Suzuki Katana
Fra : Per Olsen

Dato : 03-08-01 04:58

Hejsa..

En bekendt har en 45'er af ovenstående fabrikat / model, kørt ca. 6000 og
har fået
et underligt problem. Lige pludselig uden nogen som helset ændring på
maskinen,
er der overhovedet ingen trækkraft når han køre under 50, lige så snart han
runder
50 så køre den som den plejer.

Er der en afde herrer eksperter der har et bud på hvad der kan være galt ?

Fra : Morten Christensen

Dato : 03-08-01 10:49

Har han fået skiftet rullerne i variatoren, eller har de kørt 6k km, for så
er det nok dem, der trænger til af blive skiftet.....

--
Hilsen Morten Christensen

Fra : Per Olsen

Dato : 03-08-01 12:59

Hej Morten..

Hvad gør de ruller ?

Nej jeg tror ikke han har fået dem skiftet, men ville det så ikke være i
hele området den vill være sløv ?

Mvh. Per

Fra : Santa AKA ?

Dato : 03-08-01 13:18

> Hej Morten..
>
> Hvad gør de ruller ?

noget med, at de skubber variatoren ud, dvs. skubber remmen ud, så den kører
hurtigere (eller langsommere) alt afhængig af motoromdr.

> Nej jeg tror ikke han har fået dem skiftet, men ville det så ikke være i
> hele området den vill være sløv ?

Jeg pillede røret ud af min zip-udstødning, og køret 45. Men fra 0-25 var
den totalt død. Hvis jeg fik den over 30 var der bare fuld knald på bæstet
:)

Så skiftede jeg rullerne, og nu er der lidt mindre knald på (anyone help!)
og trækker næsten fra start af. Dvs. den trækker ikke helt fra start af...
Skal rullerne være endnu lettere?

--
Best Regards/MVH
Santa AKA ?

Wanted:
ATX cabinet til min computer
10 grand in cash
Aprillia Area 51 (Cheap)

Fra : Thomas

Dato : 04-08-01 02:51

"Per Olsen" <olsenbanden@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Hej Morten..
>
> Hvad gør de ruller ?

Det virker sådan at når motoren begynder at tag omdrejninger så slynges
rullene ud ved hjælp at centrifugalkraften. og det bevirker at variomaticen
bliver presset ud af og begynder at presse på remmen.Og derved begynder
remmen at bevæge sig op imod toppen af variomaticen = en støre gearing

> Nej jeg tror ikke han har fået dem skiftet, men ville det så ikke være i
> hele området den vill være sløv ?

Det der sker når rullerne bliver slidt er at kanterne begynder at blive
flade og derved kan rullene ikke glide så nemt ud imod kanten af
variomaticen.
Det jeg oplevede på min katana var at selve optrækket blev meget dårligt
kørte meget i ryk ind til at rullerne var kommer regtigt ud topfarten ved
den samme.

Men prøv at se på dette link der er en ordenlig forklaring på variatorens
virkemåde.

http://hjem.get2net.dk/bsoerensen/variator.htm

mvh. Thomas

Fra : Bølle

Dato : 12-08-01 15:17

> [...]
> 50 så køre den som den plejer.
>
> Er der en afde herrer eksperter der har et bud på hvad der kan være galt ?

Min Suzuki udviste samme symptomer... og mekanikeren var skam helt sikker
på at rullerne skulle skiftes... det skulle de bare ikke, det var potten der
var
stoppet næsten helt til, pga dårlig olie der havde kokset potten helt til.
Med en ny potte, kørte den helt fint igen

/bølle