Standardplacering af skabshåndtag
Fra : Leif Neland

Dato : 20-12-09 21:05

Findes der en "standardplacering" for håndtag på køkkenskabe, låger og
skuffer?

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : Andersen [3650]

Dato : 20-12-09 21:13

Leif Neland forklarede den 20-12-2009:
> Findes der en "standardplacering" for håndtag på køkkenskabe, låger og
> skuffer?
>
> Leif

Jeps.
På overskabe er det nederst på lågen modsat hængslet.
På underskabe er det øverst på lågen modsat hængslet.
På skuffer er det typisk i midten.
Håber det hjalp dig nærmere en placering

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Leif Neland

Dato : 20-12-09 21:19

Andersen [3650] skrev:
> [...]
> På underskabe er det øverst på lågen modsat hængslet.
> På skuffer er det typisk i midten.
> Håber det hjalp dig nærmere en placering

Jaja, meget morsomt....

Er der et mål, som årtiers erfaring har fundet optimal?

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : Martin Bak

Dato : 20-12-09 21:38

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> Findes der en "standardplacering" for håndtag på køkkenskabe, låger og
> skuffer?

Grebenes placering kan afhænge af lågens design. Hvis der f.eks. er en ramme
med fyldning må man jo tage hensyn til dette for at få et harmonisk
udseende.

På glatte låger plejer jeg at sætte grebet sådan at det sidder 3,5 eller 4
cm. inde på lågen og tilsvarende oppe/nedefra. (afhængig af om det er et
over- eller underskab) Hvis det er bøjlegreb, er det den yderste skrue der
placeres sådan, og den anden afhængig af grebets længe. På højskabe i
standardhøjde sættes grebet midt i lågens højde. For højere skabe i en højde
af omkring 105 cm, eller tilsvarende som grebene på eventuelle standard
højskabe i samme køkken.
Skuffer er svære at give retningslinjer for. Det må vurderes i det enkelte
tilfælde om de skal sidde i midten eller f.eks. også de 3,5 eller 4 cm fra
overkant.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Per H

Dato : 20-12-09 22:19

On Sun, 20 Dec 2009 21:38:08 +0100, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
>tilfælde om de skal sidde i midten eller f.eks. også de 3,5 eller 4 cm fra

jeg ville sætte skuffegreb efter samme mål fra overkanten, uanset
hvor høje skufferne er.

I gamle dage satte man dem i midten.

per

Fra : Martin Bak

Dato : 21-12-09 00:19

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

> jeg ville sætte skuffegreb efter samme mål fra overkanten, uanset
> hvor høje skufferne er.

I de fleste nye køkkener er den nederste skuffe meget dyb. Og i mange
tilfælde er skuffefronten kun fastgjort til skuffen i den nederste del. Hvis
grebet på en sådan skuffe, der måske fyldes med tunge sukker og melposer,
placeres tæt på skuffefrontens øverste kant, så belaster det hele skuffen og
fronten en del når den betjenes. Det skal man også lige overveje.

Fra : Erik Andersen

Dato : 21-12-09 11:48

> [...]
> melposer, placeres tæt på skuffefrontens øverste kant, så belaster det
> hele skuffen og fronten en del når den betjenes. Det skal man også lige

IKEA har en fremragende skabelon med en mængde huller der passer til skruer
i standardgreb. Den er super når man skal bore huller og så er man sikker på
at bore med samme afstand alle steder. - og så koster den ikke mange (8)
kroner! http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/90101778
/Erik

Fra : Per H

Dato : 21-12-09 16:50

On Mon, 21 Dec 2009 00:18:37 +0100, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

>I de fleste nye køkkener er den nederste skuffe meget dyb.

høj mener du vel.

> Og i mange
>tilfælde er skuffefronten kun fastgjort til skuffen i den nederste del.

Jeg har kun set det fastgjort til siderstykket nederst. Alt andet er
vel spild af plads.

> [...]
>placeres tæt på skuffefrontens øverste kant, så belaster det hele skuffen og
>fronten en del når den betjenes. Det skal man også lige overveje.

præsis. jeg satte engang et køkken op med skuffeskabe, hvor der var
tallerkner i skuffeskabe. Det var tæt på at skuffe glideskinner slet
ikke kunne holde til det. Alt med måde..

per

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-12-09 23:53

Martin Bak wrote:

> På højskabe i standardhøjde sættes grebet midt i lågens højde.
> For højere skabe i en højde af omkring 105 cm, eller tilsvarende som
> grebene på eventuelle standard højskabe i samme køkken.

Jeg ville vælge at sætte grebet i samme højde som dørhåndtagene i huset.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-12-09 08:29

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville vælge at sætte grebet i samme højde som dørhåndtagene i huset.

Sådan gjorde jeg på mine skuffer. Nu er det kun den øverste der åbner lige
meget hvad for et håndtag jeg hiver i. Irriterende!

- Martin

PS: ;)

Fra : Petersen Michael

Dato : 21-12-09 15:38

Leif Neland wrote:
> Findes der en "standardplacering" for håndtag på køkkenskabe, låger og
> skuffer?

Næe, hvorfor?

Sæt dom som du synes er smart, praktisk pænt, funktionelt.

Jeg synes det ser godt ud at vinkle bøjlegreb på skabslåger 30 eller 45
grader, og postulerer at der er god ergonomi i det.

Michael Petersen

Hvis folk tænker selv, behøver vi ikke så mange regler.

Fra : Martin Petersen

Dato : 21-12-09 16:50

"Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:4b2f8857$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Næe, hvorfor?
>
> Sæt dom som du synes er smart, praktisk pænt, funktionelt.
>
> Jeg synes det ser godt ud at vinkle bøjlegreb på skabslåger 30 eller 45
> grader, og postulerer at der er god ergonomi i det.

Ja, der er jeg så komplet uenig. Ergonomien vil jeg ikke udtale mig om. Jeg
har dog ikke bøvl med håndleddene pga. mine lodrette/vandrette greb. :)

- Martin

Fra : Petersen Michael

Dato : 21-12-09 17:26

Martin Petersen wrote:

> Ja, der er jeg så komplet uenig. Ergonomien vil jeg ikke udtale mig
> om. Jeg har dog ikke bøvl med håndleddene pga. mine
> lodrette/vandrette greb. :)

Det er helt ok med mig - at du er uenig..
Det er gså, bla. derfor jeg skriver som jeg gør i min signatur..

Fra : Leif Neland

Dato : 25-12-09 10:08

Leif Neland skrev:
> Findes der en "standardplacering" for håndtag på køkkenskabe, låger og
> skuffer?
>
> Leif

Man kunne også bruge en "gripalign", vist i TV:

http://www.dr.dk/DR1/Goer_det_selv/Carstens_mockup/04-05-09/20090420133601.htm

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008