Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dansk Canon 1D mkIV fieldtest
Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-12-09 21:47

http://foto.dresling.com/#post169

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Nicolai

Dato : 21-12-09 11:38

> http://foto.dresling.com/#post169

"10 billeder pr. sekund uden du løber tør for bufferplads (med jpeg L)"

Bruger du ikke raw?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-12-09 11:44

Nicolai <no@thanx.com> wrote:

> "10 billeder pr. sekund uden du løber tør for bufferplads (med jpeg L)"
>
> Bruger du ikke raw?

Et RAW workflow tager ofte for lang tid hvis du er i marken i et
brændbpunkt og bare _skal_ have dine billeder til redaktionen _nu_

/thomas

Fra : jagge

Dato : 21-12-09 21:31

> Et RAW workflow tager ofte for lang tid hvis du er i marken i et
> brændbpunkt og bare _skal_ have dine billeder til redaktionen _nu_

Det mener jeg ikke passer.

Hvorfor skulle en standard rawkonvertering være et problem. Det er da
først når man begynder at ændre indstillinger det tager ekstra tid.

Kan ikke forestille mig at der er fotografer der ikke bruger raw, det er
det en alt for stor fordel til.

Som minimum vil de da bruge RAW plus JPEG, så kan man til nøds nøjes med
at bruge jpeg versionen, men det andet er rimeligt utænkeligt.

MVH

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-12-09 12:55

"Nicolai" <no@thanx.com> wrote in message

> "10 billeder pr. sekund uden du løber tør for bufferplads (med jpeg L)"
>
> Bruger du ikke raw?

Det er ikke mig der har skrevet det - det er Jens Dresling som er fotograf
på Politiken.

Jeg kan forestille mig at der var det helt konkrete problem at hans RAW
konverter (Aperture) ikke understøttede mkIV på det tidspunkt han prøvede
det.
Den 17. december blev der frigivet en Aperture (og Lightrom/Photoshop
iøvrigt), der understøtter RAW fra 1D mkIV
Det er bestemt mit indtryk at han typisk tager RAW
http://foto.dresling.com/#post57
http://foto.dresling.com/#post57
Du kan læse om hans workflow på
http://foto.dresling.com/#post153

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan J.

Dato : 21-12-09 14:49

Mogens Hansen skrev:
> [...]
> iøvrigt), der understøtter RAW fra 1D mkIV
> Det er bestemt mit indtryk at han typisk tager RAW

Jens Dresling fotograferer vist oftest i jpg. Mener at have læst at det
skyldes at han tit skal sende billedet til redaktionen få minutter efter
de er skudt. Så er der ikke tid til også at konvertere fra RAW til JPG.
Han får dog alligevel tit et godt resultat ud af det

Mvh
Jan

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-12-09 15:10

"Jan J." <no@spam.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Jens Dresling fotograferer vist oftest i jpg.

Det er ikke hvad han skriver og siger...
Se de links jeg gav.

> Mener at have læst at det skyldes at han tit skal sende billedet til
> redaktionen få minutter efter de er skudt. Så er der ikke tid til også at
> konvertere fra RAW til JPG.

Jeps - han er enormt god til at hurtigt at få lavet billederne.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Nicolai

Dato : 21-12-09 18:46

> [8<8<8<]
>
> Det er ikke hvad han skriver og siger...
> Se de links jeg gav.

> Jeps - han er enormt god til at hurtigt at få lavet billederne.

Kan det nye ikke gemme samtidig i jpg & Raw?

jeg spørger fordi jeg ville være ked af ikke at have mine billeder i raw.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-12-09 19:46

"Nicolai" <no@thanx.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Kan det nye ikke gemme samtidig i jpg & Raw?

Ifølge Owners Manual (side 59-61) kan man gemme JPEG og RAW samtidig.
Alt andet ville også være underligt, for det har man altid kunnet.

1D mkIV har iøvrigt 3 størrelser RAW (8, 12 og 16 MPixel).

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Nicolai

Dato : 21-12-09 18:46

> [...]
> iøvrigt), der understøtter RAW fra 1D mkIV
> Det er bestemt mit indtryk at han typisk tager RAW

Tak for info.