Hvad er de to Greenpeace-aktivister sigtet~
Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-12-09 15:18

Hvad er de to Greenpeace-aktivister, der slap gennem sikkerhedskontrollen på
Christiansborg iført rød gallakjole, egentlig sigtet for?
De er anholdt og varetægtsfængsles muligvis. Jeg undre mig over at man begår
noget strafbart ved at gå uantastet lige igennem en sikkerhedskontrol.

Fra : Hauge

Dato : 18-12-09 15:39

Allan Soerensen skrev:
> [...]
> noget strafbart ved at gå uantastet lige igennem en sikkerhedskontrol.

Prøv at se DR-update, der bliver sigtelserne (de mulige) omtalt.

Mvh Hauge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-09 18:31

Allan Soerensen skrev:

> Hvad er de to Greenpeace-aktivister, der slap gennem sikkerhedskontrollen på
> Christiansborg iført rød gallakjole, egentlig sigtet for?

Jeg husker kun dokumentfalsk fra Per Larsens forklaring i tv. De
har åbenbart lavet nogle falske invitationer (eller lignende).
Han nævnte to andre ting som jeg har glemt, men sluttede med at
det alt i alt var ganske alvorligt.

> De er anholdt og varetægtsfængsles muligvis. Jeg undre mig over at man begår
> noget strafbart ved at gå uantastet lige igennem en sikkerhedskontrol.

Jeg har ingen sikkerhedskontrol ved min hoveddør. Alligevel vil
det være ulovligt at vade ind i min lejlighed uden at være
inviteret. Det bliver ikke lovligt af at jeg opsætter en
sikkerhedskontrol der svigter.

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-12-09 19:26

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:8teni5ltk30qq6c8v0no9vi33vap76obgs@news.stofanet.dk...

> [...]
> har åbenbart lavet nogle falske invitationer (eller lignende).
> Han nævnte to andre ting som jeg har glemt, men sluttede med at

Ifølge TV2 nyhederne her kl. 19.00 skulle aktivisterne have været stillet
for en dommer kl. 18.00, men det er udskudt fordi politiet endnu ikke har
besluttet hvad de skal sigtes for.

> Jeg har ingen sikkerhedskontrol ved min hoveddør. Alligevel vil
> det være ulovligt at vade ind i min lejlighed uden at være
> inviteret. Det bliver ikke lovligt af at jeg opsætter en
> sikkerhedskontrol der svigter.

Hvad vil jeg blive sigtet for hvis jeg går ind af din åbne hoveddør og i
øvrigt ikke foretager mig andet end at træde ind i din entre?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-12-09 21:26

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> har åbenbart lavet nogle falske invitationer (eller lignende).
> Han nævnte to andre ting som jeg har glemt, men sluttede med at

Jfr. ekstrabladet, og det var vist også det jeg hørte Per Larsen sige:
De tre er sigtet for ulovlig indtrængen hos dronningen, for at udgive sig
for at være en offentlig myndighed og for dokumentfalsk. De nægter sig
imidlertid alle tre skyldige.

Kurt

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-12-09 11:32

Allan Soerensen skrev

> Hvad vil jeg blive sigtet for hvis jeg går ind af din åbne hoveddør og i
> øvrigt ikke foretager mig andet end at træde ind i din entre?

Det kan være en overtrædelse af Straffelovens §264

Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget
1) skaffer sig adgang til fremmed hus eller andet ikke frit
tilgængeligt sted,

- Peter

Fra : RK

Dato : 18-12-09 20:01

Hvis greenpeace skal lave noget ulovligt, så skulle de hellere sænke alle de
skibe der fanger hvaler.
Det der mediestunt de lavede forleden dag gør kun at jeg mister lysten til
at støtte dem, også selv om de gør det i (set med deres øjne) en god sags
tjeneste.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-12-09 20:11

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
>Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget
>1) skaffer sig adgang til fremmed hus eller andet ikke frit

Den tænkte jeg også på, men kan man sige at jeg eller aktivisterne "skaffer
sig adgang" når man kan gå uhindret ind ad en åben dør?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-09 23:08

Allan Soerensen skrev:

> Den tænkte jeg også på, men kan man sige at jeg eller aktivisterne "skaffer
> sig adgang" når man kan gå uhindret ind ad en åben dør?

Ja. Du sætter selv dine gangvorter i en fremadskridende bevægelse
der bringer dit legeme ind på mine enemærker, og det må du ikke.

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-12-09 23:56

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:e4vni5t75r0eo78npa92cijhpok3blek8s@news.stofanet.dk...

> Ja. Du sætter selv dine gangvorter i en fremadskridende bevægelse
> der bringer dit legeme ind på mine enemærker, og det må du ikke.

Jeg vil nok forvente at "skaffe" er en lidt mere aktiv handling end at jeg
bevæger mine fødder

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-12-09 00:06

Allan Soerensen skrev:

> Jeg vil nok forvente at "skaffe" er en lidt mere aktiv handling end at jeg
> bevæger mine fødder

Lad du det blot komme an på en prøve.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 19-12-09 00:36

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev

> Den tænkte jeg også på, men kan man sige at jeg eller aktivisterne
> "skaffer sig adgang" når man kan gå uhindret ind ad en åben dør?

Ifølge Medie og Journalisthøjskolen, ja.

http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02516544

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-12-09 22:08

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg husker kun dokumentfalsk fra Per Larsens forklaring i tv. De har
> åbenbart lavet nogle falske invitationer (eller lignende).

Er invitationerne et dokument? Jeg troede at det gik på de falske
nummerplader?

Fed happening, i øvrigt

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-09 23:09

Jesper Lund skrev:

> Fed happening, i øvrigt

Sympati med handlingen eller ej, så er det fint for politi og
sikkerheds folk at de lærer noget af en ufarlig hændelse. Det
kunne have været ekstremt meget værre.

--
Bertel

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 19-12-09 07:12

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Er invitationerne et dokument? Jeg troede at det gik på de falske
> nummerplader?
>
> Fed happening, i øvrigt
>
> --
> Jesper Lund
Ja tillykke med den fede handling,der nu koster 3 uger bag tremmer,
bla til en småbørns mor håber lederen af den danske gren bliver
kastet på porten for tåbeligheden. Bubber får mere omtale,stakkel
kunne ikke sove,det går helt galt efter BS har forladt ham. Der var
falske nummerplader med 007 tilsidst i sigtelsen bla.

Fra : Lars Raaby

Dato : 19-12-09 08:31

Allan Soerensen skrev:
> [...]
> noget strafbart ved at gå uantastet lige igennem en sikkerhedskontrol.

Den 34-årige norske kvinde, den 37-årige schweizer og den
46-årige generalsekretær for Greenpeace i Spanien blev sigtet for
ulovlig indtrængen, for at udgive sig for en offentlig myndighed
og for dokumentfalsk.
Desuden blev de sigtet for overtrædelse af straffelovens paragraf
115. Den hæver straffen for ulovlig indtrængen til det dobbelte,
hvis man begår forbrydelsen "mod kongen eller den, der med
hjemmel i forfatningen fører regeringen".

http://www.dr.dk/Nyheder/Temaer/Oevrige_temaer/2009/Klima/Klimanyheder/Nyheder/20091218232542.htm?rss=true

Jeg syntes det er mere interessant at vide hvilken straf politiet
får for ikke at have gjort noget. Politiet var advaret på forhånd.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/12/19/025550.htm?rss=true

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 19-12-09 14:44

"Lars Raaby" <lars.raaby@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
Allan Soerensen skrev:
> [...]

Jeg syntes det er mere interessant at vide hvilken straf politiet
får for ikke at have gjort noget. Politiet var advaret på forhånd.

Nu har jeg set det flere gange, men hvordan var politiet advaret og kan det
bevises.

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-12-09 14:19

Stig Rasmussen wrote:

> på porten for tåbeligheden. Bubber får mere omtale,stakkel kunne ikke
> sove,det går helt galt efter BS har forladt ham.

Anholdelsen af Bubber må betegnes som ren chikane fra politiets side.
Bubber er en journalist på arbejde, og journalister har lov til at dække
happenings der indebærer lovovertrædelser.

Per Larsen vil have os til at tro, at man kan aflede opmærksomheden hos
professionelle VIP bodyguards fra PET ved at hænge et banner op i en
lygtepæl
<http://www.bt.dk/krimi/pisse-dumt-bubber>

Det er simpelthen for langt ude.

Men BS burde have befriet ham fra klima-Guantanamo.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-12-09 10:40

Jesper Lund skrev:

> Anholdelsen af Bubber må betegnes som ren chikane fra politiets side.
> Bubber er en journalist på arbejde,

Måske, men hvis journalisten som led i sit arbejde deltager på
lige fod med andre mennesker i en handling, så har han det fulde
ansvar for samme handling. Det er der ikke noget odiøst i.

Hvis han lavede en udsendelse om salg af narko og dyrkede den
sport, ville han også blive buret inde for at sælge stoffer.

> Per Larsen vil have os til at tro, at man kan aflede opmærksomheden hos
> professionelle VIP bodyguards fra PET ved at hænge et banner op i en
> lygtepæl

Han må have en ringe tiltro til sine folks evner.

> Det er simpelthen for langt ude.

Enig.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-12-09 16:43

Kim Ludvigsen wrote:

> Nu er der forskellige forklaringer på omstændighederne: at han skulle
> have været kravlet op i en lygtepæl som Greenpeace-aktivist, eller at
> han skulle have stået på jorden med et banner.

Hvilken lov overtræder man egentlig ved at kravle op i en lygtepæl?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-12-09 17:22

Jan Kronsell wrote:

> Det kommer nok an på formålet med at kravle op i den. Hvis det er for at
> hænge et banner op, kan det måske være "forstyrrelse af den offentlige
> ro og orden".

Gælder det også når politikere ved folketings- og kommunalvalg hænger
plakater op på steder hvor det ikke er tilladt?

--
Jesper Lund