. 1994. NK var en fællesnordisk
anerkendelsesordning, som også er faldet bort.
Samtidig faldt krav om individuel certificering af hver enkelt
lanterne bort.
Begge godkendelser er i dag afløst af EU regler.
Lanterne er nu omfattet af det såkaldet Marine Equipment Directive.
Nye lanterner skal være RAT-mærket (et skibsrat i et rektankel).
Hvilke lanterner, der er godkendt, kan ses på websiden www.mared.org.
Man skal registrere sig for at få adgang, men det er gratis, og kun
fordi firmaet, der leverer websiden til Kommissionen, ønsker at kunne
dokumentere, hvor mange der kigger med.
Udstyrsdirektivet kan læses her:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1996L0098:20090807:EN:PDF
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=125532 (skemaerne
er næsten ulæselige i den danske version)

Hilsen Peter

Fra : Christian Stidsen

Dato : 21-12-09 10:40

<KLIP>
[...]
</KLIP>

Nu ved jeg ikke ret meget om "fritids"-lanterner, men de lanterner vi bruger
til erhvervssejlads er stadig individuelt certificeret - altså, ét
certifikat pr. lanterne.
Hvor skiller man - er det når skibet når en størrelse hvor
Søfartsforstyrelsen skal ind over og godkende skibet ?

M.v.h.

Christian

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-12-09 15:05

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-12-09 15:10

Hej Peter,

Det er vel dette fransk inspirerede link som du vil henvise til:
http://www.unece.org/trans/doc/2006/sc3wp3/Informal%20document%20No7%20E.pdf
en mere specifik dokumenteren end indholdet i de internationale
søvejsregler.

Mared.org er en noget uoverskuelig indexering af regelgrundlag.

Mvh/Harding

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 21-12-09 22:33

On 21 Dec., 10:39, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
> [...]
> Hvor skiller man - er det når skibet når en størrelse hvor
> Søfartsforstyrelsen skal ind over og godkende skibet ?

Tidligere fik Nautisk Prøvekammer alle lanterner til til skibe over 20
meter i længde til individuel afprøvning og certificering. Man ridsede
et nummer i linsen., svarende til certifikatnummeret. Det blev
erstattet af krav om en typegodkendelse ca. 1994. Eksisterende
lanterner har naturligvis stadig certifikatet.

Skibstilsynets nu ophævede Meddelelser nr. 380 af 30. december 1983,
punkt 1.3:
"Lanternet til skibe på 12 m eller derover i længde skal være forsynet
med anerkendt individuelt certifikat, jfr. dog pkt. 1.4"
(Pkt. 1.4 handler om tillægssignaler for fiskeskibe).

I dag findes kravet om typegodkendelse i Meddelelser fra
Søfartsstyrelsen B, kapitel V, regel 36, pkt. 3:
"3 Lanterner og lydsignalapparater skal være af godkendt type og
opfylde bestemmelserne i de internationale søvejsregler."

Samt udstyrsdirektivets bilag A1, pkt. 6.1, Navigation lights, hvori
er listet de standarder og prøver lanterner skal opfylde og hvori der
er krav om overensstemmelsesvurdering og RAT-mærkning (svarer til CE-
mærkning, men da der også indgår internationale sikkerhedsbestemmelser
har man valgt at giver udstyr til skibe sit eget mærke).

Hilsen Peter

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 21-12-09 22:46

On 21 Dec., 23:09, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> søvejsregler.
>
> Mared.org er en noget uoverskuelig indexering af regelgrundlag.

EU-reglerne om udstyr i skibe læses bedst i den konsoliderede og
opdaterede udgave på udstyrsdirektivet fra Kommissionens webside:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1996L00...

Søvejsreglernes tillæg 1
IMO Res. A.694(17) (Generelle regler for elektriske navigationsmidler)
IMO Res. MSC.253(83).PERFORMANCE STANDARDS FOR NAVIGATION LIGHTS,
NAVIGATION LIGHT CONTROLLERS AND ASSOCIATED EQUIPMENT

samt:
EN 14744 (2005)
including AC (2007),
EN 60945 (2002),
eller
EN 14744 (2005)
including AC (2007),
IEC 60945 (2002).

Lanterner skal fremover "RAT-mærkes". Lanterner, der allerede er
fremstillet, kan stadig markedsføres i en toårig periode.

Hilsen Peter

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 21-12-09 22:53

On 22 Dec., 06:45, Peter Lauridsen <p...@vip.cybercity.dk> wrote:

Om afprøvning af lanterner:
> samt:
> EN 14744 (2005)
> including AC (2007),
> EN 60945 (2002),
> eller
> EN 14744 (2005)
> including AC (2007),
> IEC 60945 (2002).

Jeg ser nu, at direktivet nævner de to sæt standarder to gange, som
alternativer, men der må være en fejl i direktivet, da det ikke giver
mening.

Hilsen Peter

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-12-09 01:57

Linket virker desværre ikke men ved at indsætte teksten:
IMO Res. MSC.253(83).PERFORMANCE STANDARDS FOR NAVIGATION LIGHTS,
> NAVIGATION LIGHT CONTROLLERS AND ASSOCIATED EQUIPMENT
i Google kom dette link op på førstepladsen:
http://www.imo.org/includes/blastDataOnly.asp/data_id%3D20470/253%2883%29.pdf

I stk 4.3 er nærmere om LED lys som Ole ønskede at få belyst.

EN 14744 (2005) er det link som tidligere har gengivet her i strengen.

Der skal meget knakken på tasterne for at finde rundt i de mange EU-
bestemmelser.
Morsomheder findes tillige i denne typisk juridiske formulering i
bestemmelserne for teknisk udstyr i skibe:

Er der anført to sæt prøvningsstandarder adskilt ved ordet »eller«,
opfylder begge sæt samtlige prøvningskrav i henhold til IMO-
ydeevnestandarder; prøvning i henhold til det ene sæt er derfor
tilstrækkeligt til at godtgøre, at kravene i de relevante
internationale instrumenter er opfyldt. Andre separatorer (komma)
angiver derimod, at alle punkter i listen finder anvendelse.

Vinkelskrivernes udtryksform er morsom læsning.

Mvh/Harding

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 22-12-09 03:11

On 22 Dec., 06:53, Peter Lauridsen <p...@vip.cybercity.dk> wrote:
> On 22 Dec., 06:45, Peter Lauridsen <p...@vip.cybercity.dk> wrote:
>
> Om afprøvning af lanterner:

Jeg overså, at der er forskel i de to grupper prøvningsstandarder.
European Norm (EN) eller International Electric Committee (IEC), men
ellers samme nummer og formentlig samme indhold.

Hilsen Peter

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-12-09 04:04

Alt forladt!

Det er den standard der gik i seng med BS under betegnelsen: BS EN
60945:2002

Mvh/Harding

Fra : A.Kaup

Dato : 22-12-09 07:24

Der blev i 2005 skrevet skibschef-projekt (bachelor) om
diodelanterner.
Den kan muligvis hentes her:
http://info2all.simac.dk/sites/skibschefsprojekt/Projektrapporter%20fra%20tidligere%20r/Skibschefsprojekt%20-%20Diodelanterner%202005.pdf
(Ved ikke om der kræves login)
Egentlig spændende emne

Mvh. Akaup
PS: Bachelor-projektet omhandler som udgangspunkt diode-lanterner til
erhvervsfartøjer...

Fra : Ole Pagh

Dato : 22-12-09 17:03

A.Kaup:
> Der blev i 2005 skrevet skibschef-projekt (bachelor) om
> [...]

Det skal der

> Egentlig spændende emne
>
> Mvh. Akaup
> PS: Bachelor-projektet omhandler som udgangspunkt diode-lanterner til
> erhvervsfartøjer...

Humlen er jo at der alene siden 2005 er sket en enorm udvikling inden
for LED teknologien og den fortsætter med formindsket hastighed.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-12-09 09:01

Jo dwer kræves login.

Kan du ikke lave et sammendrag fra projektet og lægge det op her på
siden.

I MSC 83/28/Add.3 ANNEX 31 står der om LEDlys:

4.3 Special requirements for lights using LEDs
The luminous intensity of LEDs gradually decreases while the
electricity consumption remains
unchanged. The rate of decrease of luminous intensity depends on the
output of LEDs and
temperatures of LEDs. To prevent shortage of luminous intensity of
LEDs:

..1 An alarm function should be activated to notify the Officer of the
Watch that the
luminous intensity of the light reduces below the level required by
COLREGs;
or

..2 LEDs should only be used within the lifespan (practical term of
validity) specified
by the manufacturer to maintain the necessary luminous intensity of
LEDs. The
lifespan of LEDs should be determined and clearly notified by the
manufacturer
based on the appropriate test results on the decrease of luminous
intensity of the
LEDs under various temperature conditions and on the temperature
condition of
LEDs in the light during operation, taking the appropriate margin into
account.

Det er et par statements til eftertanke for hvordan man ser på denne
lyskildeforms kvalitet.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-12-09 13:50

Det er rigtigt.
De to statements er fra 8. Oktober 2007.
Regler er som oftest langt bag den sidste udvikling; men dem der er
bestemmende.

Mvh/Harding

Fra : A.Kaup

Dato : 22-12-09 14:53

> Kan du ikke lave et sammendrag fra projektet og lægge det op her på
> siden.

Jo - jeg har klippet lidt ind fra projektet, og håber hermed at
copyright-forhold er ok. Originaltitlen på bachelorprojektet er
"Diodelanterner" og det er skrevet på SIMAC.
Hvorvidt projektet stadig er relevant når vi snart snakker 2010 ved
jeg ikke, men dem der har lyst kan da læse det igennem.

1.0 Abstract
I dette projekt vurderes de potentielle fordele, ulemper og
hindringer, der ligger i en implementering af diodelanterner i danske
handelsskibe.
For forståelsens skyld gennemgås den basale lys- og farveteori, og der
redegøres for gældende krav fra henholdsvis lovgivning og
klassifikationsselskaber.
Konventionelle lanterner baseret på glødepærer sammenlignes med
diodelanterner ud fra følgende parametre: teknologi, driftssikkerhed,
økonomi og sikkerhed.
Konklusionen er, at diodelanterner indebærer en række fordele; men
også en række udfordringer. Det er muligt at fremstille
diodelanterner, der kan godkendes. Det er dog tvivlsomt om der kan
opnås en gevinst, såvel økonomisk som sikkerhedsmæssigt, ved at
indføre disse på nuværende tidspunkt.

4.0 Problemformulering
Hvordan kan det lade sig gøre at indføre lanterner baseret på dioder i
danske handelsskibe? Hvilke tekniske/fysiske problemer indebærer dette
og hvilken indflydelse vil et sådant skift have på drift, økonomi og
sikkerhed?

7.1 Internationale regler
De internationale lovkrav til lanterner kan findes i Convention on the
International Regulations for Preventing Collisions at Sea, 1972
(COLREGs), som er vedtaget i IMO. Den relevante internationale
lovgivning på området kan således findes i de internationale
søvejsregler (den danske oversættelse er BEK nr. 632 af 3/7 2003). Her
er det regel 22a, der er interessant. Det fremgår af denne at toplyset
på et skib, der er over 50 meter langt, skal kunne ses 6 sømil.
Hvordan ovenstående skal tolkes fremgår af tillæg 1: ”Anbringelse af
og tekniske specifikationer for skibslys og signalfigurer” til
ovenstående. Heraf fremgår det:
De relevante krav i tillæg 1 er punkterne 7-10 og 14:
7 angiver hvilke farver lys lanternerne skal udsende. Disse er
defineret som arealer i CIE’s 1931 kromaticitetsdiagram.
8 angiver mindste lysstyrker for de forskellige lanterner. Det
interessante tal for os er 94 candela, som er den lysstyrke et toplys
på et skib over 50 meters længde minimum skal have.
9 angiver de horisontale sektorer.
10 angiver de lodrette sektorer.
14 foreskriver krav om godkendelse af konstruktion og installation af
lys af den vedkommende myndighed i flagstaten.
Den fulde ordlyd af ovennævnte krav kan ses af bilag 1. Arealerne
nævnt i punkt 7 er indtegnet på et kromaticitetsdiagram og vist på
bilag 2. En beregning af sektorernes betydning for sammenhængen mellem
lysstrøm og lysstyrke fra et toplys kan ses af bilag 3.

7.2 Nationale regler
De nationale regler tager udgangspunkt i BEK 173 af 21/5 1965 ændret
ved BEK 325 af 14/6 1977:
Ӥ 198. Lanterner, signalfigurer og lydsignalapparater.
a. Ethvert skib skal være udrustet med lanterner (…) i sådant omfang,
at det er i stand til at opfylde kravene i de internationale
søvejsregler. (…)
b. Skibe (…) skal være forsynet med et reservesæt side- og
toplanterner samt med en reserve-agterlanterne og et sæt reserve-
ankerlanterner. Reservelanterne skal, såfremt de er indrettet til
elektrisk belysning, kunne tilsluttes skibets elektriske
nødenergikilde. (…)
e. En lanterne skal for at kunne opnå certifikat eller typegodkendelse
opfylde de krav med hensyn til konstruktion m.v. som indeholdes i de
til enhver tid gældende af direktoratet givne forskrifter. (…)”
Herudover er lanterner nævnt i ”Meddelelser fra Søfartsstyrelsen B”
kapitel V regel 36. Ordlyden i dette er næsten identisk med
ovenstående.

7.3 Typegodkendelse
Som det ses af ovenstående stilles der krav om typegodkendelse.
Normalt er godkendelsen af udstyr uddelegeret til andre instanser; men
lanterner ligger stadig i Søfartsstyrelsens regi.30
Normalt er kravene til typegodkendelse omfattet af Forskrift nr. 12 af
2/12 2002 ”Udstyr i skibe”. Heraf fremgår det, at lanterner er nævnt i
bilag A.2, hvilken vil sige, at der er internationalt krav om
godkendelse; men at der ikke er internationale prøvningsstandarder på
området. Der er dog alligevel nævnt standarder for lanterner med
betegnelserne EN60945 og IEC60945. Disse standarder er dog
ufuldstændige i den forstand, at en typegodkendelse ikke kan baseres
alene på disse standarder.
Kravene til typegodkendelse i Danmark kan derfor findes i Forskrift R
nr. 380 af 30/12 1983, som er udstedt på baggrund af ovenstående §198
stk. e. Denne forskrift er pt. ved at blive revideret til bl.a. at
indeholde krav til diodelanterner. Den nye forskrift har således ikke
et nummer endnu; men det fremgår af den, at der er en række lempelser
for diodelanterner i forhold til den gamle forskrift.
De relevante krav i disse forskrifter er:
• Selve afprøvningen skal foretages af et anerkendt prøveinstitut.
• De skal være udført i korrosionsbeskyttet udførelse.
• De skal gennemgå en vibrationsprøve.
• De skal være mindst IP5631 hvis de er konstrueret til 110/220V.
Det er dog sådan, at såfremt en lanterne er godkendt i et andet EU-
land vil den også kunne blive godkendt i Danmark uden ny afprøvning.32
Når en lanterne er blevet typegodkendt er dette sket med en bestemt
lyskilde. Det vil sige, at der kun må benyttes samme lyskilde, som den
lanternen er typegodkendt med. En udskiftning af lyskilden fx til en
på diodebasis vil derfor medføre, at hele lanternen skal typegodkendes
igen.

9.0 Diodelanterner
Det første vi undersøgte var om det var muligt at producere en
diodelanterne, der kunne blive godkendt. Det er der to udfordringer i.
Dels er der en række mekaniske/fysiske krav og dels en række rent
lystekniske krav. De mekaniske/fysiske krav bliver allerede opfyldt
ade konventionelle lanterner og frembyder ikke nogle videre problemer.
De rent lystekniske krav er derimod mere udfordrende for nye
lanternetyper.
Da de fleste lyskilder baseret på dioder er med forholdsvis svag
lysstyrke undersøgte vi indledningsvist, om det var muligt at
fremstille en lyskilde, der kunne frembringe de krævede 94 candela. Vi
fandt hurtigt frem til, at det godt kunne lade sig gøre. Fx fandt vi
en indsats til lyskurve (til erstatning af både pære, fatning og
kapslingsglas), der kunne frembringe mere end 200 candela.45 Af andre
data på denne indsats kan nævnes: 230V, 50 Hz, 11-18 W, IP 65.
Indsatsen kan endvidere fås med indbygget driftsovervågning således at
hele lyskurven slukker, hvis et rødt lys går ud. Problemet med denne
indsats i forbindelse med det vi søger er, at den kun produceres i
farverne rød, gul og grøn samt at den har meget retningsbestemt
lysudbredelse.
Figur 11. Diodelanterne med konventionel back-up (Perko)
Derefter undersøgte vi, om der var godkendte lanterner på markedet.
Her fandt vi frem til det danske firma ”Lopolight”, der producerer
diodelanterner, som er godkendt af Søfartsstyrelsen, til mindre skibe.
Efter telefonisk henvendelse fik vi bekræftet, at de hverken
producerer eller planlægger at producere kraftigere lysende lanterner
i den nærmeste fremtid. De producerer dog et fyr, der ved hjælp af 500
dioder lyser med over 200 candela. De bekræftede, at det primært var
et spørgsmål om produktudvikling og typegodkendelse, der forhindrede
produktionen af en sådan lanterne.
Dernæst rettede vi kontakt til et andet dansk firma, RGB Lamps, der
producerer diodebelysning til forskellige formål. Derudover er de
involveret i forskningsprojekter med Forskningscenter Risø om
udvikling af lyskilder baseret på dioder.46 De bekræftede, ligesom
Lopolight, at det er muligt at producere en lyskilde med tilstrækkelig
lysstyrke, lysspredning og farve. Deres estimat er, at største
lysspredning for en diodebaseret lyskilde vil være ca. 270°.47
Det amerikanske firma, Perko, har en færdigudviklet og godkendt
diodelanterne sat i produktion.48 Se figur 11. De er dog kun godkendt
af United State’s Coast Guard i henhold til den amerikanske standard
UL 1104. Disse vil således skulle godkendes af den danske
Søfartsstyrelse før de kan benyttes i danske skibe.49 Dette indebærer
i praksis, at de skal afprøves af et anerkendt prøveinstitut i henhold
til IEC60945 eller EN60945 og Søfartsstyrelsens tekniske forskrift.

10.0 Sammenligning og diskussion
10.1 Teknologi
Lysdioder frembyder andre muligheder og begrænsninger end glødepærer.
Lysdioder er generelt mere velegnet til skibsbrug primært fordi de
bedre tåler rystelser og har markant længere levetid. Da
diodelanternen ikke behøver at kunne blive åbnet for pæreskift vil det
derfor være lettere at gøre den fuldstændig vandtæt.
Da en glødepære afsætter en væsentlig del af sin tilførte energi som
varmestråling stilles der ikke så store krav til
varmeafledningsforholdene. Diodelanterner stiller derimod krav om
køling, da de afgiver varme ved diffusion eller ledning. Denne
afkøling kan frembringes ved hjælp af en køleplade.
Frembringelse af lys med den rigtige farve er ikke noget problem med
glødepærer. Denne teknologi er velkendt og er blevet benyttet i mange
år. Der kan til gengæld være problemer med farven på dioder. Dels er
det temperaturafhængigt, hvis der anvendes RGB-teknologi, og dels kan
de hvide dioder brænde fosforen af under drift. Herved bliver farven
mere blå end oprindeligt.
Sollys, der ikke frembyder noget problem for traditionelle lanterner,
kan ligeledes være et problem for dioder. Det plastmateriale, som
dioden er indstøbt i, kan blive gulnet af solens ultraviolette
stråler. Endvidere kan solen accelerere processen med at brænde
fosforen af dioden.

11.0 Andre undersøgelser og deres konklusioner
For at kunne sammenligne vores undersøgelser med anden viden på
området har vi valgt at sammenligne vores fundne informationer omkring
diodepærer med et projekt iværksat af Københavns Kommune Vej & Park i
2001.
Dette projekt handler om energibesparelser i gadebelysning og
trafikreguleringer. I den forbindelse undersøges de fordele og
ulemper, der vil forekomme, ved at skifte fra konventionelle
glødepærer til diodepærer.
Vej & Park er kommet frem til, at anvendelse af lysdioder vil medføre
markant mindre vedligehold, da diodepærerne har en garanteret levetid
på 5 år og en forventet levetid på 10 år. Denne levetid for dioderne
skal sammenlignes med, at en glødepære til lysreguleringsanlæg har en
levetid på 1 år.
Som reference for deres undersøgelse har de fået en række
informationer fra Stockholm. Her er der blevet brugt diodepærer i
trafikreguleringsanlæg i 6 år. Ingen af disse dioder er endnu blevet
udskiftet. Da de brugte glødepærer blev disse udskiftet hvert halve
år.
De konventionelle glødelamper var 70 watts pærer og brugen af
diodepærer har givet en besparelse på 8 mio. svenske kroner pr. år.
Diodepærernes energiforbrug er mellem 8 og 12 watt. Det er således
forskellen på cirka 60 watt, der er årsagen til den store besparelse.
Vej & Parks trafikreguleringsanlæg er imidlertid blevet modificeret
således, at de benytter en 22 watts glødepære i stedet for en 70
watts. Da forbruget på en diodepære er 12 watt er den teoretiske
forskel på 10 watt. En udskiftning til dioder, som vil beløbe sig til
cirka 40 mio. kr., skal for at være rentabel kunne betales hjem på ti
år, som er diodernes forventede levetid. Den forholdsvis lille forskel
i effektforbruget kan således ikke godtgøre den store investering.
På forsøgsbasis har Vej & Park benyttet diodepærer i
trafikreguleringsanlægget ved det Kongelige Bibliotek. På dette anlæg
blev der udført strømmålinger. Disse målinger viste et højere forbrug
end antaget. Dette har også været med i Vej & Parks overvejelser inden
overgangen til dioder i trafikreguleringsanlæg.
En anden stor fordel er den mindskede miljøbelastning, som forekommer
ved det mindre effektforbrug. Men de henleder også opmærksomheden på
den øgede affaldsmængde og mindre genanvendelse, som diodepærer vil
give. I de konventionelle lyskilder genanvendes der op til 98%.
Grunden til den høje genanvendelsesprocent er, at der igennem lang tid
har været meget fokus på miljøfarlige stoffer, såsom kviksølv.

12.0 Konklusion
Det er teknologisk muligt at fremstille diodelanterner, der kan blive
godkendt til brug i danske handelsskibe. Det vil dog kræve kapital og
produktudvikling at producere en diodelanterne, der kan typegodkendes.
Der er flere tekniske udfordringer i at begynde en sådan produktion
hvoraf de væsentligste er farvegengivelse, lysstyrke og
varmeafgivelse.
Der skal tillige foretages modifikationer i systemet til
driftsovervågning, da det traditionelle system med strømmåling ikke
kan benyttes på grund af diodernes mindre strømforbrug. Hvilket
princip, der skal benyttes til driftsovervågning, vil komme an på den
aktuelle godkendte diodelanternes elektriske data.
Diodelanterner vil være en driftsmæssig forbedring, da disse har en
markant længere levetid end en glødepære og følgende vil reducere
antallet af perioder med defekte lyskilder. Som det ses af
undersøgelsen fra Københavns Kommune er der i praksis endog meget gode
resultater med holdbarheden på dioder.
Det er tvivlsomt om der kan opnås en økonomisk gevinst ved at skifte
til diodelanterner, da den sparede elektriske effekt er begrænset og
anskaffelsesprisen på en diodelanterne må antages at være høj set i
forhold til en konventionel lanterne. Den sparede elektriske effekt
har i praksis vist sig mindre end forventet og den høje pris på
diodelanterner skyldes, at en producent skal have forrentet
investeringen i produktudvikling og typegodkendelse.

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 24-12-09 02:46

On 22 Dec., 22:52, "A.Kaup" <andreask...@gmail.com> wrote:

> ...Originaltitlen på bachelorprojektet er
> "Diodelanterner" og det er skrevet på SIMAC.
> Hvorvidt projektet stadig er relevant, når vi snart snakker 2010, ved
> jeg ikke, men dem der har lyst kan da læse det igennem.

Oplysningerne i projektet er ikke længere relevantet. De bygger på
regler, der er ophævet og erstattet af senere regler.

Hilsen Peter

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-12-09 02:57

Hej Andreas,

Det er en fin rapport med mange gode informationer og konstateringer,
som fritidssejlerne kan medtage som grundlag for evt. anvendelse af
LED lys.

Jeg kan oplyse at jeg nu i 31 år har sejlet i samme båd og her anvendt
lanter der blev produceret på Porsbergs maskinfabrik til bl.a.
Coronet. Lanterne er i poleret aluminium og elokseret.
Lanterneglassene er rigtig glas og pærerne er de dertil godkendte
lanternepærer. I den elektriske reservedelskasse ombord har der
igennem årene bl.a. ligget et sæt pærer, fatningerog pakninger; men
der har kun været brug for fatninger. Lanterne er tætte med neopren
pakninger, trods det er lampefatningerne korroderet gennem årene og er
blevet skiftet én gang.
Det må¨da betragtes som rimelig god standard med meget lille
vedligeholdelse.

Rigtig God Jul og Godt Nytår.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-12-09 00:12

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har nogen erfaring med de pgl. lanterner fra Biltema?
> (jeg tænker især på kvalitet, tæthed, holdbarhed, mekanisk kompabilitet

Jeg synes de ser spændende ud Ole.

Personligt vil jeg ikke have de store kvaler med at montere disse lanterne
på min båd, Jeg kan jo som forbruger referere til BilTema der netop
specifikt sælger dem her i landet som skibslanterne, og som ydermere
referere til anerkendte godkendelser som IMO m.fl. forbrugeren handler med
andre ord i "god tro".

Hvad holdbarheden angår så lover de jo korrision bestandig og slagfast,
varmefasthed, ip67 tæthed og meget mere.

Jeg kan se at lanternerne er formonteret med 2,5 meter kabel, jeg kunne være
interesseret i at vide om det er muligt selv at skrue evt. de gamle
ledninger på inde i lanternen, da mine ledninger er støbt ibd i styrehuset.

Det er ligefør man slet ikke behøver at slukke lanternerne mere

Mvh
JR