Polering af rustfast stål
Fra : Steen Andreasen

Dato : 20-12-09 05:29

Hej Alle

Jeg er ved at få fremstillet forskellige dele i rustfast stål. Min
plan er selvfølgelig efterfølgende at polere delene så de fremstår som
de øvrige rustfaste emner i båden.

Hvilke polereskiver og hvilken polerpasta skal jeg bruge?

Mvh Steen

Fra : Skipper

Dato : 20-12-09 14:13

Knofedt og Autosol virker altid...........

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-12-09 07:32

Medens svejsningen endnu er varm børstes kraftigt med rustfrie
stålbørster, det tager meget at iltningen/mørkfarvningen.
Derefter kan du enten elektroploere eller polere mekanisk. Her er en
båndpudser uden anlæg fortræffelig. Slib først med grov korn 120
indtil fladen er jævn. Slib derefter med korn 240 for at se fejlene
igen. vend derefter tilbage til korn 120 og derefter til korn 240 igen
indtil du har et jævnt resultat med korn 240. Derefter kan du bruge
sisalskiver dyppet i lim og vendt i en fin kornstørrelse. skiven
tilpasses krumninger inden slibningen påbegyndes. Senere kan du bruge
kludeskiver hvor overfladen er dyppet i lim og endnu finere korn
indlagt. Til sidst pluses med kludeskive og wienerkalk-pasta indtil
overfladen skinner. Du skal bruge stort tryk og stålet skal blive
varmt, så brug læderhandsker.
Hele processen går ud på at give overfladen et tæt og meget jævnt
udseende, det modvirker ældning og evt. rustdannelser.
Skal du aflevere emner oparbejdet til den nævnte overflade bør varen
være indpakket i silkepapir, helst lyserødt. Det udviser kærlighed til
det udførte arbejde.

Mvh/Harding

Fra : Ivar

Dato : 20-12-09 19:02

Steen Andreasen skrev:

> Hvilke polereskiver og hvilken polerpasta skal jeg bruge?

Den simple og sikre løsning er el-polering.
Ham der laver det rustfrie for dig kender måske et firma i nærheden,
der kan løse opgave.

Ved el-polering fjernes noget af jernet i overfladen, så
koncentrationen
af nikkel og krom bliver relativt højere. Det har to fordele, stålet
bliver meget blankt, og overfladen bliver mere stærk. Selv syrefast
rustfrit stål kan blive anløben af søvand. Med el-polering mindsker
man problemet.

Her er en, der kan løse opgaven: http://www.noerskovolsen.dk/

Ivar Magnusson

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-12-09 12:53

Tjaa.... elektropolering kaldes fattigmandspolering. Overfladen bliver
nogenlunde blank, glansen afhænger af sammensætningen af kemikalier,
strømtætheden, temperaturen og bad-tiden; men den kommer i glans og
tæthed i overfladen ikke i nærheden af en faglig korrekt mekanisk
polering.
Forskellen er ud over overfladeglansen selvfølgelig prisen som
desværre for mange overskygger kvalitetsbevistheden har stor
indflydelse på valget.
Prisen er selvfølgelig væsentlig hvis der skal penge op af lommen; men
har man de fornødne maskiner og hjælpemidler, samt god tid, for den
skal der bruges meget af ved den mekaniske polering, ja så får man et
resultat der langt overgår den elektropolerede overflade; men er man
ikke bevidst om forskellen, ja så kan det være lige meget.

Det er det svære valg!

Mvh/Harding

Fra : Ivar

Dato : 20-12-09 21:51

Harding E. Larsen skrev:

> Tjaa.... elektropolering kaldes fattigmandspolering.

Du kan kalde det hvad du vil, men det ændrer ikke på, at det
er den bedste løsning. Stort set alle blanke rustfrie dele på
en båd er el-poleret. Så hvis det skal ligne, skal det være
el-polering. Ved en mekanisk polering får man desuden ikke
de fordele en el-polering giver. En mekanisk polering gør blot
overfladen glat, og ikke som el-poleringen øger indholdet
af krom og nikkel ved at fjerne jern. En el-poleret overflade
er mere rustfast end materialet var inden behandligen.
Hvis Steen vælger at give det en mekanisk polering, er der
stor risiko for, at der kommer rustproblemer omkring svejsningerne.

Ivar Magnusson

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 20-12-09 21:15

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
[...]

---

En roterende 3M svamp, derefter en bomuldsskive (kludepoler-skive) med pasta
(grøn)

Gider du ikke selv, så send skidtet til et Metalsliberi.

Mvh
Leon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-12-09 14:39

Forudsætningerne er en glat plade, er det en ru saltvandskølet plade
eller et mejerrør er der langt til en skindende og tæt overflade.
Polerpasta fås i flere farver hvor farven tilkendegiver grovhed og
anvendelsformål til kunden. Hver fabrik kan anvende de farver som man
ønsker, derfor skal kornstørrelsen specificeres.

Mvh/Harding.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-12-09 14:51

Problemer omkring svejsning afhænger af tilsatsmidlets sammensætning.
Din opstand" den bedste løsning" er som jeg tidligere har skrevet kun
et spørgsmål om pris og hvad man kan acceptere, intet andet.
Det er da helt rigtigt at indholdet af crom og nikkel i overfladen
bliver fremtrædende i forhold til den oprindelige sammensætning om det
skulle være en fordel fremfor en hård og glat overflade. Forskellen i
udseende er som at se på et spejl lavet af en rustfri plade på et
offentligt motorvejstoilet og så et spejl lavet af slebet spejlglas
samt 5 lag ægte sølv på bagsiden. Det koster og er kvalitet,om man kan
bedømme det der ligger i den forskel.

Mvh/Harding

Fra : Ivar

Dato : 26-12-09 18:44

Harding E. Larsen skrev:

> Problemer omkring svejsning afhænger af tilsatsmidlets sammensætning.

Det er rigtigt, at problemet med rust omkring svejsninger er afhængig
af tilsatsmidlet, men på grund af temperaturforskellene ved svejsningen
kan det ikke helt undgås. En bejdsning af svejsningen vil dog afhjælpe
problemet.

> Forskellen i
> udseende er som at se på et spejl lavet af en rustfri plade på et
> offentligt motorvejstoilet og så et spejl lavet af slebet spejlglas
> samt 5 lag ægte sølv på bagsiden.

Nu var opgaven ikke at lave et spejlglas, men at få det rustfri til
at ligne det øvrige på båden. Og tro mig, alle de professionelt
fremstillede dele er elpolerede, ikke blot det meste, men alt!

Ivar Magnusson

Fra : Steen Andreasen

Dato : 26-12-09 03:59

On 20 Dec., 15:32, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> Skal du aflevere emner oparbejdet til den nævnte overflade bør varen
> være indpakket i silkepapir, helst lyserødt. Det udviser kærlighed til

Hej igen

Jeg har surfet lidt efter wienerkalk pasta og polerevoks, men er
stadig i tvivl om præcist hvilke typer jeg skal bruge.
Har i links til et firma hvor jeg kan købe de materialer jeg skal
bruge for at polere rustfast stål?

De indledende processer som slibning etc tror jeg nok at jeg har styr
på.

Mvh Steen

Fra : Ivar

Dato : 26-12-09 21:44

Steen Andreasen skrev:

> [...]
> stadig i tvivl om præcist hvilke typer jeg skal bruge.
> Har i links til et firma hvor jeg kan købe de materialer jeg skal

Hvis du vil polere, er der lidt almen oplysning her:
http://www.caswellplating.com/buffs/buffman.htm

Nederst er et katalog som pdf.

Alternativt kan du gå i Bauhaus og købe et "kit" med to skiver
og to gange voks til cirka 100 kr, og prøve dig frem.

Ivar Magnusson

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-12-09 05:12

Hej Steen,

Prøv at kontakte:

Luna Sverige AB
SE-441 80 Alingsås
Telefon: +46 (0)322-606000
Fax: +46 (0)322-606203

og få tilsendt deres Lunakatalogen om værktøj, maskiner og
arbejdsprodukter, et katalog på næsten 1800 sider.
Her finder du oplysninger om slip- och polervax.
De forhandler polervax, smärgelvax, förputsvax, borstvax og glänsvax
m.m. Desuden alle de forskellige filtskiver, lapskiver, sisalskiver
polerbørster, fiberbørster lammeuldsskiver,polersvampe m.m.

Et godt udgangspunkt for polering af rustfrit stål.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-12-09 13:04

Ordet "professionel" høres ofte anvendt med forstærkende superlativer
som betegnelse for ulasteligt udført arbejde, altså arbejde der
fuldstændigt overholder samfundets eller en kundes normer og krav:
"Det er hyper-professionelt udført" - men er ikke i sig selv en
definition på høj kvalitet eller kunst, høj etik eller at være
veldisciplineret, om end det ofte anvendes i dén forbindelse.
Det er blot folk der tager penge for deres arbejde og som med den
udviste kvalitet rammer der på badkarskurven hvor den højeste
indtjening er i forhold til arbejdsindsatsen. Profession er blot en
levevej, erhverv, næring.

For os der selv kan lave kvalitetsarbejdet og nyder det, betyder den
tid der forbruges med arbejdet ikke noget.
Det væsentlige er skabe sig en båd der er tilfredsstillende for den
enkelte.

Mvh/Harding

Hentet fra "http://da.wikipedia.org/wiki/Professionel"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-12-09 15:41

Du kan også se Lunas katalog med de omtalte produkter på: http://katalog.luna-dk.dk/

Er du mere til at købe stumper i U.S.A. ja så kan du prøve:
http://www.mcmaster.com/#
De praler af at de tilbyder over 140.000 enheder hvoraf 93% er
lagervarer.

Mvh/Harding